Praca.pl Poradniki Księgowość, audyt
Od audytora do biegłego rewidenta

Od audytora do biegłego rewidenta

 
Od audytora do biegłego rewidenta

Kiedy zaczynałem pracę, w realiach krakowskich była to jedna z niewielu tak atrakcyjnych opcji. Dzisiaj pojawiła się ogromna konkurencja ze strony sektora usług księgowych i finansowych, jednak kilkuletnie doświadczenie z audytem może być bardzo korzystne dla osoby wchodzącej na rynek pracy.

 

Co ma przed sobą osoba zaczynająca pracę w jednej z firm Wielkiej Czwórki, z których każda posiada duży dział audytu?


Po pierwsze jasno wytyczoną ścieżkę kariery. Mimo drobnych różnic w nazwach kolejnych pozycji w każdej z tych firm nowy pracownik ma przed sobą 2 lata pracy na stanowisku asystenta (asystent 1 i 2), 3-4 lata pracy na stanowisku seniora (semi senior/senior 1, senior 2, senior 3), wreszcie awans na menedżera. Do wyższych stanowisk: starszego menedżera, dyrektora czy partnera – wystarczy wspomnieć, że istnieją – dojdą bardzo nieliczni.


W dużym uproszczeniu asystent jako członek zespołu badającego sprawozdania finansowe zajmuje się zazwyczaj audytowaniem prostszych pozycji, np. środków trwałych czy należności, inwentaryzacjami. Senior jest szefem takiego zespołu, planuje badanie, sprawdza pracę wykonaną przez asystentów, sam audytuje bardziej skomplikowane pozycje bilansów czy rachunku wyników. Menedżer, oprócz kontrolowania seniorów, zajmuje się sprzedażą usług firmy. Awanse na kolejne stanowiska następują co roku. Oczywiście możliwe są awanse szybsze. Czasem zdarza się też rok bez awansu, co zależy od oceny pracy danego pracownika.

Drugim ważnym aspektem pracy w audycie jest możliwość zdobycia szerokiej i dość unikatowej wiedzy, często o zupełnie różnych przedsiębiorstwach działających w różnych branżach. Pojawia się tu dość znacząca różnica pomiędzy pracą w Warszawie a pracą w biurach w innych miastach Polski. W Warszawie, ze względu na dużą liczbę banków czy ubezpieczycieli, dużo łatwiej jest zostać specjalistą w jednym sektorze. Z kolei w biurach regionalnych ma się zazwyczaj możliwość poznania spółek działających w różnych sektorach. Dla mnie osobiście był to największy plus pracy w audycie – miałem do czynienia ze spółkami z sektora budowlanego, telekomunikacyjnego, hutniczego, motoryzacyjnego i energetycznego, których w inny sposób nie miałbym możliwości poznać.

Trzecim aspektem, który powinien być równie ważny dla osoby rozpoczynającej swoją drogę na rynku pracy, jest możliwość zdobycia wiedzy z zakresu księgowości i finansów. Obowiązkowe jest rozpoczęcie zdobywania kwalifikacji biegłego rewidenta, z czego warto skorzystać, bo praca w audycie znacznie to ułatwia. Zarówno roczna praktyka w zakresie rachunkowości, jak i dwuletnia aplikacja w podmiocie uprawnionym do badania sprawozdań finansowych pod kierunkiem biegłego rewidenta są elementem zwykłej pracy w audycie, bez konieczności szukania podmiotów, w których można by je odbyć. Nie zmienia to faktu, że zdanie 10 egzaminów, odbycie aplikacji oraz zdanie egzaminu końcowego zabiera kilka lat – mnie udało się po 6 latach – a krótko po ślubowaniu odszedłem z zawodu.

Chcący spróbować pracy w audycie powinni szczególną uwagę zwrócić na tzw. work/life balance, czyli równowagę pomiędzy życiem zawodowym a prywatnym. W pierwszych latach pracy, gdy pracownik zaraz po studiach zazwyczaj nie ma jeszcze rodziny i wiążących się z tym obowiązków, ma się większą elastyczność. A trzeba wiedzieć, że z pracą w audycie, szczególnie w tzw. sezonie (styczeń – kwiecień), kiedy kumulują się badania sprawozdań finansowych po zamknięciu roku, wiąże się ogromna liczba nadgodzin, weekendów w pracy, wyjazdów i mieszkania w hotelach.

