Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Regulamin pracy - podstawowe informacje

Regulamin pracy - podstawowe informacje

 
Regulamin pracy - podstawowe informacje

Regulamin pracy - co to jest

Praktycznie każda osoba w momencie zawarcia umowy o pracę dostaje do przeczytania regulamin. Jest to dokument, który określa ogólne zasady panujące w danym zakładzie. Sporządzenie takiego spisu zasad jest obowiązkiem przedsiębiorców, którzy zatrudniają co najmniej 20 ludzi. Nie oznacza to, że w mniejszych firmach nie będzie nas obowiązywać regulamin. Może on po prostu przyjmować formę obwieszczeń przełożonego. Obowiązkiem zatrudnionych osób jest przestrzeganie wszystkich punktów, które są zawarte w takim dokumencie.

 

Regulamin zakładu pracy - co powinien zawierać


Artykuł 104. Kodeksu pracy zawiera przykłady rozporządzeń, które mogą być zawarte w regulaminie zakładowym. Są to przede wszystkim kwestie dotyczące:

    • organizacji pracy - godziny przyjścia oraz wyjścia,
    • warunków przebywania na terenie zakładu,
    • wyposażenia pracowników w materiały potrzebne do wykonywania obowiązków,
    • okresu rozliczenia,
    • terminów oraz częstotliwości wypłaty wynagrodzenia,
    • wykazu stanowisk, jakie są dozwolone w przypadku młodocianych pracowników,
    • zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
    • sposobu informowania o nieobecności,
    • kar za naruszenie przepisów i niewywiązywanie się z obowiązków.

Jeśli w danej firmie działa zakładowa organizacja związkowa, to zapisy w regulaminie powinny być z nią konsultowane. Mogą się jednak zdarzyć takie sytuacje, w których nie zgadza się ona na przyjęcie dokumentu w takiej formie, jaką proponuje pracodawca. Wtedy związki zawodowe powinny wspólnie z przedsiębiorcą ustalić nowy regulamin w ciągu 30 dni od odmowy przyjęcia poprzedniej wersji. Jeżeli do tego nie dojdzie, to właściciel zakładu samodzielnie ustala treść wszystkich zapisów.

 

Zmiana regulaminu pracy - czego może dotyczyć

Przełożony ma obowiązek przekazać przyjmowanej osobę aktualnie obowiązujące rozporządzenia. Najczęściej w takiej sytuacji świeżo zatrudnieni pracownicy muszą podpisać oświadczenie o zapoznaniu się z regulaminem.

 

Tak samo jest w przypadku zmian. Mogą one być dokonywane samodzielnie przez przedsiębiorcę lub po konsultacji z zakładową organizacją związkową (jeżeli taka funkcjonuje w danej firmie). W przypadku braku zgody obowiązuje zasada 30 dni opisana wyżej.

Modyfikacje mogą dotyczyć każdego aspektu. Wchodzą one w życie po upływie dwóch tygodni od momentu przekazania nowych zapisów do wiadomości podwładnych. Nowy regulamin z reguły nie wymusza aktualizacji umów pracowniczych. Zawiera on bowiem kwestie organizacyjne, a to nie jest przedmiotem kontraktów.

 

Regulamin pracy - wzór


Pisząc regulamin zakładu pracy, warto posiłkować się przede wszystkim Kodeksem pracy. Dzięki temu będziemy mieli pewność, że zostały zawarte w nim wszystkie najważniejsze elementy. Zasady obowiązujące w danym zakładzie nie mogą być mniej korzystne od zapisów, jakie znajdują się w Kodeksie pracy. Dlatego tak istotne jest zapoznanie się z jego treścią. W przeciwnym razie przepisy w naszym zakładowym dokumencie będą niezgodne z prawem. 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?