Praca.pl Poradniki Motoryzacja
Praca w branży motoryzacyjnej

Praca w branży motoryzacyjnej

 
Praca w branży motoryzacyjnej

Jakie perspektywy rozwoju oferuje branża motoryzacyjna? Kto w najbliższych latach nie będzie musiał martwić się o etat? O tajnikach pracy w branży opowiada Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A.

 

Spis treści

Trzy filary branży


Pracę w motoryzacji można rozpatrywać na trzech płaszczyznach:

pracownicy wykwalifikowani – takie stanowiska, jak mechanik, elektromechanik, elektryk, blacharz, lakiernik, diagnosta samochodowy;

stanowiska specjalistyczne (inżynieryjne) – pracownicy działów R&D i centrów inżynieryjnych odpowiedzialnych za projektowanie i wdrażanie technologii w proces produkcji;

sprzedawcy oraz pracownicy obsługi klienta indywidualnego i korporacyjnego – zatrudniani u dystrybutorów i odpowiedzialni za sprzedaż, serwisowanie oraz zarządzanie Fotą

Poza większymi koncernami, które zatrudniają niecałe 20 proc. Pracowników w branży auto-moto, w Polsce za główny trzon zatrudnienia pracowników odpowiadają liczne stacje diagnostyczne i zakłady mechaniki pojazdowej zatrudniające do kilku pracowników. Ilość ta będzie rosła, gdyż nie tylko wzrasta liczba samochodów w Polsce, ale również coraz częściej dokonujemy napraw i wydajemy na nie coraz więcej
(za: Branża motoryzacyjna w Polsce 2012).

 

Fachowcy warsztatowi poszukiwani!

 

Wśród ofert pracy z obszaru motoryzacji najwięcej propozycji znajdziemy dla mechaników samochodowych oraz elektromechaników. Duże zapotrzebowanie na lakierników samochodowych widoczne w ostatnich kliku latach, przez ostatni rok nieco spadło i ofert pracy dla tej specjalności jest zdecydowanie mniej niż jeszcze kilka lat temu. Rośnie za to rynek pracy związany ze sprzedażą samochodów oraz części samochodowych Zgodnie z trendem zwiększania się liczby pojazdów na polskich drogach.

 

 

 

Sprzedaż i obsługa klienta

 

Automotive to nie tylko kwestie techniczne – poszukiwani są również pracownicy związani ze sprzedażą części, podzespołów, osoby zarządzające usługami serwisowymi oraz osoby obsługujące Fotę i zarządzające nią.

Od takich osób oczekuje się:

• zdolności interpersonalnych i komunikacyjnych;

• znajomości branży motoryzacyjnej oraz podstaw mechaniki i eksploatacji pojazdów;

• wysokiej kultury osobistej;

• zdolności sprzedażowych;

• umiejętności organizacji pracy.

– Drugim ważnym obszarem, w jakim Scania poszukuje i będzie poszukiwać pracowników, jest obsługa klienta. Są to osoby, które zajmują się kompleksową obsługą naszych klientów. Od takich osób oczekujemy pasji i nastawienia na klienta oraz rzetelności – tłumaczy Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A.

 

 

Rozwój branży – technologie hybrydowe i elektromobilne

 

Dzięki rozwojowi w obszarze nowych technologii branża motoryzacyjna również szybko się rozwija. Kryzys gospodarczy wprawdzie nieco przyhamował samą produkcję, ale ostatnie miesiące tego roku wskazują na wzrosty sprzedaży aut osobowych. Giganci automotive stale pracują też nad udoskonalaniem i wdrażaniem nowych technologii w obszar motoryzacji. Napędy hybrydowe, elektromobilność, oprogramowanie sterowników komputerów pokładowych czy rozwój technologii silników spalinowych to kluczowe kierunki rozwoju w branży.

 

Aż 40 proc. producentów wskazuje na rozwój technologii w obszarze alternatywnych form napędu  jako najważniejsze elementy rozwoju w branży na kolejne lata. Rośnie również znaczenie projektowania pojazdów miejskich o mniejszych gabarytach i technologii komunikacyjnych łączących pojazdy. W związku z tym rosnąć będzie zapotrzebowanie na inżynierów w tych obszarach.

 

A może praca za granicą?

 

Ważny trend w rozwoju branży jest widoczny w postaci przenoszenia produkcji do krajów wschodnich – zatrudnia się tam nie tylko pracowników produkcyjnych i warsztatowych, ale również inżynierów. Na fachowców z Polski spory rynek pracy otwarty jest jednak nadal w Wielkiej Brytanii oraz w Niemczech. Nasi zachodni sąsiedzi poszukują pracowników wykwalifikowanych i z doświadczeniem. BMW, Audi, Mercedes, Porsche oraz Grupa Volkswagen każdego roku zatrudniają dziesiątki nowych pracowników.

 

– W Scania stale poszukujemy fachowców, pasjonatów do naszych warsztatów. Szczególnie ważni są dla nas mechanicy, elektromechanicy i elektrycy. W najbliższych latach planujemy otwarcie i rozwój kilku warsztatów, pojawi się zatem u nas wiele ofert pracy – wyjaśnia Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A.

 

– Poszukujemy nie tylko osób z doświadczeniem w zakresie mechaniki pojazdów ciężarowych, ale również takich, które dopiero zaczynają przygodę z mechaniką, ale już czują, że ta praca je cieszy i chcą to robić – dodaje.

 

– Drugim ważnym obszarem, w jakim Scania poszukuje i będzie poszukiwać pracowników, jest obsługa klienta. Są to osoby, które zajmują się kompleksową obsługą naszych klientów. Od takich osób oczekujemy pasji i nastawienia na klienta oraz rzetelności – Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A. 

 

Kariera za granicą w automotive dla specjalistów z Polski nie jest łatwa – w Niemczech studia motoryzacyjne cieszą się dużą popularnością ze względu na stabilność zatrudnienia w branży. Jest jednak o co walczyć – specjalista z kilkuletnim doświadczeniem może liczyć na wynagrodzenie rzędu 50 tys. euro rocznie, a w przypadku podwykonawców dla dużych koncernów 30-45 tys. euro. W przypadku pracy w Wielkiej Brytanii zarobki kształtują się na poziomie 20-28 tys. funtów rocznie w działach typu R&D.

 

Absolutną koniecznością w przypadku chęci pracy za granicą w tej branży jest biegła znajomość języka obcego.

 

Zarobki

 

Z raportów płacowych wynika, że zarobki w branży motoryzacyjnej są średnio o około 5 proc. wyższe niż na analogicznych stanowiskach w innych branżach produkcyjnych. Jak podaje Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, elektromechanicy mogą liczyć na wynagrodzenie 6300 zł brutto (mediana), lakiernicy około 5040 zł brutto, mechanicy pojazdów 5480 zł brutto. W niewielkich zakładach mechaniki pojazdowej najczęściej przyjmuje się rozliczenie godzinowe – pensja miesięczna jest zatem uzależniona od czasu pracy mechanika i jego zaangażowania.

 

Jak rozpocząć pracę w branży motoryzacyjnej?

 

Większość frm motoryzacyjnych stawia mocno na rekrutację wewnętrzną, wspierając rozwój własnych pracowników i umożliwiając im wspinanie się po szczeblach kariery oraz samorealizację w wybranych obszarach zawodowych. Młodzi ludzie najczęściej zaczynają zatem pracę w ramach stanowisk warsztatowych, produkcyjnych lub stanowisk niskiego szczebla (np. magazynier) u dystrybutorów części. Wraz ze zdobywaniem doświadczenia oraz wiedzy w obszarze logistyki, asortymentu czy mechaniki rozwijają swoje kompetencje, a najwięksi gracze aktywnie szkolą pracowników po to, by wyławiać największe talenty.


Chcąc rozpocząć karierę w tej branży, najrozsądniej jest wysłać aplikację do wybranych firm i szukać możliwości stażu czy stanowiska niższego szczebla. Opcją na dostanie się do firmy jest również nawiązanie kontaktu z danym dystrybutorem bądź firmą motoryzacyjną i pisanie pracy inżynierskiej bądź magisterskiej w kontekście problemów i wyzwań danej firmy.

 

A co z rozwojem?

 

W niewielkich zakładach mechaniki pojazdowej rozwój opiera się najczęściej na kolejnych przypadkach problemów, które trzeba rozwiązać, by auto sprawnie działało. Duże firmy oferują swoim pracownikom wewnętrzne szkolenia, które wzbogacają ich wiedzę. Niejedno można też podpatrzeć, obserwując przy pracy starszych kolegów.

