Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zachowania konsumentów: co na nie wpływa?

Zachowania konsumentów: co na nie wpływa?

 
Zachowania konsumentów: co na nie wpływa?

Każda firma stara się przyciągnąć jak najwięcej klientów. Jednak jak do nich dotrzeć i w jaki sposób przekonać, by zaufali właśnie tej, a nie konkurencyjnej marce? Działania marketingowe powinno poprzedzać badanie rynku, które pomaga stworzyć profil zachowań i zwyczajów konsumentów. Poznanie ich jest bardzo istotne – pozwala dobrać strategię reklamową skierowaną do wybranej grupy docelowej.

 

Rodzaje zachowań klienta

 

Dobra strategia marketingowa to taka, która nieustannie dostosowuje się do zachowań konsumentów. Stosuje się w niej odpowiedni język (sposób wypowiedzi), stronę wizualną, medium rozpowszechniania informacji, metody angażowania klientów i długofalowego wiązania ich z marką (np. systemy punktów, rabatów za lojalność, konkursy). Promocja produktu musi też iść z duchem czasu – odpowiadać na bieżącą sytuację społeczną, charakterystyczne zachowania, problemy, nawiązywać do bieżących spraw.

 

W większości przypadków działania promocyjne będą miały za zadanie zwrócenie uwagi wybranej grupy osób – na przykład uczniów i studentów, młodych małżeństw, obywateli danego kraju, kobiet w wieku 20-30 lat, mieszkańców dużych miast, rodziców, biznesmenów, właścicieli małych i średnich przedsiębiorstw, emerytów itp. Nie ma trudnych klientów, jest tylko źle dobrana strategia. A tę można zawsze poprawić.

 

Co wpływa na zachowanie klientów?

 

Każda z tych grup cechuje się innym wachlarzem typowych zachowań. Różnicują je między innymi:

  • czynniki kulturowe – to samo zachowanie, stosowne w jednym kraju lub regionie, w innym będzie odbierane negatywnie; szczególną ostrożność należy zachować w przypadku promocji produktu w obrębie zupełnie odmiennego kręgu kulturowego;
  • czynniki społeczne – takie jak poziom zamożności, grupa zawodowa, fakt bycia mieszkańcem małej miejscowości, wsi czy dużego miasta, przynależność do subkultury, wykształcenie i wiele innych. Przykładowo, inny styl wypowiedzi, oprawę będzie miała reklama tego samego modelu telefonu skierowana do nastolatków, a inny – do przedsiębiorców. Ta pierwsza może nawiązywać na przykład do znanych młodym ludziom faktów ze świata popkultury, filmów, sposobów spędzania wolnego czasu. W tej drugiej reklamodawca może na przykład starać się stworzyć atmosferę rzetelności, profesjonalności produktu itp.;
  • czynniki psychologiczne – inne produkty wybiera osoba oszczędna, nastawiona na kupno rzeczy, która będzie jej długo służyć, a odmienne ktoś, kto nie liczy się tak bardzo z wydatkami albo szybko się nudzi. Co innego będzie przemawiać do kogoś o upodobaniach minimalistycznych, a innego wyboru dokona ktoś preferujący nawiązania do natury. Znaczenie mają tutaj również wyznawane wartości, charakterystyczne dla danych grup (np. postawa prorodzinna, ekologiczna, etyczna czy nawet związana z określonymi poglądami politycznymi);
  • czynniki biologiczne – przede wszystkim wiek, choć wciąż duże znaczenie ma również płeć konsumenta, a także np. stan zdrowia;
  • trendy – bardzo ważny aspekt każdej strategii marketingowej. Przykładowo, gdy zaczęto zwracać uwagę na katastrofą klimatyczną, bardzo wiele marek z branż niezwiązanych z ekologią zaczęło wykorzystywać w reklamach informacje dotyczące ochrony środowiska.
Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Inżynier Jakości Elektryk

    Rockfin S.A.   Gorlice    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Opis stanowiska: Kontrola jakości bieżącej produkcji; Opracowywanie i nadzór nad dokumentacją jakościową wyrobu; Nadzór nad wyrobem niezgodnym; Udział w próbach końcowych gotowego wyrobu; Wprowadzanie usprawnień w realizowanym obszarze pracy;
  • Emitel S.A.
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    14 godz.
    Zadania: projektowanie, w tym optymalizacja, istniejących zasobów informatycznych Spółki oraz utrzymywanie zaawansowanej i efektywnej architektury systemów i aplikacji zgodnie z najlepszymi praktykami i standardami branżowymi; tworzenie i utrzymanie dokumentacji technicznej na poziomie...
  • Pracownik nawierzchni / Operator prac budowlanych

    PORR S.A.   Świdwin    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Opis stanowiska układanie nawierzchni betonowych oraz zacieranie betonu; regulacja i obsadzanie kotew i dybli; ustawianie szalunków oraz wykonywanie prac zleconych przez przełożonego; dbanie o prawidłowy przebieg prac zgodnie z dokumentacją;

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.