Kompetencje miękkie, w przeciwieństwie do kwalifikacji twardych, które można udowodnić, przedstawiając np. dyplom uczelni albo odpowiedni certyfikat, są o wiele trudniejsze do uzasadnienia. W jaki sposób uwiarygodnić to, co zapisaliśmy w CV? Jak pokazać czasie rozmowy rekrutacyjnej, że jesteśmy komunikatywni, odpowiedzialni, entuzjastycznie podchodzimy do pracy? Oto prosty sposób na przedstawienie umiejętności miękkich w CV, w czasie rekrutacji czy w wywiadzie kompetencyjnym lub wywiadzie behawioralnym – metoda S.T.A.R.
Spis treści
Model STAR – co to?
Metoda STAR pozwala przygotować się do rozmowy kwalifikacyjnej, być bardziej przekonującym w procesie rekrutacyjnym i w efekcie szybciej podjąć zatrudnienie na danym stanowisku. Jak opowiadać o sobie w formule STAR?
Na początek warto zdać sobie sprawę z tego, że w procesie rekrutacji niewiele jest miejsca na przypadek. Podczas spotkania z rekruterem ważne jest to, jak się prezentujemy. Ocenia się nie tylko to, co mówimy, ale też w jaki sposób to mówmy. Warto więc solidnie przygotować się do rozmowy o pracę, a przesądy odłożyć do szuflady. Dobra metoda prezentowania informacji to podstawa sukcesu w czasie spotkania.
Metoda STAR to metoda mówienia o kompetencjach miękkich. Łatwo ją zapamiętać. Star po angielsku to gwiazda, ale w tym wypadku również STAR to akronim, a każda z jego liter odnosi się do czterech prostych kroków, pokazujących, jak zostać prawdziwą gwiazdą rozmowy kwalifikacyjnej i zrobić wrażenie na rekruterze. Metoda STAR pomaga także w wielu innych sytuacjach zawodowych np. w czasie prezentowania wyników pracy, w zarządzaniu zespołem.
STAR – co oznacza ten skrót?
Wyrażenie STAR to akronim utworzony z następujących słów:
-
S – jak situation – sytuacja,
-
T – jak task – zadanie,
-
A – jak action – działanie,
-
R – jak result – rezultat.
Metoda STAR – zastosowanie
Metoda STAR w rekrutacji wykorzystywana jest przede wszystkim do mówienia o umiejętnościach miękkich – na rozmowie kwalifikacyjnej, w liście motywacyjnym. Powyższe cztery elementy służą konstruowaniu odpowiedzi na zadane pytania behawioralne o nasze cechy. Jak to wygląda w praktyce?
-
Sytuacja
Najpierw krótko nakreśl kontekst. Opisz sytuację, w której wykazałeś się np. inicjatywą, odpowiedzialnością czy inną cechą.
-
Zadanie do wykonania
Następnie przedstaw swoją rolę w tej sytuacji – jakie zadanie miałeś w związku z nią wykonać . Co stanowiło wyzwanie, przed jakim się znalazłeś?
-
Twoje działanie
Teraz przyszła pora na działanie. Co zrobiłeś, aby osiągnąć cel i rozwiązać problem? Jak poradziłeś sobie z trudnym zagadnieniem? Na jaki wpadłeś pomysł?
-
Efekt działania – rozwiązanie problemu
Wypowiedź kończy opisanie rezultatu Twojego działania. Co udało Ci się osiągnąć? Jaki był wynik podjętego działania. Jak ten wynik przyczynił się do sukcesu grupy czy projektu?
Model STAR – przykładowe pytania i odpowiedzi
Kandydat do pracy, który w rozmowie z pracownikiem HR prowadzącym weryfikację jego kompetencji stosuje model STAR, ma szansę w kilku zdaniach zaprezentować bardzo ważne z punktu widzenia danego stanowiska pracy umiejętności. Dzięki temu rekruter może szybko zweryfikować, czy ma do czynienia z odpowiednim kandydatem.
W prezentowaniu kompetencji metodą STAR nie ma miejsca na dygresje, zbaczanie z tematu, najważniejszy jest konkret. W ramach przygotowań do rozmowy zajrzyj więc do CV i zastanów się, jak z wykorzystaniem techniki gwiazdy możesz przedstawić swoje kompetencje w konkretnych sytuacjach. Aby było łatwiej, przeanalizujmy przykład.
