Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

 
Horyzontalne zarządzanie zespołem – na czym polega?

W tradycyjnie zorganizowanych przedsiębiorstwach kadra zarządzająca oraz pracownicy tworzą hierarchię, w której ci pierwsi podejmują decyzje, a ci ostatni wykonują polecenia. Taki model zarządzania firmą i jej działami traci na popularności – coraz więcej nowoczesnych przedsiębiorstw dostrzega korzyści płynące z horyzontalnego zarządzania zespołem. Na czym ono polega i jak wpływa na procesy decyzyjne w firmie?

 

Spis treści

Horyzontalne zarządzanie zespołem – co to?

 

Chyba każdy prezes firmy marzy o tym, by jego przedsiębiorstwo działało jak szwajcarski zegarek. Zegarmistrz wprawia mechanizm w ruch, a potem „magia dzieje się sama”, wszystkie mechanizmy doskonale ze sobą współgrają. Taki efekt jest możliwy do osiągnięcia na różne sposoby, wiele wskazuje jednak na to, że metodą szczególnie ku temu predysponowaną jest horyzontalne zarządzanie firmą.

 

W zarządzaniu horyzontalnym podstawą organizacji przedsiębiorstwa jest współpraca. Co prawda zatrudnieni należą do różnych departamentów, ale te nie są traktowane jako całkowicie niezależne komórki. Takie podejście znajduje odzwierciedlenie chociażby w ocenie osiągnięć zespołów. Nie mierzy się efektywności pracy departamentu, ale ocenia się raczej stopień osiągnięcia celu, w który zaangażowane były różne działy. 

 

Przykładowo – na sukces firmy produkującej okulary przeciwsłoneczne, polegający za wypromowaniu nowego modelu marki, składają się skoordynowane działania zespołu produkcyjnego, zespołu z pionu handlowego, zespołu podlegającego pod dział rozwoju produktu i marketingu itp.

 

Horyzontalne zarządzanie zespołem – cel

 

Drugim filarem zarządzania horyzontalnego w firmie, a zarazem jego celem, jest zaangażowanie pracowników, które przekłada się na:

 

  • większe zrozumienie własnego wkładu w projekt zespołu,

  • lepszą współpracę między członkami grupy,

  • skuteczniejsze działanie,

  • wyższą satysfakcję z pracy, 

  • większą lojalność wobec firmy.

 

W tym modelu zadaniem przełożonego nie jest po prostu wydawanie arbitralnych poleceń i egzekwowanie ich wykonania. Wszyscy pracownicy zachęcani są do zgłaszania pomysłów, a decyzje często wynikają z wcześniej przeprowadzonej dyskusji, są podejmowane w mniejszym lub większym stopniu kolektywnie. 

 

Aktywność pracowników wynika między innymi z faktu, że rozumieją oni procesy pracy, w których uczestniczą. Nie tylko znają fragment projektu, za który są osobiście odpowiedzialni, ale dzięki współpracy z innymi zespołami, mają szerszy obraz tego, na czym polega zadanie i jaki cel powinien zostać osiągnięty.

 

Horyzontalne zarządzanie zespołem:

 

  • zalety

 

Zarządzanie horyzontalne ma wiele zalet, pozwala między innymi na uwolnienie potencjału pracowników. Wspiera ich rozwój zawodowy – w przedsiębiorstwach zarządzanych w ten sposób często kadra zarządzająca rekrutowana jest spośród pracowników niższego szczebla. 

 

Zarządzanie horyzontalne pomaga również budować zgrany zespół, ułatwia komunikację, wprowadza przyjazną atmosferę do firmy, wzmacnia więzi między pracownikami.

 

  • wady

 

Kolektywne podejmowanie decyzji nie zawsze jest możliwe do przeprowadzenia. Ponadto wydłuża proces realizacji projektu, np. przypadku braku konsensusu praca zespołu może zostać zahamowana. Istnieje też niebezpieczeństwo przerzucania odpowiedzialności za pracę na inne osoby.

 

Jak wprowadzić horyzontalne zarządzanie w firmie?

 

Jak zaadoptować takie rozwiązanie w swoim przedsiębiorstwie? Warto pamiętać, że nie wystarczy poinformować team leaderów i pracowników, że „teraz mają ze sobą współpracować” i „zgłaszać pomysły”. Zmiany powinny być rzeczywiste, a nie sprowadzać się do pustych haseł. Sama struktura organizacyjna firmy nie musi ulegać dużym zmianom – istotne jest przede wszystkim przeszkolenie przełożonych i zmiana sposobu podejścia do oceny efektywności poszczególnych pionów. Warto zacząć od organizowania krótkich spotkań – burzy mózgów – na początku pracy nad projektem. Zamiast arbitralnie wyznaczać zadania, team leader zbiera pomysły i uwagi od podwładnych, i bierze je pod uwagę w części projektowej pracy. Kolejne kolejne spotkanie odbywa się na przykład po zakończeniu pierwszego etapu pracy.

 

Sprawdź także, jak powinno wyglądać zdalne zarządzanie zespołem.

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • PPHU AVIKON
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   6 500 - 8 500 zł brutto/mies.  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zadania: Wykonywanie instalacji elektrycznych nn i sn; Prefabrykacja Rozdzielni NN;
  • Customs Coordinator

    Coyote Logistics   Wrocław, ul. Wagonowa 2A    praca hybrydowa
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę  pełny etat   5 250 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 godz.
    Essential Functions: Manage operational tasks associated with customs clearance including: Data entry into customs brokerage portals; Managing and handling customs documents within our in-house system; Reviewing and assessing customer’s data and invoices to ensure accurate information is used for...
  • CEMEX Polska Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Zadania na stanowisku: Produkcja mieszanki betonowej; Obsługa ładowarki; Nadzór nad stanem technicznym maszyn; Nadzór nad dokumentacją dostaw; Nadzór nad stanem magazynowym surowców; Ścisła współpraca z Zespołem Logistyki, Technologii oraz Sprzedaży.
  • Sprzedawca - Doradca Klienta Wólczanka

    VRG S.A.   Poznań, CH Posnania    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie: obsługa Klienta, aktywna sprzedaż naszych produktów, dbanie o ekspozycję towaru, budowanie pozytywnego wizerunku marki.
  • Inżynier Budowy - roboty torowe

    Trakcja S.A.   Szczecin    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków Monitorowanie terminowości dostaw urządzeń i materiałów oraz ich kontrola pod względem zgodności dostaw z harmonogramem i zweryfikowaną dokumentacją techniczną; Nadzór nad usunięciem niezgodności w dokumentacji technicznej; Sprawdzanie prawidłowości...
  • Kierownik Robót Torowych

    Trakcja S.A.   Szczecin    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków Organizacja, nadzór oraz koordynacja prac w zakresie budowy peronów wraz z infrastrukturą towarzyszącą i torów kolejowych; Realizacja robót zgodnie z dokumentacją, przepisami prawa budowlanego oraz harmonogramem; Wykonanie i aktualizacja uzgodnionego i...

Najnowsze artykuły

Coming out w polskiej firmie – czy warto? Jak go dokonać?

Coming out w polskiej firmie – czy warto? Jak go dokonać?

– Funkcjonowanie przed coming outem można porównać do życia w chmurze smogu. Można się przyzwyczaić, ale szybko zaczynamy chorować, bo nie można żyć bez możliwości oddychania pełną piersią – tłumaczy Hubert Sobecki ze Stowarzyszenia Miłość Nie Wyklucza. Tymczasem w rankingu ILGA-Europe Polska została wskazana jako najbardziej homofobiczny kraj UE. Bezpieczny coming out jest tu możliwy?

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Znajdź Pracę z Praca.pl – nowa wtyczka WordPress wzbogaci Twoją stronę www

Jeśli prowadzisz blog lub jesteś wydawcą portalu, wtyczka na stronie buduje pozytywny wizerunek Twojej marki. Pomyśl, że dzięki Tobie ktoś może znaleźć pracę, a jakaś firma pracownika. Może zapamiętać, że udało się to właśnie dzięki Tobie! To świetny zabieg PR-owy – komentuje ekspertka WordPress Ola Gościniak. Z dumą przedstawiamy nowy widget Praca.pl do wykorzystania na Twojej stronie www!

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

„Wiele kobiet myśli: Nie awansuję, bo jestem za gruba”. Wywiad z autorką książki „Waga z głowy”

– W społeczeństwie dominują dwie postawy. Z jednej strony wiemy, że otyłość to choroba, z drugiej leczymy ją stwierdzeniem, że trzeba wziąć się w garść. To trochę jak z depresją. Też wiemy, że jest chorobą, a i tak nie brakuje rad w stylu: „wyjdź na spacer, uśmiechnij się do słońca” – zauważa Katarzyna Kucewicz. Psycholog wyjaśnia, jak waga definiuje nas w pracy i wpływa na rozwój kariery.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Współpracownik przypisuje sobie moje sukcesy – jak reagować?

Współpracownik przypisuje sobie moje sukcesy – jak reagować?

Czy zdarzyło Ci się z niedowierzaniem słuchać w czasie spotkania z szefem, jak Twój współpracownik przypisuje sobie wszystkie zasługi za pracę, którą to Ty wykonałeś i zbiera za nią pochwały? Zamiast dusić w sobie poczucie niesprawiedliwości, bądź asertywny –  reaguj i ustal przejrzyste zasady współpracy. Doradcy zawodowi tłumaczą, jak się zachować, gdy ktoś przypisuje sobie nasze sukcesy.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.