Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Content marketing w Employer Brandingu – czy warto?

Content marketing w Employer Brandingu – czy warto?

 
Content marketing w Employer Brandingu – czy warto?

Od kilkunastu lat marketerzy podkreślają, że „content is king”. Jak wykorzystać ten potencjał w budowaniu marki pracodawcy? Jakie treści mają wartość dla kandydatów i pracowników? Czy warto pojawiać się w poradnikach, raportach i artykułach? 

 

Praca.pl od 4 lat wydaje Poradnik zawierający merytoryczne wskazówki dla osób, którym zależy na budowaniu kariery. W badaniu ankietowym przeprowadzonym wśród czytelników Praca.pl sprawdza jakie efekty pracodawcom przynosi obecność w Poradniku.

 

Obecność marki pracodawcy w mediach rynku pracy - czy są z tego jakieś korzyści?
Każdy dział HR dostał przynajmniej raz propozycję pojawienia się w serwisie branżowym poświęconym rynkowi pracy, uczestnictwa w targach pracy, umieszczenia prezentacji na portalu czy wypowiedzi sponsorowanej. Oczywiście każda taka obecność to element budowania wizerunku pracodawcy, ale również koszty. I nie chodzi tu jedynie o opłatę samej publikacji. Do tego dochodzi też czas poświęcony na przygotowanie materiałów.


Czy zatem budowanie wizerunku pracodawcy za pomocą content marketingu w publikacjach rynku pracy ma sens? Aby odpowiedzieć na to pytanie, serwis Praca.pl zbadał to, jak obecność marki pracodawcy w Poradniku wpływa na zachowanie czytelnika. Okazało się, że:

  • 62% czytelników odwiedziło stronę internetową pracodawcy, który ich zainteresował
  • 53% w ramach przeglądania całej publikacji znalazło pracodawcę, u którego chciałoby w przyszłości pracować,
  • 33% zaczęło szukać ofert pracy konkretnych, zaprezentowanych w Poradniku pracodawców.

Oczywiście przytaczane statystyki dotyczą jedynie czytelników Poradnika Praca.pl, ale skuteczne mogą być również inne narzędzia content marketingu, które przyciągną i zaangażują kandydatów jak: raporty, magazyny, czy serwisy tematyczne. Ważne jednak, aby te treści były aktualne, atrakcyjne i spójne z rzeczywistością. 

 

Do dodatkowych korzyści, które trudno jednoznacznie zmierzyć, warto zaliczyć jeszcze: 

  • Zwiększenie świadomości i rozpoznawalności marki pracodawcy w oczach czytelnika, 
  • Wzrost pozytywnego nastawienia w stosunku do produktów i usług danej firmy. Tym mocniejszy, im bardziej pozytywne wrażenie wywarł na czytelniku przekaz od pracodawcy.

 

Jak wybierać publikacje by budować pozytywny wizerunek pracodawcy?

Serwisów, publikacji, magazynów branżowych, w których może pojawić się pracodawca jest obecnie sporo. Zatem poza decyzją o tym, by się w nich zaprezentować, trzeba też podjąć decyzję co do tego, gdzie warto być obecnym. Jakie kryteria wziąć pod uwagę?


Zasięg publikacji – do jakich osób dociera dane medium, kto je czyta? W jaki sposób potencjalni kandydaci i osoby zainteresowane firmą mogą natknąć się na naszą prezentację? To jedno z najważniejszych kryteriów, które będzie decydować o powodzeniu i zwrocie całej inwestycji. Zanim firma zadecyduje o tym, czy pojawić się w danej publikacji powinna dopytać o to, do kogo ona trafia. Jakie są statystyki odsłon (jeśli publikacja jest online) lub jaki nakład (jeśli jest to publikacja drukowana).


Dostępność publikacji – w jakiej formie publikacja będzie dostępna i czy jest to dostęp otwarty? W przypadku drukowanych publikacji ograniczeniem jest zawsze nakład, który nie może być nieskończony. W przypadku publikacji online dostęp jest otwarty, ale użytkownik musi w jakiś sposób natknąć się na nią przeglądając internet. Idealnym wzmocnieniem dostępności (a co za tym idzie zasięgu) jest sytuacja, w której dana publikacja pojawia się zarówno w formie drukowanej jak i online. Docierając tym samym różnymi kanałami do zainteresowanych osób i wzajemnie wspierając odsłony. Przykładowo, student, któremu „mignęła” w internecie okładka publikacji, zauważając ją w Biurze Karier chętniej po nią sięgnie. Pracownik, który dostał egzemplarz papierowy może koledze z innego miasta podesłać link do interesującego go artykułu.


Wartość merytoryczna – niezwykle istotny element, który zadecyduje o tym, czy czytelnik poważnie potraktuje zawarte w prezentacji pracodawcy informacje i będzie się chciał z nimi zapoznać. Jeśli całość publikacji będzie złożona głównie z reklam, to wartość dla potencjalnego użytkownika jest bardzo niska. Podobnie będzie w sytuacji, w której w publikacji opisywane będą artefakty, czyli mało wartościowe tematy, pełne ogólnych nic nie wnoszących danych. Z analiz przeprowadzanych przez Praca.pl każdorazowo po publikacji Poradnika Praca.pl wynika, że aż 47% czytelników poszukuje artykułów z wypowiedziami rekruterów z danych firm, a 46% szuka wypowiedzi pracowników. Warto pamiętać o tym, że dla czytelników tego typu publikacji najważniejsze nie są ogólne wiadomości o firmie, ale twarde konkrety ujawniające to, jak się w danej firmie pracuje, jak wygląda proces rekrutacji, możliwości awansu i zarobki. I takie właśnie informacje warto w tekstach sponsorowanych czy eksperckich przemycać, by zainteresować swoją marką kandydatów.


