Praca.pl Poradniki Dla pracodawców
Pomieszczenie socjalne: obowiązki pracodawcy

Pomieszczenie socjalne: obowiązki pracodawcy

 
Pomieszczenie socjalne: obowiązki pracodawcy

Większość z nas spędza w pracy około 8 godzin dziennie. W tym czasie wykonujemy obowiązki służbowe, ale też na przykład jemy czy robimy przerwy na kawę itp. Pracodawca ma zatem obowiązek nie tylko stworzyć odpowiednie warunki umożliwiające pracę, ale także umożliwić wypoczynek i zaspokajanie podstawowych potrzeb. Służą temu pomieszczenia socjalne dla pracowników.

 

Pomieszczenie socjalne w biurze – co to znaczy?

 

Szczegółowe wytyczne dotyczące warunków technicznych pomieszczeń socjalnych dostarcza Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dn. 26 września 1997 r. dotyczące BHP. Informacje znajdziemy przede wszystkim w dziale V: Pomieszczenia i urządzenia higieniczno-sanitarne oraz zaopatrzenie pracowników w napoje i środki higieny osobistej.

 

Czy zatem szatnia albo kuchnia w biurze są czymś niezbędnym? Na wstępie należy zaznaczyć, że nie wszystkie wymienione w dokumencie typy pomieszczeń muszą znajdować się w firmie. Jest to uzależnione od warunków pracy, liczby zatrudnionych i innych czynników, natomiast w przypadku niektórych pomieszczeń – np. palarni – ich zorganizowanie w przedsiębiorstwie jest całkowicie dobrowolne i zależy od woli pracodawcy.

 

Pomieszczenia higieniczno-sanitarne: rodzaje

 

W rozporządzeniu wymienione są następujące pomieszczenia higieniczno-sanitarne:
• szatnie (w tym: szatnie odzieży roboczej i ochronnej, szatnie podstawowe, szatnie przepustowe,
• umywalnie i pomieszczenia z natryskami,
• ustępy,
• jadalnie,
• pomieszczenia higieny osobistej kobiet,
• palarnie,
• pomieszczenia do prania, odkażania, suszenia i odpylania odzieży roboczej i ochronnej,
• pomieszczenia do ogrzewania pracowników.

 

Urządzenia higieniczno-sanitarne, które musi zapewnić pracodawca

 

Które pomieszczenie socjalne jest obligatoryjne? Jest to przede wszystkim toaleta oraz miejsce do spożywania posiłków. Jak czytamy w rozporządzeniu:

 

„Pracodawca zatrudniający do dziesięciu pracowników powinien zapewnić im co najmniej ustępy i umywalki, a także warunki do higienicznego przechowywania odzieży własnej (domowej), roboczej i ochronnej oraz do higienicznego spożywania posiłków. Jeżeli w zakładzie pracy takiego pracodawcy nie występują czynniki szkodliwe dla zdrowia i prace brudzące lub nie występują szczególne wymagania sanitarne, miejsca do spożywania posiłków, przechowywania odzieży oraz umywalki mogą znajdować się w jednym pomieszczeniu”.

 

Warto zauważyć, że oddzielna jadania jest wymagana, gdy pracodawca zatrudnia co najmniej 20 osób lub wówczas, gdy podwładni są narażeni na kontakt ze środowiskiem chemicznym, promieniotwórczym, materiałami biologicznie zakaźnymi albo w przypadku prac szczególnie brudzących.

 

Ustęp z kolei musi znajdować się w odległości co najmniej 75 m od stanowiska pracy (lub 125 m, gdy prace są wykonywane na otwartej przestrzeni).

 

Więcej artykułów "Dla pracodawców"

Polecane oferty

  • Kierownik robót branży sanitarnej

    Grinbud   Gniezno    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: kierowanie robotami w zakresie robót sanitarnych; bezpośredni nadzór nad realizacją robót instalacyjnych współpraca z kierownikami budów i kierownikami robót innych branż;
  • Referent ds. zamówień publicznych

    Pomorska Grupa Konsultingowa S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat   5 000 - 6 500 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Zakres obowiązków Uczestniczenie w opracowaniu dokumentacji postępowań o zamówienie publiczne zgodnie z obowiązującymi przepisami: SWZ wraz z załącznikami; Uczestniczenie w przygotowaniu ogłoszeń w BZP oraz e-Notices; Uczestniczenie w procesie badania i oceny ofert pod kątem...
  • Kierownik Budowy

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Organizowanie i prowadzenie robót zgodnie z zawartymi umowami, dokumentami projektowymi, opisem technicznym oraz wymogami sztuki budowlanej. Przestrzeganie prawideł ekonomicznych umów oraz zasady oszczędnego gospodarowania przydzielonymi środkami produkcji. Zabezpieczenia mienia budowy oraz...
  • Kierownik ds. Nadzoru Budowlanego

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    prowadzenie prac budowlanych zgodnie z dokumentacją projektową i wytycznymi technicznymi; koordynowanie podwykonawców oraz nadzorowanie zespołów wykonawczych; opracowywanie harmonogramów oraz nadzór nad ich realizacją; kontrolowanie jakości robót, przestrzegania norm i terminowości;...
  • Inżynier budowy - Kierownik robót

    BMI SPÓŁKA Z OGRANICZONĄ ODPOWIEDZIALNOŚCIĄ   Żukowo (pow. kartuski, gm. Żukowo)    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Organizowanie i prowadzenie robót zgodnie z zawartymi umowami, dokumentami projektowymi, opisem technicznym oraz wymogami sztuki budowlanej. Przestrzeganie prawideł ekonomicznych umów oraz zasady oszczędnego gospodarowania przydzielonymi środkami produkcji. Zabezpieczenia mienia budowy oraz...
  • Kierowca autobusu

    DELTA SECURITY Sp. z o.o. Sp. k.   Książ Wielkopolski    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska Prowadzenie autobusu zgodnie z obowiązującymi przepisami ruchu drogowego i harmonogramem jazdy; Reprezentowanie firmy w sposób profesjonalny i uprzejmy; Zapewnienie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów w czasie przejazdu; Udzielanie pomocy pasażerom w razie potrzeby; Dbanie o...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?