Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Efektywność pracy – podstawowe informacje

Efektywność pracy – podstawowe informacje

 
Efektywność pracy – podstawowe informacje

Efektywność pracy – co to jest?


Każdy pracodawca chce, aby jego podwładni byli efektywni i wydajni. Dlatego starają się w różny sposób motywować pracowników, aby jak najbardziej przykładali się do swoich obowiązków. Często mówi się, że jakiś pracownik jest bardzo efektywny. Co to tak właściwie oznacza?

Efektywność pracy to pojęcie z zakresu ekonomii. Oznacza ono przede wszystkim jak najbardziej produktywne wykorzystanie czasu, który spędzamy w biurze lub zakładzie, po to, aby nasza praca przyniosła danej organizacji jak najwięcej zysków.

Dla każdego pracodawcy efektywność jest kluczowa, ponieważ pozwala osiągnąć określone przez firmę cele. Dlatego starają się oni motywować swoich pracowników na różnorakie sposoby, co pomoże im lepiej wykonywać powierzone zadania.

 

Czynniki wpływające na efektywność pracy


Pracodawcy powinni zdawać sobie sprawę z tego, że są pewne działania, które mogą podjąć, aby zwiększyć efektywność podwładnych. W przypadku braku wyników warto się zatem zastanowić, czy wina faktycznie leży po stronie podwładnych. Jednym z czynników, który wpłynie na każdego pracownika, jest motywacja. Jej brak powoduje spadek zainteresowania rozwojem własnym oraz firmy. Jak zatem widać postawa pracowników ma duży wpływ na efektywność. Zgrany zespół to podstawa w każdej pracy. Dzięki temu możemy czuć się swobodnie w miejscu pracy, do którego przychodzimy bez żadnych obaw o nieprzyjemną atmosferę. Dlatego warto zainwestować w szkolenia z pracy zespołowej oraz wyjścia integracyjne, które zbliżą do siebie pracowników.  

Co natomiast może wpływać na spadek efektywności naszych podwładnych? Przede wszystkim jest to nadmiar obowiązków. Pracodawcy często chcą zaoszczędzić i zamiast otworzyć rekrutację na nowe miejsce pracy, to dokładają kolejne obowiązki poszczególnym pracownikom. Tutaj także pracownicy powinni wykazać się asertywnością i w przypadku nadmiernego przeciążenia zwrócić się do przełożonego, który powinien zaradzić takiej sytuacji. Na efektywność w pracy może także wpływać chaos organizacyjny. Warto tutaj każde zadanie zlecić konkretnemu pracownikowi, żeby nie było sytuacji, w której każdy myśli, że ta druga wykonała jakieś zadanie. Komunikacja w zespole pozwoli uniknąć różnych nieporozumień, a co za tym idzie, pozwoli skupić się na konkretnym zadaniu.

Niestety, w każdej pracy mogą pojawić się tak zwani złodzieje czasu, czyli przeglądanie stron internetowych w celach prywatnych, ciągłe sprawdzanie mediów społecznościowych, zbyt długie rozmowy w kuchni przy kawie, pisanie SMS - ów. Pracownicy muszą pamiętać, że żadne zadanie samo się nie zrobi, dlatego musi skupić się na tym, co faktycznie jest w danym momencie najistotniejsze.

 

Jak zwiększyć efektywność pracy


Przede wszystkim warto zmotywować swoich pracowników. Zmotywowany pracownik to taki, który z energią i nowymi pomysłami przychodzi do pracy. Także dobry podział i organizacja pracy mają wpływ na pracę naszych pracowników. Przekazywanie konkretnych informacji dotyczących projektu pozwala im określić swoje działania.

Warto także przedyskutować z każdym pracownikiem ścieżkę rozwoju. Dzięki temu pracownicy będą mieli określone cele, do których będą mogli dążyć, co pozwoli im na zwiększanie swoich kompetencji oraz da poczucie osiągniętego sukcesu.


Wydajność a efektywność


Często możemy zauważyć, że niektórzy używają słowa wydajność, jako synonimu efektywności. Jeżeli efektywność określa się, jako wykonanie zadań przy jak najmniejszym nakładzie pracy, to wydajność można wytłumaczyć jako: wykonanie większej ilości zadań przy stałych nakładach pracy. Oznacza to, że przy zwiększonej wydajności firma podwyższy produkcję na godzinę pracy.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?