Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
ZMOT – co oznacza ten skrót? Jak wykorzystać go w marketingu firmy?

ZMOT – co oznacza ten skrót? Jak wykorzystać go w marketingu firmy?

 
ZMOT – co oznacza ten skrót? Jak wykorzystać go w marketingu firmy?

Kiedy podejmujemy decyzję o tym, że chcemy dokonać zakupu konkretnego produktu? Co wpływa na nasze zachowanie? Marketingowcy od lat starają się odpowiedzieć na to pytanie i wskazali tzw. momenty zakupowe. Tradycyjnie wyróżnia się trzy, jednak w dobie internetu dołączył do nich jeszcze jeden – tzw. ZMOT. Co on oznacza i jak sieć zmienia nasze konsumenckie przyzwyczajenia?

 

Spis treści

ZMOT – co to?

 

Jak wspomniano na wstępie, klasycznie wyróżnia się trzy kluczowe momenty dla podejmowania decyzji zakupowej:

 

  • bodziec – czyli moment inicjujący, może nim być np. reklama. Konsumenci są zachęcani i reagują, np. w odpowiedzi na bodziec zaczynają pragnąć posiadać jakąś rzecz;

  • pierwszy moment prawdy (ang. first moment of truth) – jest wtedy, gdy konsument podejmuje konkretne działanie, udaje się do sklepu w poszukiwaniu wybranego, interesującego go przedmiotu;

  • drugi moment prawdy (ang. second moment of truth) – jest wtedy, gdy konsument doświadcza przedmiotu i reaguje na niego. Reakcją może być np. podjęcie decyzji zakupowej, udanie się do kasy i nabycie rzeczy bądź też rezygnacja z zakupu.

 

Taki podział przestał być wystarczający w przypadku marketingu internetowego i zakupów online. W efekcie wyróżniono zatem ZMOT, czyli zerowy moment prawdy (ang. zero moment of truth). Moment zerowy to tzw. research na temat produktu. Większość z nas przed kupieniem czegokolwiek, przegląda różne strony, sprawdza ceny w kolejnych sklepach bądź za pomocą porównywarki cenowej, poluje na strony ze zniżkami, czyta opinie. Research, czyli po prostu badanie dostępnych opcji stało się stałym elementem zakupów online. Co więcej, nawet w przypadku, gdy planujemy kupno rzeczy w sklepie stacjonarnym, wizytę w nim często także poprzedzamy przejrzeniem oferty w internecie.

 

ZMOT – historia

 

ZMOT ma zastosowanie w marketingu już od ponad trzech. Termin ukuł w 2011 r. pracownik Google, a obecnie także wykładowca akademicki z dziedziny marketingu na uniwersytecie Kellogg – Jim Lecinski. Lecinski jest także autorem publikacji Winning the Zero Moment of Truth.

 

ZMOT – zastosowanie

 

Dlaczego ZMOT jest tak ważny, a przez niektórych nazywany wręcz najważniejszym momentem w procesie zakupowym? To właśnie w zerowym momencie prawdy wyrabiamy sobie opinię na temat marki i produktu, a także oferty konkretnego sklepu. W zależności od informacji znalezionych w sieci oceniamy markę/produkt pozytywnie lub negatywnie. Ta wstępna analiza często znacząco wpływa na naszą decyzję w sklepie. Przykładowo, jeśli wstępny research konsumenta pokazał, że dany produkt można nabyć w sklepach internetowych po niskiej cenie, a w sklepie stacjonarnym, który odwiedzi, cena tego samego produktu będzie znacząco wyższa – konsument prawdopodobnie nie dokona zakupu.