 

– W Scania pracownik ma możliwość rozwoju poprzez szkolenia oferowane przez Scania Academy. Zajęcia są prowadzone przez wysoko wykwalifikowanych instruktorów technicznych. Szkolenia kończą się egzaminami, a z opinii naszych pracowników wiemy, że nasze certyfikaty są bardzo cenione na rynku. W naszej firmie wysoko cenimy również mentoring. Z tego też względu przy rekrutacji dużą wagę przywiązujemy do tego, czy kandydat jest otwarty na rozwój i dzielenie się wiedzą – tłumaczy specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi ze Scania Polska.

 

Praca dla młodocianych

 

Branża motoryzacyjna – jako jedna z nielicznych – jest też otwarta na pracowników młodocianych, którzy jeszcze pobierają naukę w technikach lub szkołach zawodowych.

– W Scania często nawiązujemy współpracę ze szkołami i w ramach umowy realizujemy praktyki dla uczniów. Taka osoba podpisuje z nami umowę o pracę w celu nauki zawodu, a jeśli się sprawdzi, zostaje później zatrudniona na stałe – komentuje Agnieszka Młochowska.

Takie rozwiązanie jest o tyle korzystne, że młodzież – decydując się na naukę w konkretnej szkole – ma większe szanse na otrzymanie rozwojowej pracy.

 

Czytaj takżeKto pracuje w święta?

Więcej artykułów "Motoryzacja"

Polecane oferty

  • Kierowca plandeki C+E / Kierowca wywrotki C+E

    TMG Spedition GmbH   Niemcy, Bittterfeld    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Czego oczekujemy od Ciebie? ważnego prawa jazdy klasy C lub CE + kod 95; ważnej karty kierowcy; otwartej komunikacji i szczerości, nawet w przypadku problemów lub pytań; właściwego obchodzenia się z ciężarówką; wiarygodnych informacji na temat zakresu Twojego doświadczenia zawodowego....
  • Mechanik

    TMG Spedition GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Czego oczekujemy od Ciebie? ważnego prawa jazdy klasy B otwartej komunikacji i szczerości, nawet w przypadku problemów lub pytań wiarygodnych informacji na temat zakresu Twojego doświadczenia zawodowego. Jeśli nie masz dużego doświadczenia powiedz o tym otwarcie, abyśmy wiedzieli, jak Cię...
  • Kierowca C do 12 ton

    TMG Spedition GmbH   Niemcy    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Czego oczekujemy od Ciebie? ważnego prawa jazdy klasy C ważnej karty kierowcy; otwartej komunikacji i szczerości, nawet w przypadku problemów lub pytań właściwego obchodzenia się z ciężarówką; wiarygodnych informacji na temat zakresu Twojego doświadczenia zawodowego. Jeśli nie masz...
  • Kierowca C+E - autotransporter

    TMG Spedition GmbH   Niemcy    praca mobilna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    6 dni
    Czego oczekujemy od Ciebie? ważnego prawa jazdy klasy C lub CE + kod 95 ważnej karty kierowcy; otwartej komunikacji i szczerości, nawet w przypadku problemów lub pytań właściwego obchodzenia się z ciężarówką; wiarygodnych informacji na temat zakresu Twojego doświadczenia zawodowego....
  • Kierowca kat. B

    Growth Recruiting Matthias Kalischuk Ltd.   Niemcy, okolice Sttutgart (Giengen an der Brenz)   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Praca przy dostarczaniu paczek. Czego oczekujemy: Prawo jazdy kat. B (minimum 1 rok) Chęci do pracy i pozytywnego nastawienia Doświadczenie kurierskie mile widziane, ale nie wymagane Podstawowa znajomość języka angielskiego
  • Pracownik w magazynie – Operator Wózka Widłowego (Czołowego)

    TIM Tietze Industrie Montage GmbH   Niemcy, Wolfsburg   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Poszukujemy operatorów wózków widłowych do pracy w magazynie w branży automotive w miejscowości Wolfsburg (Niemcy). Praca przy rozładunku i załadunku kontenerów oraz platform transportowych z częściami na linię produkcyjną. Zatrudnienie od zaraz! Opis stanowiska: Obsługa wózka...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.