Firma, która działa w myśl tej koncepcji, nie tylko prowadzi biznes zgodnie z prawem, ale także wykracza poza swoje formalne obowiązki, uwzględnia w swoich decyzjach korzyść społeczeństwa. Społeczna odpowiedzialność biznesu to bardzo ważne zadanie przedsiębiorców. Dlaczego?
Społeczna odpowiedzialność biznesu: definicja
Termin to tłumaczenie angielskiego corporate social responsibility – CSR. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest strategią zarządzania, w której przedsiębiorstwa dobrowolnie uwzględniają interesy społeczne, ochronę środowiska, dbanie o dobre relacje z otoczeniem firmy, społecznością i pracownikami. To także dążenie do zrównoważonego rozwoju społecznego i ekonomicznego.
Zasady, jakimi kierują się firmy społecznie odpowiedzialne, zostały sprecyzowane w 2010 r. przez Międzynarodową Organizację Standaryzacyjną (ISO) w normie ISO 26000. Przeznaczeniem normy nie jest certyfikacja przedsiębiorstw, ale wskazanie im obszarówdziałań sprzyjających prowadzeniu odpowiedzialnego biznesu.
Społeczna odpowiedzialność biznesu: narzędzia
Czego dokładnie dotyczy społeczna odpowiedzialność biznesu? Obszary, w jakich przedsiębiorcy powinni podejmować etyczne i przejrzyste decyzje, to m.in. ład organizacyjny, praktyki z zakresu pracy (dotyczące m.in. form zatrudnienia, warunków pracy, dialogu z pracownikami), uczciwa konkurencja, działania proekologiczne czy zaangażowanie społeczne i rozwój lokalnej społeczności.
W każdej z tych kategorii wykorzystywać można odrębne narzędzia. I tak przykładowo:
- działania proekologiczne mogą być prowadzone poprzez zrównoważone zarządzanie zasobami, segregację odpadów, skrócenie łańcucha dostaw, ekologiczne biuro itd.
- w ramach wspierania lokalnej społeczności przedsiębiorcy mogą promować pozytywne postawy wśród dzieci i młodzieży, np. sprzyjające aktywnemu spędzaniu czasu wolnego, wspierać organizacje w regionie, prowadzić informacyjne kampanie społeczne, dofinansowywać lokalne inwestycje,
- społeczna odpowiedzialność biznesu wobec pracowników przejawia się w budowaniu z nimi dobrych, uczciwych relacji. Sprzyjają temu programy pracownicze wspierające ich aktywność i rozwój, wolontariat pracowniczy, otwarty dialog, dbanie o zdrowie i dobrostan zatrudnionych.
Społeczna odpowiedzialność biznesu: zalety
Nie tylko otoczenie firm korzysta na społecznej odpowiedzialności biznesu. Takie działania opłacają się także przedsiębiorcom. Przede wszystkim kreują pozytywny wizerunek – lojalnego i zaangażowanego partnera biznesowego, solidnego pracodawcy. Firma, która respektuje zasady społecznej odpowiedzialności i skutecznie to komunikuje, cieszy się dobrą reputacją, jest przedstawiana w pozytywnym świetle, często w kontekście ważnych dla społeczności wydarzeń. To realnie zwiększa szansę na uzyskanie przewagi konkurencyjnej.