5 najczęściej poszukiwanych kompetencji w sprzedaży

2014-04-25

Doświadczenie, komunikatywność, nastawienie na cel, dobra organizacja pracy i zaangażowanie to 5 najbardziej pożądanych przez pracodawców cech w obszarze sprzedaży. Portal pracy Praca.pl, na podstawie analizy ogłoszeń opublikowanych w serwisie wskazuje, jakich umiejętności poszukują obecnie pracodawcy.

Złota 5-tka kompetencji

 

Czego od kandydatów do pracy w sprzedaży oczekują pracodawcy? Serwis Praca.pl analizując wymagania pracodawców umieszczane w ogłoszeniach o pracę wytypował 5 najbardziej pożądanych kompetencji u kandydatów. Są to:

  1. Doświadczenie w sprzedaży –  pożądane lub mile widziane w 55% ogłoszeń rekrutacyjnych. Szczególnie ważne w branży e-commerce i finansach. Pracodawcy chcą zatrudniać osoby, które wiedzą już z czym wiąże się praca w sprzedaży i są w stanie udokumentować swoje osiągnięcia.
  2. Komunikatywność – praca sprzedawcy (niezależnie od tego czy jest to telemarketer, przedstawiciel handlowy czy pracownik obsługi klienta w sklepie) wymaga umiejętności porozumienia się z klientem, otwartości, łatwości wysławiania się i umiejętności wyjaśniania wątpliwości. Te wszystkie kompetencje zbiorczo nazywane są przez pracodawców komunikatywnością, która jest uwzględniona w 38% ogłoszeń. Nie znaczy to, że pozostałe stanowiska w sprzedaży nie wymagają komunikatywności – dla wielu pracodawców kompetencja ta jest tak oczywista w kontekście pracy w sprzedaży, że nie umieszczają jej w treści ogłoszenia rekrutacyjnego.
  3. Nastawienie na cel – czyli odpowiedzialność za wyniki i dążenie do ich realizacji, pojawia się w co trzecim ogłoszeniu u pracę w sprzedaży (32%). Trudno się temu dziwić – miarą efektywności pracy pracownika w dziale sprzedaży jest przynoszony firmie zysk w postaci zamówień i sprzedanych towarów lub usług. Nastawienie na cel jest szczególnie podkreślane w ogłoszeniach z sektora usług i bankowości / finansów.
  4. Dobra organizacja pracy – 29% ogłoszeń zawiera wymagania dotyczące tej kompetencji. Jest to również jedno z najważniejszych kryteriów w handlu i obszarze retail.
  5. Zaangażowanie – chęć do pracy i idąca z tym w parze pracowitość pojawia się w 28% ogłoszeń. Pracodawcy oczekują, że zatrudniona przez nich osoba będzie chcieć podwyższać wyniki biznesowe firmy. W wielu przypadkach praca w sprzedaży jest oparta o wynagrodzenie całkowicie bądź częściowo prowizyjne – w efekcie brak zaangażowania przekłada się na niskie wynagrodzenie i szybką utratę pracownika, co zwrotnie generuje firmie koszty związane z rekrutacją i wdrożeniem kolejnego pracownika.

Co liczy się w poszczególnych branżach?

 

Praca w sprzedaży może różnić się sposobem pracy i pozyskiwania klienta w zależności od branży. Z tego względu część oczekiwań wobec kandydatów wykazuje różnice w zakresie poszczególnych obszarów działalności firm.

  • W branży e-commerce najbardziej liczy się doświadczenie w sprzedaży usług związanych z marketingiem w internecie bądź pracą w tym obszarze – takie wymaganie pojawia się w 79% ogłoszeń,
  • W budownictwie równie ważne jak doświadczenie są organizacja pracy, samodzielność i nastawienie na cel,
  • W sektorze usług finansowych pracodawcy stawiają na doświadczenie (75% ogłoszeń) oraz nastawienie na cel 44%
  • W sektorze usług (głównie sprzedaż telefoniczna) kluczowe jest zaangażowanie (72% ogłoszeń) i komunikatywność (78%), za to doświadczenie nie jest niezbędne – pojawia się  tylko w połowie ogłoszeń.
  • W branży retail (głównie pracownicy sklepów oraz przedstawiciele handlowi) liczy się przede wszystkim doskonała organizacja pracy (72%), kultura osobista (50%) samodzielność (45%) oraz zaangażowanie (45%).

Przeczytaj także: