Praca.pl Poradniki Sprzedaż
Vademecum profesjonalnej asystentki zarządu

Vademecum profesjonalnej asystentki zarządu

 
Vademecum profesjonalnej asystentki zarządu

Asystentka – kariera na chwilę czy na całe życie?
Jeśli chcesz zrobić dobry biznes, najpierw zatrudnij dobrą asystentkę – Donald Trump. O tym, jak ważna jest kompetentna asystentka, wie każdy menedżer i prezes. Dlatego wymagania na to stanowisko są coraz wyższe, a praca asystentki przestaje być krótkim przystankiem w drodze na wyższe szczeble kariery, a zaczyna być zawodem, który z dumą i satysfakcją wykonywany jest przez całe życie. Doświadczenie na tym stanowisku liczy się niezwykle. Doświadczona asystentka to przecież osoba, która w niejednej trudnej sytuacji już była. Ma kontakty
 i znajomości. Wie, gdzie zadzwonić, by uzyskać pomoc, i jak załatwić rzeczy pozornie niemożliwe. Jak zostać asystentką idealną? Osobie bez doświadczenia stanowiska asystentki zarządu się nie powierza. Zacząć trzeba od niższego stanowiska (np. asystentki biura bądź sekretarki). W miarę rozwoju doświadczenia i inwestycji
 w siebie (obsługa programów biurowych, znajomość języków obcych, poszerzenie kontaktów, rozwój wiedzy o zarządzaniu czy nawet ukończenie specjalistycznych studiów podyplomowych w tym zakresie) można ubiegać się o pracę w coraz większych i bardziej złożonych administracyjnie firmach.

Na co zwracają uwagę rekruterzy?
- zorganizowanie,
- inicjatywę i zdolność radzenia sobie z niespodziewanymi sytuacjami,
- samodzielność w działaniu i łatwość podejmowania decyzji,
- prezencję i kulturę osobistą,
- motywację do pracy.

Kto nie przejdzie selekcji CV na stanowiska asystenckie?
Osoby, które: mają wykształcenie w zupełnie innym obszarze i widać, że to stanowisko jest dla nich jedynie przystankiem w karierze, nie potrafią formatować dokumentów aplikacyjnych, popełniają błędy ortograficzne i interpunkcyjne, publikują nieodpowiednie treści w mediach społecznościowych (asystentka musi być dyskretna).

Ile zarabia asystentka zarządu?
Wynagrodzenia są bardzo zróżnicowane. Choć mediana wynosi około 3 500 zł brutto, to asystentka zarządu w korporacji międzynarodowej może zarobić powyżej 7 000 zł brutto. Wszystko zależy od zakresu obowiązków i struktury firmy – dlatego tak ważne jest, by zapoznać się z zakresem zadań przed podaniem oczekiwań finansowych.

5 niezbędnych kompetencji asystentki zarządu:

Znajomość języków obcych – i to w stopniu umożliwiającym swobodną komunikację zarówno bezpośrednią, jak i pisemną. Coraz częściej – zwłaszcza w firmach międzynarodowych – od asystentek wymaga się nie tylko języka angielskiego, ale również dodatkowego języka obcego.

Wysokie zdolności organizacyjne – bycie asystentką zarządu to często jednoczesne prowadzenie kalendarza kilku osób, zarządzanie ich czasem, wyjazdami, spotkaniami. To również zarządzanie dokumentami i utrzymywanie w nich porządku.

Wysoka odporność na stres – w pracy asystentki wiele rzeczy jest do zrobienia „na wczoraj”,
 a załatwienie rzeczy niemożliwych powinno być realizowane od ręki. Asystentka nie może stracić głowy nawet w podbramkowej sytuacji i zawsze musi umieć znaleźć wyjście z sytuacji. Nie ma przecież kogo zapytać o to, co teraz trzeba zrobić.

Proaktywność – asystentka nie realizuje po prostu zadań wyznaczanych przez zarząd. Musi samodzielnie organizować sobie pracę i wyprzedzać oczekiwania.

Doskonała obsługa komputera – Word i Excel już nie wystarczą. Trzeba doskonale orientować się w oprogramowaniu klasy ERP i bardzo szybko przyswajać wiedzę z zakresu obsługi nowego oprogramowania. Współdzielić dokumenty, zarządzać, opisywać i analizować dane. Umieć działać na smartfonach, tabletach i korzystać z wielu urządzeń i programów na raz.

Więcej artykułów "Sprzedaż"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

Różowe kołnierzyki pod lupą. Czy to najniżej płatne zawody na rynku pracy?

– Choć stanowiska „różowych kołnierzyków” przy rosnącej automatyzacji, robotyzacji i AI dają nam największą pewność zatrudnienia, to skutki lockdownów, recesji i inflacji powodują, że jednocześnie „różowe kołnierzyki” czują się niepewnie na rynku pracy – zauważa socjolożka Anna D. Nowicka. Wyjaśniamy, które stanowiska zaliczamy do tzw. pink collars i jakie są perspektywy dla tych zawodów.

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Czterodniowy tydzień pracy – czy warto go wprowadzić w Polsce?

Wiele wskazuje na to, że kwestia skrócenia czasu pracy w Polsce to już nie pytanie, czy to zrobić, ale kiedy zmiany zostaną wprowadzone do Kodeku pracy. Najnowsze badanie firmy ClickMeeting pokazuje, że 68% z nas uważa, że lepiej byłoby skrócić tydzień pracy do 4 dni niż pracować od poniedziałku do piątku po 6,4 godz. dziennie. Jak w praktyce mógłby wyglądać 4-dniowy system czasu pracy?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.