Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Praca w call center – trampolina do kariery czy ślepy zaułek?

Praca w call center – trampolina do kariery czy ślepy zaułek?

 
Praca w call center – trampolina do kariery czy ślepy zaułek?

Call center – nie tylko sprzedaż usług telekomunikacyjnych
Przez lata praca w call center kojarzona była głównie ze sprzedażą pakietów telefonicznych. Zaowocowało to powstaniem wielu stereotypów dotyczących pracy telemarketera. Mówi się, że to praca nisko płatna, bez przyszłości, kierowana głównie do studentów, a przede wszystkim, że to praca trudna, która polega na „wciskaniu” towaru klientom, którzy go nie potrzebują. Tymczasem telemarketing to obszar, który dzięki rozwojowi nowych technologii rozszerza zasięg działania, a sama praca przestaje polegać na wykonywaniu ogromnej ilości połączeń w celu pozyskania klienta, a staje się elementem budowania relacji z odbiorcami produktów i usług. Zmienia się również sposób zatrudnienia telemarketerów – choć nadal dominuje model umowy – zlecenia, to w wewnętrznych działach call center coraz częściej pojawiają się umowy o pracę, a w niektórych firmach – takich jak Kredyt Inkaso S.A. – umowy o pracę w CC są standardem obowiązującym od zawsze.

Rodzaje pracy w obszarze telefonicznej obsługi klienta
Tradycyjnie telemarketing dzieli się na:
•    wychodzący (kiedy to do telemarketera należy zainicjowanie kontaktu),
•    przychodzący (kiedy to klient dzwoni do call center).
Coraz częściej ten sztywny podział ulega zmianie – pojawiają się takie obszary pracy telemarketera jak tworzenie leadów (czyli nawiązywanie kontaktów i przekazywanie informacji o produktach lub zbieranie danych bez nacisku na sprzedaż) czy utrzymywanie relacji z klientami. Praca w telefonicznej obsłudze klienta nie dotyczy już tylko wsparcia technicznego (tzw. help desk) czy udzielania informacji (infolinia) – ale może polegać na przeprowadzaniu określonych procesów wspólnie z klientami lub na eksperckim doradztwie w ściśle określonych obszarach, wymagających od telemarketera specjalistycznej wiedzy (np. telemarketing księgowy).

Kompetencje, jakie rozwija praca w call center
Codzienny kontakt z klientem, konieczność radzenia sobie w trudnych sytuacjach, jasne wyrażanie myśli i reagowanie na problemy klienta – to umiejętności, które przydają się później w toku rozwoju kariery. Zdaniem Bartosza Dybowskiego, starszego specjalisty ds. rekrutacji w Krajowym Rejestrze Długów: „praca w call center jest jedną z niewielu branż, która posiada tak szerokie spektrum rozwijanych umiejętności i kompetencji. Uczy charyzmy, biznesowego optymizmu, umiejętności negocjacji handlowej. Wbrew powszechnej opinii również osoby zamknięte w sobie, szukające własnego JA i drogi życiowej, nie są w call center na straconej pozycji. To właśnie wtedy osoby zaangażowane, lecz nieposiadające tzw. umiejętności miękkich, pracując z nami, nabywają nowych, wartościowych kompetencji”.

„Swoją przygodę z działem windykacji rozpoczęłam w roku 2010, bałam się, czy dam sobie radę, ale teraz wiem, że naprawdę lubię to, co robię. Praca w Call Center nigdy nie będzie dla mnie monotonna, bo każdy dzień to nowe wyzwanie. Nauczyłam się pokory, empatii, asertywności, zrozumiałam, że jeśli czegoś się bardzo chce, to można osiągnąć wszystko, wystarczy tylko być wytrwałym w dążeniu do wyznaczonego celu” – Karolina Klimek-Małyska, starszy specjalista call center w Kredyt Inkaso S.A.

Warto pamiętać, że zarobki telemarketera są uzależnione od wykonania planu. Wiele osób pracuje również w niepełnym wymiarze godzin, w efekcie miesięczne wynagrodzenie może być niższe niż minimalne.

 



 
5 najważniejszych kompetencji w telefonicznej obsłudze klienta


1. Jasność formułowania myśli
Całość komunikacji odbywa się telefonicznie, zatem niezwykle ważna jest tu umiejętność precyzyjnego budowania zrozumiałych treści.

2. Zaangażowanie
Jak w każdej pracy związanej z kontaktem z ludźmi, tak i w pracy telemarketera konieczna jest chęć do pracy i bycia w relacji z klientem.
„Motywacja i zaangażowanie to cechy pracownika skazanego na sukces. Kontakt z ludźmi – tak w relacji sprzedażowej, jak i partnerskiej – jest istotą pracy w naszej firmie. To dlatego w KRD najlepiej poradzi sobie człowiek pewny siebie, z jasno wyznaczonym celem, do którego chce dążyć” – Bartosz Dybowski, KRD.

