Z jednej strony coraz częściej zaciągamy kredyty konsumpcyjne – również w firmach pożyczkowych – a z drugiej mamy jasność, że musimy oszczędzać na przyszłą emeryturę i inwestować. Gdzie – poza bankowością – pojawiają się zatem nowe miejsca pracy?
Spis treści
Zarządzanie wierzytelnościami
Od sierpnia 2013 roku ilość kredytów uznanych przez banki jako stracone wzrosła o 11% (za GUS). Owocem takiej sytuacji jest większa ilość pracy dla firm zarządzających wierzytelnościami – to zaś zwiększa zapotrzebowanie na pracowników – również o nieco innych specjalnościach niż dotychczas. Iwona Szewczyk, Kierownik Zespołu Zarządzania Zasobami Ludzkimi z Grupy Kapitałowej Kredyt Inkaso tak opisuje obecną sytuację na rynku:
– W ostatnim okresie daje się zaobserwować znaczny wzrost ilości ofert pracy w obszarze zarządzania wierzytelnościami. Jest to spowodowane zwiększeniem konkurencji na rynku krajowym, przyjściem nowych inwestorów zagranicznych oraz zwiększeniem podaży nowych produktów wierzytelności (np. wierzytelności hipoteczne) – mówi ekspertka.
Ta sytuacja spowodowała, że na rynku pracy w obszarze wierzytelności potrzebni stali się pracownicy z innymi umiejętnościami niż dotychczas. W tym przypadku przykładem może być rzeczoznawca majątkowy, niezbędny przy wycenie wierzytelności hipotecznych.
Stanowiska pracy, na które najtrudniej jest zrekrutować w tej branży kompetentnych pracowników:
- analityk ryzyka,
- ekspert ds. wyceny portfeli wierzytelności,
- specjalista ds. obsługi wierzytelności hipotecznych,
- programista odpowiedzialny za rozwój systemów w obszarze obrotu wierzytelnościami,
- administrator dużych baz danych.
Doradztwo finansowe
Stanowisko doradcy finansowego nie jest nowością – niestety, w Polsce nie cieszy się najlepszą renomą. Winę za tę sytuację ponoszą pierwsze firmy zajmujące się doradztwem, które rekrutując bardzo młodych i niedoświadczonych pracowników, nie zbudowały należytego wizerunku doradcy. Tymczasem samodzielna orientacja w instrumentach finansowych jest dla większości osób zbyt trudna, by móc zająć się tym samemu – w efekcie trzymamy pieniądze w przysłowiowej skarpecie lub na nisko oprocentowanych lokatach.
Ofert pracy dla doradców finansowych jest sporo. W 99% przypadków jest to praca agenta lub brokera oparta o własną działalność gospodarczą. Skuteczny doradca może zarobić na prowizjach nawet do 10 000 zł, a później nadzorować własny zespół i dodatkowo otrzymywać tzw. nadprowizję. Aby skutecznie doradzać klientom, trzeba nie tylko mieć odpowiednią wiedzę (dostarczaną na szkoleniach), ale również prezencję, umiejętności sprzedażowe i nastawienie na klienta. Przede wszystkim jednak trzeba potrafić wzbudzić zaufanie.
Stanowisko doradcy finansowego to świetna opcja dla tych, którzy chcą się – jako dojrzali pracownicy – przekwalifikować i nie boją się ryzyka. To bardzo ciężka praca oparta o system poleceń i wymagająca od pracownika inicjatywy i odporności psychicznej. Skutecznym doradcom daje jednak duże zaplecze finansowe i elastyczny tryb pracy.
Leasing
Dla przedsiębiorców leasing, czyli możliwość „wypożyczenia” określonego dobra (np. samochodu, sprzętu itp.) w zamian za ratalne opłaty, to możliwość rozwoju bez konieczności ponoszenia ryzyka finansowego. Leasing jako metoda finansowania inwestycji staje się coraz bardziej popularny, co owocuje rozwojem firm, które specjalizują się w leasingu operacyjnym czy finansowym.
