Z drugiej strony na podstawie wiedzy trzeba podejmować decyzje, a te często wiążą się ze sporami między współpracownikami lub na linii pracownik – przełożony. Nie tyle od kandydatów, ile od efektywnych pracowników lub osób pretendujących na wyższe stanowiska oczekiwać można asertywności.
Asertywność jest cechą często myloną ze zwyczajnym wyrażeniem własnego zdania czy odmawianiem. Osoba asertywna wyraża sprzeciw w sposób rzeczowy, nieprzekraczający norm społecznych, za zachowanie asertywne nie można więc uznać awantury w obronie swoich racji. W takiej sytuacji, nawet jeśli przekonamy dyskutanta o swojej nieomylności, osiągnięcie celu może wiązać się z utratą autorytetu, pogorszeniem relacji interpersonalnych itd.
Jeśli pracujesz w obszarze inżynierii i produkcji, wypełnij poniższy psychotest* i sprawdź, czy to odpowiednia ścieżka kariery dla Ciebie. Asertywność jest jednocześnie cechą pożądaną w wielu innych branżach, w których mamy wpływ na podejmowanie decyzji oraz kontakty z ludźmi. W poszczególnych pytaniach zaznacz odpowiedzi, które określają, jak często zachowujesz się w podany sposób:
Jak często:
Zabierasz głos w sporze w sposób spokojny?
a) często
b) czasami
c) rzadko
Rzeczowo tłumaczysz swoje racje, kiedy jesteś jedyną osobą pozostającą przy danym stanowisku?
a) często
b) czasami
c) rzadko
W spokojny sposób zwracasz uwagę współpracownikom, kiedy robią coś błędnie?
a) często
b) czasami
c) rzadko
Przyznajesz się do błędu?
a) często
b) czasami
c) rzadko
Egzekwujesz swoje prawa, kiedy zostałeś źle potraktowany?
a) często
b) czasami
c) rzadko
Większość odpowiedzi A:
Jesteś osobą asertywną. Potrafisz bez zbędnych emocji bronić swoich racji i zabierać głos w dyskusji. Potrafisz opierać się cudzym wpływom. Asertywność to także jedna z cech istotnych dla (przyszłych) kierowników! Zwróć uwagę na pytania, w których (jeśli) odpowiedziałeś inaczej niż „często”, być może któryś z aspektów asertywności wymaga jeszcze pracy.
Większość odpowiedzi B:
Jesteś osobą przeciętnie asertywną. Część sytuacji wymagających wykazania się tą cechą jeszcze sprawia Ci kłopoty. Być może przeszkadzają Ci w tym towarzyszące emocje albo brak odwagi. Postaraj się przeanalizować te sytuacje – asertywność procentuje!
Większość odpowiedzi C:
Jesteś osobą mało asertywną. W osiąganiu celów społecznych przeszkadzają Ci nadmierne emocje lub stres. Trudno Ci opierać się cudzym wpływom i wyrażać swoje zdanie. Asertywność można ćwiczyć zarówno poprzez różnego typu szkolenia, jak i świadome uczestniczenie w sytuacjach, które wymagają wykazania się tą cechą. Postaraj się je analizować i dociec, w czym leży problem.
* Psychotest stanowi formę zabawy psychologicznej; wynik jest jedynie informacją poglądową o kompetencjach miękkich osoby badanej.
"Nie" to zbyt mało - psychotest
Polecane oferty
-
Elektryk
R11 Automation Sp. z o.o. Niemcy, okolice Monachiumpracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat 11 000 - 14 000 zł brutto/mies. rekrutacja online -
specjalista (mid) umowa o pracę pełny etat
-
Ślusarz
TNS Sp. z o.o. Niemcypracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat aplikuj szybko aplikuj bez CV -
Magazynier - wytrawiacz
ATT Sp. z o.o. Kraków praca stacjonarnapracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat -
Automatyk / Elektronik - Służba Utrzymania Ruchu
Nowy Styl Jasło praca stacjonarnaspecjalista (mid) umowa o pracę pełny etat -
Ślusarz / Monter
Thomalla Stahlmontage Niemcy, Dolna Saksoniapracownik fizyczny umowa o pracę pełny etat aplikuj szybko aplikuj bez CV
Najnowsze artykuły
Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia
Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.
Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?
Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.
Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"
Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!
Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku
Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.
Jakie wybrać rośliny do biura?
Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.
Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?
25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.
Najnowsze komunikaty
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?
Praca i miłość w jednej firmie
Czy takie połączenie ma więcej plusów, czy minusów?