Praca.pl Poradniki Sieci handlowe
Specjalista omnichannel i inne nowoczesne stanowiska na ścieżce kariery

Specjalista omnichannel i inne nowoczesne stanowiska na ścieżce kariery

 
Specjalista omnichannel i inne nowoczesne stanowiska  na ścieżce kariery

Czym zajmuje się specjalista omnichannel?

Dla dużych sieci handlowych wdrożenie omnichannelingu to ogromne wyzwanie. Nie wiedzą, jak pogodzić obecność wielu placówek stacjonarnych z możliwością sprzedaży online. Jak zadbać o szybkie dostawy towarów? Jak umożliwić reklamację? Jak sprawić, by konsument nie widział różnicy pomiędzy zakupem online i offline? Jak promować jeden kanał bez marginalizacji drugiego i wreszcie – jak być konkurencyjnym wobec pozostałych podmiotów na rynku?

Do niedawna ci konsumenci, którym zależało na cenie, ale nie przywiązywali wagi do czasu dostawy, wybierali zakupy online. Ci, którzy produkt chcieli zobaczyć przed zakupem – kanał tradycyjny. Teraz sieci handlowe muszą tak prowadzić strategię sprzedaży, by zadowolić każdy typ klienta. Do zadań specjalisty omnichannel należy zatem budowanie strategii sprzedaży w taki sposób, by całość zintegrować.

Do głównych zadań osoby zajmującej się integracją i wdrażaniem strategii omnichannel należą:
- identyfikacja kanałów sprzedaży,
- projektowanie i opracowywanie strategii sprzedaży integrujących wszystkie kanały,
- śledzenie trendów i koncentracja na customer experience,
- zarządzanie projektami e-commerce,
- analiza rentowności projektów,
- praca na Big Data,
- ścisła współpraca z działami marketingu, handlu, logistyki, finansów.

Jakie kompetencje są konieczne?
- wiedza na temat sprzedaży,
- wiedza na temat e-commerce,
- wiedza z obszaru psychologii konsumenta,
- wiedza z zakresu logistyki.

Kompetencje miękkie to przede wszystkim:
- błyskawiczne uczenie się (bo w branży stale pojawia się coś nowego),
- kreatywność (bo nowe rozwiązania trzeba wymyślać, jeszcze zanim pojawi się zapotrzebowanie na rynku),
- inicjatywa (bo nierzadko o sukcesie danego rozwiązania decyduje czas jego wprowadzenia).

Jak zostać specjalistą omnichannel?

Jak wiele nowych zawodów, których potrzeba wynika z rozwoju technologicznego i zmiany trendów, tak i w tym przypadku nie ma jeszcze szkół czy kursów, które mogłyby przygotować do pracy w tym obszarze. Większość osób zajmujących się omnichannelingiem rekrutuje się zatem z działów handlowych, działów marketingu oraz agencji interaktywnych i zajmujących się e-marketingiem.

Najczęściej pracę w obszarze omnichannel zaczyna się na jeden z dwóch sposobów:
- jako specjalista od e-commerce w zakresie mniejszych sklepów – by swoje doświadczenie móc wykorzystać w pracy dla sieci handlowych, posiadających wiele tysięcy produktów (a niekiedy nawet – tak jak Castorama – asortyment ponad 3 mln wariantów produktów);
- jako specjalista od planowania sprzedaży tradycyjnej, który poprzez dodatkowe szkolenia i kursy z obszaru e-sprzedaży zaczyna wchodzić w nowy dla siebie obszar, mając podbudowę i doświadczenie w zakresie sprzedaży w kanale tradycyjnym, logistyki i marketingu.

Słowa klucze, ważne dla tego obszaru zawodowego to: customer experience, service fulfillment, marketing automation.

Prognozy zatrudnienia

Specjalistów potrafiących sprawnie integrować sprzedaż wielokanałową będzie potrzeba coraz więcej. W praktyce pójść w tę stronę będzie musiała każda sieć handlowa. Nie ominie to również galerii handlowych czy producentów z branży FMCG. Dla energicznych osób z inicjatywą, które interesują się handlem, innowacjami i technologią, jest to szansa na szybką i błyskotliwą karierę. Praca w sieciach handlowych to nie tylko stanowiska związane ze sprzedażą, magazynowaniem czy planowaniem zakupów – to cały obszar nowoczesnych tematów, do których ciągle brakuje specjalistów.