Z danych Związku Polskiego Leasingu wynika, że trzy pierwsze kwartały 2014 roku to wzrost wartości transakcji o 27% w stosunku do roku poprzedniego! Część firm leasingowych to spółki córki, które powstały przy bankach (np. BZ WBK Leasing S.A. czy Raiffeisen Leasing Polska), część – firmy doradztwa finansowego (jak np. Financecity), a część to firmy specjalizujące się w usługach leasingowych (np. Europejski Fundusz Leasingowy S.A.).
Firmy leasingowe zatrudniają zarówno przedstawicieli handlowych i doradców, jak i specjalistów biegłych w analizie ryzyka kredytowego. Ze względu na to, że najczęściej w Polsce w leasing bierze się pojazdy, poszukiwane są również osoby z doświadczeniem w zarządzaniu flotą.
Warto zauważyć, że w obszarze leasingu istnieje również pojęcie leasingu konsumenckiego. Na razie stanowi on znikomą część rynku, ale nie jest wykluczone, że w najbliższej przyszłości obszar ten się rozwinie, dając zatrudnienie nowym specjalistom. Warto zatem mieć rękę na pulsie.
Bankowość dla każdego
Pracę w banku znaleźć może niemalże każdy. Na stanowiska doradcy lub opiekuna klienta przyjmowane są osoby bez doświadczenia w finansach, a często nawet bez wykształcenia kierunkowego. Trzeba jednak wykazać się odpowiednim nastawieniem i chęcią pracy z klientem.
Oczywiście osoba z wykształceniem średnim i brakiem doświadczenia nie zostanie analitykiem kredytowym czy specjalistą ds. rozwoju produktów – do tego konieczna jest odpowiednia wiedza, którą jednak można nadrobić, pracując jako opiekun klienta i powoli budując swoją karierę i zdobywając wykształcenie kierunkowe na studiach podyplomowych.
Inicjatywa i nastawienie na wynik – najważniejsze kompetencje doradcy
Choć obserwacja głównych ulic w dużych miastach i ilości zlokalizowanych na nich oddziałów daje wrażenie, że każdy z nas chodzi do banku przynajmniej tak często jak po bułki do sklepu, to prawda jest jednak inna. Rozwój e-bankowości oraz ogromna ilość usług finansowych, z jakich może korzystać klient, sprawia, że pozyskanie klienta, który po prostu przyjdzie do oddziału, by założyć lokatę, staje się coraz trudniejsze. Dlatego od doradców wymaga się inicjatywy i nastawienia na wynik.
Telebankowość
Innym rozwijającym się trendem jest telemarketing produktów finansowych – coraz częściej zaciągamy pożyczkę lub decydujemy się na kartę kredytową przez telefon. Osoby pracujące na infoliniach i w telemarketingu bankowym nie muszą mieć doświadczenia w finansach, ale bardzo przydaje się staż pracy w obszarze sprzedaży telefonicznej.
Specjaliści IT w natarciu
Zarówno e-bankowość, jak i rozwój aplikacji mobilnych i systemów bazodanowych powoduje, że specjaliści IT z doświadczeniem w bankowości są wysoce cenieni. Zatrudniani bywają zarówno przez departamenty IT banku, jak i przez firmy realizujące usługi outsourcingowe w zakresie IT dla instytucji finansowych.
Wynagrodzenia w finansach
(za: Michael Page Survey Banking 2013/2014)
Najszerszą grupę stanowisk stanowią piony zajmujące się sprzedażą:
- doradca klienta bankowości korporacyjnej z doświadczeniem 2-5 lat: 7000-14 000 zł brutto,
- doradca klienta bankowości transakcyjnej z doświadczeniem 2-5 lat: 7000-13 000 zł brutto,
- doradca trade finance: 8000-16 000 zł brutto,
- doradca klienta sektora małych i średnich przedsiębiorstw z doświadczeniem 2-5 lat: 5000-10 000 zł brutto,
- doradca klienta bankowości prywatnej: 10 000-18 000 zł brutto.
Stanowiska kierownicze:
- kierownik zespołu sprzedaży małych i średnich przedsiębiorstw: 10 000-17 000 zł brutto,
- kierownik oddziału: 7000-12 000 zł brutto,
- dyrektor centrum bankowości korporacyjnej: 15 000-26 000 zł brutto,
- dyrektor sprzedaży – spółka leasingowa: 15 000-35 000 zł brutto,
- dyrektor sprzedaży bankowości detalicznej: 27 000-55 000 zł brutto.
