Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Wizerunek firmy – kreowanie, rodzaje, czynniki, elementy, ochrona

Wizerunek firmy – kreowanie, rodzaje, czynniki, elementy, ochrona

 
Wizerunek firmy – kreowanie, rodzaje, czynniki, elementy, ochrona

Kreowanie wizerunku firmy

 

Wizerunek firmy to szereg różnych elementów, które pozwalają klientom identyfikować dane przedsiębiorstwo. Należy zadbać o spójny obraz pozytywnie kojarzący się społeczeństwu, a pomogą w tym systematyczne, długoterminowe działania. Pozwalają one wypromować markę i wpływają na ugruntowanie pozycji na rynku. Stworzenie spójnego obrazu nie jest łatwym zadaniem. Dlatego większość właścicieli firm decyduje się na zatrudnienie specjalistów od budowania marki.

 

Rodzaje wizerunku

 

Możemy rozróżnić następujące rodzaje biznesowego wizerunku:

• rzeczywisty – jest to obraz, jaki ma dana firma wśród społeczeństwa,
• lustrzany – sposób, w jaki przedsiębiorstwo jest postrzegane przez pracowników,
• pożądany – docelowe przedstawienie marki, jakie firma chce wykreować na rynku,
• optymalny – jest to swoista mieszkanka wcześniej wymienionych przykładów.

 

Elementy wizerunku firmy

 

Aby wykreować pozytywny wizerunek marki, należy na początku dowiedzieć się, jakie elementy go tworzą. Jedną z ważniejszych części jest logo oraz graficzna identyfikacja firmy. Składają się na nią między innymi: stopka w mailu, papier firmowy, czcionki używane w materiałach marketingowych, kolory kojarzące się z firmą, wzory ofert oraz zdjęcia zamieszczane na stronach internetowych lub w mediach społecznościowych.

 

Graficzna identyfikacja przedsiębiorstwa będzie widoczna między innymi na witrynie internetowej, która powinna stanowić wizytówkę marki. Dlatego strona www jest bardzo ważnym elementem promocji. Musi być cały czas aktualizowana, żeby nie pojawiały się na niej żadne błędy lub przestarzałe informacje. Obecnie praktycznie każde przedsiębiorstwo decyduje się na stworzenie profilu w mediach społecznościowych. Treści, które są zamieszczane w postach, również składają się na obraz marki. Dlatego powinny być przemyślane.

 

Na wizerunek firmy ma wpływ jakość świadczonych usług. Ludzie bardzo często dzielą się w internecie opiniami na temat produktów. W związku z tym kluczowe jest, aby przedsiębiorstwo nie musiało się wstydzić żadnych „wpadek”, które mogłyby podważyć zaufanie klientów.

 

Czynniki kształtujące wizerunek firmy

 

Budowanie marki firmy to długofalowy proces, który powinien być przemyślany. Tylko wtedy po pewnym czasie będzie można zauważyć pierwsze efekty. Na samym początku przedsiębiorstwo musi określić swoje cele. Jest to ważne dla wewnętrznego funkcjonowania. Pracownicy powinni wiedzieć, do czego dążą. Jednym z czynników, który wpływa na kreowanie pozytywnego wizerunku przedsiębiorstwa, jest także opinia zatrudnionych osób. Nie tylko zdanie klientów się liczy. Zyski i dobra organizacja pracy zależy również od stopnia satysfakcji zatrudnionych.

 

Budowanie pozytywnych relacji z klientami oraz kontrahentami to klucz do sukcesu. Jasne zasady np. sprzedaży internetowej sprawią, że wielu ludzi zdecyduje się na ponowne skorzystanie z usług przedsiębiorstwa.


Bardzo ważnym czynnikiem wpływającym na wizerunek marki jest przejrzystość w działaniu. Można posłużyć się tutaj przykładem. Kilka lat temu pewna znana firma odzieżowa wpuściła serię reklam, w których była mowa o rezygnacji z taniej siły roboczej z krajów słabo rozwiniętych. Miało to na celu podkreślenie, iż celem przedsiębiorstwa jest poszanowanie godności każdego człowieka, dlatego została podjęta decyzja o zrezygnowaniu z wyzysku. Kilka miesięcy później wyszła na jaw informacja, że właśnie ta firma ma swoje fabryki w jednym z biedniejszych państw. Dodatkowo pracowały w niej dzieci za bardzo niską kwotę. Oczywiście cała sprawa skończyła się skandalem, a znana marka odzieżowa przez kilka lat musiała odbudowywać zaufanie. Jest to przykład tego, jak w prosty sposób zniszczyć przez lata wypracowany pozytywny wizerunek.

 

Ochrona wizerunku firmy

 

Niestety wiele firm w walce o dobry wizerunek dopuszcza się pewnych nadużyć. Coraz częściej możemy się spotkać z zamawianiem przez konkurencję negatywnych opinii o produktach konkurencyjnego przedsiębiorstwa. Zatrudnia się wtedy ludzi, którzy na różnych portalach internetowych będą tworzyć fałszywe posty np. o braku profesjonalizmu oferowanych usług czy niskiej jakości produktów. Takie działania nazywają się czarnym PR-em. Aby temu zapobiec, niektóre firmy decydują się na ochronę wizerunku. Ma to polegać na monitoringu opinii w internecie. Istotna jest także kompleksowa analiza potencjalnych zagrożeń oraz opracowanie strategii radzenia sobie z nimi. Dzięki temu będzie można szybko przedsięwziąć odpowiednie kroki, gdy dojdzie do nieprzewidzianych i nieprzyjemnych sytuacji.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.