Motto firmy - dlaczego jest ważne?
Jedna z definicji motta, podana przez Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN mówi, że to „krótka myśl wyrażająca zasadę, którą ktoś się kieruje” (druga mówi o cytatach, umieszczanych np. na początku utworu literackiego). Motto firmy będzie więc dotyczyło idei przewodzącej całemu przedsiębiorstwu.
Rozpoczynając biznes, należy zadbać o wszystkie jego elementy - w tym motto, by uniknąć chaosu i dezorganizacji. Dlaczego ważne jest sformułowanie takiej idei? Jest ona elementem scalającym całą organizację, określa wspólny dla wszystkich cel. Motto firmowe wskazuje jakimi wartościami kieruje się przedsiębiorstwo, odzwierciedla priorytety, łączy się z misją i wizją organizacji.
Dzięki określonej firmowej idei pracownicy wiedzą, na czym skupia się ich pracodawca i mogą się z tym identyfikować. To pobudza motywację i scala zespół -dla jednej idei, określonego celu pracują wszyscy: produkcja, dział IT, księgowość, marketing itd.
Motto firmowe - zasady
Jak stworzyć motto firmowe, by przyniosło wyżej wymienione efekty i miało realny wpływ na biznes?
Skoro ma się z nim identyfikować cały zespół, nie powinno być zmieniane co tydzień. To coś stałego, do czego każdego dnia można wrócić. Motto firmy powinno też być konkretne. Zbyt wiele ogólników nie wyróżni przedsiębiorstwa od innych organizacji stosujących podobne zwroty. „Więcej klientów”, „dynamiczny rozwój” - to frazy, które pasują praktycznie do każdej formy działalności. Osadzenie motta ściśle w czasie i przestrzeni da pracownikom jasność, do czego firma zmierza, co i kiedy chce zrealizować.
Motto firmy powinno być też w miarę krótkie i zwięzłe. Zbyt wiele treści może zaburzyć jasność przekazu i łatwość dostępu do niego - o ile swobodniej i chętniej wraca się do jednego, ale dobrze zbudowanego zdania niż do długiej, złożonej wypowiedzi.
Slogan firmy a sukces
Niektórzy wskazują na to, iż slogan firmy jest równoznaczny z mottem, inni twierdzą że to dwie zupełnie inne formy (motto jest powiązane z celem, wykorzystywane w wewnętrznych strukturach firmy, a slogan częściej łączy się z profilem działalności przedsiębiorstwa i reklamuje je na zewnątrz).
Jednak w obu przypadkach, aby te formy językowe miały sens i przyniosły firmie realne korzyści muszą być przemyślane i dobrze opracowane. Ludzie muszą w nie uwierzyć i wdrażać je w życie, widzieć cel w codziennie wykonywanych obowiązkach. Dobrze skonstruowane motto i slogany firmowe będą stanowiły o przewadze firmy nad konkurencją. Przyczynią się do budowania stabilnej pozycji przedsiębiorstwa na rynku.