Stanowiska związane z rozwojem produktów:
Menedżerowie ds. zarządzania produktem: osoby pracujące na tych stanowiskach mają kilka lat doświadczenia i specjalizują się w określonych produktach. Przygotowują również analizy biznesowe planowanych przychodów i kosztów wdrożenia.
- product manager z doświadczeniem 2-5 lat: 7000-12 000 zł brutto,
- product manager z doświadczeniem powyżej 5 lat: 9000-18 000 zł brutto,
- dyrektor departamentu rozwoju produktów: 15 000-37 000 zł brutto.
Piony marketingu
– odpowiadają za promocję i komunikację produktów klientom docelowym.
- kierownik ds. komunikacji marketingowej: 10 000-24 000 zł brutto,
- dyrektor marketingu: 18 000-42 000 zł brutto.
Inne stanowiska w bankowości i instytucjach finansowych:
- kontroler finansowy z doświadczeniem 2-5 lat: 8000-13 000 zł brutto,
- aktuariusz z doświadczeniem do 5 lat: 8000-12 000 zł brutto,
- analityk kredytowy w segmencie małych i średnich przedsiębiorstw z doświadczeniem 2-5 lat: 5000-8000 zł brutto,
- analityk kredytowy w segmencie dużych firm z doświadczeniem 2-5 lat: 7000-12 000 zł brutto,
- analityk w dziale fuzji i przejęć z doświadczeniem 2-5 lat: 8000-12 000 zł brutto.
Trzy najczęściej pojawiające się oferty pracy w finansach
Opiekun / doradca klienta
Osoby zatrudniane zarówno stacjonarnie, jak i mobilnie (w terenie). Opiekunów i doradców poszukują banki i firmy doradztwa finansowego oraz firmy ubezpieczeniowe i brokerzy.
- Dla kogo: przyjmowane są zarówno osoby z doświadczeniem, jak i osoby bez wykształcenia lub doświadczenia w finansach. Ważne, by kandydat wykazywał chęć rozwoju i potrafił budować kontakt z klientem.
- Główne cele na stanowisku: sprzedaż produktów bankowych / finansowych i osiąganie planów sprzedażowych.
- Wyzwania w pracy: prowizja uzależniona od wykonania planu, w firmach doradczych często brak podstawy, konieczność aktywnego, samodzielnego poszukiwania klienta.
Specjalista ds. windykacji
Zwany również specjalistą ds. zobowiązań, negocjatorem windykacyjnym.
- Dla kogo: dla osób cierpliwych, odpornych i potrafiących budować kontakt. Ważna jest też umiejętność wczucia się w sytuację dłużnika.
– Dobry specjalista ds. windykacji to osoba z doświadczeniem, zarówno merytorycznym, jak i życiowym. Powinien cechować się empatią, ale nie naiwnością – mówi Iwona Szewczyk GK Kredyt Inkaso.
- Główne cele na stanowisku: odzyskanie należności i przekazanie ich wierzycielowi pierwotnemu lub wtórnemu.
– Jako głębszy cel widzimy pomoc dłużnikowi w powrocie do normalnego, swobodnego uczestnictwa w życiu codziennym jako pełnoprawny, wiarygodny konsument. To nie tylko walka o odzyskanie długu, ale także o poprawę rynku – tłumaczy Iwona Szewczyk GK Kredyt Inkaso.
- Wyzwania w pracy: negatywne nastawienie dłużników i niezrozumienie pracy windykatora przez społeczeństwo.
Analityk finansowy
W zależności od specjalizacji i profilu firmy może zajmować się analizą danych lub procesów. Niekiedy pracuje na pograniczu dwóch działów – np. finansów i IT.
Dla kogo: dla osób o analitycznym umyśle i zdolności do kreatywnego myślenia. Poszukiwane są osoby z wykształceniem ekonomicznym, finansowym, matematycznym, statystycznym.
Główne cele na stanowisku: znajdowanie zależności, identyfikacja problemów, przygotowywanie raportów i analiz zwiększających potencjał biznesowy firmy.
Wyzwania w pracy: konieczność łączenia wielu specjalizacji, perspektywicznego myślenia i bycia otwartym na niestandardowe łączenie danych.
Czytaj także: Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy