Praca.pl Poradniki Finanse, bankowość
Wybierz swoją drogę w ubezpieczeniach

Wybierz swoją drogę w ubezpieczeniach

 
Wybierz swoją drogę w ubezpieczeniach

Jak zacząć pracę w ubezpieczeniach? Najczęstsze są dwie drogi – praktyki podczas studiów, które organizuje większość firm ubezpieczeniowych, lub praca na stanowisku agenta. Jako pośrednik pracę można zacząć u ubezpieczyciela lub brokera. Na czym polega różnica?

 

Spis treści

 

Najprostsza droga do ubezpieczeń – sprzedawca / agent lub praktyki


Agent / pośrednik to osoba reprezentująca jedną firmę i posiadająca w ofercie jej produkty. Broker to osoba, która dysponuje całym wachlarzem usług od różnych ubezpieczycieli i działa bardziej od strony klienta, szukając dla niego najlepszej oferty. Oba stanowiska to najczęściej praca w oparciu o działalność gospodarczą. Doradcy i agenci to najczęściej poszukiwani pracownicy w branży.

 

Specjalizacje i przyszłość zawodu

 

Poza osobami, które sprzedają ubezpieczenia, pracę w branży znajdują:


• programiści i deweloperzy – każdy ubezpieczyciel posiada przecież własny system IT i aplikacje, o które trzeba dbać i je rozwijać,
• psychologowie, absolwenci ZZL – poszukiwani do pracy w działach personalnych,
• matematycy i finansiści – pracujący w charakterze aktuariuszy, obliczający ryzyko i wartość projektów finansowych,
• marketingowcy – którzy dbają o brand ubezpieczyciela i produktów,
• prawnicy i finansiści – zatrudniani jako underwriterzy (oceniający ryzyko ubezpieczenia).

 

Po drugiej stronie barykady – doradca ds. odszkodowań

 

Klienci ubezpieczycieli stają się coraz bardziej świadomi swoich praw. W efekcie z roku na rok rośnie ilość spraw o odszkodowania kierowanych przeciw ubezpieczycielom. To powoduje zapotrzebowanie na pracowników zajmujących się pozyskiwaniem klientów chcących złożyć roszczenie odszkodowawcze. Takie osoby muszą znać rynek ubezpieczeń oraz mieć podstawy prawne. Zatrudniane są w kancelariach adwokackich, prawnych i odszkodowawczych. Ich praca polega na znalezieniu klienta, rozpoznaniu sprawy i doradztwie.

 

 

Własna działalność gospodarcza – fakty i mity

 

W branży finansowej i ubezpieczeniowej umowy o współpracę są bardzo popularne. Osoba, która chce być agentem ubezpieczeniowym czy doradcą finansowym, zakłada własną działalność gospodarczą i staje się pośrednikiem określonego ubezpieczyciela lub brokerem. Wiele osób rezygnuje z budowania kariery w obszarze finansów, kiedy dowiaduje się o konieczności założenia działalności gospodarczej. Czy słusznie?
Natalia Achramowicz, Specjalista ds. Rekrutacji i Rozwoju w Aviva zwraca uwagę na kilka ważnych punktów:

 

  • Mity:

 

1. Przy własnej działalności nie ma zasiłku chorobowego

 

Zasiłek jest, ale wtedy, kiedy przedsiębiorca jest ubezpieczony nieprzerwanie przez 90 dni.

2. Wysokie koszty ZUS

 

Koszty ZUS nie są małe, ale i tak pracownikowi zostaje na rękę więcej niż przy umowie o pracę (patrz. tabela).

3. Brak zasiłku macierzyńskiego

 

Zasiłek przysługuje, jednak by go otrzymać, kobieta musi przed porodem opłacać dobrowolną składkę chorobową.

  • Fakty:


1. Możliwość wprowadzania kosztów w prowadzenie działalności

 

Dzięki temu można dodatkowo obniżyć podatek i zyskać finansowo.

2. Elastyczny czas pracy i wolność decydowania o urlopach

 

Wprawdzie urlop nie jest płatny przez pracodawcę, ale za to pracownik może dowolnie decydować o tym, kiedy pracuje, a kiedy chce mieć wolne.

3. Swoboda podejmowania decyzji

 

Osoba prowadząca działalność może dodatkowo nawiązywać współpracę z innymi podmiotami, zwiększając możliwości przychodu.

 

Czytaj także: Płace w Polsce wkrótce będą jawne. „Nie jesteśmy na to gotowi” – ocenia ekspert rynku pracy

Więcej artykułów "Finanse, bankowość"

Polecane oferty

  • Dyrektor Placówki

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa na zastępstwo  pełny etat
    2 godz.
    Twój zakres obowiązków realizacja planów sprzedażowych podległej Placówki i Rynku; współpraca i wsparcie sprzedaży produktów bankowych w placówkach Poczty Polskiej; planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności Rynku; inicjowanie działań podnoszących efektywność...
  • Menedżer ds. płynności i transakcji międzybankowych (Dealer)

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie płynnością bieżącą w złotych i walutach obcych; Zarządzanie rezerwą obowiązkową; Zarządzanie ryzykiem stopy procentowej księgi bankowej; Zarządzanie ryzykiem oraz pozycjami na portfelach papierów wartościowych; Zarządzanie pozycją walutową...
  • Referent w Wydziale Rachunków Detalicznych

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz, Jagiellońska 17    praca zdalna / hybrydowa
    specjalista mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 dni
    Twój zakres obowiązków administrowanie i obsługa operacyjna produktów depozytowych; prowadzenie rejestrów wpływającej dokumentacji w systemach Banku; obsługa księgowa dyspozycji finansowych w systemie bankowym; wyjaśnianie braków, błędów z pracownikami Banku; redagowanie odpowiedzi do...
  • Specjalista ds. sprawozdawczości finansowej w Departamencie Rachunkowości

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz, Jagiellońska 17    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    3 dni
    Twój zakres obowiązków Sporządzanie sprawozdawczości finansowej (pakiety do NBP, w szczególności Finrep, NB300) Obsługa systemu gwarantowania depozytów; Sporządzanie raportów z hurtowni danych; Koordynowanie wdrożenia procesu raportowania na potrzeby resolution;
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    6 dni
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    7 dni
    Twój zakres obowiązków diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów, nawiązywanie i utrzymywanie relacji z Klientami, realizacja celów sprzedażowych, kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi, operacyjna obsługa Klientów detalicznych, małych i średnich firm.

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?