– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. – Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.
Lista stanowisk - Rzeczoznawca
Rzeczoznawca
CHARAKTERYSTYKA ZAWODU
Praca rzeczoznawcy polega na wydawaniu opinii i sporządzaniu ekspertyz w dziedzinie, w której się specjalizuje. Tytuł ten jest przyznawany na podstawie odpowiednich przepisów osobom o wysokich kwalifikacjach i odpowiednio dużym, udokumentowanym doświadczeniu w określonej dziedzinie i specjalizacji zawodowej. Po spełnieniu i udokumentowaniu wymagań dotyczących kwalifikacji, zazwyczaj trzeba zdać egzamin państwowy (w przypadku tytułu rzeczoznawcy w określonym zawodzie) lub egzamin w stowarzyszeniu czy innej organizacji (w przypadku tytułów w różnych dziedzinach nie wynikających z przepisów prawa).
Praca w zawodzie rzeczoznawcy w określonej dziedzinie wiąże się często z podjęciem znacznych zobowiązań i przyjęciem na siebie określonych obciążeń wynikających z przepisów, jak np. obowiązek wykonywania funkcji biegłego sądowego. To także duża odpowiedzialność, gdyż najczęściej trafiają do niego trudne sprawy (awarie, katastrofy, sprawy sporne) i od jego opinii zależy np. wyrok sądu czy zdrowie i życie ludzi.
Potoczne rozumienie słowa rzeczoznawca jest zdecydowanie mniej formalne i odnosi się ogólnie do specjalisty, eksperta, który pełni funkcje doradczą lub orzeczenia w sprawach spornych.
Na podstawie przepisów prawa powołuje się następujących rzeczoznawców: rzeczoznawca majątkowy (ustawa o gospodarce nieruchomościami), rzeczoznawca budowlany (prawo budowlane), rzeczoznawca do spraw zabezpieczeń przeciwpożarowych, rzeczoznawca do spraw bezpieczeństwa i higieny pracy, rzeczoznawca do spraw sanitarnohigienicznych, rzeczoznawca samochodowy. rzeczoznawcy mogą być także powoływani w innych dziedzinach przez organizacje czy stowarzyszenia, na podstawie wewnętrznych wymogów (np. rzeczoznawca kosztorysowy nadaje Stowarzyszenie Kosztorysantów Budowlanych).
WARUNKI PRACY
Rzeczoznawca pracuje w miejscach, w których dokonuje oględzin, pobiera materiały do ekspertyzy a także w biurach, gdzie opracowuje zebrane materiały i przygotowuje ekspertyzy. Przykładowo rzeczoznawca zajmujący się wyceną nieruchomości wiele czasu spędzi w budynkach, które są przedmiotem jego ekspertyzy, podczas gdy rzeczoznawca w dziedzinie kryminalistyki będzie zbierał materiały na miejscu przestępstwa.
Praca rzeczoznawcy ma charakter indywidualny. Każda sprawa jest inna i indywidualna, stąd wymaga innej metodyki pracy. Rzeczoznawca sam dobiera metody działania i ustala kolejność działań. Jego kontakty z innymi ludźmi są częste i zróżnicowane. Zazwyczaj wiążą się albo z wydawaniem opinii/porady lub w trudniejszych przypadkach z konsultacją z innymi rzeczoznawcami.
Z porad rzeczoznawców najczęściej korzystają takie instytucje jak sądy, prokuratura i policja. Coraz częściej po wydanie opinii zgłaszają się do nich też osoby indywidualne.
WYMAGANIA
Rzeczoznawca może zajmować się wydawaniem ekspertyz w bardzo różnych dziedzinach. Różne są też warunki, w jakich pracuje, a co za tym idzie różne wymagania. Stąd próba scharakteryzowania predyspozycji psychologiczno-charakterologicznych oraz fizycznych od kandydatów do pracy w tym zawodzie będzie dosyć ogólna.
Do istotnych cech charakteryzujących rzeczoznawcę trzeba przede wszystkim zaliczyć niezależność swoich sądów i opinii, wytrwałość, cierpliwość, zdolność koncentracji uwagi, samodzielność i skrupulatność. Bardzo ważne są też spostrzegawczość, dobra pamięć i umiejętność logicznego myślenia. Ponieważ ekspertyzy zazwyczaj mają charakter pisany, stąd rzeczoznawca musi posiadać umiejętność wypowiadania zarówno w mowie jak i piśmie. Bardzo ważne jest, by rzeczoznawca nieustannie rozwijał wiedzę w dziedzinie, którą się zajmuje.
