Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Dlaczego warto organizować warsztaty strategiczne i jaka jest w nich rola działu HR?

Dlaczego warto organizować warsztaty strategiczne i jaka jest w nich rola działu HR?

 
Dlaczego warto organizować warsztaty strategiczne i jaka jest w nich rola działu HR?

Warsztaty strategiczne – do czego służą?

 

Każda firma, by rozwijać się w branży, powinna opracowywać strategie ekspansji dopasowane do swoich możliwości i potrzeb. Metody przygotowania planów są różne, a jedną z nich są warsztaty strategiczne.

 

Na czym one polegają? To, mówiąc ogólnie, zebranie osób decyzyjnych w firmie, odbywające się co pewien okres (np. półrocze, rok), na którym analizuje się historię przedsiębiorstwa oraz wyznacza i precyzuje kierunki rozwoju. Zebrany w jednym miejscu zarząd oraz managerowie, liderzy zespołów przedstawiają sprawozdania ze swoich działań i w jednym miejscu debatują oraz opracowują zasady, na których opierać się będzie mapa do sukcesu firmy – plany finansowe, kadrowe, wizję przedsiębiorstwa itp.

 

Warsztat strategiczny – jak powinien wyglądać?

 

Forma warsztatów powinna być dopasowana do charakteru przedsiębiorstwa. Jednak można wyróżnić kilka podstawowych punktów, które są uniwersalne dla każdego spotkania (lub serii spotkań).

 

Po pierwsze należy opracować plan zebrania, wyznaczyć punkty oraz dokładnie określić cele, dla których przeprowadza się konkretny warsztat strategiczny – może to być na przykład modyfikacja strategii, określenie, jakie powinny być główne filary sukcesu, mapa myśli prowadząca do ich sformułowania. Te założenia należy przedstawić na początku zebrania, aby każdy miał jasność, w jakim kierunku ono podąża.

 

Kolejnym krokiem jest przeanalizowanie dotychczasowych decyzji, działań i ocenienie, jakie konsekwencje przyniosły przedsiębiorstwu. Następnie jest czas na burzę mózgów, analizę SWOT i wszelkie inne techniki pomagające opracować optymalne dla przedsiębiorstwa rozwiązania.

 

Do elementów warsztatów strategicznych należy również dołączyć metody wdrażania planów, sposoby ich weryfikacji itp. Ważne jest także, by sporządzić raporty z takich spotkań, w jak najbardziej czytelnej formie, by w razie wątpliwości móc sięgnąć do wypracowanych założeń w każdym momencie.

 

Mapa sukcesu firmy – rola działu HR

 

Mogłoby się wydawać, że najistotniejsze segmenty przedsiębiorstwa to dział produkcji, sprzedaży, finansowy. Nie należy jednak zapominać, że każdy z nich tworzony jest przez ludzi – którzy mają odpowiednie umiejętności, kwalifikacje, plany i określone drogi rozwoju. Dlatego tak ważne jest, by przy opracowywaniu strategii nie pomijać działu HR. Dysponuje on niezbędną wiedzą na temat kapitału ludzkiego w firmie. Dzięki niej będzie można najlepiej wykorzystać gromadzony w firmie potencjał i sprofilować go w kierunku nowej wizji przedsiębiorstwa.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?