Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Polityka cenowa firmy - podstawowe informacje

Polityka cenowa firmy - podstawowe informacje

 
Polityka cenowa firmy - podstawowe informacje

Polityka cenowa firmy - co to jest?

 

Polityka cenowa polega na ustaleniu optymalnych cen produktów wytwarzanych przez dane przedsiębiorstwo. Optymalnych - czyli takich, które z jednej strony będą akceptowalne przez klientów, z drugiej pozwolą osiągać firmie zamierzone cele. Polityka cenowa firmy uzależniona jest między innymi od określenia docelowej grupy klientów, obszaru, na jakim działa firma oraz wytwarzanych produktów.

 

Polityka cenowa przedsiębiorstwa - na czym polega?

 

Podejmując decyzje cenowe firmy, definiują z jakimi klientami chcą współpracować, w jaki rodzaj rynku próbują wkroczyć. Warto dodać, że w jednej firmie można wyznaczyć kilka równolegle działających strategii - inne mogą dotyczyć produktów dopiero wprowadzanych na rynek, inny wybór będzie dotyczył produktów o ugruntowanej pozycji. Ważne, żeby każdy ruch przeanalizować dokładnymi badaniami rynku, opinii klientów itd.

 

Można wyodrębnić różne rodzaje strategii cenowej obieranych przez przedsiębiorstwa. Między innymi znany jest trójpodział na:
• strategię wysokich cen - charakteryzuje produkty najwyższej jakości, przeznaczone dla ekskluzywnych klientów;
• strategia niskich cen - dotyczy produktów przeznaczonych dla klienta masowego, pomaga wprowadzić produkt na rynek, ponieważ w krótkim czasie pozwala zdobywać nowych konsumentów;
• strategia cen neutralnych - ceny ustalane są relatywnie, w odniesieniu do kwot stosowanych przez konkurencję.

 

Cele polityki cenowej

 

Zasadniczy cel obrania odpowiedniej polityki cenowej to generowanie zysków, czyli prościej mówiąc - zarabianie. Jednak w zależności od tego, na jakim etapie znajduje się przedsiębiorstwo i jaką aktualnie obejmuje strategię, polityka cenowa przedsiębiorstwa może być dostosowana do sytuacji na rynku.

 

Polityka cenowa przedsiębiorstwa może więc skupiać się na:
• zysku - by zarówno w planach krótkoterminowych, jak i działaniach długofalowych osiągać maksymalne zyski i zwroty poniesionych nakładów;
• sprzedaży - strategia cenowa produktu ma doprowadzić do wzrostu jego sprzedaży, a co za tym idzie udziału w rynku;
• stabilizacji - strategia cenowa produktów prowadzona jest w taki sposób, by utrzymać pozycję konkurencyjną;
• przetrwaniu - polityka cenowa prowadzona jest po to, by pokryć wszelkie niezbędne koszty i utrzymać się na rynku;
• budowaniu wizerunku - pozwala na utrzymanie wizerunku firmy, utrwalającego obrane przez nią wartości.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?