Otoczenie biznesowe – czyli po prostu to, kto jeszcze pojawia się w danej publikacji czy na danym serwisie. Warto być tam, gdzie pojawiają się marki modne, uznawane za dobrych pracodawców, w których wiele osób chce pracować.


Czy zatem warto się pojawiać?
Zdecydowanie tak. Efekty widać zarówno w ilości, jakości CV jak i nawet w statystykach wejścia na stronę kariery. Trzeba jednakże wybierać miejsca publikacji rozważnie, pamiętając o tym, że to, gdzie firma się opublikuje, również ma wpływ na wizerunek.

 

Interesuje Cię obecność w Poradniku Praca.pl 2018? Napisz do nas: eb@praca.pl

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Lekarz Stomatolog (endodoncja pod mikroskopem)

    LUX MED Sp. z o.o.   Sosnowiec    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid / senior
    1 godz.
    Praca w Centrum Stomatologicznym LUX MED. Nasze oczekiwania wobec Ciebie: wykształcenie kierunkowe - dyplom lekarza dentysty (mile widziana ukończona specjalizacja z endodoncji lub ostatnie lata szkolenia specjalizacyjnego), doceniamy doświadczenie zawodowe w zakresie endodoncji, ukończony kurs...
  • Lekarz Stomatolog Chirurg

    LUX MED Sp. z o.o.   Toruń    praca stacjonarna   za 3 dni wygasa
    specjalista junior / mid / senior
    1 godz.
    Praca w Centrum LUX MED Stomatologia w Toruniu. Nasze oczekiwania wobec Ciebie: wykształcenie kierunkowe - dyplom lekarza dentysty (mile widziana ukończona specjalizacja z chirurgii stomatologicznej lub ostatnie lata szkolenia specjalizacyjnego), doceniamy doświadczenie zawodowe w zakresie...
  • Specjalista ds. technicznych

    ROSINSKI PACKAGING Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością   Bielsko-Biała    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Przygotowywanie dokumentacji technicznej, Analiza rynku, poszukiwanie alternatywnych dostawców i rozwiązań, Przygotowanie zapytań ofertowych, Sporządzanie zamówień oraz nadzorowanie terminów realizacji, dostaw materiałów i Urządzeń, koordynacja prac od zamówienia po...
  • Optometrysta / Optometrystka

    Medicover Sp. z o.o.   Warszawa, al. Jana Pawła II 27    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  pełny etat
    1 godz.
    Co będzie należeć do Twoich obowiązków? Przeprowadzanie badań optometrycznych wzroku zgodne z określonym standardem, wskazanie najlepszych rozwiązań optycznych do potrzeb i oczekiwań pacjentów, współpraca z doradcami na rzecz realizacji najwyższych standardów obsługi, prowadzenie...
  • Specjalista ds. zakupów

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: przygotowywanie zapytań o dostępność i cenę surowca, analiza ofert, sporządzanie zamówień i monitorowanie dostaw, monitorowanie stanów magazynowych i rotacji zapasów surowców, analiza rynku pod kątem poszukiwania nowych dostawców, współpraca z dostawcami, ścisła...
  • RESBUILD SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   8 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Nadzorowanie całego cyklu prowadzenia robót i sprawdzanie prawidłowego wykonania robót. Ustalanie zakresu robót w oparciu o obowiązujące przepisy prawa. Koordynacja zadań w sposób zapobiegający zagrożeniom bezpieczeństwa i ochrony zdrowia. Rozwiązywanie konfliktów i problemów...

Najnowsze artykuły

Stolarz – co robi, czy to opłacalne, jak zostać?

Stolarz – co robi, czy to opłacalne, jak zostać?

Zapotrzebowanie na osoby wykonujące usługi stolarskie jest wysokie – pracownik obróbki drewna i stolarz to zawody deficytowe we wszystkich województwach. Tymczasem chętnych do nauki stolarstwa brakuje. Czy dziś praca w warsztacie stolarskim może się opłacać, kim jest ebenista oraz ile zarabia stolarz w Polsce? Oto krótki przewodnik po jednym z najstarszych rzemiosł świata.

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Udział kobiet w zarządach spółek handlowych wynosi tylko 25%, najmniej licznie są reprezentowane w spółkach akcyjnych i z o.o., co pokazuje, że im wyższe szczeble zarządzania, tym mniej kobiet – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego. Na czym faktycznie polegają szklane bariery, które blokują kobiety w pracy?

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Pomysł spania w czasie pracy może wywoływać co najmniej konsternację, niemniej zamknięcie oczu nawet na kilkanaście minut pozwala na nieocenioną regenerację sił i wzrost kreatywności. Potwierdzają to liczne badania, a jedno z nich dowodzi, że mózgi osób praktykujących drzemki są większe i wolniej się starzeją. Korzyści zdrowotne drzemki w pracy są wyraźne, ale co na to polskie prawo pracy?

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. – Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Właśnie trwa rekrutacja do polskiej stacji antarktycznej. Czy warto się zgłosić?