Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Refakturowanie poniesionych kosztów – kiedy jest możliwe?

Refakturowanie poniesionych kosztów – kiedy jest możliwe?

 
Refakturowanie poniesionych kosztów – kiedy jest możliwe?

Refakturowanie kosztów – co to takiego?

 

W sytuacji, kiedy jeden przedsiębiorca ponosi koszty za usługi, z których faktycznie korzysta inny przedsiębiorca, istnieje potrzeba przeniesienia tych wydatków na właściwego płatnika. Dzięki temu przedsiębiorca, który nie korzysta z danej usługi, nie jest obciążony jej kosztami, a przedsiębiorca, który z niej faktycznie korzysta może ją zaliczyć w koszty prowadzenia działalności.

 

Standardowym przykładem jest tu np. refaktura za energię elektryczną. Przedsiębiorca zarządzający powierzchnią biurową wynajmuje lokal innemu przedsiębiorcy. Energia elektryczna jest zużywana przez najemcę, ale to na zarządcę wystawiane są faktury. Zarządca przenosi na najemcę koszty energii.

 

Ten proces nazywany jest przez przedsiębiorców refakturowaniem. W polskim prawie podatkowym nie jest on wyszczególniony ani opisany, ale należy do powszechnej praktyki. Najczęściej spotykane jest refakturowanie mediów przy podnajmie lokalu lub refakturowanie usług hotelowych w branży eventowej.

 

Refakturowane są głównie usługi. Refakturowanie towarów nie jest możliwe (art. 7, ust 8 ustawy o VAT). Podstawową zasadą jest refaktura kosztów w całości – czyli faktura i refaktura muszą być zgodne co do kwot. Firma refakturująca nie może doliczyć marży.

 

Refakturowanie faktur powinno być sprawą prostą, ale niestety ze względu na niejasność przepisów, w całym procesie refakturowania istnieje wiele wątpliwości. Każdą sytuację należy przeanalizować i zastanowić się, czy bardziej będzie opłacać się firmie refakturowanie, czy jednak zaliczenie wydatków w koszty uzyskania przychodu. Firmy, które chcą stosować refakturowanie i czuć się bezpiecznie, mogą uzyskać też indywidualną interpretację przepisów z urzędu skarbowego. Może dać podstawę do obrony, w przypadku, kiedy Urząd Skarbowy zakwestionuje refaktury.

 

Refaktura kosztów a VAT

 

Warunkiem koniecznym, by refakturowanie było przeprowadzone prawidłowo, jest zastosowanie tej samej stawki VAT, która została przedstawiona w fakturze pierwotnej. Co ważne, nie jest konieczne posiadanie uprawnień do wykonania usług będących przedmiotem refakturowania.

 

Jednocześnie, jeśli przedmiot usługi jest objęty określoną stawką podatku VAT, a faktura pierwotna została wystawiona przez podatnika korzystającego ze zwolnienia, to refaktura wystawiona przez podatnika VAT czynnego musi zawierać stawkę VAT.

 

Refakturowanie usług

 

Najpopularniejsze obszary, w których stosowane są refaktury to:
• media (np. za energię elektryczną),
• koszty transportu,
• usługi hotelowe.

 

Refakturowanie energii elektrycznej – stosowane w sytuacji najmu. Może odbywać się tylko wtedy, kiedy najemca ma możliwość wyboru świadczeniodawców (czyli jest to usługa odrębna od samego najmu (wyrok Trybunału Sprawiedliwości C-42/14).

 

Refakturowanie kosztów transportu – największe trudności przy refakturowaniu usług transportowych związane są ze wskazaniem daty wykonania refakturowanej usługi. Zgodnie z interpretacją Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 16 sierpnia 2012 r. (sygn. IPTPP2/443-393/12-5/KW0 właściwym dniem, który powinien być wskazany na refakturze, jest faktycznie dzień wykonania usługi lub jej zakończenia.

 

Refakturowanie hotelu – stosowane, kiedy pośrednik (np. agencja eventowa) rezerwuje hotel w imieniu klienta. Z refakturowanych usług musi korzystać kontrahent, a nie podmiot refakturujący.

 

Przedsiębiorcy często pytają też o refakturowanie podatku od nieruchomości. Tu stanowisko Urzędu Skarbowego jest jednoznaczne – podatek od nieruchomości nie podlega refakturowaniu (interpretacja indywidualna, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, 31 grudnia 2018 r., sygn. 0112-KDIL1-2.4012.645.2018.2.TK).