-
Case study – metoda STAR w praktyce
Rekruter prosi o opowiedzenie o sytuacji, w której musiałeś poradzić sobie z trudnym klientem. Masz więc szansę udowodnić swoje umiejętności miękkie i cechy (np. komunikatywność, otwartość, zdolności negocjacyjne czy wysoką kulturę osobistą).
-
- S jak sytuacja
Jeden z klientów sklepu, w którym pracowałeś, przyszedł z reklamacją dotyczącą bardzo dużego zarysowania jednego z butów z pary, którą kupił miesiąc wcześniej. Jego ton od progu był podniesiony, a wypowiedź bardzo roszczeniowa.
-
- T jak zadanie
Stanąłem przed zadaniem obsługi tego klienta.
-
- A jak akcja
Zacząłem od wysłuchania jego argumentów. Były one jednak, łagodnie mówiąc, niemerytoryczne. Klient zarzucał nam niekompetencję, wykrzykiwał, że sprzedajemy podróbki obuwia. Mimo napiętej atmosfery zachowałem spokój. Poinformowałem klienta, że uszkodzenia mechaniczne tego typu nie są winą producenta i nie podlegają gwarancji, a także że sprzedajemy towar pełnowartościowy. Poprosiłem o spokój, abyśmy mogli porozmawiać. Poinformowałem klienta o jego prawach konsumenckich i polityce naszego sklepu. Wykazałem zainteresowanie jego sytuacją i chęć pomocy.
-
- R jak rezultat
Nie straciłem zimnej krwi i moje opanowanie przyniosło oczekiwany skutek. Pan przestał krzyczeć i wysłuchał moich argumentów. Otrzymał informację w jaki sposób złożyć oficjalną reklamację. Wg mnie spokój i asertywność są niezbędne w kontaktach z trudnymi klientami.
Jak widać na powyższym przykładzie, dzięki modelowi STAR odpowiedź jest wyczerpująca, pokazuje, że faktycznie mamy określone cechy, świadomie je wykorzystujemy w pracy.
Metoda STAR – zalety
Model STAR ma wiele zalet. Należą do nich:
-
konkretność i szczegółowość – opisujemy konkretne sytuacje, co pozwala na uzyskanie bardziej szczegółowych i wiarygodnych informacji o naszych kompetencjach;
-
obiektywizm – przedstawiając konkretną sytuację, unikamy subiektywnych opinii;
-
wykazanie związku między sytuacją, zachowaniem i wynikiem – dzięki opisaniu danej sytuacji możemy dokładnie pokazać, w jaki sposób nasze zachowanie wpłynęło na osiągnięcie pozytywnego wyniku;
-
pomoc w identyfikacji mocnych i słabych stron – dzięki metodzie mamy szansę od razu zaprezentować swoje mocne strony oraz wskazać obszary, w których chcemy się dalej rozwijać.
Czytaj także: Komplementy w biznesie i pracy – jak je dawać i na nie reagować?
Metoda STAR – najczęściej zadawane pytania:
-
Do czego wykorzystuje się metodę STAR?
Metoda STAR służy do opowiadania o swoich kompetencjach miękkich (rzadziej o kompetencjach twardych, choć te także można zasygnalizować w czasie wypowiedzi). Metoda wykorzystywana jest na rynku pracy, szczególnie w procesie rekrutacji pracowników.
-
Dlaczego warto poznać metodę STAR?
Warto poznać tę metodę, bo niekiedy rekruterzy w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej proszą o opowiedzenie o sposobie rozwiązania trudnego problemu czy poradzenia sobie w stresującej sytuacji. Model STAR idealnie nadaje się do tego, by odpowiedzieć na takie pytanie.
-
Jakie wydarzenia z przeszłości można opisywać za pomocą metody STAR?
Jeśli chcesz skorzystać z metody STAR na rozmowie z kwalifikacyjnej, w swojej opowieści sięgnij do doświadczeń z wcześniej obejmowanego stanowiska. Przywołaj problem, który wymagał rozwiązania i opisz, jakie działania podjąłeś, by osiągnąć pozytywny rezultat. Wypowiadaj się zgodnie z prawdą, ale nie zapomnij posługiwać się językiem korzyści. Wybierz sytuację, która pokazała twoje umiejętności w rozwiązywaniu konfliktów, radzeniu sobie ze stresem, w pracy zespołowej, zarządzaniu zespołem czy chociażby organizacji pracy.