Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Jakie ułatwienia dla przedsiębiorców

Jakie ułatwienia dla przedsiębiorców

 
Jakie ułatwienia dla przedsiębiorców

Ułatwienia dla przedsiębiorców – jakie wprowadzono już zmiany

 

Dobrze prosperujące przedsiębiorstwa to między innymi nowe miejsca pracy, zwiększenie PKB. Dlatego też rząd pracuje na tym, by wprowadzić ulgi i ułatwienia dla nowych przedsiębiorców, a także tych, którzy prosperują na rynku od dłuższego czasu.


100 Zmian Dla Firm to pakiet ułatwień dla przedsiębiorców Ministerstwa Przedsiębiorczości i Technologii. Zakłada on poprawę prawnych aspektów funkcjonowania przedsiębiorstw. Przewiduje likwidację barier administracyjnych oraz usprawnienia dla przedsiębiorstw.

 

Koniec z ZFSŚ dla małych firm

 

Przyjęty przez rząd projekt wprowadził między innymi zmiany w zakresie Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych (ZFŚS). Muszą go utworzyć firmy, które zatrudniają co najmniej 50 pracowników oraz co najmniej 20, a mniej niż 50 – jeżeli o utworzenie ZFŚP wystąpi zakładowa organizacja związkowa.


Przypomnijmy, że wcześniej ze wspomnianych obowiązków zwolnieni byli przedsiębiorcy, zatrudniający mniej niż 20 pracowników.

 

Dłuższy termin na zwrócenie się do sądu pracy

 

Kolejna zmiana to ujednolicenie i wydłużenie terminów na odwołanie do sądu pracy. Zamiast dotychczasowych terminów – 7 i 14 dni wprowadzono jeden – 21 dni. Termin 21 dni będzie miał zastosowanie do:

• odwołania przez pracownika do sądu pracy od wypowiedzenia umowy o pracę;
• żądania przywrócenia do pracy lub odszkodowania dla pracownika, wniesione do sądu pracy po otrzymaniu zawiadomienia o rozwiązaniu umowy o pracę bez wypowiedzenia;
• żądania nawiązania stosunku pracy (termin liczony od dnia doręczenia zawiadomienia o odmowie przyjęcia do pracy).
Nowe rozwiązania mają umożliwić pracownikom przygotowanie i wniesienie pozwu do sądu pracy. Termin 7 dni był zdecydowanie za krótki na wniesienia powództwa przeciwko pracodawcy.  

 

Zasadą wypłata na konto

 

Dalsze ułatwienia, jakie wprowadzono do Kodeksu pracy, to odwrócenie wcześniej obowiązującej zasady odnośnie wypłaty wynagrodzenia. Regułą obecnie jest przelew wynagrodzenia na rachunek bankowy, nie zaś wypłata pieniędzy do ręki. To dostosowanie sposobu wypłaty za pracę do aktualnie obowiązujących realiów.


Świadczy o tym obecnie zapis z art. 86. § 3.: „Wypłata wynagrodzenia jest dokonywana na wskazany przez pracownika rachunek płatniczy, chyba że pracownik złożył w postaci papierowej lub elektronicznej wniosek o wypłatę wynagrodzenia do rąk własnych”. Ułatwienia dla przedsiębiorców polegają na tym, że jeśli pracownik chce otrzymywać wypłatę do rąk własnych, musi specjalnie o to wnioskować, a stosowaną regułą jest wypłata na konto, zdecydowanie prostsza i szybsza w obsłudze dla przedsiębiorców.

 

Akta osobowe przechowywane 10 lat

 

Następna wprowadzona zmiana to skrócenie okresu przechowywania akt pracowniczych oraz umożliwienie ich gromadzenia w formie elektronicznej. Przede wszystkim radykalnemu zmniejszeniu uległ okres przechowywania akt osobowych pracownika z 50 do 10 lat, od końca roku (z uwzględnieniem odpowiednich przepisów).


Usprawnienie procedur i skrócenie czasu ich trwania z pewnością zaoszczędzi przedsiębiorstwom wiele czasu.

 

Ułatwienia dla nowych przedsiębiorców

 

Jakie są ulgi i ułatwienia dla młodych przedsiębiorców, którzy dopiero wkraczają na rynek? To przede wszystkim tak zwana ulga na start. Obowiązuje od 30 kwietnia 2018 r. Dzięki niej przez okres 6 miesięcy od rozpoczęcia wykonywania danej działalności przedsiębiorca nie musi płacić składek ZUS na ubezpieczenie społeczne (tj. emerytalne, rentowe, wypadkowe i chorobowe). Obowiązany jest tylko do regulacji ubezpieczenia zdrowotnego.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Кierownik działu prawnego

    3S AGENCY   Austria, Wiedeń   
    starszy specjalista (senior) / ekspert / kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków: Zapewnienie wsparcia prawnego dla procesów biznesowych firmy; Przygotowanie i wsparcie transakcji o różnym stopniu złożoności na Ukrainie i w UE; Kontakt z organami państwowymi, regulacyjnymi i bankami; Wsparcie transakcji dotyczących nieruchomości i działek; Wsparcie...
  • Pracownik Hali

    Selgros Cash&Carry   Szczecin    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: rejestrowanie towaru w systemie gospodarki towarowej, transport i wykładanie towaru oraz dbanie o jego właściwą ekspozycję, profesjonalna obsługa klienta, udział w cyklicznych inwentaryzacjach.
  • Pracownik Kompletacji Zamówień

    Selgros Cash&Carry   Szczecin    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: kompletacja towaru zgodnego z zamówieniem, rejestrowanie pobranego towaru, właściwe zabezpieczanie towaru i przygotowanie go do załadunku, udział w cyklicznych inwentaryzacjach.
  • Kierowca kat. C

    Selgros Cash&Carry   Szczecin    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: przygotowanie towaru do przewozu/dostawy, przewóz i dostarczenie towaru do klienta, rozładunek towaru, zapewnienie profesjonalnej obsługi klienta, dbałość o prawidłowy obieg gotówki oraz dokumentów.
  • Pracownik działu dostaw – Kierowca kat. B

    Selgros Cash&Carry   Szczecin    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: przygotowanie towaru do przewozu/dostawy, przewóz i dostarczenie towaru do klienta, rozładunek towaru, zapewnienie profesjonalnej obsługi klienta, dbałość o prawidłowy obieg gotówki oraz dokumentów.
  • Doradca Klienta ds. HoReCa Cash & Carry

    Selgros Cash&Carry   Szczecin    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Do Twoich zadań należeć będzie m.in: pozyskiwanie nowych, a także utrzymywanie i rozwój poziomu zakupów u aktualnych klientów firmy z grupy klientów gastronomicznych, tworzenie pozytywnego wizerunku firmy w stosunku do jej klientów i kooperantów, prezentacja oferty firmy zgodna ze...

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.