Praca.pl Poradniki Sieci handlowe
Praca w sieciach handlowych - perspektywy i możliwości

Praca w sieciach handlowych - perspektywy i możliwości

 
Praca w sieciach handlowych - perspektywy i możliwości

W sieciach handlowych pracuje obecnie około 1,5 mln osób. W efekcie kanał sprzedaży nowoczesnej stał się jednym z największych pracodawców w Polsce. Średni czas zatrudnienia w placówkach handlowych to według NSZZ Solidarność 1,5 roku. Są jednak też osoby, które w jednej firmie pracują latami, nierzadko dochodząc do wysokich stanowisk – od stanowiska będącego najniżej w hierarchii.

Rozwój sieci – redukcje zatrudnienia
Największym problemem pracowników w ciągu ostatniego roku okazało się zbyt małe zatrudnienie w placówkach. W porównaniu do poprzednich lat coraz bardziej kurczy się liczba pracowników w poszczególnych sklepach. I choć samoobsługowe kasy nieco pomagają, to pracownicy na stanowiskach sprzedażowych i magazynowych narzekają na przeciążenie pracą. Redukcje personelu wiążą się mocno z koniecznością podniesienia konkurencyjności przez sklepy, które obniżając ceny, wprawdzie zwiększają obroty, ale zysk często maleje. Nie pomogła też sieciom w 2014 roku deflacja. W efekcie redukcje zatrudnienia są sposobem na cięcie kosztów.

Nie znaczy to jednak, że pracy w sieciach nie ma – wprost przeciwnie. Pracownicy do sklepów poszukiwani są stale – z jednej strony otwierają się nowe placówki, z drugiej zaś rotacja wymusza poszukiwanie pracowników na opuszczane stanowiska. Spora część stanowisk jest również obsadzana przez agencje pracy tymczasowej – zatem pracownik nie jest bezpośrednio zatrudniony w danej sieci, tylko nawiązuje umowę z agencją. Oferty pracy pojawiają się również od nowych sieci handlowych wchodzących na rynek. W samym 2013 roku pojawiły się w Polsce 23 nowe sieci o międzynarodowym zasięgu. Kolejne lata przyniosą wzrost zatrudnienia. Według szacunków Planet Retail w 2015 roku nastąpi w Polsce wzrost sprzedaży artykułów spożywczych o 4,3% – to również zaowocuje zmianami w zatrudnieniu.

Kogo poszukują sieci handlowe?
Obecnie najwięcej ofert pracy kierowanych jest do osób zainteresowanych stanowiskiem doradcy / sprzedawcy / kasjera. Branża cierpi również na deficyt menedżerów. Wiąże się to przede wszystkim z otwieraniem nowych placówek i – przy wewnętrznej rekrutacji – często z koniecznością relokacji pracownika.

„Obecnie najbardziej poszukujemy sprzedawców, asystentów kierownictwa sklepów. Jednak nasza polityka rekrutacyjna nie ogranicza się tylko do tych stanowisk – generalnie chętnie zatrudnimy utalentowane osoby, które są mobilne i w niezbyt długiej perspektywie byłyby gotowe do objęcia nowych stanowisk – także kierowniczych” – Mariola Skolimowska, PR & Communications Manager, Netto sp. z o.o.

Podczas rekrutacji do sieci handlowych stawia się nie tylko na doświadczenie zawodowe, ale przede wszystkim na umiejętności miękkie. Małgorzata Buda, Kierownik ds. Rekrutacji, Tesco Polska Sp. z o.o. podkreśla kompetencje, na jakie firma stawia przy rekrutacji: „Osoby, które pracują w naszej firmie, szybko się uczą i pozytywnie reagują na zmiany. Sukces odnoszony w codziennej pracy polega na szeroko pojętej umiejętności współpracy między poszczególnymi zespołami, rozumieniu innych, a przede wszystkim na skupianiu się na tym, co jest ważne dla klientów”. Osoba, która pasuje do opisu, ma szanse i na rozwój, i na awans.

Stanowiska specjalistyczne w sieciach
Sieci handlowe to nie tylko hala sprzedażowa. To również cały sztab ludzi, którzy pracują nad tym, by zarówno pojedynczy sklep, jak i cała sieć przynosiła zyski. Na terenie regionu pracują zatem: analitycy popytu, logistycy, osoby zajmujące się pozyskiwaniem powierzchni handlowych, a na poziomie centrali lokalizuje się działy takie jak marketing, HR, finanse, księgowość, dział rozwoju produktów, dział zakupów czy zarządzania kategorią. W jakich działach jest najwięcej pracy?

Działy marketingu i Public Relations
W II kwartale 2014 roku, w porównaniu do tego samego okresu w poprzednim roku, sieci wydały na reklamę 27% więcej. Oznacza to również zwiększenie zatrudnienia w działach marketingu i promocji. Poszukiwane są zarówno osoby z doświadczeniem, jak i młodzi adepci marketingu, którzy dzięki programom rozwojowym mogą efektywnie wspierać doświadczonych kolegów i zdobywać doświadczenie.

Działy e-commerce i IT
Coraz więcej sieci handlowych decyduje się uruchomić internetowy kanał sprzedaży. Mając magazyny w większości dużych miast, dostarczanie towaru do domu klienta może odbyć się w ciągu kilku godzin. Ten nowy dla sieci obszar wymaga specjalistów od e-commerce, czyli przede wszystkim: e-marketingowców, specjalistów SEM, Content Designerów, analityków e-commerce i działu IT, który jest w stanie zapewnić sprawne działanie platformy i jej utrzymanie. Do tego dochodzą wszelkie akcje promocyjne oparte o aplikacje mobilne i rozwój w zakresie nowoczesnych technologii wykorzystywanych w promocji. Wyzwaniem będzie w przyszłości tzw. Omni-Channel Retailing, czyli koncepcja, według której e-sprzedaż powinna łączyć się ze sprzedażą bezpośrednią, a nowe technologie powinny wspierać sprzedaż symultanicznie – przykładowo, klient, który nabył coś w e-sklepie, może oczekiwać wsparcia ze strony sklepu stacjonarnego (tzw. Brick2Click) lub zamiast kupować za pomocą aplikacji mobilnej, klient może w galerii handlowej obejrzeć ekspozycję produktu, a następnie zamówić go online za pomocą e-kiosku (tzw. Device2Web). Osoby wchodzące na ścieżkę kariery w obszarze e-commerce, jeśli w porę zainteresują się Omni-Channel Retailing, mają szansę na szybką i błyskotliwą karierę.

Działy rozwoju sieci
Pracownicy w tych działach zajmują się rozwojem powierzchni handlowych, pozyskiwaniem i obsługą franczyzobiorców, inwestycjami. To oni decydują o tym, gdzie powstanie kolejny punkt sprzedaży i jaki teren warto eksplorować.

Działy HR
Praca w działach HR w sieciach to już nie tylko kadry i płace oraz rekrutacja. To również mocno rozbudowane departamenty rozwoju dbające o programy szkoleniowe i menedżerskie, specjaliści dbający o wizerunek pracodawcy na rynku pracy czy analitycy kosztów osobowych. Działy HR stają się coraz bardziej istotnym ogniwem w strukturze sieci handlowych i osobom chcącym się specjalizować w zarządzaniu zasobami ludzkimi oferują wiele możliwości.

Działy finansowe
Od controllingu po wewnętrznych audytorów. Działy finansowe w sieciach są mocno rozbudowane i zatrudniają najchętniej osoby ze specjalistycznym doświadczeniem i kompetencjami. Pomocne stają się certyfikaty branżowe typu CMA lub ACCA.

Sieci to nie tylko spożywka
Choć sieci handlowe kojarzą się nam głównie z hipermarketami i sklepami spożywczymi, to warto pamiętać, że kanał sprzedaży nowoczesnej obejmuje w zasadzie każdą kategorię produktów – od elektroniki przez kosmetyki po luksusowe zegarki, biżuterię i odzież. Sprzedawca w sklepie sieciowym to zatem niekoniecznie kasjer. To również doradca czy konsultant, który musi świetnie znać produkty oferowane przez jego sklep. Na przykład w sieciowych sklepach kosmetycznych typu Sephora czy Douglas pracownik musi biegle orientować się w asortymencie, doskonale znać składniki większości kremów i potrafić doradzić klientce przy wyborze odcienia makijażu. W specjalistycznych sklepach sieciowych najlepiej odnajdą się ludzie, dla których branża, w jakiej działa sieć, jest życiową pasją.

