Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Zdalne zarządzanie zespołem – strategia, błędy, narzędzia

Zdalne zarządzanie zespołem – strategia, błędy, narzędzia

 
Zdalne zarządzanie zespołem – strategia, błędy, narzędzia

Wielu pracodawców obawia się, że przeniesienie pracowników w tryb zdalny będzie miało negatywny wpływ na produktywność i motywację zatrudnionych. Wcale nie musi tak się stać. 

 

Menedżerowie powinni przede wszystkim wyrzucić mity o pracy zdalnej do kosza. W dużej mierze od ich umiejętności i kompetencji zależy, czy pracownicy wykonujący zadania w home office będą skuteczni. 

 

Jak zarządzać zespołem rozproszonym?

 

W sytuacji, gdy wszyscy albo większość pracowników znajduje się w tym samym miejscu, style zarządzania mogą być bardzo różne. Praca zdalna wprowadza pewne ograniczenia wynikające z oczywistego faktu, że komunikacja twarzą w twarz jest niemożliwa, a nadzorowanie pracy opiera się głównie na weryfikacji efektów, a nie samego procesu wykonywania obowiązków. Dlatego zarządzanie zespołem zdalnym powinno koncentrować się na kilku aspektach:

  • kanałach bieżącej komunikacji, 

  • ustaleniu czasu pracy/dostępności,

  • procedurach informowania o postępie pracy, 

  • procedurach rozliczania z efektów,

  • budowaniu relacji między pracownikami.

Wszystkie są równie istotne. Przyjrzyjmy się każdemu z nich.

 

Kanały komunikacyjne

Powinny być odgórnie ustalone i najlepiej, jeśli jest ich kilka, by mogły spełniać różnorodne funkcje. Poczta elektroniczna jest dobra podczas wymiany dokumentów i w formalnej korespondencji. Jednak często pracownicy mają do kolegów z innych działów czy menadżerów drobne sprawy, wymagające szybkiej reakcji – dlatego przyda się również czat. 

 

Kolejne możliwe drogi komunikacji to telefon, grupowa rozmowa telefoniczna, wideokonferencja. Pracownicy powinni wiedzieć, czego się spodziewać oraz uzyskać pomoc w instalacji i konfiguracji poszczególnych narzędzi. 

 

Ustalenie czasu pracy

Home office ma tę zaletę, że pozwala na wykorzystanie wyżów kreatywności pracowników. Większość biur pracuje o ustalonych godzinach pomiędzy 8:00-18:00. Jednak wiele osób jest najbardziej efektywnych na przykład wcześnie rano, a potem popołudniu i wieczorem. Dlatego w przypadku pracy zdalnej dobrze jest umożliwiś podwładnym korzystanie z elastycznego wymiaru czasu pracy. Naturalnie nie w każdej branży to rozwiązanie się sprawdzi. Stałe godziny są oczywiście niezbędne np. w bankowości czy obsłudze klienta, ale już na większą swobodę można pozwolić pracownikom np. w branżach kreatywnych. 

 

I tutaj pojawia się pewna trudność. W jaki sposób zespół ma działać sprawnie i skutecznie się komunikować, kiedy każdy zatrudniony będzie np. przy komputerze o innej godzinie? W takim wypadku warto ustalić kilka godzin w ciągu dnia, kiedy wszyscy pracownicy są przy stanowiskach. Pozwoli to sprawnie rozwiązywać bieżące sprawy i dodatkowo zmotywuje do porządkowania ważnych kwestii, w taki sposób, by mogły zostać poruszone o określonych porach. 

 

Informowanie o postępach i rozliczanie z efektów

To kluczowa sprawa w przypadku współpracy w zespole nad projektem. Czynności wykonywane przez jedną osobę mogą mieć istotny wpływ na sposób działania innej. By jednocześnie nie rozpraszać nadmiarem informacji każdej z osób, warto zadbać o procedury informowania o postępach – np. o ustalonych godzinach, po skończeniu fragmentu projektu, w przypadku nagłych wypadków. Rozliczanie z efektów pracy z kolei zazwyczaj polega na udostępnieniu gotowych projektów za pośrednictwem platformy internetowej, chmury bądź wysyłaniu danych na skrzynkę.

 

Znacznym ułatwieniem z punktu widzenia monitorowania pracy jest zastosowanie oprogramowania do zarządzania projektami, np. rodzaju tablicy, na której każda zalogowana i przypisana do zadania osoba może śledzić postępy i weryfikować realizację zlecenia. 