3. Asertywność
Bycie wrażliwym na potrzeby klienta przy jednoczesnej umiejętności stawiania granic.
„Kontakt z Dłużnikiem nauczył mnie słuchania, wiązania faktów, zwracania uwagi na szczegóły. Przede wszystkim jednak równoważenia empatii i asertywności”  – specjalista call center, Kredyt Inkaso S.A.

4. Wytrwałość i cierpliwość
Kilkukrotne tłumaczenie tego samego, konieczność wykonywania kilku połączeń do jednej osoby czy wielokrotne telefony od różnych klientów mających te same problemy wymagają od konsultanta opanowania, konsekwencji i umiejętności zachowania spokoju.

5. Poczucie humoru
Aby nawiązywać dobry kontakt z klientem, przydaje się dystans do siebie i poczucie humoru.
„Przy rekrutacji szczególnie zwracamy uwagę na poczucie humoru i ambicję – w przypadku takich kandydatów – obie strony nigdy się u nas nie zawiodły” – Bartosz Dybowski, KRD.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

  • Invelo Energy Sp. z o.o. Sp. k.
    specjalista mid / junior / senior  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    13 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW Aktywne pozyskiwanie nowych klientów zainteresowanych produktami z branży OZE. Przygotowywanie i prezentowanie ofert handlowych klientom. Doradztwo techniczne dotyczące zastosowania pomp ciepła i fotowoltaiki. Realizacja planów sprzedażowych i osiąganie założonych celów...
  • Invelo Energy Sp. z o.o. Sp. k.
    kierownik/koordynator / menedżer / dyrektor  umowa zlecenie / kontrakt B2B  pełny etat
    13 godz.
    ZAKRES OBOWIĄZKÓW Zarządzanie zespołem handlowców i wyznaczanie celów sprzedażowych; Umiejętne motywowanie pracowników z zachowaniem najwyższych standardów kultury osobistej; Opracowanie strategii sprzedaży w firmie działającej w branży OZE; Monitorowanie wyników sprzedażowych i...
  • Konsultant Wsparcia Sprzedaży

    AAA AUTO   Łódź, Srebrzyńska 61    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 9 000 zł brutto/mies.
    18 godz.
    Opis: Telefoniczna obsługa naszych Klientów zainteresowanych sprzedażą bądź zakupem samochodu. Informowanie klientów o warunkach sprzedaży i skupu samochodów. Współpraca z innymi oddziałami w naszej firmie. Budowanie z klientami relacji opartych na partnerskiej współpracy. Dbanie o...
  • Specjalista / Specjalistka ds. bezpieczeństwa chmurowego

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie poprawnością konfiguracji i hardening bezpieczeństwa usług chmurowych AWS, Zarządzanie oraz konfiguracja serwisów bezpieczeństwa AWS, takich jak Shield, WAF, Security Hub, AWS Config, GuardDuty, Umiejętność analizy logów z IAM Access Analyzer oraz...
  • Specjalista / Specjalistka ds. ciągłości działania

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca zdalna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twój zakres obowiązków Opracowanie, utrzymanie i rozwój procesów i dokumentacji (tj. polityk, planów, procedur, instrukcji) z obszaru ciągłości działania i Systemu Zarzadzania Ciągłością Działania, w tym planów ciągłości działania, procedur operacyjnych, awaryjnych, itd. Udział...
  • Dyrektor Placówki / Rynku

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twój zakres obowiązków zarządzanie Zespołem i realizacja planów sprzedażowych podległej Placówki i Rynku; planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności Placówki i Rynku; inicjowanie działań podnoszących efektywność sprzedażową, w tym dobór odpowiednich narzędzi i metod;...

Najnowsze artykuły

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

CIMA, CFA, ACCA, CIA – czy to się opłaca?

Zdobycie prestiżowego, międzynarodowego certyfikatu potwierdzającego kompetencje w finansach i rachunkowości okupione jest nie tylko kilkuletnią nauką, ale i wysokimi kosztami. Czy pieniądze zainwestowane w uzyskanie CIMA, ACCA i innych certyfikatów szybko się zwrócą? Wyjaśniamy, jakie dyplomy posiadają dyrektorzy i kontrolerzy finansowi oraz ile zarabia się z certyfikatem międzynarodowym.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

Jak napisać pierwsze CV? Jakie formalności towarzyszą pierwszej pracy? Na co zwrócić uwagę?

CV zwykle odgrywa najważniejszą rolę na pierwszym etapie rekrutacji. Warto przygotować je solidnie, by zyskać szansę na dobrą pracę. Jak to zrobić, kiedy nie mamy jeszcze żadnego doświadczenia? Wiele osób na progu życia zawodowego ma wątpliwości związane z prawidłowym kształtem tego dokumentu, dlatego przygotowaliśmy dla Was krótki przewodnik po pierwszym CV bez doświadczenia.