Praca specjalisty ds. sprzedaży jest niezwykle istotna w każdej firmie zajmującej się handlem produktów bądź usług. W profesji tej niezwykle ważne są zarówno wysoko rozwinięte umiejętności komunikacyjne oraz dar przekonywania, jak i umiejętność strategicznego myślenia. Specjalista czy specjalistka ds. sprzedaży ma za zadanie, jak sama nazwa wskazuje, sprzedaż produktów, nie jest to jednak jedyny obowiązek osoby na tym stanowisku. Pracownik musi także umieć nawiązywać oraz utrzymywać dobre relacje z klientami. Do jego pracy należy ponadto czuwanie nad realizacją zamówień. W zakresie obowiązków leży też zwykle przygotowywanie ofert, aktywne pozyskiwanie nowych klientów, prowadzenie negocjacji, profesjonalne doradzwo, prowadzenie dokumentacji i baz klientów, a także współpraca ze specjalistami wsparcia sprzedaży, takimi jak opiekunowie klientów, pracownicy działu reklamacji czy helpdesku. Oferty pracy na stanowisko specjalista ds. sprzedaży znajdziesz na Praca.pl. Możesz aplikować od razu! Jeśli się wahasz, poznaj blaski i cienie tego zawodu i sprawdź, na czym polega praca w dziale sprzedaży.
Specjalista ds. sprzedaży – charakterystyka zawodu
Rola specjalisty ds. sprzedaży polega na rozpoznawaniu potrzeb klientów i dostarczaniu im rozwiązań, które zaspokajają ich oczekiwania. Pracownik może odpowiadać za obsługę klientów indywidualnych lub korporacyjnych. Jest to zawód, w którym fundamentem skuteczności są umiejętność komunikacji i zdolność do budowania zaufania.
Zastanawiając się nad wyborem tej profesji, warto mieć na uwadze, że pracownik działu sprzedaży zazwyczaj pracuje w systemie prowizyjnym. To może powodować zwiększony stres, niemiej umiejętna realizacja celów sprzedażowych przekłada się zwykle na bardzo atrakcyjne zarobki. Co do formy umowy, w aktualnych ofertach pracy panuje różnorodność. Część pracodawców przyjmuje osoby na umowę o pracę, ale nierzadko można spotkać się też z kontraktem b2b (business to business). Pracownik może też liczyć na benefity, np. świadczenia socjalne (prywatne ubezpieczenie na życie i zdrowotne), zniżki na produkty i usługi, służbowy telefon, komputer, karnety sportowe.
Pamiętaj również, że sprzedaż produktów firmy, aktywne pozyskiwanie klientów, utrzymywanie relacji z klientami, prowadzenie negocjacji czy realizacja planów sprzedażowych to zadania, które bywają bardzo stresujące. Z drugiej strony posada specjalisty ds. sprzedaży może być bardzo perspektywiczna. Popyt na pracowników stale rośnie, a pracodawcy prześcigają się w oferowanych benefitach. Coraz częściej miejscem pracy bywa też domowe biuro lub proponowany jest hybrydowy model pracy. Sprzedawcy mają też możliwość rozwoju zawodowego i awansowania np. na specjalistę ds. kluczowych klientów, account managera, customer service specialist, kierowników sprzedaży.
Specjalista ds. sprzedaży – jak zostać?
Aby zostać specjalistą ds. sprzedaży, najpierw warto zdobyć wykształcenie związane z handlem, marketingiem lub zarządzaniem. W pracy mile widziani są studenci tych kierunków, a także uczniowie szkół branżowych o profilach handlowo-marketingowych. znacząco przyspieszyć rozwój kariery mogą również dobre szkolenia i kursy z zakresu sprzedaży. Pomagają one bowiem zrozumieć mechanizmy rynkowe i psychologię klienta, kształtują dobre nawyki i postawy w relacjach interpersonalnych. Szkoleń możesz szukać m.in. w sieci lub za pośrednictwem najbliższego urzędu pracy. Zwykle pracodawcy nie wymagają od kandydatów doświadczenia w pracy na podobnym stanowisku, niemiej jest ono sporym atutem. Firmy często też poszukują kandydatów na stanowisko specjalisty ds. sprzedaży z językiem angielskim lub niemieckim. Poszukiwani są bowiem pracownicy do nawiązywania kontaktów, a także wspierania i bieżącej obsługi klientów zagranicznych oraz przygotowywania ofert handlowych w obcych językach. Biegle posługujesz się językiem obcym? Sprawdź najnowsze oferty pracy na Praca.pl, zaaplikuj i zyskaj możliwość sprzedaży produktów w międzynarodowym środowisku. Taka posada znacząco przyspieszy rozwój Twojej kariery i pozwoli Ci błyskawicznie osiągnąć bardzo atrakcyjne zarobki.
