Praca.pl Poradniki Sprzedaż
FMCG – musisz sporo umieć, ale nauczysz się jeszcze więcej

FMCG – musisz sporo umieć, ale nauczysz się jeszcze więcej

 
FMCG – musisz sporo umieć, ale nauczysz się jeszcze więcej

Firmy z branży FMCG są jednymi z najpoważniej podchodzących do procesu rekrutacji pracowników. Za większością marek spożywczych czy kosmetycznych stoją wielkie, globalne koncerny, które politykę w zakresie HR wypracowywały przez dziesięciolecia. Dlatego na stronach internetowych producentów z tego sektora znajdziemy zazwyczaj dział karier przeznaczony dla studentów i absolwentów.

Staż dla ambitnych
Czytając już nawet o programach stażowych, można poczuć lekkie obawy. Nie znajdziemy tam bowiem ofert dla praktykanta, który nie musi mieć żadnej wiedzy, a przez kilka kolejnych miesięcy będzie dostawał najbardziej nudne zadania, których nie chcą wykonywać etatowi pracownicy. W branży FMCG ciężka praca zaczyna się już pierwszego dnia. Ale dla osób poszukujących cennych doświadczeń i wciąż nowych wyzwań będzie to wymarzony początek. Do programów stażowych nie jest jednak łatwo się dostać. Na stronie koncernu Henkel czytamy, że oczekiwane są m.in.: bardzo dobra znajomość angielskiego, bardzo dobre umiejętności analityczne i organizacyjne, chęć do pracy w pełnym wymiarze godzin. Grupa Żywiec szuka studentów, którzy angażują się w życie uczelni, a praktykantów wybiera
 w kilkustopniowym procesie rekrutacyjnym, składającym się m.in. z wykonania zadania biznesowego  w zespole. MARS Polska pisze, że szuka talentów – ambitnych, nastawionych na wyniki i potrafiących dopasować się do kultury organizacji. Korporacja zaznacza, że około 40% menedżerów tej firmy zaczynało w niej karierę od stażu lub programu rozwojowego. Jednak za wymaganiami koncernów stoi też szereg korzyści. Stażyści zatrudniani są na umowę o pracę, mogą liczyć na premie i dodatkowe ubezpieczenia, często otrzymują samodzielne stanowisko. Ich zadaniem jest realizacja prawdziwych projektów, więc zdobywają przede wszystkim wiedzę praktyczną. Ci, którzy się sprawdzą, mają szansę na dalszy rozwój kariery w firmie i uczestniczenie np. w programach menedżerskich. Ponieważ programy stażowe są bardzo wyraźnie sprofilowane, ich uczestnicy od razu trafiają do interesujących ich działów, jak sprzedaż, logistyka, HR, marketing, finanse czy PR.

Praca w FMCG – co musisz umieć?
Irmina Wrotecka, dyrektor ds. personalnych Coca-Cola HBC Polska, przyznaje, że młodym ludziom nie jest na początku łatwo na rynku pracy. Anegdotyczne oczekiwanie, żeby pracownik był równocześnie młody i doświadczony nadal pokutuje na rynku – mówi. Dodaje jednak, że jest wiele stanowisk, na których liczy się przede wszystkim potencjał pracownika i jego pozytywna postawa. Jako przykład w Coca-Coli podaje stanowisko młodszego specjalisty ds. rozwoju rynku. Jest to stanowisko pierwszego kontaktu z klientem na rynku, które wymaga specyficznej wiedzy o produktach, narzędziach i rozwiązaniach, jakie mamy w ofercie jako firma, ale również umiejętności rozpoznawania potrzeb klienta i właściwego dopasowywania naszej oferty. Rozpoczęcie od tego stanowiska jest jednym z najlepszych sposobów na dołączenie do naszej firmy, aby móc ją poznać i dalej zawodowo się rozwijać – wyjaśnia Irmina Wrotecka.

Żeby jednak pracować na tym stanowisku, potrzebna jest umiejętność słuchania klienta, budowania relacji, dobra organizacja i nastawienie na realizację celów. Nie bez znaczenia jest też znajomość języka angielskiego, pozwalająca na sprawne funkcjonowanie w korporacji.

Aleksandra Koszewska, specjalista ds. rekrutacji Carlsberg Polska, mówi, że firma w każdym obszarze otwarta jest na kandydatów, którzy dopiero będą zdobywać doświadczenie w branży FMCG. Natomiast ważne jest dla nas, czy dana osoba pasuje do naszej kultury organizacyjnej. Liczy się otwartość, odwaga, proaktywność, chęć do nauki. Większe szanse w procesie rekrutacji mają więc osoby, które działalnością w wolontariacie, kołach naukowych, organizacjach studenckich czy pracy dorywczej pokazały, że mają właśnie te cechy. Dzięki temu wiemy, że to ludzie z energią i pasją do działania, którzy poradzą sobie w różnych sytuacjach – wyjaśnia.

Oprócz umiejętności miękkich często potrzeba też konkretnej wiedzy. Małgorzata Skonieczna, dyrektor ds. komunikacji korporacyjnej na Europę Centralną w PepsiCo, podkreśla, że np. starając się o pracę w dziale marketingu w firmie z branży FMCG, studenci/absolwenci powinni posiadać teoretyczną znajomość cyklu życia marki i rozwoju produktu oraz wachlarza działań promocyjnych wspierających markę na rynku. Powinni też dobrze orientować się w możliwościach promowania marek w mediach – wyjaśnia.