 

Relacje między pracownikami

Często pomijany aspekt w czasie pracy zdalnej, tymczasem bardzo istotny. Zgrany, efektywny zespół to taki, w którym pracownicy nie są dla siebie całkowicie anonimowi. Bardziej skuteczna i skłonna do długotrwałej pracy jest osoba, która utożsamia się z firmą, jej wartościami, czuje się współodpowiedzialna za zespół. W budowaniu relacji pomaga np. sekcja w czasie na luźne, niezwiązane z obowiązkami rozmowy. Warto też raz na jakiś czas organizować spotkania integracyjne, wyjazdy itp. 

 

Zarządzanie zespołem rozproszonym – narzędzia

 

Obecnie na rynku można znaleźć szeroki wachlarz programów przeznaczonych do nowoczesnego zarządzania zespołem zdalnym. Do przykładowych programów komercyjnych należą na przykład: Nozbe, Time Camp, Basecamp, For Task, PM Compass, IC Project, Tu Du, Podio, Trello, Asana i wiele, wiele innych.

 

Błędy w zarządzaniu zespołem – jak ich uniknąć?

 

Czego powinni wystrzegać się menedżerowie podczas zarządzania zespołem wirtualnym? Najczęstsze błędy to:

  • skakanie między różnymi komunikatorami, 

  • oczekiwanie dyspozycyjności o losowych, nieustalonych wcześniej porach, 

  • brak jasnych procedur rozliczania z pracy,

  • niezabezpieczenie sprzętu, niepoinstruowanie podwładnych pod względem cyberbezpieczeństwa, 

  • brak systemu motywacyjnego, zapominanie o feedbacku dotyczącego pracy osób zdalnych,

  • lekceważenie pracowników zdalnych, zapominanie o nich w czasie ważnych dla firmy wydarzeń, pomijanie w mailingach, 

  • nieumożliwienie poznania się pracownikom przynajmniej w minimalnym stopniu,

  • pozostawienie pracowników zdalnych “samym sobie”, całkowite zrezygnowanie z zarządzania.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Kontroler jakości

    WIMECH S.C. Roland Ignatowski Anna Ignatowska   Pruszków, ul. Magazynowa 3 (blisko stacji PKP)    praca stacjonarna   dziś wygasa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków: Kontrola wyrobów spawanych z aluminium, stali nierdzewnej i stali niestopowej; Prowadzenie dokumentacji kontroli zgodnie z obowiązującymi w firmie wymaganiami; Wstępna analiza niezgodności oraz udział w procesie ich rozwiązywania; Optymalizacja procesu w celu...
  • Pracownik fizyczny

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 15 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    1 godz.
    Opis stanowiska: Prace naprawcze, konserwacyjne, monterskie; Wykonywanie remontów; Prace porządkowe;
  • Elektryk

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   14 300 - 16 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    1 godz.
    Zadania na tym stanowisku to: Wykonanie napraw mechanicznych, elektrycznych, a także konserwujących i serwisowych na urządzeniach, maszynach i innych obiektach produkcyjnych; Rozwiązywanie problemów oraz skuteczna reakcja na awarie; Zakładanie instalacji elektrycznych oraz ich odpowiednie...
  • Tokarz / Frezer

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 700 - 16 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    1 godz.
    Poszukujemy Operatora Maszyn CNC z umiejętnościami: pracy na tokarce / frezarce; pracy zgodnie z rysunkami technicznymi;
  • Kierowca plandeki C+E / Kierowca wywrotki C i C+E

    TMG Spedition GmbH   Niemcy, Bittterfeld    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Co oferujemy? flotę pojazdów marki Mercedes i MAN; dyspozycję w języku polskim; rejestrację pracowników w niemieckich kasach chorych, urzędach skarbowych oraz wsparcie w kwestiach takich jak zasiłek rodzinny itp. terminowe wypłaty; system premiowy; szkolenie przed rozpoczęciem pracy;...
  • Pracownik produkcyjny

    Stone Master S.A.   Łódź    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   4 500 - 7 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: formowanie elementów budowlano-dekoracyjnych z betonu i gipsu, pakowanie wyrobów gotowych, praca fizyczna w systemie akordowym, 2-zmianowym, pon. – pt., praca zespołowa.

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!