Specjalista ds. sprzedaży i obsługi klienta – predyspozycje zawodowe
Osoba pracująca w obszarze sprzedaży i obsługi klienta musi być nade wszystko komunikatywna, towarzyska, zorientowana na osiąganie celów, kreatywna, elastyczna w szukaniu rozwiązań, a także, co niezwykle istotna, odporna na stres i mająca umiejętność pracy pod presją czasu lub innych czynników, jak cele sprzedażowe. Kluczowe w zawodzie są zarazem umiejętność słuchania oraz empatia pozwalająca rozpoznawanie potrzeb klienta, aby dostarczyć mu rozwiązania na miarę jego oczekiwań. Z kolei w budowaniu bazy lojalnych klientów przydatne są umiejętności do tworzenia długotrwałych relacji oraz wypracowania zaufania. Kompleksowa obsługa klienta wymaga też nierzadko przynajmniej podstawowych umiejętności technicznych. Absolutnym minimum jest aktualnie umiejętność obsługi komputera, zdolność profesjonalnego prowadzenia korespondencji i negocjacji za pomocą narzędzi wideo, umiejętność obsługi sprzętu biurowego, pakietu Office lub pokrewnego pakietu biurowego, w tym arkuszy kalkulacyjnych, programów do tworzenia grafik itp., zależnie od potrzeb. Często wymagane jest też prawo jazdy kat. B i gotowość do odbywania podróży służbowych, np. spotkań z klientami poza siedzibą firmy, sprzedaży w miastach oddalonych od miejsca zamieszkania itp.
Jak wygląda praca specjalisty ds. sprzedaży?
Codzienna praca specjalisty ds. sprzedaży jest dość intensywna i różnorodna. Pracownik zajmuje się wieloma różnymi kwestiami, od aktywnego poszukiwania potencjalnych klientów, przez prezentację produktów, negocjacje w czasie spotkań bezpośrednich, telefonicznie lub online, aż po finalizację transakcji i podpisanie dokumentów oraz uzupełnienie dokumentacji firmowej, baz danych itp.
Specjalista ds. sprzedaży ma zatem za zadanie przede wszystkim:
- pozyskiwanie klientów, bezpośrednio, telefonicznie lub przez internet,
- informowanie obecnych lub potencjalnych klientów w zakresie dostępnych produktów lub usług,
- przygotowywanie i prezentowanie oferty klientom,
- spotykanie się z klientami na powierzonym terenie,
- prowadzenie negocjacji i wpływanie na decyzje zakupowe konsumentów,
- udzielanie różnego rodzaju informacji dotyczącej oferty, polityki zwrotów, innych zapytań.
Zwykle oczekuje się od niego też ścisłej współpracy np. z marketingowcami, opiekunami klienta, pracownikami helpdesku czy działem magazynowym i transportowym w celu zapewnienia kompleksowego doświadczenia zakupowego konsumentowi.
Specjalista ds. sprzedaży telefonicznej
Specjalista ds. sprzedaży telefonicznej to profesjonalista, który, jak sama nazwa wskazuje, prowadzi sprzedaż przez telefon. Telefonicznie nawiązuje i buduje relacje z klientami, przekonuje ich do zakupu. Nie jest to łatwe, dlatego pracownik powinien być charyzmatyczny, umieć ciekawie opowiadać, nie poddawać się łatwo, a także wykazywać się ogromną cierpliwością i odpornością na stres. Kandydat do pracy powinien mieść też miły głos i mieć doskonałą dykcję. Wady wymowy zwykle dyskwalifikują do wykonywania tego zawodu. Pracownik musi być także kreatywny i elastyczny, wymagana jest w szczególności umiejętność reagowania w czasie rzeczywistym na zmieniające się potrzeby klienta. Możesz sprawdzić propozycje pracy na stanowisko sprzedawcy telefonicznego w Twojej okolicy, pamiętaj jednak, że ten zawód bardzo często wykonywany jest zdalnie. Szukaj pracy w całej Polsce!
