Praca.pl Poradniki Obsługa Klienta
Obsługa klienta czy sprzedaż?

Obsługa klienta czy sprzedaż?

 
Obsługa klienta czy sprzedaż?

Z analizy ogłoszeń rekrutacyjnych w sekcji Sprzedaż / Obsługa Klienta umieszczonych w serwisie pracy Praca.pl widać wyraźnie, że w większości branż praca w obszarze obsługi klienta jest nierozerwalnie związana z obowiązkami sprzedażowymi.

 

Spis treści

Jak obsługa klienta łączy się ze sprzedażą w poszczególnych branżach?

 

  • Bankowość / finanse

 

W bankowości w obsłudze klienta można pracować jako: telefoniczny doradca klienta oraz pracownik oddziału. W obu przypadkach w zakres obowiązków wchodzi konieczność realizacji planu sprzedażowego. Nazwy stanowisk sugerują głównie pomoc i doradztwo (np. doradca ds. ubezpieczeń, opiekun klientów zamożnych w banku), ale wybierając tę branżę trzeba pamiętać, że realizacja planu sprzedażowego to podstawa.

 

  • Usługi HR

 

Wczytując się w treść ogłoszeń o tytułach sugerujących specjalizację w rekrutacji lub szkoleniach (np. specjalista ds. rekrutacji, specjalista ds. organizacji szkoleń), często okazuje się, że stanowiska te wymagają nie tylko wiedzy i doświadczenia z zakresu prowadzenia warsztatów czy prowadzenia procesów rekrutacyjnych, ale również umiejętności sprzedażowych. W agencjach doradztwa personalnego bardzo często osoba prowadząca projekty musi również znaleźć na nich nabywcę.

 

  • Nieruchomości

 

Praca pośrednika w obrocie nieruchomościami to również stanowisko, które łączy sprzedaż z obsługą klienta. Trzeba nie tylko pozyskać klienta, nawiązać z nim relacje, doradzić i wyjaśnić wszelkie niejasności związane z zakupem czy sprzedażą mieszkania, ale również doprowadzić transakcję do finału – czyli usługę pośrednictwa po prostu sprzedać.

 

  • Sieci handlowe


Kasjer / sprzedawca, pracownik hali czy doradca klienta to w sieciach handlowych podstawowe stanowiska. I choć wydawałoby się, że praca polega tu głównie na obsłudze, to w zakres obowiązków pracownika wchodzi również realizacja planu sprzedażowego lub określonych targetów w ramach konkretnych produktów. Informowanie o promocjach, pamiętanie o tym, by klientowi zaproponować komplementarne z tym, co kupuje, produkty (np. klientowi kupującemu farby, doradca proponuje wałek do malowania) – to elementy, z których sprzedawcy są rozliczani (np. za pomocą testów typu tajemniczy klient).

 

  • Logistyka

 

Do obowiązków spedytora należy przede wszystkim odpowiednie zaplanowanie przewozu ładunków, ale i w tej branży coraz częściej liczą się kompetencje miękkie i umiejętności negocjacyjne. I to zarówno do kontaktu z klientem firmy spedycyjnej, jak i w komunikacji z klientem wewnętrznym – czyli przewoźnikiem.

 

  • IT

 

W przypadku IT na stanowiskach menedżerskich i związanych z projektowaniem aplikacji liczą się również kompetencje z zakresu obsługi klienta i sprzedaży. Oczekiwania nietechnicznego klienta trzeba zrozumieć, a swoje pomysły na realizację lub rozwiązanie problemu sprzedać reszcie zespołu. Na stanowiskach takich jak wdrożeniowiec czy konsultant SAP praca polega w zasadzie w trybie ciągłym na sprzedaży i obsłudze – mimo iż nazwa stanowiska tego nie sugeruje.

 

  • Telekomunikacja

 

Opiekun klienta w obszarze telekomunikacji oznacza najczęściej konsultanta telefonicznego. Jednak nawet obsługa połączeń przychodzących nie jest pozbawiona elementów sprzedażowych. I owszem, pracownik odpowiada głównie za rozwiązanie problemów, z którymi zgłosił się klient, ale w zakresie obowiązków jest również sprzedaż dodatkowych usług, a za szczególne wyniki sprzedażowe konsultant dostaje premie.




Jak widać, nie ma praktycznie branży, w której brak stanowisk związanych z obsługą klienta i jednocześnie sprzedażą. Nastawiając się na pracę w kontakcie z klientem, warto być otwartym zarówno na zadania sprzedażowe, jak i związane z budowaniem i podtrzymywaniem relacji. Tylko w takiej sytuacji ścieżka rozwoju w zasadzie w każdej branży stoi otworem. Z czasem można specjalizować się w określonym obszarze, jednak zamykając się na któryś z nich, zmniejsza się pula dostępnych ofert pracy oraz możliwości przechodzenia przez poszczególne szczeble kariery.

 

 

Słowa – klucze, które sugerują dodatkowe obowiązki sprzedażowe

 

Nawet jeśli w ogłoszeniu nie pada słowo „sprzedaż”, pradopodobnie będziesz wykonywać obowiązki z nią związane, jeśli w ogłoszeniu znajdziesz takie wyrażenia jak:


• nawiązywanie kontaktu z klientem,
• oferowanie usług firmy,
• nastawienie na wynik,
• poszerzanie portfolio klientów,
• obsługa połączeń wychodzących,
• utrzymywanie klientów,
• analiza portfela klientów i jego poszerzanie.

 

Czytaj takżeKto pracuje w święta?

Więcej artykułów "Obsługa Klienta"

Polecane oferty

  • Młodszy diagnosta weterynaryjny

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, Al. Krakowska 110    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    2 dni
    Zadania: Wykonywanie badań laboratoryjnych zgodnie z obowiązującymi procedurami, m.in. wykonywanie mikroskopowej analizy moczu, mikroskopowej analizy parazytologicznej oraz analizy kamieni moczowych; Weryfikacja i zatwierdzanie wyników badań oraz zapewnienie ich rzetelności, zgodności z...
  • Młodszy specjalista ds. obsługi klienta - laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Katowice, ul. Żeliwna 36    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online
    3 dni
    Zadania: Przyjmowanie materiału do badań; Wprowadzanie zleceń badań do programu laboratoryjnego; Telefoniczna obsługa klientów; Zamawianie i przygotowanie przesyłek kurierskich; Prowadzenie bieżących spraw biurowych;
  • Młodszy specjalista ds. obsługi klienta - laboratorium weterynaryjne

    Vetlab Sp. z o.o.   Warszawa, al. Krakowska 110    praca stacjonarna
    specjalista mid / junior  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 dni
    Jeśli jesteś osobą komunikatywną, z pasją do pracy z klientem i chcesz pracować w dynamicznym środowisku, zapraszamy do aplikowania! Dlaczego warto do nas dołączyć? Bezpośredni kontakt z klientem: Będziesz pierwszym punktem kontaktu dla naszych klientów, pomagając im w rozwiązywaniu...
  • Specjalista / Specjalistka ds. kluczowych klientów

    Tchibo Warszawa Sp. z o.o.   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Zakres Obowiązków Pomoc Key Account Managerom w codziennych kontaktach z kluczowymi klientami i koordynacji działań promocyjnych/rozliczeń. Zarządzanie procesami administracyjnymi (umowy, dekretacja faktur w SAP). Tworzenie kompleksowych raportów, analiz i prezentacji na potrzeby wewnętrzne...
  • specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Opis stanowiska: aktywne pozyskiwanie nowych odbiorców oraz utrzymywanie długofalowych relacji z obecnymi klientami, realizacja celów sprzedażowych na powierzonym terenie, doradztwo techniczne w zakresie oferowanych produktów, dbanie o pozytywny wizerunek firmy na lokalnym rynku.
  • Handlowiec / Specjalista ds. sprzedaży i wynajmu wózków widłowych

    SAW-TRAK ZDYB Spółka komandytowa   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków pozyskiwanie nowych klientów oraz utrzymywanie z nimi dobrych relacji handlowych; przygotowywanie ofert handlowych i negocjowanie warunków współpracy; doradztwo w zakresie sprzedawanych produktów i usług; koordynowanie procesów realizacji zamówień i dostaw na wszystkich...

Najnowsze artykuły

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Premia świąteczna – komu przysługuje, podatek

Kto w tym roku dostanie premię świąteczną? Jeśli i Ty zadajesz sobie to pytanie, musisz wiedzieć, że w niektórych przypadkach pracodawca wręcz ma obowiązek wypłacić taki dodatek. Zobacz, czy jesteś w grupie pracowników, którym premia się należy, a także jak się ustala jej wysokość i czy premia świąteczna przepada, jeśli pracownik jest na urlopie lub zwolnieniu.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

AIDS a praca – czy choroba dyskwalifikuje z rynku pracy?

W grudniu obchodzimy Światowy Dzień AIDS. To ważne święto, gdyż świadomość tego, czym jest AIDS i jak można zarazić się HIV wciąż jest niska, a osoby z AIDS/HIV nadal doświadczają ostracyzmu, także na rynku pracy. W związku z tym wyjaśniamy, czy osoba z wirusem może wykonywać każdą pracę, czy stanowi zagrożenie dla współpracowników, a także czy chory musi poinformować pracodawcę o AIDS.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Automotywacja, czyli jak motywować siebie samego

Jak przetrwać w pracy do 16:00, gdy masz już wszystkiego dość, a na zegarze nie ma nawet 9:00? Mobilizowanie samego siebie, szczególne w tzw. Blue Monday, czyli najbardziej depresyjny poniedziałek w roku, może wydawać się wyjątkowo trudne. Jednak zamiast poddawać się ponuremu nastrojowi, proponujemy podejść do zadania metodycznie. Sprawdź, jak wykorzystać mechanizmy automotywacji.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.