Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Monitoring w pracy tymczasowej – co warto wiedzieć?

Monitoring w pracy tymczasowej – co warto wiedzieć?

 
Monitoring w pracy tymczasowej – co warto wiedzieć?

Kamery na korytarzach i w biurach, sprawdzanie, czy podwładny korzystający z komputera faktycznie spędza czas na pracy… Czy szef może wprowadzić takie rozwiązania w firmie? Czy monitoring w zakładzie pracy może objąć pracowników tymczasowych?

 

Czy monitoring w pracy jest legalny?

 

Przede wszystkim prowadzenie monitoringu miejscu w pracy jest dopuszczalne. Przepisy przewidują możliwość obserwowania terenu przedsiębiorstwa, jak i sprawdzania poczty elektronicznej. Mówią o tym art. 22.2. i 22.3. Kodeksu pracy.

 

Monitoring – kamery


Monitoring może zostać wprowadzony tylko wówczas, gdy jest to niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa pracowników lub ochrony mienia lub kontroli produkcji lub zachowania w tajemnicy informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę (art. 22.1. § 1.). Dopuszczalna jest rejestracja obrazu, ale nie dźwięku.

 

Ponadto kamery nie mogą być zamontowane w pomieszczeniach:
• udostępnianych związkom zawodowym,
• sanitarnych, w tym w szatniach, stołówkach, palarniach.

 

Niemniej, jeśli chodzi o pomieszczenia sanitarne, prawo dopuszcza montaż kamer, o ile jest to (art. 22.1. § 2.):
• niezbędne do realizacji celu określonego w § 1,
• nie naruszy to godności oraz innych dóbr osobistych pracownika, w szczególności poprzez zastosowanie technik uniemożliwiających rozpoznanie przebywających w tych pomieszczeniach osób,
• na zamontowanie kamer zgodziła się zakładowa organizacja związkowa (a jeśli jej nie ma, przedstawiciele pracowników).

 

Pracodawca nie może wykorzystywać taśm z monitoringu w dowolny sposób. Warto zwrócić uwagę na takie kwestie jak monitoring w pracy a RODO. Jasnych zasad dostarcza też Kodeks pracy:

 

Nagrania obrazu pracodawca przetwarza wyłącznie do celów, dla których zostały zebrane, i przechowuje przez okres nieprzekraczający 3 miesięcy od dnia nagrania (art. 22.2. § 3.).

 

Taśmy z pracowniczych kamer mogą stanowić dowód w postępowaniu – w tym wypadku okres ich przechowywania może się wydłużyć do zakończenia sprawy.

 

Ponadto fakt monitorowania terenu musi zostać czytelnie oznaczony za pomocą znaków graficznych lub ogłoszeń dźwiękowych – najpóźniej 1 dzień przed rozpoczęciem procedury.

 

Monitoring pracy komputera

 

Kontrola pracodawcy może dotyczyć poczty elektronicznej. Podobnie jak w przypadku kamer, również ten rodzaj monitoringu musi mieć solidne uzasadnienie. Firma ma prawo go wprowadzić, jeżeli jest to niezbędne do zapewnienia organizacji pracy umożliwiającej pełne wykorzystanie czasu pracy oraz właściwego użytkowania udostępnionych pracownikowi narzędzi pracy (art. 22.3.§ 1.).

 

W tym wypadku pracodawca nie może jednak przeglądać prywatnych maili (nawet wysyłanych ze służbowego adresu), gdyż naruszałoby to tajemnicę korespondencji i/lub inne dobra osobiste pracownika.

 

Warto też dodać, że firma w uzasadnionych okolicznościach wprowadzić może też inne formy kontroli pracowników. Powinna jednak przestrzegać zasad obejmujących monitoring terenu oraz poczty elektronicznej (art. 22.3.§ 4.). Jedna z najważniejszych stanowi, że podglądanie zatrudnionych jest zabronione – pracodawcę obowiązuje bezwzględny obowiązek informacyjny.

 

Pracownik tymczasowy a monitoring – obowiązek informacyjny

 

Czy o kamerach, monitoringu poczty należy powiedzieć tylko stałym pracownikom, czy też osobom przyjmowanym tymczasowo, na przykład na zastępstwo?

 

Pracodawca ustala zakres kontroli w układzie zbiorowym pracy, a jeśli układ go nie obowiązuje, w regulaminie pracy lub obwieszczeniu. Na przekazanie informacji na ten temat ma 2 tygodnie przed rozpoczęciem monitoringu. Informacja musi być udostępniona wszystkim zatrudnionym w sposób zwykły dla danej firmy.

 

Nowo przyjmowane osoby muszą być powiadomione o procedurze na piśmie przed dopuszczeniem do pracy. Kodeks pracy nie czyni tutaj rozróżnienia na pracowników zatrudnionych na podstawie różnych typów umowy. Informacja musi zostać przekazana również osobom zatrudnianym tymczasowo.

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Kierownik robót branży sanitarnej

    Grinbud   Gniezno    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: kierowanie robotami w zakresie robót sanitarnych; bezpośredni nadzór nad realizacją robót instalacyjnych współpraca z kierownikami budów i kierownikami robót innych branż;
  • Referent ds. zamówień publicznych

    Pomorska Grupa Konsultingowa S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   5 000 - 6 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków Uczestniczenie w opracowaniu dokumentacji postępowań o zamówienie publiczne zgodnie z obowiązującymi przepisami: SWZ wraz z załącznikami; Uczestniczenie w przygotowaniu ogłoszeń w BZP oraz e-Notices; Uczestniczenie w procesie badania i oceny ofert pod kątem...
  • Kierownik Budowy

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Organizowanie i prowadzenie robót zgodnie z zawartymi umowami, dokumentami projektowymi, opisem technicznym oraz wymogami sztuki budowlanej. Przestrzeganie prawideł ekonomicznych umów oraz zasady oszczędnego gospodarowania przydzielonymi środkami produkcji. Zabezpieczenia mienia budowy oraz...
  • Kierownik ds. Nadzoru Budowlanego

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    prowadzenie prac budowlanych zgodnie z dokumentacją projektową i wytycznymi technicznymi; koordynowanie podwykonawców oraz nadzorowanie zespołów wykonawczych; opracowywanie harmonogramów oraz nadzór nad ich realizacją; kontrolowanie jakości robót, przestrzegania norm i terminowości;...
  • Inżynier budowy - Kierownik robót

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Organizowanie i prowadzenie robót zgodnie z zawartymi umowami, dokumentami projektowymi, opisem technicznym oraz wymogami sztuki budowlanej. Przestrzeganie prawideł ekonomicznych umów oraz zasady oszczędnego gospodarowania przydzielonymi środkami produkcji. Zabezpieczenia mienia budowy oraz...
  • Kierowca autobusu

    DELTA SECURITY Sp. z o.o. Sp. k.   Książ Wielkopolski    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska Prowadzenie autobusu zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego i harmonogramem jazdy; Reprezentowanie firmy w sposób profesjonalny i uprzejmy; Zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów w czasie przejazdu; Udzielanie pomocy pasażerom w razie potrzeby; Dbanie o...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?