Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Efektywny pracownik - czyli jaki?

Efektywny pracownik - czyli jaki?

 
Efektywny pracownik - czyli jaki?

Efektywność pracy - definicja

 

Jak można opisać efektywność pracy? To określenie stopnia nakładu pracy włożonej w dane działanie oraz rezultat, jaki ona przyniosła. Może decydować np. o tym, czy dla firmy korzystne jest podtrzymywanie stanowiska, czy może jest ono już nieopłacalne i przynosi przedsiębiorstwu straty. Efektywność pozwala sprawdzić, czy uda się w wyznaczonym terminie zrealizować cele krótko i długoterminowe. Efektywność przedsiębiorstwa determinuje jego funkcjonowanie na rynku.

 

Efektywny pracownik - jakie znaczenie ma dla firmy?

 

Dobrze prosperujące przedsiębiorstwo to takie, które w umiejętny sposób wykorzystuje wszystkie posiadane zasoby - ludzkie i materialne. Zarządza nimi tak, by osiągać jak najlepsze wyniki (finansowe, czasowe, sprzedażowe itd.).

 

Efektywny pracownik to składowa sukcesu firmy. Jak sprawdzić, czy zatrudniony personel jest efektywny? Efektywność pracy pracownika określa z pewnością jego skuteczność. Jeśli wykonuje swoje obowiązki szybko, lecz niestarannie, nie osiągnie dobrych rezultatów. I odwrotnie - dokładna, ale zbyt czasochłonna realizacja zadania może doprowadzić do niekorzystnych dla firmy opóźnień.

 

Efektywny pracownik - jak go znaleźć?

 

Jak odnaleźć efektywnego pracownika? Czasem dobrze jest przyjrzeć się obecnej kadrze i dostosować do niej najlepsze metody zarządzania. Odpowiednio zmotywowany zespół będzie pracował nad zwiększeniem swojej operatywności, produktywności itd. Jeśli bardziej zaangażuje się w zadania i misję przedsiębiorstwa, będzie pracował nad tym, by się doskonalić pod każdym względem. Pomyśli o usprawnieniu procesów postępowania, poszerzy zakres wiedzowy na temat danego stanowiska lub opracowywanego zagadnienia…

 

Po motywacji, ważnym elementem wpływającym na efektywność pracowników jest komunikacja. Szybkie przekazywanie informacji, jasne określanie zasad, obszaru odpowiedzialności, zdawania niezbędnych raportów - to wszystko ma bardzo duże znaczenie dla skutecznego wypełniania strategii przedsiębiorstwa. Również dobra atmosfera w miejscu pracy ma wpływ na zwiększenie efektywności - nie trzeba skupiać się na rozwiązywaniu lub unikaniu konfliktów tylko nad wykonywaniem swojej pracy.

 

To są elementy, na które może wpłynąć przełożony, lider zespołu. Czy istnieje jednak zestaw cech, które z góry charakteryzują efektywnego pracownika? Z pewnością jest nim osoba godna zaufania - specjalista w swojej dziedzinie, którego nie trzeba sprawdzać, kontrolować. Umie zorganizować swoje zadania tak, by jak najlepiej wykorzystać osobisty potencjał. To również osoba sumienna, staranna – po której nie trzeba nic poprawiać. Potrafi rozpoznać swoje słabe strony i nad nimi pracować. Efektywny pracownik to również taki, który potrafi zakomunikować, że coś jest nie tak, jak powinno.

 

Już jedna taka osoba w grupie potrafi znacząco wpłynąć na sukces przedsiębiorstwa. Jeśli uda się zebrać cały zespół efektywnych pracowników, to istnieje duża szansa, że ten sukces uda się utrzymać na długie lata.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?