Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Jak zacząć w FMCG

Jak zacząć w FMCG

 
Jak zacząć w FMCG

Programy praktyk letnich
Dedykowane studentom niezależnie od kierunku ich studiów. Do pracy w korporacjach potrzebne są zarówno osoby z wykształceniem technicznym (działy IT, logistyki, produkcji, technologii), ekonomicznym i finansowym (działy audytu, księgowości, finansów, controllingu), marketingowym i związanym z zarządzaniem (działy marketingu, public relations, zakupów), psychologicznym lub socjologicznym (działy HR, analiz). Korporacje są także otwarte na osoby z innych ścieżek edukacyjnych do pracy w działach sprzedaży, HoReCa czy operacji ważne jest nie tyle wykształcenie, ile entuzjazm, ambicja, zaangażowanie, otwartość i chęć uczenia się stale czegoś nowego. Rekrutacja do programów praktyk letnich rozpoczyna się na przełomie kwietnia i maja. Procesy rekrutacji są dość złożone i obejmują nie tylko analizę aplikacji i rozmowę kwalifikacyjną, ale bardzo często również assessment center lub zadania domowe oraz testy (kompetencji, logiczne, numeryczne, osobowościowe). Rekrutacja na praktyki jest tak głęboka i długa, dlatego że dla firmy przyjęcie praktykanta to spora inwestycja czasu i środków, dlatego pracodawca chce mieć pewność, że inwestuje je we właściwą osobę, która docelowo będzie w stanie objąć w firmie – w późniejszym okresie – stanowisko.

„Większość praktykantów po zakończeniu studiów dołącza do naszego zespołu”– Iwona Nowak – specjalista ds. rekrutacji i komunikacji w Procter&Gamble.

Programy menedżerskie
W zasadzie każda korporacja FMCG w ramach działań prorozwojowych i rekrutacyjnych prowadzi programy menedżerskie. Mają one różne nazwy (np. Sales&Operation Trainee i Management Trainee – Eurocash, Dojrzewalnia Talentów – Jeronimo Martins), ale zasadę działania dość podobną: osoby zakwalifikowane do programu (najczęściej z niewielkim doświadczeniem zawodowym lub prosto po studiach) są przyjmowane do firmy na okres kilku miesięcy i w tym czasie poznają przedsiębiorstwo niemalże od podszewki, przechodząc przez większość działów i zapoznając się z ich zadaniami. Pracując pod okiem mentora i wykonując początkowo proste zadania, wdrażają się do pracy i jednocześnie szkolą z kompetencji miękkich. Takie osoby, po zakończeniu programu menedżerskiego mogą dostać (i najczęściej dostają) propozycję pracy w firmie

„Szukamy utalentowanych studentów na różnych kierunkach, którzy do swoich zadań podchodzą z pasją, są otwarci na zmiany, chętnie stawiają czoła nowym wyzwaniom i aktywnie szukają nowych rozwiązań” – Iwona Nowak, specjalista ds. rekrutacji i komunikacji w Procter&Gamble.

Całoroczne programy stażowe
Dla studentów dysponujących wolnym czasem oraz dla absolwentów firmy FMCG mają również programy stażowe realizowane przez cały rok, w trybie pełnowymiarowym lub elastycznym. Rekrutacja na takie staże odbywa się kilka razy do roku, często przy współudziale takich akcji, jak Grasz o staż, z której korzysta np. Makro.

Spotkania z pracodawcami na uczelniach
Firmy z branży FMCG wiedzą, jak ważne jest inwestowanie w młode talenty. Poza tym, szukając osób o szerokim przekroju doświadczenia, specjalizacji i wykształcenia mogą z powodzeniem realizować spotkania informacyjne na temat pracy w swoich strukturach, kierowane do szerokiej grupy odbiorców. Takim miejscem, w którym branża FMCG się często pojawia, są uczelnie. Firmy biorą udział nie tylko w targach pracy, ale również samodzielnie organizują spotkania ze studentami, nierzadko oferując bezpłatne szkolenia i wykłady. Informacje o tego typu spotkaniach możesz znaleźć w biurach karier uczelni w twoim regionie.

Tradycyjna rekrutacja
Firmy FMCG poszukują pracowników nie tylko wśród najmłodszych stażem. Potrzebują także specjalistów z doświadczeniem. Osoby te są rekrutowane za pomocą programów referencyjnych (czyli pracownicy firmy polecają pracę swoim znajomym, którzy – jeśli przejdą rekrutację – otrzymują propozycję zatrudnienia) lub tradycyjnie – dzięki ogłoszeniom o pracę umieszczanym w takich serwisach, jak Praca.pl.tym, szukając osób o szerokim przekroju doświadczenia, specjalizacji i wykształcenia mogą z powodzeniem realizować spotkania informacyjne na temat pracy w swoich strukturach, kierowane do szerokiej grupy odbiorców. Takim miejscem, w którym branża FMCG się często pojawia, są uczelnie. Firmy biorą udział nie tylko w targach pracy, ale również samodzielnie organizują spotkania ze studentami, nierzadko oferując bezpłatne szkolenia i wykłady. Informacjie o tego typu spotkaniach możesz znaleźć w biurach karier uczelni w twoim regionie. Tradycyjna rekrutacja Firmy FMCG poszukują pracowników nie tyl-ko wśród najmłodszych stażem. Potrzebują także specjalistów z doświadczeniem. Osoby te są rekrutowane za pomocą pro-gramów referencyjnych (czyli pracownicy firmy polecają pracę swoim znajomym, którzy – jeśli przejdą rekrutację – otrzymują propozycję zatrudnienia) lub tradycyjnie – dzięki ogłoszeniom o pracę umieszczanym w takich serwisach, jak Praca.pl.

Awans od stanowiska operacyjnego
 Firmy FMCG to również stanowiska operacyjne, niewymagające wyższego wykształcenia – merchandiserzy w sklepach, doradcy klientai przedstawiciele handlowi, pracownicy produkcyjni. Swoją karierę w korporacji można zacząć też od takiego stanowiska. Na osoby ambitne i zdeterminowane do osiągnięcia sukcesu korporacje bardzo liczą. Zaczynając od niskiego stanowiska, należy stale myśleć o rozwoju nie tracić żadnej szansy na to, by przenieść się do innego działu i/lub wziąć udział w pro-gramie menedżerskim lub wewnętrznej rekrutacji. Takim osobom często pomagają działy HR, które identyfikują potencjał pracownika sugerują mu możliwe ścieżki rozwoju.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.