Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Własna działalność: call center

Własna działalność: call center

 
Własna działalność: call center

Ankiety, badania, propozycje kupna, usług, reklamy, zaproszenia… profil działalności call center może być bardzo różny. Jak otworzyć tego typu firmę?

 

Call center – jak założyć?

 

Na czym polega call center? Jak pochodząca z języka angielskiego nazwa wskazuje, jest to "centrum telefoniczne", czyli firma wykorzystująca technologię telefonii do celów zarobkowych, takich jak:

  • pozyskiwanie klientów,
  • obsługa bieżących klientów,
  • sprzedaż,
  • infolinia,
  • prowadzenie badań rynku,
  • akcje marketingowe,
  • bankowość telefoniczna,
  • prowadzenie rezerwacji, sprzedaż biletów,
  • windykacja.

By prowadzić taką działalność, konieczne jest spełnienie wymogów prawnych. Rejestrując firmę należy wybrać PKD: 82.20.Z – Działalność centrów telefonicznych (call center), ewentualnie: 63.99.Z – Pozostała działalność usługowa w zakresie informacji, gdzie indziej niesklasyfikowana (jeśli działalność firmy będzie polegać na zautomatyzowanym udzielaniu informacji przez telefon).

 

Call center może być prowadzona w ramach działalności gospodarczej przez osobę fizyczną, firma może być też spółką jawną, partnerską, komandytową, akcyjną, komandytowo-akcyjną, z ograniczoną odpowiedzialnością, cywilną.


Zatrudnienie pracowników – rekrutacja

 

Praca w call center (tzw. praca na słuchawce) uważana jest za typowe zajęcie dla osób stawiających pierwsze kroki na rynku pracy czy studentów. Nie oznacza to jednak, że w swojej firmie nie możesz postawić na wysoką jakość usług wykonywanych przez wykwalifikowaną, doskonale przygotowaną kadrę. Profesjonalizm w każdej branży jest na wagę złota.

 

Warto zadbać o to, by obsługę klienta call center wykonywały osoby o odpowiednich predyspozycjach. Najlepiej sprawdzą się osoby:

  • otwarte, lubiące pracę z ludźmi,
  • komunikatywne,
  • łatwo nawiązujące relacje,
  • o wysoko rozwiniętych zdolnościach negocjacyjnych,
  • opanowane, cierpliwe, o wysokiej kulturze osobistej,
  • potrafiące pracować w stresie i pod presją czasu,
  • szybko uczące się.

Kolejną kwestią jest odpowiednio przygotowany pakiet szkoleń. Pracownicy powinni otrzymać materiały informacyjne i być przygotowani merytorycznie do wykonywania obowiązków.

 

Call center – dobra strategia rozwoju firmy

 

Sukces call center w dużej mierze opiera się na umiejętnościach pracowników w nawiązywaniu kontaktu z klientami. Sprawne zarządzanie kadrą i budowanie zgranego, dobrze wyszkolonego zespołu powinno być zatem priorytetem w tego rodzaju działalności. Dobrze zawczasu pomyśleć o minimalizowaniu współczynnika rotacji w firmie, gdyż szybki odpływ pracowników to problem, z którym borykają się liczne centra telefonicznej obsługi klienta. Skuteczny system motywacyjny, możliwość awansu i rozwoju, premie dla najlepszych zwrócą się w postaci lepszych wyników firmy.

 

Bez wątpienia należy też zwrócić uwagę na kwestie technologiczne. Call center, w zależności od rodzaju działalności, obsługuje połączenia przychodzące lub wychodzące. Sprawnie działająca firma wykorzystuje różne technologie, pozwalające na efektywne zarządzanie połączeniami, np. IVR (ang. Interactive voice response), czyli interaktywny system pozwalający dzwoniącemu na przykład wybrać rodzaj usługi/język/inne opcje z listy, dzięki czemu telefon klienta zostaje właściwie przekierowany. IVR może również prowadzić automatyczną weryfikację klientów, na przykład żądając podania pinu, weryfikując głos itp.

 

Kolejnym powszechnie używanym systemem jest ACD (ang. automatic call distributor), czyli automatyczny dystrybutor połączeń. Pozwala na zarządzanie połączeniami – grupowanie ich czy na przykład ustawianie w kolejkach z określonym czasem oczekiwania.

 

Obecnie trudno sobie również wyobrazić sprawnie działające call center bez systemu CTI (ang computer telephony integration), dzięki której system telefoniczny i komputerowy współpracują w obsłudze klienta.

 

Wyposażenie stanowiska pracy: jakie słuchawki do call center?

 

Mając na względzie kwestie technologiczne należy zastanowić się nad odpowiednim sprzętem, którym będą się posługiwać pracownicy. Jakie wybrać słuchawki do call center? Przede wszystkim funkcjonalne i wygodne – dobrze przylegające do uszu i zbierające dźwięk, z wbudowanym mikrofonem, możliwością dopasowania do wielkości głowy, regulacji głośności. Trzeba wziąć pod uwagę, że zatrudniony będzie nosił je przez wiele godzin, nie mogą więc być zbyt ciężkie. Stanowisko pracy każdej osoby musi być ergonomiczne i spełniać zasady bhp np. w kwestii ustawienia monitora, krzesła z oparciem, wielkości biurka.

 

Jak wyliczyć zyski firmy?

 

Utworzenie własnego call center wiąże się ze sporymi wydatkami na start. Pozyskanie pomieszczeń, zapewnienie sprzętu, zatrudnienie pracowników oraz reklama biznesu – to główne wydatki. Z kolei zyski mogą generować np. umowy z firmami, dla których call center będzie prowadzić obsługę klienta, wykonywać badania rynku, a także bezpośrednia sprzedaż produktów i usług.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Menadżer projektu / Menadżer sprzedaży

    3S AGENCY   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid) / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Pomaganie klientom w realizacji projektów, od początkowej konsultacji aż do zakończenia. Przygotowywanie ofert odzwierciedlających życzenia klientów, włączając oferty handlowe, rysunki, moodboardy, próbki tkanin oraz zestawy materiałów wykończeniowych itp....
  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Piekarz / Cukiernik

    PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO-HANDLOWE CYMES   Białystok    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   6 000 - 8 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: praca przy produkcji pieczywa lub wyrobów cukierniczych; obsługa maszyn, linii i pieców piekarniczych; praca zmianowa - również nocna;
  • Kierownik produkcji

    PRZEDSIĘBIORSTWO PRODUKCYJNO-HANDLOWE CYMES   Białystok    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat   10 000 - 12 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Opis stanowiska: organizacja i zarządzanie procesem produkcji; kierowanie zespołem ludzi;
  • Kierownik Budowy

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Osoba zatrudniona na tym stanowisku odpowiedzialna będzie za zarządzanie i kierowanie budową w oparciu o dokumentacje techniczna, pozwolenie na budowę i aktualnie obowiązujące przepisy prawa oraz za rzetelne wypełnianie obowiązków przewidzianych dla kierownika budowy w prawie budowlanym.
  • Spedytor międzynarodowy / Spedytorka międzynarodowa

    AZONIK sp. z o.o.   Białystok, Józefa Marjańskiego 3/309    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Obowiązki: planowanie, uzgadnianie warunków dostawy z przewoźnikiem, przygotowanie i wysyłka zamówienia transportowego, operacyjne prowadzenie transportu, kontrolowanie przez przewoźnika warunków dostawy, współpraca z innymi działami przedsiębiorstwa, informowanie klienta o postępie...

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.