Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

 
Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

W tradycyjnie zorganizowanych przedsiębiorstwach kadra zarządzająca oraz pracownicy tworzą hierarchię, w której ci pierwsi podejmują decyzje, a ci ostatni wykonują polecenia. Taki model zarządzania firmą i jej działami traci na popularności – coraz więcej nowoczesnych przedsiębiorstw dostrzega korzyści płynące z horyzontalnego zarządzania zespołem. Na czym ono polega i jak wpływa na procesy decyzyjne w firmie?

 

Spis treści

Horyzontalne zarządzanie zespołem – co to?

 

Chyba każdy prezes firmy marzy o tym, by jego przedsiębiorstwo działało jak szwajcarski zegarek. Zegarmistrz wprawia mechanizm w ruch, a potem „magia dzieje się sama”, wszystkie mechanizmy doskonale ze sobą współgrają. Taki efekt jest możliwy do osiągnięcia na różne sposoby, wiele wskazuje jednak na to, że metodą szczególnie ku temu predysponowaną jest horyzontalne zarządzanie firmą.

 

W zarządzaniu horyzontalnym podstawą organizacji przedsiębiorstwa jest współpraca. Co prawda zatrudnieni należą do różnych departamentów, ale te nie są traktowane jako całkowicie niezależne komórki. Takie podejście znajduje odzwierciedlenie chociażby w ocenie osiągnięć zespołów. Nie mierzy się efektywności pracy departamentu, ale ocenia się raczej stopień osiągnięcia celu, w który zaangażowane były różne działy. 

 

Przykładowo – na sukces firmy produkującej okulary przeciwsłoneczne, polegający za wypromowaniu nowego modelu marki, składają się skoordynowane działania zespołu produkcyjnego, zespołu z pionu handlowego, zespołu podlegającego pod dział rozwoju produktu i marketingu itp.

 

Horyzontalne zarządzanie zespołem – cel

 

Drugim filarem zarządzania horyzontalnego w firmie, a zarazem jego celem, jest zaangażowanie pracowników, które przekłada się na:

 

  • większe zrozumienie własnego wkładu w projekt zespołu,

  • lepszą współpracę między członkami grupy,

  • skuteczniejsze działanie,

  • wyższą satysfakcję z pracy, 

  • większą lojalność wobec firmy.

 

W tym modelu zadaniem przełożonego nie jest po prostu wydawanie arbitralnych poleceń i egzekwowanie ich wykonania. Wszyscy pracownicy zachęcani są do zgłaszania pomysłów, a decyzje często wynikają z wcześniej przeprowadzonej dyskusji, są podejmowane w mniejszym lub większym stopniu kolektywnie. 

 

Aktywność pracowników wynika między innymi z faktu, że rozumieją oni procesy pracy, w których uczestniczą. Nie tylko znają fragment projektu, za który są osobiście odpowiedzialni, ale dzięki współpracy z innymi zespołami, mają szerszy obraz tego, na czym polega zadanie i jaki cel powinien zostać osiągnięty.

 

Horyzontalne zarządzanie zespołem:

 

  • zalety

 

Zarządzanie horyzontalne ma wiele zalet, pozwala między innymi na uwolnienie potencjału pracowników. Wspiera ich rozwój zawodowy – w przedsiębiorstwach zarządzanych w ten sposób często kadra zarządzająca rekrutowana jest spośród pracowników niższego szczebla. 

 

Zarządzanie horyzontalne pomaga również budować zgrany zespół, ułatwia komunikację, wprowadza przyjazną atmosferę do firmy, wzmacnia więzi między pracownikami.

 

  • wady

 

Kolektywne podejmowanie decyzji nie zawsze jest możliwe do przeprowadzenia. Ponadto wydłuża proces realizacji projektu, np. przypadku braku konsensusu praca zespołu może zostać zahamowana. Istnieje też niebezpieczeństwo przerzucania odpowiedzialności za pracę na inne osoby.

 

Jak wprowadzić horyzontalne zarządzanie w firmie?

 

Jak zaadoptować takie rozwiązanie w swoim przedsiębiorstwie? Warto pamiętać, że nie wystarczy poinformować team leaderów i pracowników, że „teraz mają ze sobą współpracować” i „zgłaszać pomysły”. Zmiany powinny być rzeczywiste, a nie sprowadzać się do pustych haseł. Sama struktura organizacyjna firmy nie musi ulegać dużym zmianom – istotne jest przede wszystkim przeszkolenie przełożonych i zmiana sposobu podejścia do oceny efektywności poszczególnych pionów. Warto zacząć od organizowania krótkich spotkań – burzy mózgów – na początku pracy nad projektem. Zamiast arbitralnie wyznaczać zadania, team leader zbiera pomysły i uwagi od podwładnych, i bierze je pod uwagę w części projektowej pracy. Kolejne kolejne spotkanie odbywa się na przykład po zakończeniu pierwszego etapu pracy.

 

Sprawdź także, jak powinno wyglądać zdalne zarządzanie zespołem.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Administrator Środowisk Systemowych

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska Instalowanie, konfiguracja i modernizacja systemów używanych wewnątrz organizacji oraz u klientów. Analiza zgłoszeń użytkowników, diagnozowanie problemów i podejmowanie działań naprawczych. Rejestrowanie zmian związanych z utrzymaniem oraz konfiguracją systemów....
  • Architekt Systemów IT

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA opracowywanie koncepcji rozwoju systemów oraz kierunków ich dalszej modernizacji; planowanie i przygotowywanie integracji pomiędzy usługami i aplikacjami; ustalanie zasad i standardów dotyczących projektowania oraz budowy oprogramowania; wspieranie zespołów technicznych i...
  • Lider ds. Architektury Systemów

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA Zarządzanie i rozwój zespołu specjalistów IT, wspieranie ich w codziennej pracy i rozwoju kompetencji. Nadzorowanie spójności architektury systemowej w projektach i dbanie o efektywność procesów technicznych. Współpraca z zespołami biznesowymi w celu tworzenia...
  • Programista Aplikacji Webowych

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA Tworzę i rozwijam aplikacje webowe zgodnie z dokumentacją techniczną i specyfikacjami funkcjonalnymi. Przygotowuję i konfiguruję bazy danych, tworzę skrypty, widoki, triggery i indeksy. Testuję działanie aplikacji, usuwam błędy i uczestniczę w przeglądach kodu. Tworzę...
  • Specjalista ds. Marketingu B2B

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA Tworzę i realizuję działania marketingowe wspierające rozwój sprzedaży w sektorze B2B. Przygotowuję i publikuję treści na stronach internetowych, w mediach społecznościowych oraz materiałach promocyjnych. Tworzę prezentacje handlowe i marketingowe oraz współpracuję z...
  • Specjalista Wsparcia Technicznego

    Apator Rector Sp. z o.o.   Zielona Góra    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    OPIS STANOWISKA Zapewnienie wsparcia technicznego i merytorycznego dla klientów w zakresie oferowanych produktów i usług. Przeprowadzanie uruchomień urządzeń, aplikacji i programów u klientów zgodnie z dokumentacją techniczną. Realizacja szkoleń, warsztatów i spotkań edukacyjnych...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?