Jeśli chodzi o sferę merytoryki, to ważna jest przede wszystkim umiejętność pracy z liczbami, nie tylko w aspekcie działań matematycznych, ale także umiejętności widzenia, że za konkretną liczbą stoją konkretne działania, a dany wynik staje się opisem konkretnej rzeczywistości – mówi Maciej Jahns, dyrektor działu HR Grupy Maspex.

Czego nauczysz się w tej pracy?
Marta Grodzicka, HR biznes partner w Carlsberg Polska, zwraca uwagę, że branża FMCG jest dla ludzi, którzy lubią się uczyć. Kandydaci muszą więc być gotowi na ciągłą naukę, doszkalanie i dostosowywanie do zmieniającej się sytuacji  wyjaśnia i dodaje, że w takich firmach można przede wszystkim nauczyć się pracy w dużej organizacji, w dynamicznym, szybko zmieniającym się otoczeniu. Pracownik zdobędzie wiedzę na temat trendów i zachowań konsumentów – tłumaczy Grodzicka.

Irmina Wrotecka z Coca-Cola HBC Polska zwraca uwagę na dużą ilość wiedzy praktycznej, którą zdobywa się w tej pracy. Pracownik od momentu wejścia do firmy przechodzi szkolenia sprzedażowe, ale głównie uczy się na rynku podczas tzw. sesji „on the job” z przełożonym i wsparciem trenerów wewnętrznych. Każdy sklep i klient jest inny, nasze portfolio produktów, rozwiązania i narzędzia są bogate i wcale nie jest łatwo je wszystkie poznać i właściwie zastosować. Tego właśnie uczymy naszych specjalistów – tłumaczy Irmina Wrotecka.

Małgorzata Skonieczna z PepsiCo zwraca uwagę, że w międzynarodowym koncernie można zapoznać się z odpowiednimi procesami wewnątrzfirmowymi oraz z zasadami współpracy z kooperantami. Ponadto w dziale marketingu można zdobyć praktyczną wiedzę na temat procesów rynkowych oraz mechanizmów i zależności promocyjno-sprzedażowych. Studenci i absolwenci na pewno będą mieli też możliwość pracy z liczbaminauczą się analizować zagadnienia, wyciągać wnioski i opracowywać rekomendacje efektywnych działań pod okiem doświadczonych pracowników – dodaje.

Jacek Wyrzykiewicz, PR & Marketing Manager w Hochland Polska, wyjaśnia, że fachowców najwyższego stopnia zawsze na rynku jest mało. Ważne jest to, aby mieć chęć podnoszenia swoich kwalifikacji. To tak jak w sporcie – oczywiście musi chcieć tego trener i przede wszystkim podopieczny – dodaje. Jak twierdzi, w przypadku handlowców bezpośredni przełożony musi być liderem, kierownikiem i coachem. Wspólna praca, nastawienie na coaching, rozwijanie kompetencji, systematyka, nowe wyzwania powodują, że rozwija się prawdziwy handlowiec – mówi Wyrzykiewicz. Przedstawiciele branży podkreślają, że nikt nie rodzi się ze wszystkimi umiejętnościami potrzebnymi do wykonywania wymarzonego zawodu. Najważniejsze jest jednak, by chcieć te cechy wypracować.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Invelo Energy Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / junior / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    15 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW Aktywne pozyskiwanie nowych klientów zainteresowanych produktami z branży OZE. Przygotowywanie i prezentowanie ofert handlowych klientom. Doradztwo techniczne dotyczące zastosowania pomp ciepła i fotowoltaiki. Realizacja planów sprzedażowych i osiąganie założonych celów...
  • Invelo Energy Sp. z o.o. Sp. k.
    kierownik/koordynator / menedżer / dyrektor  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    15 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW Zarządzanie zespołem handlowców i wyznaczanie celów sprzedażowych; Umiejętne motywowanie pracowników z zachowaniem najwyższych standardów kultury osobistej; Opracowanie strategii sprzedaży w firmie działającej w branży OZE; Monitorowanie wyników sprzedażowych i...
  • Konsultant Wsparcia Sprzedaży

    AAA AUTO   Łódź, Srebrzyńska 61    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 9 000 zł brutto/mies.
    20 godz.
    Opis: Telefoniczna obsługa naszych Klientów zainteresowanych sprzedażą bądź zakupem samochodu. Informowanie klientów o warunkach sprzedaży i skupu samochodów. Współpraca z innymi oddziałami w naszej firmie. Budowanie z klientami relacji opartych na partnerskiej współpracy. Dbanie o...
  • Specjalista / Specjalistka ds. bezpieczeństwa chmurowego

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie poprawnością konfiguracji i hardening bezpieczeństwa usług chmurowych AWS, Zarządzanie oraz konfiguracja serwisów bezpieczeństwa AWS, takich jak Shield, WAF, Security Hub, AWS Config, GuardDuty, Umiejętność analizy logów z IAM Access Analyzer oraz...
  • Specjalista / Specjalistka ds. ciągłości działania

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twój zakres obowiązków Opracowanie, utrzymanie i rozwój procesów i dokumentacji (tj. polityk, planów, procedur, instrukcji) z obszaru ciągłości działania i Systemu Zarzadzania Ciągłością Działania, w tym planów ciągłości działania, procedur operacyjnych, awaryjnych, itd. Udział...
  • Dyrektor Placówki / Rynku

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twój zakres obowiązków zarządzanie Zespołem i realizacja planów sprzedażowych podległej Placówki i Rynku; planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności Placówki i Rynku; inicjowanie działań podnoszących efektywność sprzedażową, w tym dobór odpowiednich narzędzi i metod;...

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.