Sprzedawca online – popyt na pracowników zdalnych
W dobie cyfrowego handlu i dynamicznego rozwoju e-commerce specjaliści ds. sprzedaży online są coraz częściej poszukiwani przez firmy z różnych branż. Co więcej, sprzedawcy online zwykle mogą pracować zdalnie, co daje możliwość realizacji zleceń sprzedażowych z dowolnego miejsca. To świetna opcja dla tych, którzy chcą połączyć pasję do aktywnej sprzedaży z wygodą pracy w domowym zaciszu.
Młodszy specjalista ds. sprzedaży – początki kariery w branży handlowej
Młodszy specjalista ds. sprzedaży to osoba początkująca w branży handlowej. Jest to nowicjusz, który od okiem doświadczonych mentorów, a także przy wsparciu działu HR, zdobywa praktyczne umiejętności sprzedażowe i poznaje tajniki sektora handlowego. Zdobycie posady juniora to okazja do nauki od najlepszych i uzyskania bogatej wiedzy na temat mechanizmów rynku, preferencji klientów czy radzenia sobie z konkurencyjnymi działaniami oponentów w danej branży. Na posady juniorskie chętnie przyjmowani są w szczególności studenci np. marketingu, a także uczniowie szkół branżowych i policealnych. Pamiętaj jednak, że nie ma żadnego ograniczenia wieku czy dorobku zawodowego. Juniorem w sprzedaży może zostać praktycznie każdy, kto ma niezbędne cechy pozwalające na wykonywanie tego zawodu.
Specjalista ds. sprzedaży z językiem angielskim
Umiejętność komunikacji w języku angielskim otwiera drzwi do globalnych rynków pracy, a tym samym rozwoju kariery na międzynarodowym poziomie. Specjaliści ds. sprzedaży z biegłą znajomością angielskiego mają możliwość współpracy z klientami zagranicznymi, uczestniczenia w międzynarodowych projektach i tworzenia relacji na międzynarodowej arenie. Praca z językiem angielskim zwykle oznacza nawet kilkukrotnie wyższe zarobki i szybszy przebieg kariery zawodowej! Zwróć uwagę, że żeby podjąć zatrudnienie, nierzadko będziesz potrzebować certyfikatu językowego, a cała rekrutacja odbywać będzie się w języku angielskim. Pracodawcy poszukują kandydatów z tzw. biznesowym angielskim lub na poziomie C1.
Specjalista ds. obsługi klientów biznesowych
Specjalista ds. obsługi klientów biznesowych, jak wskazuje sama nazwa stanowiska, zajmuje się budowaniem relacji z klientami biznesowymi, a więc korporacyjnymi, z instytucjami, stowarzyszeniami, różnego rodzaju organizacjami czy fundacjami. Podstawowym zadaniem pracownika jest oczywiście zrozumienie specyfiki działalności klienta, poprawne zidentyfikowanie jego potrzeb oraz dostarczanie rozwiązań dopasowanych do danej działalności, potrzeb klienta.
Specjalista ds. sprzedaży usług bankowych – co robi? Jak zostać?
Specjalista ds. sprzedaży usług bankowych to jedno z perspektywicznych stanowisk. Osoba, która je zajmuje, na co dzień prezentuje i promuje ofertę finansową instytucji bankowej. Prowadzi także doradztwo w zakresie produktów bankowych oraz stara się zbudować trwałe relacji z klientami. Pracownik może zajmować się klientami indywidualnymi lub korporacyjnymi, przy czym ten drugi zwykle może liczyć na znacznie wyższe wypłaty. Praca w sektorze bankowo-finansowym często oznacza też jasno wytyczoną ścieżkę kariery i jest marzeniem wielu osób chcących rozwijać się w sprzedaży.
Specjalista ds. sprzedaży w branży spożywczej
W branży spożywczej specjaliści ds. sprzedaży to pracownicy zajmujący się różnorodnymi kwestiami związanymi z handlem. Często są to osoby, które utrzymują relacje z klientami korporacyjnymi, np. dostawcami i dbają o dostarczanie produktów na półki sklepowe, kontrolują stany magazynowe i odpowiadają za strategie sprzedaży danej placówki. Jest to zawód, który wymaga zrozumienia rynku, trendów konsumenckich, działań konkurencji oraz umiejętności budowania relacji z klientami detalicznymi i hurtowymi.