Przyjrzyjmy się kilku możliwościom pracy w sieciach, na które zapotrzebowanie będzie w najbliższym czasie rosło.

Trener wewnętrzny/franczyzowy
Aby być skutecznym i pokonać konkurencję, trzeba się nieustannie szkolić – stąd duże nakłady inwestycyjne sieci handlowych na wsparcie menedżerów i franczyzobiorców w rozwoju kompetencji osobistych, strategicznych i sprzedażowych. Odpowiedzialni za to trenerzy i coachowie to osoby z certyfikatami ukończonych szkół i szkoleń trenerskich oraz – najczęściej – osoby z przynajmniej kilkuletnim doświadczeniem w handlu nowoczesnym. Dzięki temu mają zarówno zaplecze merytoryczne, jak i praktykę. Aby zostać trenerem, trzeba kilku, a nawet kilkunastu lat pracy i zamiłowania do pracy z ludźmi. Taką ścieżkę kariery warto jednak zaplanować już na samym początku i sukcesywnie do niej dążyć.

Zarządzanie sieciami handlowymi
Kilkadziesiąt czy kilkaset sklepów rozsianych po całym kraju, złożona struktura, skomplikowany łańcuch zależności między poszczególnymi działami firmy, zarządzanie portfelem produktów i logistyka, konieczność analizy, planowania, koordynacji działań w rozproszonej strukturze – to wymaga ogromnej wiedzy – dlatego specjalistów zarządzania sieciami handlowymi w Polsce jest tak niewielu i często sieci sprowadzają ekspertów z Zachodu. Zapotrzebowanie na kadrę menedżerską w sieciach (średni i wyższy szczebel) rośnie na tyle szybko, że mimo wielu programów rozwojowych dostępnych w każdej sieci handlowej prawie każda sieć boryka się z problemami kadrowymi. Lukę w wiedzy zaczynają uzupełniać studia podyplomowe (np. lider sieci handlowej na WSB w Poznaniu lub nowy kierunek studiów podyplomowych na Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu – zarządzanie sieciami handlowymi).

Jak zrobić karierę menadżerską w obszarze zarządzania sieciami?
Takim specjalistą nie zostaje się z dnia na dzień – potrzebna jest determinacja i zdobywanie doświadczenia niemalże od samego początku. Dla studentów i absolwentów pomocne są programy rozwojowe dla kadr menedżerskich. Warto też pamiętać, że kariera w kanale nowoczesnym to często konieczność bycia mobilnym i przynajmniej 1-2 razy w życiu zmiany miejsca zamieszkania. Specjalista customer experience (CX) To osoba odpowiedzialna za budowanie takiej strategii sprzedaży, by każdy klient uzyskiwał jak najwyższą satysfakcję z zakupów. Choć brzmi to dość prosto, w rzeczywistości mamy do czynienia:
- z ogromnym obszarem pracy, który wymaga łączenia wiedzy
- z różnych dziedzin, współpracy
- z niemalże wszystkimi pracownikami firmy i nieustannych badań psychologicznych i marketingowych oraz testowania, testowania i jeszcze raz testowania.

Wiedzę w tym obszarze można zdobywać na nielicznych studiach podyplomowych (np. projektowanie usług na SWPS w Poznaniu) i szkoleniach (płatnych). Specjalista CX pracę znajdzie zarówno w dziale marketingu sieci handlowej, jak
 i w agencji doradczej czy reklamowej, obsługującej nowoczesne kanały sprzedaży. Poznaj pracę w kanale nowoczesnym Zastanawiasz się, czy praca w kanale nowoczesnym mogłaby Cię usatysfakcjonować?