 

ZMOT – praktyczne rady dla Twojej firmy

 

Zrozumienie zachowania konsumentów jest pierwszym krokiem w budowaniu skutecznej reklamy w sieci. Dlatego firma sprzedażowa / usługowa nie może pomijać ZMOT w planowaniu strategii marketingu internetowego. Powinna przede wszystkim zadbać o to, by jej oferty – w postaci banerów, reklam, artykułów sponsorowanych itp. – znalazły się w miejscach odwiedzanych przez potencjalnych klientów. Z pomocą w określeniu, skąd trafiają na stronę konsumenci, jak szybko ją opuszczają, jaka jest responsywność strony czy tzw. współczynnik odrzuceń – przychodzą narzędzia analityczne, np. Google Analytics.

 

Kluczowe jest także, by sklep internetowy / strona firmowa pojawiała się na szczycie wyników wyszukiwania, po wpisaniu przez użytkownika fraz kluczowych w wyszukiwarce. W czasie samodzielnego researchu, czyli ZMOT, klient raczej nie będzie cofał się do kolejnych stron Google, najprawdopodobniej przejrzy ofertę kilku pierwszych sklepów. Dlatego tak ważne są kompleksowo prowadzone działania SEO, poprawiające widoczność danej witryny w internecie.

 

Dla ZMOT ogromne znaczenie mają także wspomniane wyżej porównywarki internetowe. Firma sprzedażowa powinna zadbać o to, by się w nich pojawiać. Wiąże się z tym także pilnowanie rankingów swoich produktów w internecie, proszenie klientów o opinie itp.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Mechanik innowacyjnych pojazdów elektrycznych

    OTTO Special Staffing   Holandia, ‘s-Gravenhage   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Obowiązki Naprawa pojazdów elektrycznych Diagnostyka problemów mechanicznych Praca z użyciem narzędzi ręcznych Praca przy użyciu elektronarzędzi Wymagania Doświadczenie w dziedzinie mechaniki Doświadczenie w branży na podobnym stanowisku Posiadanie prawa jazdy kategorii B Dostępność...
  • Koordynator obsługi inwestycji budowlanych

    SERVICE JOBS sp. z o.o.   Żary    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   5 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres Obowiązków: Nadzorowanie jakości i terminowości realizowanych robót zgodnie z projektem budowlanym, specyfikacją techniczną i sztuką budowlaną; Organizowanie i koordynacja pracy sił własnych oraz podwykonawców; Analiza dokumentacji technicznej; Prowadzenie prac budowlanych zgodnie...
  • Operator maszyn

    SERVICE JOBS sp. z o.o.   Małomice    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   5 800 - 7 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Wymagania: Min. 1 rok doświadczenia w branży metalurgicznej; Zdolności manualne; Zaangażowanie i chęci do pracy; Systematyczność;
  • Spawacz / Monter Spawacza

    SERVICE JOBS sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   6 500 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Wymagania: Doświadczenie zawodowe jako spawacz lub monter spawacza; Uprawnienia spawalnicze do pracy metodą MIG/MAG; Znajomość rysunku technicznego; Samodzielność, dokładność i rzetelność w wykonywaniu zadań; Dodatkowe umiejętności ślusarskie będą atutem;
  • Lekarz Stomatolog

    Medicover Stomatologia   Warszawa, ul. Powązkowska 42    praca stacjonarna
    specjalista mid / senior / ekspert  pełny etat / część etatu
    1 godz.
    Zapraszamy do współpracy lekarzy dentystów: posiadających prawo wykonywania zawodu, z doświadczeniem w leczeniu Pacjentów, mile widziana dostępność w godzinach 8-14 w dni: wtorek, czwartek, piątek i sobota;
  • LUX MED Sp. z o.o.
    specjalista junior / mid / senior  kontrakt B2B
    1 godz.
    Praca w placówce LUX MED Diagnostyka przy ul. Legnickiej 55f oraz ul. Piotra Skargi 3, we Wrocławiu. Świadczenie usług w zakresie badań MRI, praca w weekendy. Oczekiwania: wykształcenie min. średnie, ukończone policealne studium zawodowe lub technikum - preferowane wykształcenie...

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.