 

 

 

Zarobki w sieciach handlowych
Duże zróżnicowanie stanowisk skutkuje również szerokim przekrojem w zakresie wynagrodzeń. Według wskazań GUS średnie wynagrodzenie w handlu w 2012 roku wyniosło 3345 zł brutto. Na najniższych stanowiskach typu kasjer – sprzedawca lub magazynier zarabia się jednak znacznie mniej. 75% sprzedawców nie przekroczyło – wg GUS – kwoty 2387 zł brutto. Do uposażenia podstawowego dochodzi jeszcze dodatek za pracę zmianową oraz regulaminowe premie bądź premie za obrót w dziale (średnio około 150 zł rocznie). Sieci handlowe często też wspierają pracowników bonami w okresie świątecznym oraz organizują konkursy z nagrodami rzeczowymi dla najlepszych handlowców w regionie.

Pozostałe stanowiska w sieciach handlowych (za: Hays International):
•    Visual Merchandising Manager – 10 000-16 000 zł brutto, średnio 12 000 zł
•    kierownik sklepu – 3500-8000 zł brutto, średnio 4500 zł
•    kierownik sklepu (hipermarket) – 7000-22 000 zł brutto, średnio 12 000 zł
•    specjalista ds. afiliacji – 7000-8500 zł brutto, średnio 7500 zł
•    specjalista ds. e-mail marketingu – 4000-6500 zł brutto, średnio 5500 zł
•    kierownik ds. handlu elektronicznego – 9000-25 000 zł brutto, średnio 15 000 zł
•    analityk sprzedaży – 6000-9000 zł brutto, średnio 7000 zł
•    specjalista ds. zakupów – 6000-9000 zł brutto, średnio 7000 zł

 

 

Więcej artykułów "Sieci handlowe"

Polecane oferty

  • Pracownik Sprzedaży

    MAKRO Cash and Carry Polska S.A.   Warszawa, Bielany, ul. Kolumbijska 1    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Do Twoich głównych zadań będzie należało: Profesjonalne doradztwo i codzienna obsługa Klientów. Sprawne uzupełnianie towaru na półkach. Dbanie o dostępność asortymentu na półkach oraz o dobre oznakowanie cenowe i ekspozycję towarów. Współdziałanie w tworzeniu wizerunku MAKRO...
  • Sprzedawca

    Lajkonik. House of Bakery.   Kraków, Śródmieście    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Do Twoich obowiązków będzie należało: obsługa Naszych Gości, przyrządzanie kanapek oraz napojów zgodnie z recepturami oraz Naszymi standardami, dbanie o wygląd lady (dorabianie produktów zgodnie z zapotrzebowaniem, wykładanie ciast, drożdżówek do lady), dbanie o estetykę i czystość...
  • Kasjer / Kasjerka

    Selgros Cash&Carry   Łódź, Pabianicka    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: profesjonalna obsługa klienta, skanowanie towaru, weryfikacja towaru w punkcie kasowym, weryfikacja zgodności ilości towaru, dokonywanie rozliczeń kasowych.
  • Medicover Sp. z o.o.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa zlecenie / kontrakt B2B  część etatu / tymczasowa/dodatkowa
    2 godz.
    Twoje zadania: wykonywanie wideodermatoskopii; opieka nad Pacjentem; dbałość o wysokie standardy medyczne w placówce; Jeśli posiadasz: tytuł lekarza specjalisty bądź jesteś lekarzem w trakcie specjalizacji – po 2. roku specjalizacji; prawo wykonywania zawodu; umiejętność obsługi komputera;
  • Specjalista ds. Wdrożeń w Dziale E-commerce

    AGATA Spółka Akcyjna   Katowice    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków: Wdrażanie nowych funkcjonalności w sklepie internetowym; Aktywny udział w tworzeniu strategii rozwoju działu e-commerce w firmie; Konfigurowanie, testowanie i wdrażanie nowych rozwiązań do sklepów www; Integracje systemowe; Kompleksowa obsługa sklepu internetowego...
  • Pracownik Hali (działy zimne)

    Selgros Cash&Carry   Radom    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: rejestrowanie towaru w systemie gospodarki towarowej, transport i wykładanie towaru oraz dbanie o jego właściwą ekspozycję, profesjonalna obsługa klienta, kontrola jakości asortymentu.

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Przed nami Boże Ciało i możliwość skorzystania z kolejnego wiosennego długiego weekendu. Wiele osób już planuje urlop, ale niestety nie wszyscy będą mogli wypoczywać. Zobacz, kto pracuje także w dni ustawowo wolne od pracy i na jaką rekompensatę może liczyć ze strony pracodawcy. Wyjaśniamy także, czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.