Wybrana kategoria

Praca w branży motoryzacyjnej

2019-09-19

Trzy filary branży


Pracę w motoryzacji można rozpatrywać na trzech płaszczyznach:

• robotnicy wykwalifikowani – takie stanowiska, jak mechanik, elektromechanik, elektryk, blacharz, lakiernik, diagnosta samochodowy;

• stanowiska specjalistyczne (inżynieryjne) – pracownicy działów R&D i centrów inżynieryjnych odpowiedzialnych za projektowanie i wdrażanie technologii w proces produkcji;

• sprzedawcy oraz pracownicy obsługi klienta indywidualnego i korporacyjnego– zatrudniani u dystrybutorów i odpowiedzialni za sprzedaż, serwisowanie oraz zarządzanie Fotą

Poza większymi koncernami, które zatrudniają niecałe 20 proc. Pracowników w branży auto-moto, w Polsce za główny trzon zatrudnienia pracowników odpowiadają liczne stacje diagnostyczne i zakłady mechaniki pojazdowej zatrudniające do kilku pracowników. Ilość ta będzie rosła, gdyż nie tylko wzrasta liczba samochodów w Polsce, ale również coraz częściej dokonujemy napraw i wydajemy na nie coraz więcej
(za: Branża motoryzacyjna w Polsce 2012).

 

Fachowcy warsztatowi poszukiwani!

 

Wśród ofert pracy z obszaru motoryzacji najwięcej propozycji znajdziemy dla mechaników samochodowych oraz elektromechaników. Duże zapotrzebowanie na lakierników samochodowych widoczne w ostatnich kliku latach, przez ostatni rok nieco spadło i ofert pracy dla tej specjalności jest zdecydowanie mniej niż jeszcze kilka lat temu. Rośnie za to rynek pracy związany ze sprzedażą samochodów oraz części samochodowych Zgodnie z trendem zwiększania się liczby pojazdów na polskich drogach.


W Scania stale poszukujemy fachowców - pasjonatów do naszych warsztatów. Szczególnie ważni są dla nas mechanicy, elektromechanicy i elektrycy. W najbliższych latach planujemy otwarcie i rozwój kilku warsztatów, pojawi się zatem u nas wiele ofert pracy – wyjaśnia Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A. – Poszukujemy nie tylko osób z doświadczeniem w zakresie mechaniki pojazdów ciężarowych, ale również takich, które dopiero zaczynają przygodę z mechaniką, ale już czują, że ta praca je cieszy i chcą to robić – dodaje.

 

 

Sprzedaż i obsługa klienta

 

Automotive to nie tylko kwestie techniczne – poszukiwani są również pracownicy związani ze sprzedażą części, podzespołów, osoby zarządzające usługami serwisowymi oraz osoby obsługujące Fotę i zarządzające nią.

Od takich osób oczekuje się:

• zdolności interpersonalnych i komunikacyjnych;

• znajomości branży motoryzacyjnej oraz podstaw mechaniki i eksploatacji pojazdów;

• wysokiej kultury osobistej;

• zdolności sprzedażowych;

• umiejętności organizacji pracy.

Drugim ważnym obszarem, w jakim Scania poszukuje i będzie poszukiwać pracowników, jest obsługa klienta. Są to osoby, które zajmują się kompleksową obsługą naszych klientów. Od takich osób oczekujemy pasji i nastawienia na klienta oraz rzetelności” – Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A.

 

Rozwój branży – technologie hybrydowe i elektromobilne

 

Dzięki rozwojowi w obszarze nowych technologii branża motoryzacyjna również szybko się rozwija. Kryzys gospodarczy wprawdzie nieco przyhamował samą produkcję, ale ostatnie miesiące tego roku wskazują na wzrosty sprzedaży aut osobowych. Giganci automotive stale pracują też nad udoskonalaniem i wdrażaniem nowych technologii w obszar motoryzacji. Napędy hybrydowe, elektromobilność, oprogramowanie sterowników komputerów pokładowych czy rozwój technologii silników spalinowych to kluczowe kierunki rozwoju w branży.

 

Aż 40 proc. producentów wskazuje na rozwój technologii w obszarze alternatywnych form napędu  jako najważniejsze elementy rozwoju w branży na kolejne lata. Rośnie również znaczenie projektowania pojazdów miejskich o mniejszych gabarytach i technologii komunikacyjnych łączących pojazdy. W związku z tym rosnąć będzie zapotrzebowanie na inżynierów w tych obszarach.

 

A może praca za granicą?

 

Ważny trend w rozwoju branży jest widoczny w postaci przenoszenia produkcji do krajów wschodnich – zatrudnia się tam nie tylko pracowników produkcyjnych i warsztatowych, ale również inżynierów. Na fachowców z Polski spory rynek pracy otwarty jest jednak nadal w Wielkiej Brytanii oraz w Niemczech. Nasi zachodni sąsiedzi poszukują pracowników wykwalifikowanych i z doświadczeniem. BMW, Audi, Mercedes, Porsche oraz Grupa Volkswagen każdego roku zatrudniają dziesiątki nowych pracowników.

 

W Scania stale poszukujemy fachowców- pasjonatów do naszych warsztatów. Szczególnie ważni są dla nas mechanicy, elektromechanicy i elektrycy. W najbliższych latach planujemy otwarcie i rozwój kilku warsztatów, pojawi się zatem u nas wiele ofert pracy – wyjaśnia Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A. – Poszukujemy nie tylko osób z doświadczeniem w zakresie mechaniki pojazdów ciężarowych, ale również takich, które dopiero zaczynają przygodę z mechaniką, ale już czują, że ta praca je cieszy i chcą to robić – dodaje.

 

Drugim ważnym obszarem, w jakim Scania poszukuje i będzie poszukiwać pracowników, jest obsługa klienta. Są to osoby, które zajmują się kompleksową obsługą naszych klientów. Od takich osób oczekujemy pasji i nastawienia na klienta oraz rzetelności – Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A. 

 

Kariera za granicą w automotive dla specjalistów z Polski nie jest łatwa – w Niemczech studia motoryzacyjne cieszą się dużą popularnością ze względu na stabilność zatrudnienia w branży. Jest jednak o co walczyć – specjalista z kilkuletnim doświadczeniem może liczyć na wynagrodzenie rzędu 50 tys. euro rocznie, a w przypadku podwykonawców dla dużych koncernów 30-45 tys. euro. W przypadku pracy w Wielkiej Brytanii zarobki kształtują się na poziomie 20-28 tys. funtów rocznie w działach typu R&D.

 

Absolutną koniecznością w przypadku chęci pracy za granicą w tej branży jest biegła znajomość języka obcego.

 

Zarobki

 

Z raportów płacowych wynika, że zarobki w branży motoryzacyjnej są średnio o około 5 proc. wyższe niż na analogicznych stanowiskach w innych branżach produkcyjnych. Elektromechanicy mogą liczyć na wynagrodzenie 3 200 zł brutto (mediana), lakiernicy około 2 800 brutto, mechanicy pojazdów 2 700 zł brutto. W niewielkich zakładach mechaniki pojazdowej najczęściej przyjmuje się rozliczenie godzinowe – pensja miesięczna jest zatem uzależniona od czasu pracy mechanika i jego zaangażowania.

 

Na stanowiskach inżynierskich można liczyć – w zależności od firmy i doświadczenia – na wynagrodzenie w wysokości 5-7 tys. zł brutto. W przypadku stanowisk związanych ze sprzedażą najczęściej dominuje wynagrodzenie łączone – podstawa + prowizja uzależniona od wysokości dokonanego obrotu. Sama podstawa to średnio około 2 500 zł brutto.

 

Jak rozpocząć pracę w branży motoryzacyjnej?

 

Większość frm motoryzacyjnych stawia mocno na rekrutację wewnętrzną, wspierając rozwój własnych pracowników i umożliwiając im wspinanie się po szczeblach kariery oraz samorealizację w wybranych obszarach zawodowych. Młodzi ludzie najczęściej zaczynają zatem pracę w ramach stanowisk warsztatowych, produkcyjnych lub stanowisk niskiego szczebla (np. magazynier) u dystrybutorów części. Wraz ze zdobywaniem doświadczenia oraz wiedzy w obszarze logistyki, asortymentu czy mechaniki rozwijają swoje kompetencje, a najwięksi gracze aktywnie szkolą pracowników po to, by wyławiać największe talenty.


Chcąc rozpocząć karierę w tej branży, najrozsądniej jest wysłać aplikację do wybranych firm i szukać możliwości stażu czy stanowiska niższego szczebla. Opcją na dostanie się do firmy jest również nawiązanie kontaktu z danym dystrybutorem bądź firmą motoryzacyjną i pisanie pracy inżynierskiej bądź magisterskiej w kontekście problemów i wyzwań danej firmy.

 

A co z rozwojem?

 

W niewielkich zakładach mechaniki pojazdowej rozwój opiera się najczęściej na kolejnych przypadkach problemów, które trzeba rozwiązać, by auto sprawnie działało. Duże firmy oferują swoim pracownikom wewnętrzne szkolenia, które wzbogacają ich wiedzę. Niejedno można też podpatrzeć, obserwując przy pracy starszych kolegów.

 

W Scania pracownik ma możliwość rozwoju poprzez szkolenia oferowane przez Scania Academy. Zajęcia są prowadzone przez wysoko wykwalifikowanych instruktorów technicznych. Szkolenia kończą się egzaminami, a z opinii naszych pracowników wiemy, że nasze certyfikaty są bardzo cenione na rynku. W naszej firmie wysoko cenimy również mentoring. Z tego też względu przy rekrutacji dużą wagę przywiązujemy do tego, czy kandydat jest otwarty na rozwój i dzielenie się wiedzą – Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A.

 

Praca dla młodocianych

 

Branża motoryzacyjna – jako jedna z nielicznych – jest też otwarta na pracowników młodocianych, którzy jeszcze pobierają naukę w technikach lub szkołach zawodowych.

W Scania często nawiązujemy współpracę ze szkołami i w ramach umowy realizujemy praktyki dla uczniów. Taka osoba podpisuje z nami umowę o pracę w celu nauki zawodu, a jeśli się sprawdzi, zostaje później zatrudniona na stałe – komentuje Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A.

Takie rozwiązanie jest o tyle korzystne, że młodzież – decydując się na naukę w konkretnej szkole – ma większe szanse na otrzymanie rozwojowej pracy.

Skomentuj