 

Dlatego warto pamiętać o tym, że praca to nie wszystko, a po kilku latach warto rozważyć odejście do spokojniejszej pracy. Ponieważ doświadczenie w audycie i dodatkowe kwalifikacje zawodowe (o ile udało się je zdobyć) są wciąż cenione na rynku, będzie to ułatwione. Trudno wskazać optymalny moment na odejście, bo będzie on inny dla każdej osoby, ale wydaje się, że warto w audycie spędzić przynajmniej 3 lata, tak aby przynajmniej jeden sezon przepracować jako senior.


Doświadczenie w audycie daje solidne podstawy do przejścia na stanowiska takie jak główny księgowy, kontroler finansowy, specjalista/menedżer w sektorze usług księgowych/finansowych lub też samodzielnej działalności jako biegły rewident, o ile zdążyło się te kwalifikacje zdobyć.

Tomasz Mazoń
Financial Modelling Analyst, BP Europa SE Oddział w Polsce

Więcej artykułów "Księgowość, audyt"

Polecane oferty

  • Księgowy / Księgowa

    DSPL Sp. z o.o.   Błonie    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat   5 700 - 6 200 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: prowadzenie ewidencji księgowej kosztowej i środków trwałych; dekretowanie i księgowanie operacji gospodarczych; prowadzenie procesu uzgadniania rozrachunków i transakcji finansowych oraz rozliczanie operacji finansowych; księgowanie oraz rozliczanie faktur od dostawców i...
  • Referent ds Płac

    Szpital Specjalistyczny w Pile   Piła    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / zlecenie  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    obsługa płacowa pracowników i zleceniobiorców w tym m.in. terminowe naliczanie i wypłacanie wynagrodzeń oraz pochodnych, prawidłowe naliczanie należnych składek na ubezpieczenia społeczne, obliczanie zasiłków w tym ustalanie podstaw zasiłkowych, biegła obsługa komputera, obsługa...
  • Młodszy Specjalista / Młodsza Specjalistka ds. Kadr i Płac

    Jutro Medical Sp z o.o.   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online
    1 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają: przygotowywanie umów, aneksów, rozwiązań dla pracowników; nadzór nad dokumentacją pracowników medycznych (bieżąca aktualizacja dokumentów) odpowiadanie na pytania pracowników; rozliczanie dodatków do pensji i świadczeń pozapłacowych; prowadzenie i...
  • Asystentka / Asystent Działu Fakturowania

    Synevo Sp. z o.o.   Łódź    praca stacjonarna
    asystent  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Opis stanowiska: Codzienna weryfikacja komunikatów znajdujących się na portalach NFZ i SZOI; Składanie ofert na programy profilaktyczne do NFZ SZOI; Sporządzanie wniosków dotyczących aneksowania umów zawartych z NFZ; Zakładania kont klientów w systemie rozliczeniowym; Wprowadzanie do...
  • Młodszy Specjalista / Młodsza Specjalistka ds. Kontaktów z Klientami

    Kredyt Inkaso S.A.   Zamość, ul. Stefana Okrzei 32    praca hybrydowa
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Stały kontakt i wsparcie naszych klientów, czyli osób zmagających się z zadłużeniem; Obsługa przychodzących i wychodzących połączeń telefonicznych; Negocjacje warunków spłaty zadłużenia – realnych dla klientów i korzystnych dla biznesu; Zawieranie porozumień ratalnych; Dbanie o...
  • Młodsza Księgowa / Młodszy Księgowy w Dziale Zobowiązań

    Synevo Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Zamieniecka 80/401    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Opis stanowiska: Księgowanie i weryfikacja dokumentów pod względem formalno-rachunkowym; Uzgadnianie sald analitycznych i syntetycznych; Udział w przygotowaniu raportów i zestawień; Wspieranie zespołu poprzez usprawnianie procesów księgowych; Uczestniczenie w procesach zamknięcia miesiąca i roku.

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!