Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zachowania konsumentów: co na nie wpływa?

Zachowania konsumentów: co na nie wpływa?

 
Zachowania konsumentów: co na nie wpływa?

Każda firma stara się przyciągnąć jak najwięcej klientów. Jednak jak do nich dotrzeć i w jaki sposób przekonać, by zaufali właśnie tej, a nie konkurencyjnej marce? Działania marketingowe powinno poprzedzać badanie rynku, które pomaga stworzyć profil zachowań i zwyczajów konsumentów. Poznanie ich jest bardzo istotne – pozwala dobrać strategię reklamową skierowaną do wybranej grupy docelowej.

 

Rodzaje zachowań klienta

 

Dobra strategia marketingowa to taka, która nieustannie dostosowuje się do zachowań konsumentów. Stosuje się w niej odpowiedni język (sposób wypowiedzi), stronę wizualną, medium rozpowszechniania informacji, metody angażowania klientów i długofalowego wiązania ich z marką (np. systemy punktów, rabatów za lojalność, konkursy). Promocja produktu musi też iść z duchem czasu – odpowiadać na bieżącą sytuację społeczną, charakterystyczne zachowania, problemy, nawiązywać do bieżących spraw.

 

W większości przypadków działania promocyjne będą miały za zadanie zwrócenie uwagi wybranej grupy osób – na przykład uczniów i studentów, młodych małżeństw, obywateli danego kraju, kobiet w wieku 20-30 lat, mieszkańców dużych miast, rodziców, biznesmenów, właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw, emerytów itp. Nie ma trudnych klientów, jest tylko źle dobrana strategia. A tę można zawsze poprawić.

 

Co wpływa na zachowanie klientów?

 

Każda z tych grup cechuje się innym wachlarzem typowych zachowań. Różnicują je między innymi:

  • czynniki kulturowe – to samo zachowanie, stosowne w jednym kraju lub regionie, w innym będzie odbierane negatywnie; szczególną ostrożność należy zachować w przypadku promocji produktu w obrębie zupełnie odmiennego kręgu kulturowego;
  • czynniki społeczne – takie jak poziom zamożności, grupa zawodowa, fakt bycia mieszkańcem małej miejscowości, wsi czy dużego miasta, przynależność do subkultury, wykształcenie i wiele innych. Przykładowo, inny styl wypowiedzi, oprawę będzie miała reklama tego samego modelu telefonu skierowana do nastolatków, a inny – do przedsiębiorców. Ta pierwsza może nawiązywać na przykład do znanych młodym ludziom faktów ze świata popkultury, filmów, sposobów spędzania wolnego czasu. W tej drugiej reklamodawca może na przykład starać się stworzyć atmosferę rzetelności, profesjonalności produktu itp.;
  • czynniki psychologiczne – inne produkty wybiera osoba oszczędna, nastawiona na kupno rzeczy, która będzie jej długo służyć, a odmienne ktoś, kto nie liczy się tak bardzo z wydatkami albo szybko się nudzi. Co innego będzie przemawiać do kogoś o upodobaniach minimalistycznych, a innego wyboru dokona ktoś preferujący nawiązania do natury. Znaczenie mają tutaj również wyznawane wartości, charakterystyczne dla danych grup (np. postawa prorodzinna, ekologiczna, etyczna czy nawet związana z określonymi poglądami politycznymi);
  • czynniki biologiczne – przede wszystkim wiek, choć wciąż duże znaczenie ma również płeć konsumenta, a także np. stan zdrowia;
  • trendy – bardzo ważny aspekt każdej strategii marketingowej. Przykładowo, gdy zaczęto zwracać uwagę na katastrofą klimatyczną, bardzo wiele marek z branż niezwiązanych z ekologią zaczęło wykorzystywać w reklamach informacje dotyczące ochrony środowiska.
Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

Edukator ekologiczny – nowy, przyszłościowy zawód na rynku pracy?

81% Polaków ocenia swoją postawę ekologiczną „zdecydowanie dobrze” lub „raczej dobrze” – skąd zatem śmieci w lasach, trujący dym spalanych śmieci zimą, góry marnowanej żywności trafiające do śmietników? Nasza wiedza o tym, które działania są korzystne dla planety, a które nie, bywa dużo bardziej ograniczona niż nam się wydaje. W zrozumieniu ekologii na co dzień pomaga edukator ekologiczny.

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynier wiertniczy – praca, wymagania, pensja, obowiązki zawodowe

Inżynierowie wiertniczy potrzebni są na platformach wiertniczych, w kopalniach, pracowniach geotermalnych, laboratoriach badawczych czy chociażby w budownictwie. W parze z szerokimi perspektywami pracy idą bardzo wysokie zarobki. Jednocześnie praca w tym zawodzie jest odpowiedzialna i wymagająca. Chciesz podjąć takie wyzwanie? Wyjaśniamy, jak wejść na tę ścieżkę zawodową.