Inspektor BHP
Osoby, które są pracownikami służby BHP, mogą zajmować następujące stanowiska: inspektorów, starszych inspektorów, specjalistów oraz głównych specjalistów do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy. Podstawą prawną regulującą wymagania, które trzeba spełnić, aby móc rozpocząć pracę na stanowisku inspektora BHP, jest paragraf 4.2 Rozporządzenia Rady Ministrów dnia 2 września 1997 r. w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy.
Inspektor BHP - wymagania
Zgodnie z powyższym dokumentem inspektorem do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy może być osoba posiadająca zawód technika bezpieczeństwa i higieny pracy. Dodatkowo inspektor BHP musi się cały czas doszkalać, do czego jest zobligowany przepisami prawnymi.
Obowiązki inspektora BHP
Zakres obowiązków instruktora BHP obejmuje między innymi:
• przeprowadzanie kontroli warunków pracy oraz przestrzegania zasad BHP,
• informowanie pracodawcy o wystąpieniu zagrożeń na terenie zakładu,
• sporządzanie (co najmniej raz w roku) analiz stanu technicznego pomieszczeń,
• organizowanie szkoleń z zakresu BHP,
• udział w opracowywaniu i ocenie założeń i dokumentacji dotyczących modernizacji zakładu,
• prowadzenie rejestrów, kompletowanie i przechowywanie dokumentów dotyczących wypadków przy pracy,
• udział w ustalaniu okoliczności i przyczyn wypadków,
• opiniowanie szczegółowych instrukcji dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy stanowisk,
• doradztwo w zakresie stosowania przepisów oraz zasad bezpieczeństwa i higieny pracy,
• udział w dokonywaniu oceny ryzyka zawodowego,
• doradztwo w zakresie organizacji stanowisk, na których występują czynniki niebezpieczne, szkodliwe dla zdrowia,
• udział w opracowywaniu zakładowych układów zbiorowych pracy, wewnętrznych zarządzeń, regulaminów i instrukcji ogólnych dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy.
Inspektor BHP - uprawnienia
W każdym zakładzie pracy muszą być zachowane podstawowe zasady BHP. Ich nieprzestrzeganie może spowodować nałożenie kar finansowych. W firmach, zatrudniających do 100 pracowników, zadania inspektora BHP może wykonywać pracodawca bądź wyznaczony do tego podwładny pod warunkiem posiadania wymienionych wyżej kwalifikacji. Jeżeli w przedsiębiorstwie pracuje więcej niż 100 osób, to wymagane jest utworzenie służby z uprawnieniami BHP. W takich sytuacjach przedsiębiorcy często decydują się na skorzystanie z usług wyspecjalizowanych firm BHP.
Inspektor BHP - kwalifikacje
Inspektor BHP pracę może znaleźć w wielu firmach. Pracownicy służb BHP są prawnie zobowiązani do odbywania szkoleń okresowych. Ma to na celu zaktualizowanie ich wiedzy oraz ugruntowanie już zdobytych umiejętności. Kursy powinny odbywać się nie rzadziej niż raz na 5 lat. Dzięki temu inspektorzy będą na bieżąco ze zmieniającymi się przepisami prawnymi w zakresie bezpieczeństwa i higieny pracy.
Ile zarabia behapowiec
Jak widać, inspektorzy BHP mają spory zakres obowiązków. Wiążą się one z dość dużą odpowiedzialnością. Czy przekłada się to na ich zarobki? Miesięczne wynagrodzenie brutto osób, które są zatrudnione na tym stanowisku, wynosi mniej więcej 3 400 zł brutto. Najniższa pensja to około 2 775 zł brutto, natomiast na pensję powyżej 4 200 zł brutto może liczyć ok 25% inspektorów BHP.