Specjalista ds. sprzedaży systemów i produktów IT
Specjaliści ds. sprzedaży systemów i produktów IT odgrywają bardzo istotną rolę w promowaniu dostępności do nowych rozwiązań technologicznych. Zadaniem osoby na tym stanowisku jest oczywiście zrozumienie potrzeb klienta i aktywna sprzedaż, ale także prezentacja technicznych aspektów produktu oraz doradzanie w wyborze najlepszego rozwiązania w sposób zrozumiały i pozbawiony żargonu technicznego. W tej profesji niezbędne jest posiadanie szerokiej, specjalistycznej wiedzy na temat prezentowanych rozwiązań technologicznych. Preferowane są osoby z wykształceniem technicznym, pracodawcy zwykle prowadzą też szkolenia wstępne, dostarczają materiały do nauki itp. Sprzedawca nie może dać się zaskoczyć żadnym pytaniem o funkcje produktów IT.
Ile zarabia specjalista ds. sprzedaży?
Wynagrodzenie specjalisty ds. sprzedaży zależy od różnorakich zmiennych, takich jak doświadczenie pracownika, branża, w której działa, jego umiejętności czy poziom stanowiska. Niemniej, praca w dziedzinie sprzedaży często gwarantuje atrakcyjne prowizje, premie i możliwości awansu. Jak podaje Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, mediana zarobków na tym stanowisku to w przypadku specjalisty 5500 zł brutto miesięcznie, a starszego specjalisty 7020 zł brutto miesięcznie.
Specjalista ds. sprzedaży – perspektywy zawodowe
Specjaliści ds. sprzedaży nie muszą narzekać na brak ofert pracy i zazwyczaj mają szeroki wachlarz perspektyw rozwoju w branży handlowej, od chociażby awansu na stanowiska kierownicze, przez specjalizacje w konkretnej dziedzinie, po budowanie własnej marki jako przedsiębiorcy. Jest to profesja, w której wyznacznikiem skuteczności jest zarówno osiągnięcie celów handlowych, jak i zdolność do tworzenia długotrwałych relacji z klientami, a więc budowania własnej sieci kontaktów branżowych.
Najnowsze oferty pracy dla specjalisty ds. sprzedaży
Jeśli marzysz o karierze w handlu, na przykład na stanowisku specjalisty ds. sprzedaży, nie musisz obawiać się, że nie znajdziesz interesujących propozycji zatrudnienia. W serwisie Praca.pl znajdziesz bogatą bazę najnowszych ofert pracy, które dadzą Ci szanse rozwijania się w fascynującym świecie handlu i relacji biznesowych. Sprawdź także ogłoszenia dotyczące innych stanowisk z branży sprzedażowej, takich jak kasjer, sprzedawca, opiekun klienta.
Specjalista ds. sprzedaży – najczęściej zadawane pytania:
-
Jakie są najważniejsze obowiązki specjalisty ds. sprzedaży?
Głównym zadaniem specjalisty ds. sprzedaży jest aktywne pozyskiwanie nowych oraz utrzymywanie relacji z aktualnymi klientami w celu realizacji sprzedaży produktów lub usług przedsiębiorstwa. Specjalista na tym stanowisku pracuje nad jak najbardziej precyzyjną identyfikacją potrzeb klientów, tak, by móc dostosować do nich ofertę sprzedażową. Zajmuje się następnie prezentacją oferty firmy, negocjacjami handlowymi oraz finalizacją transakcji oraz załatwieniem związanych z nim formalności np. podpisaniem umowy. Pracownik może również opracowywać strategie sprzedażowe, monitorować działania konkurencji, współpracować z marketingowcami i specjalistami działu handlowego.
-
Jakie umiejętności są ważne dla pracy specjalisty ds. sprzedaży?
Do pracy jako specjalista ds. sprzedaży niezbędne są doskonale rozwinięte umiejętności komunikacyjne, dar przekonywania oraz umiejętność budowania relacji z klientami. Pracownik na tym stanowisku powinien być pewny siebie, elastyczny w szukaniu rozwiązań najlepiej dostosowanych do potrzeb klienta i okoliczności, a także potrafić działać w zmiennej rzeczywistości rynkowej. Niezwykle istotna jest również umiejętność radzenia sobie ze stresem i zdolność do pracy pod presją czasu, finansową i wynikającą z konieczności realizacji celu sprzedażowego.
-
Jakie są perspektywy rozwoju kariery dla specjalisty ds. sprzedaży?
Specjaliści do spraw sprzedaży mają bardzo szerokie możliwości rozwoju zawodowego. Osoby z dużym stażem pracy zwykle awansują na kierownicze stanowiska. Możliwa jest też specjalizacja w perspektywicznym kierunku, np. w dziedzinie bankowości i rozwoju produktów finansowych, w branży medycznej, ubezpieczeniowej czy sprzedaży produktów IT i nowych technologii.