Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

 
Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

W tradycyjnie zorganizowanych przedsiębiorstwach kadra zarządzająca oraz pracownicy tworzą hierarchię, w której ci pierwsi podejmują decyzje, a ci ostatni wykonują polecenia. Taki model zarządzania firmą i jej działami traci na popularności – coraz więcej nowoczesnych przedsiębiorstw dostrzega korzyści płynące z horyzontalnego zarządzania zespołem. Na czym ono polega i jak wpływa na procesy decyzyjne w firmie?

 

Spis treści

Czym jest horyzontalne zarządzanie zespołem?

 

Chyba każdy prezes firmy marzy o tym, by jego przedsiębiorstwo działało jak szwajcarski zegarek. Zegarmistrz wprawia mechanizm w ruch, a potem „magia dzieje się sama”, wszystkie mechanizmy doskonale ze sobą współgrają. Taki efekt jest możliwy do osiągnięcia na różne sposoby, wiele wskazuje jednak na to, że metodą szczególnie ku temu predysponowaną jest horyzontalne zarządzanie firmą.

 

W zarządzaniu horyzontalnym podstawą organizacji przedsiębiorstwa jest współpraca. Co prawda zatrudnieni należą do różnych departamentów, ale te nie są traktowane jako całkowicie niezależne komórki. Takie podejście znajduje odzwierciedlenie chociażby w ocenie osiągnięć zespołów. Nie mierzy się efektywności pracy departamentu, ale ocenia się raczej stopień osiągnięcia celu, w który zaangażowane były różne działy. Przykładowo – na sukces firmy produkującej okulary przeciwsłoneczne, polegający za wypromowaniu nowego modelu marki, składają się skoordynowane działania zespołu produkcyjnego, zespołu z pionu handlowego, zespołu podlegającego pod dział rozwoju produktu i marketingu itp.

 

Drugim filarem zarządzania horyzontalnego w firmie jest zaangażowanie. W tym modelu zadaniem przełożonego nie jest po prostu wydawanie arbitralnych poleceń i egzekwowanie ich wykonania. Wszyscy pracownicy zachęcani są do zgłaszania pomysłów, a decyzje często wynikają z wcześniej przeprowadzonej dyskusji, są podejmowane w mniejszym lub większym stopniu kolektywnie. Aktywność pracowników wynika między innymi z faktu, że rozumieją oni procesy pracy, w których uczestniczą. Nie tylko znają fragment projektu, za który są osobiście odpowiedzialni, ale dzięki współpracy z innymi zespołami, mają szerszy obraz tego, na czym polega zadanie i jaki cel powinien zostać osiągnięty.

 

Horyzontalne zarządzanie zespołem – zalety

 

Zarządzanie horyzontalne ma wiele zalet, pozwala między innymi na uwolnienie potencjału pracowników. Wspiera ich rozwój zawodowy – w przedsiębiorstwach zarządzanych w ten sposób często kadra zarządzająca rekrutowana jest spośród pracowników niższego szczebla. Zarządzanie horyzontalne pomaga również budować zgrany zespół, ułatwia komunikację, wprowadza przyjazną atmosferę do firmy, wzmacnia więzi między pracownikami.

 

Jak wprowadzić horyzontalne zarządzanie w firmie?

 

Jak zaadoptować takie rozwiązanie w swoim przedsiębiorstwie? Warto pamiętać, że nie wystarczy poinformować team leaderów i pracowników, że „teraz mają ze sobą współpracować” i „zgłaszać pomysły”. Zmiany powinny być rzeczywiste, a nie sprowadzać się do haseł. Sama struktura organizacyjna firmy nie musi ulegać dużym zmianom – istotne jest przede wszystkim przeszkolenie przełożonych i zmiana sposobu podejścia do oceny efektywności poszczególnych pionów.

 

Sprawdź także, jak powinno wyglądać zdalne zarządzanie zespołem

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty