Praca.pl Poradniki Motoryzacja
Praca w branży motoryzacyjnej

Praca w branży motoryzacyjnej

 
Praca w branży motoryzacyjnej

Trzy filary branży


Pracę w motoryzacji można rozpatrywać na trzech płaszczyznach:

pracownicy wykwalifikowani – takie stanowiska, jak mechanik, elektromechanik, elektryk, blacharz, lakiernik, diagnosta samochodowy;

stanowiska specjalistyczne (inżynieryjne) – pracownicy działów R&D i centrów inżynieryjnych odpowiedzialnych za projektowanie i wdrażanie technologii w proces produkcji;

sprzedawcy oraz pracownicy obsługi klienta indywidualnego i korporacyjnego – zatrudniani u dystrybutorów i odpowiedzialni za sprzedaż, serwisowanie oraz zarządzanie Fotą

Poza większymi koncernami, które zatrudniają niecałe 20 proc. Pracowników w branży auto-moto, w Polsce za główny trzon zatrudnienia pracowników odpowiadają liczne stacje diagnostyczne i zakłady mechaniki pojazdowej zatrudniające do kilku pracowników. Ilość ta będzie rosła, gdyż nie tylko wzrasta liczba samochodów w Polsce, ale również coraz częściej dokonujemy napraw i wydajemy na nie coraz więcej
(za: Branża motoryzacyjna w Polsce 2012).

 

Fachowcy warsztatowi poszukiwani!

 

Wśród ofert pracy z obszaru motoryzacji najwięcej propozycji znajdziemy dla mechaników samochodowych oraz elektromechaników. Duże zapotrzebowanie na lakierników samochodowych widoczne w ostatnich kliku latach, przez ostatni rok nieco spadło i ofert pracy dla tej specjalności jest zdecydowanie mniej niż jeszcze kilka lat temu. Rośnie za to rynek pracy związany ze sprzedażą samochodów oraz części samochodowych Zgodnie z trendem zwiększania się liczby pojazdów na polskich drogach.


W Scania stale poszukujemy fachowców - pasjonatów do naszych warsztatów. Szczególnie ważni są dla nas mechanicy, elektromechanicy i elektrycy. W najbliższych latach planujemy otwarcie i rozwój kilku warsztatów, pojawi się zatem u nas wiele ofert pracy – wyjaśnia Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A. – Poszukujemy nie tylko osób z doświadczeniem w zakresie mechaniki pojazdów ciężarowych, ale również takich, które dopiero zaczynają przygodę z mechaniką, ale już czują, że ta praca je cieszy i chcą to robić – dodaje.

 

 

Sprzedaż i obsługa klienta

 

Automotive to nie tylko kwestie techniczne – poszukiwani są również pracownicy związani ze sprzedażą części, podzespołów, osoby zarządzające usługami serwisowymi oraz osoby obsługujące Fotę i zarządzające nią.

Od takich osób oczekuje się:

• zdolności interpersonalnych i komunikacyjnych;

• znajomości branży motoryzacyjnej oraz podstaw mechaniki i eksploatacji pojazdów;

• wysokiej kultury osobistej;

• zdolności sprzedażowych;

• umiejętności organizacji pracy.

Drugim ważnym obszarem, w jakim Scania poszukuje i będzie poszukiwać pracowników, jest obsługa klienta. Są to osoby, które zajmują się kompleksową obsługą naszych klientów. Od takich osób oczekujemy pasji i nastawienia na klienta oraz rzetelności” – Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A.

 

Rozwój branży – technologie hybrydowe i elektromobilne

 

Dzięki rozwojowi w obszarze nowych technologii branża motoryzacyjna również szybko się rozwija. Kryzys gospodarczy wprawdzie nieco przyhamował samą produkcję, ale ostatnie miesiące tego roku wskazują na wzrosty sprzedaży aut osobowych. Giganci automotive stale pracują też nad udoskonalaniem i wdrażaniem nowych technologii w obszar motoryzacji. Napędy hybrydowe, elektromobilność, oprogramowanie sterowników komputerów pokładowych czy rozwój technologii silników spalinowych to kluczowe kierunki rozwoju w branży.

 

Aż 40 proc. producentów wskazuje na rozwój technologii w obszarze alternatywnych form napędu  jako najważniejsze elementy rozwoju w branży na kolejne lata. Rośnie również znaczenie projektowania pojazdów miejskich o mniejszych gabarytach i technologii komunikacyjnych łączących pojazdy. W związku z tym rosnąć będzie zapotrzebowanie na inżynierów w tych obszarach.

 

A może praca za granicą?

 

Ważny trend w rozwoju branży jest widoczny w postaci przenoszenia produkcji do krajów wschodnich – zatrudnia się tam nie tylko pracowników produkcyjnych i warsztatowych, ale również inżynierów. Na fachowców z Polski spory rynek pracy otwarty jest jednak nadal w Wielkiej Brytanii oraz w Niemczech. Nasi zachodni sąsiedzi poszukują pracowników wykwalifikowanych i z doświadczeniem. BMW, Audi, Mercedes, Porsche oraz Grupa Volkswagen każdego roku zatrudniają dziesiątki nowych pracowników.

 

W Scania stale poszukujemy fachowców- pasjonatów do naszych warsztatów. Szczególnie ważni są dla nas mechanicy, elektromechanicy i elektrycy. W najbliższych latach planujemy otwarcie i rozwój kilku warsztatów, pojawi się zatem u nas wiele ofert pracy – wyjaśnia Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A. – Poszukujemy nie tylko osób z doświadczeniem w zakresie mechaniki pojazdów ciężarowych, ale również takich, które dopiero zaczynają przygodę z mechaniką, ale już czują, że ta praca je cieszy i chcą to robić – dodaje.

 

Drugim ważnym obszarem, w jakim Scania poszukuje i będzie poszukiwać pracowników, jest obsługa klienta. Są to osoby, które zajmują się kompleksową obsługą naszych klientów. Od takich osób oczekujemy pasji i nastawienia na klienta oraz rzetelności – Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A. 

 

Kariera za granicą w automotive dla specjalistów z Polski nie jest łatwa – w Niemczech studia motoryzacyjne cieszą się dużą popularnością ze względu na stabilność zatrudnienia w branży. Jest jednak o co walczyć – specjalista z kilkuletnim doświadczeniem może liczyć na wynagrodzenie rzędu 50 tys. euro rocznie, a w przypadku podwykonawców dla dużych koncernów 30-45 tys. euro. W przypadku pracy w Wielkiej Brytanii zarobki kształtują się na poziomie 20-28 tys. funtów rocznie w działach typu R&D.

 

Absolutną koniecznością w przypadku chęci pracy za granicą w tej branży jest biegła znajomość języka obcego.

 

Zarobki

 

Z raportów płacowych wynika, że zarobki w branży motoryzacyjnej są średnio o około 5 proc. wyższe niż na analogicznych stanowiskach w innych branżach produkcyjnych. Jak podaje Ogólnopolskie Badanie Wynagrodzeń, elektromechanicy mogą liczyć na wynagrodzenie 6300 zł brutto (mediana), lakiernicy około 5040 zł brutto, mechanicy pojazdów 5480 zł brutto. W niewielkich zakładach mechaniki pojazdowej najczęściej przyjmuje się rozliczenie godzinowe – pensja miesięczna jest zatem uzależniona od czasu pracy mechanika i jego zaangażowania.

 

Jak rozpocząć pracę w branży motoryzacyjnej?

 

Większość frm motoryzacyjnych stawia mocno na rekrutację wewnętrzną, wspierając rozwój własnych pracowników i umożliwiając im wspinanie się po szczeblach kariery oraz samorealizację w wybranych obszarach zawodowych. Młodzi ludzie najczęściej zaczynają zatem pracę w ramach stanowisk warsztatowych, produkcyjnych lub stanowisk niskiego szczebla (np. magazynier) u dystrybutorów części. Wraz ze zdobywaniem doświadczenia oraz wiedzy w obszarze logistyki, asortymentu czy mechaniki rozwijają swoje kompetencje, a najwięksi gracze aktywnie szkolą pracowników po to, by wyławiać największe talenty.


Chcąc rozpocząć karierę w tej branży, najrozsądniej jest wysłać aplikację do wybranych firm i szukać możliwości stażu czy stanowiska niższego szczebla. Opcją na dostanie się do firmy jest również nawiązanie kontaktu z danym dystrybutorem bądź firmą motoryzacyjną i pisanie pracy inżynierskiej bądź magisterskiej w kontekście problemów i wyzwań danej firmy.

 

A co z rozwojem?

