Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Zarządzanie talentami - sposób na rozwój firmy

Zarządzanie talentami - sposób na rozwój firmy

 
Zarządzanie talentami - sposób na rozwój firmy

Zarządzanie talentami w organizacji - na czym polega

 

Zarządzanie zasobami ludzkimi w firmie należy do działu kadr (human resources). Jednym ze sposobów rozwoju firmy może być zarządzanie talentami czyli talent management. Polega to na poszukiwaniu, rekrutowaniu, a później wspieraniu rozwoju osób, które posiadają ponadprzeciętne kompetencje w danej dziedzinie. Dzięki temu można efektywnie wykorzystać zdolności zatrudnionych, co przyczynia się do szybkiego rozwoju firmy.

 

Głównym zadaniem pracowników z działu HR jest pomoc w budowaniu ścieżek kariery podwładnym, którzy w wybitny sposób wpływają na wzrost znaczenia przedsiębiorstwa na rynku. Zarządzanie talentami pozwala zatrzymać najlepszych zatrudnionych.

 

Rodzaje talentów

 

Najważniejszym etapem procesu jest identyfikacja talentów. Istotne są obserwacje oraz oceny przełożonych, współpracowników i klientów. Bardzo często są też przeprowadzane specjalne testy psychologiczne, które mają za zadanie zbadać predyspozycje oraz zdolności zatrudnionych osób.

 

Aby dobrze ocenić zdolności pracowników, należy zapoznać się z głównymi rodzajami talentów (opisane przez badaczy Buckinghama i Coffmana):

• Talenty w dążeniu do celu – w tym przypadku warto zweryfikować sposób oraz powodzenie w realizacji założeń. Pomocne okazują się pytania: czy dana osoba lubi konkurować, czy ważny jest dla niej awans, czy postrzega się przez pryzmat tego, co inni o niej myślą, czy ważniejsza jest dla niej osobista ocena swoich dokonań.
• Talent w myśleniu – można w ten sposób ocenić, czy ktoś jest typem analityka. Warto także sprawdzić, czy pracownicy mają jedną strategię na rozwiązanie problemu. Co robią w przypadku nieprzewidzianych sytuacji? Od razu mają nowe pomysły, czy poddają się, bo pierwotnego zamysłu nie udało się zrealizować.
• Talenty w układaniu stosunków z innymi – oceniane są na podstawie łatwości w nawiązywaniu relacji. Przede wszystkim należy sprawdzić, czy podwładny dobrze czuje się wśród nowo poznanych osób, czy woli przebywać w gronie starych znajomych, z którymi czuje się bezpiecznie.

 

Zarządzanie talentami w firmie

 

Coraz więcej przedsiębiorców decyduje się na wprowadzenie talent managementu do firmy. Talentów nie można wykształcić, dlatego ważne jest rozpoznanie ich u podwładnych i efektywne zarządzanie nimi. Przede wszystkim wpływa to na zwiększenie zysków. Dlatego warto dobierać zadania dla pracowników zgodnie z ich talentami. Dzięki temu przełożeni będą mieli pewność, że dana rzecz zostanie poprawnie wykonana. Być może pozwoli to na wdrożenie nowych ciekawych pomysłów, dzięki którym firma będzie się wyróżniała na rynku.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Młodszy Specjalista ds. Obsługi Klienta

    Vetlab Sp. z o.o.   Wrocław, ul. Wodzisławska 6    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zakres obowiązków: Przyjmowanie materiału do badań, Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego, Telefoniczna i osobista obsługa klientów, Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich, Prowadzenie spraw biurowych.
  • Concentrix
    specjalista mid / junior  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat   7 000 - 10 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków: Obsługa połączeń przychodzących; Aktywna sprzedaż usług klienta; Przygotowywanie ofert odpowiadających potrzebom klientów; Wprowadzanie danych do systemu;
  • Ekspert ds. procesu problem management

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Jako Ekspert w naszym zespole będziesz: modelował i wdrażał w organizacji procesy wg metodologii ITIL, kontrolował przebieg procesów na podstawie wypracowanych KPI, określał standardy działań naprawczych wynikające z procesu Problem Management, monitorował postęp realizacji rekomendacji...
  • Administrator nieruchomości

    PKO Bank Polski   Łódź    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:zapewniasz utrzymanie właściwego stanu technicznego nieruchomości, w tym realizację zaleceń z przeglądów budowlanych, przeciwpożarowych, bezpieczeństwa i higieny pracy,organizujesz i uczestniczysz w kontrolach stanu technicznego nieruchomości oraz...
  • Ekspert ds. zakupów administracyjnych i bezpieczeństwa

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na co dzień w naszym zespole:bierzesz udział w opracowywaniu wraz z liderem merytorycznym strategii i planów zakupowych dla kategorii zakupowych,cyklicznie monitorujesz rynek dostawców i oferentów dla kategorii zakupowych,organizujesz postępowania na zakup towarów i usług, w tym opracowujesz...
  • Specjalista ds. procesów i wdrożeń

    PKO Bank Polski   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Na co dzień w naszym zespole: zarządzasz oraz rozwijasz procesy sprzedaży karty kredytowej we wszystkich kanałach dystrybucji, w szczególności w kanałach zdalnych, zapewniasz stałe wsparcie wszystkim kanałom sprzedaży w zakresie utrzymania i optymalizacji sprzedaży produktu,...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!