Rzeczoznawca powinien charakteryzować się ogólną sprawnością fizyczną. W zależności od specjalizacji istotne są inne cechy, np. osoba, która wydaje ekspertyzy w dziedzinie fonoskopii nie może mieć wady słuchu, a rzeczoznawca z zakresu daktyloskopii nie może mieć wady wzroku.
WARUNKI PODJĘCIA PRACY
Do podstawowych warunków, które trzeba spełnić by zostać rzeczoznawcą należą najczęściej:
- posiadanie odpowiedniego co do poziomu i kierunku wykształcenia wyższego (często musi to być tytuł magistra, w niektórych przypadkach wymagane są również studia podyplomowe spełniające określone minimum programowe),
- udokumentowana w odpowiedni sposób praktyka zawodowa, trwająca przez okres nie krótszy niż zawarty w przepisach prawnych i spełniająca wymogi programowe oraz potwierdzona przez osoby i/lub instytucje nadzorujące praktykę,
- czasem wymagana jest opinia środowiska zawodowego (stowarzyszenia, izby zawodowej) lub kilku osób posiadających już dany tytuł rzeczoznawcy,
- przynależność od odpowiedniej organizacji (np. izby zawodowej),
- niekaralność,
- zdanie egzaminu.
W przypadku rzeczoznawcy nie ma górnej granicy wieku, po której nie można podjąć pracy w zawodzie. Wręcz przeciwnie, ze względu na stawiane kandydatom wymagania co do wykształcenia, doświadczenia i stażu pracy uprawnień nie mogą uzyskać osoby przed ukończeniem 30 roku życia.
MOŻLIWOŚCI ZATRUDNIENIA
Rzeczoznawcy mają dwie możliwości podjęcia pracy. Pierwsza to zatrudnienie w różnych instytucjach korzystających z usług rzeczoznawców jak np. firmy ubezpieczeniowe, prokuratura, policja, zrzeszenia rzeczoznawców. Druga to samozatrudnienie, czyli otwarcie własnej firmy zajmującej się np. wyceną nieruchomości. Zdarza się, że rzeczoznawcy swoją rolę pełnią okazjonalnie, podczas gdy na co dzień pracują w innym zawodzie, najczęściej związanym z dziedziną, w której wydają ekspertyzy.
ZAROBKI
W zależności od rodzaju pracy płaca rzeczoznawcy może być regulowana przez ilość wydanych ekspertyz lub przez zawartą umowę o pracę. Płaca uzależniona jest od specjalizacji i kwalifikacji rzeczoznawcy. Zazwyczaj kształtuje się w okolicy od 3000 zł.
Najnowsze artykuły
Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje
Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom
Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.
Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?
– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?
Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody
Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.
Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?
Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?
Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?
Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.
Najnowsze komunikaty
Best Quality Employer 2025 – zostań częścią elitarnego grona liderów rynku pracy
Ruszyła 10. edycja ogólnopolskiego programu Best Quality Employer. To inicjatywa, która ma na celu uhonorowanie firm wyznaczających najwyższe standardy w dziedzinach takich jak polityka zatrudnienia, troska o rozwój pracowników i kultura organizacyjna przedsiębiorstwa.
Praca.pl zaprasza na konferencję UCL Leaders - Londyn, 20-21.01.2023
Już 20 i 21 stycznia 2023 roku w Londynie odbędzie się kolejna edycja jednej z największych konferencji studenckich w Wielkiej Brytanii - UCL Leaders. Konferencja, organizowana w całości przez studentów najlepszych uczelni międzynarodowych, corocznie przyciąga setki uczestników - obecnych liderów i ich następców.
Praca.pl zaprasza na konferencję Internal Communication Meeting 2
O aktualnych trendach w komunikacji wewnętrznej będziemy rozmawiać również podczas Internal Communication Meeting 2 (20 października 2021).
Seks poprawia jakość pracy
Wbrew pozorom fantazjowanie o seksie może wpływać pozytywnie na jakość pracy. Dlaczego?