 

W niewielkich zakładach mechaniki pojazdowej rozwój opiera się najczęściej na kolejnych przypadkach problemów, które trzeba rozwiązać, by auto sprawnie działało. Duże firmy oferują swoim pracownikom wewnętrzne szkolenia, które wzbogacają ich wiedzę. Niejedno można też podpatrzeć, obserwując przy pracy starszych kolegów.

 

W Scania pracownik ma możliwość rozwoju poprzez szkolenia oferowane przez Scania Academy. Zajęcia są prowadzone przez wysoko wykwalifikowanych instruktorów technicznych. Szkolenia kończą się egzaminami, a z opinii naszych pracowników wiemy, że nasze certyfikaty są bardzo cenione na rynku. W naszej firmie wysoko cenimy również mentoring. Z tego też względu przy rekrutacji dużą wagę przywiązujemy do tego, czy kandydat jest otwarty na rozwój i dzielenie się wiedzą – Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A.

 

Praca dla młodocianych

 

Branża motoryzacyjna – jako jedna z nielicznych – jest też otwarta na pracowników młodocianych, którzy jeszcze pobierają naukę w technikach lub szkołach zawodowych.

W Scania często nawiązujemy współpracę ze szkołami i w ramach umowy realizujemy praktyki dla uczniów. Taka osoba podpisuje z nami umowę o pracę w celu nauki zawodu, a jeśli się sprawdzi, zostaje później zatrudniona na stałe – komentuje Agnieszka Młochowska, specjalista ds. zarządzania zasobami ludzkimi w Scania Polska S.A.

Takie rozwiązanie jest o tyle korzystne, że młodzież – decydując się na naukę w konkretnej szkole – ma większe szanse na otrzymanie rozwojowej pracy.

Więcej artykułów "Motoryzacja"
Praca Humanus Personalservice GmbH

Polecane oferty

  • Elektryk z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Opis stanowiska: Czytanie schematów obwodów, Sprawdzanie i wymiana węży i przewodów hydraulicznych, Sprawdzanie i wymiana węży i przewodów pneumatycznych, Demontaż i instalacja silników elektrycznych, Rozwiązywanie problemów, gdy maszyny są zatrzymane, Szybkie rozwiązywanie problemów,...
  • Operator maszyn CNC z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Opis stanowiska: Obsługa tokarek/frezarek/giętarek/szlifierek, Ustawianie na maszynach, Wymiana narzędzi na maszynach, Monitorowanie maszyny, Kontrola jakości.
  • Mechanik samochodów ciężarowych z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 13 000 zł brutto/mies.  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 dni
    Opis stanowiska: Konserwacja i naprawa ciężarówek (dostępna dla wszystkich typów), Diagnozowanie uszkodzeń ciężarówek, Wszystkie klasyczne prace przy samochodach ciężarowych, W zależności od ukierunkowania i kwalifikacji zawodowych, możliwa jest również praca wyłącznie w...

Najnowsze artykuły

Stolarz – co robi, czy to opłacalne, jak zostać?

Stolarz – co robi, czy to opłacalne, jak zostać?

Zapotrzebowanie na osoby wykonujące usługi stolarskie jest wysokie – pracownik obróbki drewna i stolarz to zawody deficytowe we wszystkich województwach. Tymczasem chętnych do nauki stolarstwa brakuje. Czy dziś praca w warsztacie stolarskim może się opłacać, kim jest ebenista oraz ile zarabia stolarz w Polsce? Oto krótki przewodnik po jednym z najstarszych rzemiosł świata.

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Udział kobiet w zarządach spółek handlowych wynosi tylko 25%, najmniej licznie są reprezentowane w spółkach akcyjnych i z o.o., co pokazuje, że im wyższe szczeble zarządzania, tym mniej kobiet – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego. Na czym faktycznie polegają szklane bariery, które blokują kobiety w pracy?

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Pomysł spania w czasie pracy może wywoływać co najmniej konsternację, niemniej zamknięcie oczu nawet na kilkanaście minut pozwala na nieocenioną regenerację sił i wzrost kreatywności. Potwierdzają to liczne badania, a jedno z nich dowodzi, że mózgi osób praktykujących drzemki są większe i wolniej się starzeją. Korzyści zdrowotne drzemki w pracy są wyraźne, ale co na to polskie prawo pracy?

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. – Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Właśnie trwa rekrutacja do polskiej stacji antarktycznej. Czy warto się zgłosić?