Sieci handlowe szukają specjalistów z różnych dziedzin – od sprzedaży i ekonomii po IT. Jeśli chcesz sprawdzić, czy to obszar dla Ciebie – sprawdź stronę Twojego biura karier bądź kilku wybranych sieci handlowych i zobacz, co oferują w zakładce kariera. Coraz więcej sieci handlowych organizuje na uczelniach oraz wewnętrznie szkolenia, seminaria, konkursy, gry symulacyjne i innego rodzaju projekty przybliżające studentom możliwości rozwoju.

Kilka przykładowych programów i konkursów:
- Rethink Retail – Jeronimo Martins,
- Programy ambasadorskie  – Żabka, Jeronimo, banki,
- Lidl Brand Factory,
- CareerDate – SGGW,
- Smak Kariery – Carrefour,
- Studenckie Metody – IKEA,
- Gen Aldi – sieć Aldi.

Rozwój sieci handlowych w kolejnych latach na pewno będzie rozwojem dynamicznym, choć warto zwracać uwagę na to, że Polski rynek czeka jeszcze sporo zmian. Jedną z nich jest zwiększanie się sprzedaży przez internet (Polska nadal jest w tym obszarze „w ogonie” krajów europejskich), inną kwestią są planowane zmiany podatkowe obejmujące sklepy wielkopowierzchniowe, które mogą nieco zmienić kierunek i formę rozwoju rynku.

Więcej artykułów "Sieci handlowe"

Polecane oferty

  • Kierownik Księgarni

    POLANGLO SP. Z O.O.   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Doświadczenie na stanowisku kierowniczym; Doświadczenie w branży księgarskiej lub pokrewnej (papiernicza, zabawkarska) Łatwość nawiązywania kontaktów z klientami; Doświadczenie w handlu i zdobywaniu klienta; Znajomość technik sprzedażowych; Biegła znajomość programów Microsoft;...
  • Pracownik Sprzedaży

    MAKRO Cash and Carry Polska S.A.   Bielsko-Biała, al. Generała Władysława Andersa 545    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich głównych zadań będzie należało: Profesjonalne doradztwo i codzienna obsługa Klientów. Sprawne uzupełnianie towaru na półkach. Dbanie o dostępność asortymentu na półkach oraz o dobre oznakowanie cenowe i ekspozycję towarów. Współdziałanie w tworzeniu wizerunku MAKRO...
  • Kierownik Stoiska Mięso

    MAKRO Cash and Carry Polska S.A.   Koszalin, ul. Syrenki    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Do Twoich głównych zadań będzie należało Zapewnienie funkcjonowania stoiska zgodnie z obowiązującymi standardami firmowymi. Zarządzanie procesem sprzedaży, dbałość o ekspozycję, jakość i dostępność towaru. Profesjonalna obsługa i budowanie relacji z klientami. Realizowanie...
  • Kierownik Działu Suchej Żywności

    MAKRO Cash and Carry Polska S.A.   Koszalin, ul. Syrenki    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Do Twoich głównych zadań będzie należało: Zapewnienie funkcjonowania działu zgodnie z obowiązującymi standardami firmowymi. Zarządzanie procesem sprzedaży, dbałość o ekspozycję, jakość i dostępność towaru. Profesjonalna obsługa i budowanie relacji z klientami. Realizowanie...
  • Doradca / doradczyni klienta

    Leroy Merlin Polska Sp. z o.o.   Andrychów    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   4 500 - 6 100 zł brutto/mies.
    5 godz.
    Jakie zadania na Ciebie czekają? sprzedaż produktów i usług w swoim sektorze, biorąc pod uwagę indywidualne potrzeby klientów; realizacja i monitorowanie procesów zamówień klientów; dbanie o dostępność i ekspozycję towarów zgodnie ze standardami naszej firmy.
  • Asystent Doradcy Klienta

    G8 S.A.   Opole, CH Karolinka    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa zlecenie  pełny etat   27,70 zł brutto/godz.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Twoje zadania: profesjonalne doradztwo Klientom w doborze mody męskiej, aktywna sprzedaż produktów i tworzenie pozytywnego doświadczenia zakupowego, dbałość o estetykę i prezentację produktów w salonie, Oczekiwania: status studenta, pasja do mody męskiej i zainteresowanie aktualnymi...

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!