 

Wystawienie refaktury

 

Samo wystawianie refaktury nie różni się niczym od wystawiania zwykłej faktury. Dokument musi zawierać datę, kolejny numer, nazwy podatnika i nabywcy, numery NIP, datę wykonania usługi bądź datę otrzymania zapłaty, nazwę usługi, miarę i ilość, cenę netto, kwoty upustów, wartość, stawkę podatku, wartość podatku i kwotę należności ogółem.

 

Refaktura może mieć adnotację, że jest refakturą, ale nie musi. Można też zaznaczyć na refakturze opis przedmiotu refakturowania. Nazwa nie musi być taka sama jak na fakturze pierwotnej.


Warto zadbać o to, by pomiędzy oboma podmiotami została zawarta umowa o refakturowanie. Taka umowa zabezpiecza interesy podmiotu refakturującego, bo zawiera zgodę kontrahenta na obciążanie go kosztami.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Elektryk / Pomocnik Elektryka

    PORR S.A.   Łódź, Śródmieście    praca stacjonarna
    umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zadania: Montaż i konserwacja instalacji elektrycznych w tunelach (oświetlenie, zasilanie maszyn, systemy wentylacyjne). Obsługa i serwis urządzeń elektroenergetycznych wykorzystywanych przy robotach ziemnych (np. agregaty, pompy, maszyny tunelowe). Wykonywanie pomiarów elektrycznych w...
  • Asystent / Asystentka działu sprzedaży

    Screenmed   mazowieckie, 05-500 Piaseczno ul. Okulickiego 5F    praca stacjonarna
    asystent  umowa o pracę / zlecenie / o staż/praktykę  pełny etat / część etatu  rekrutacja online  Szukamy 2 pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Bieżąca pomoc w dziale sprzedaży, marketingu i logistyki; Kontakt telefoniczny oraz mailowy z klientami; Przygotowywanie dokumentacji sprzedażowo-magazynowej; Wsparcie w procesie przygotowania i wprowadzania produktów do sprzedaży; Przygotowywanie ofert oraz bieżąca pomoc w obsłudze...
  • Account Manager

    MAOBI Group Sprawdzona firma   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid) / menedżer  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Kluczowy Zakres Obowiązków Codzienne wsparcie i nadzór nad pracownikami tymczasowymi w Niemczech. Pełne zarządzanie bazą pracowników: grafiki, urlopy, zakwaterowanie, zwolnienia, rozliczenia. Regularny kontakt z klientami niemieckimi, budowanie długofalowych relacji biznesowych. Aktywne...
  • Elektryk

    PORR S.A.   Nowy Dwór Mazowiecki    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Zadania: Identyfikacja i usuwanie przyczyn awarii. Wykonywanie przeglądów okresowych/pomiarów. Udział w pracach remontowych. Modyfikacje oraz regulacje urządzeń/instalacji elektrycznych. Sporządzanie protokołów z przeprowadzonych serwisów.
  • Specjalistka / Specjalista ds. nadzoru technicznego

    REMONDIS Sp. z o.o.   Polkowice, ul. Jana Wyżykowskiego 8    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola stanu technicznego maszyn i pojazdów oraz nadzór nad terminami przeglądów, serwisów i napraw; nadzór nad przestrzeganiem przepisów BHP i ochrony przeciwpożarowej; koordynacja i nadzór nad pracami inwestycyjnymi realizowanymi przez firmy zewnętrzne; nadzór nad...
  • Specjalista ds. Handlowych

    REMONDIS Sp. z o.o.   Polkowice, ul. Jana Wyżykowskiego 8    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój dzień pracy będzie składał się z: nawiązywania i utrzymywanie kontaktów i prowadzenia rozmów handlowych; prowadzenia działalności marketingowej zgodnie z polityką firmy; sporządzania ofert, umów i aneksów; udziału w przetargach; monitorowania rynku i analizy konkurencji;...

Najnowsze artykuły

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Podanie o pracę – opiekunka osób starszych

Zapotrzebowanie na usługi opiekuńcze jest bardzo duże, dlatego kandydaci zwykle nie mają problemów ze znalezieniem posady. Jendak jeśli chcesz zatrudnić się w konkretnej placówce, a ta aktualnie nie prowadzi naboru – wykonaj pierwszy krok i złóż w niej podanie o pracę. Jak stworzyć dokument, który podkreśli Twoje umiejętności i cechy charakteru cenne w tego rodzaju pracy?