Praca.pl Poradniki Obsługa Klienta
Obsługa klienta czy sprzedaż?

Obsługa klienta czy sprzedaż?

 
Obsługa klienta czy sprzedaż?

Jak obsługa klienta łączy się ze sprzedażą w poszczególnych branżach?

 

Z analizy ogłoszeń rekrutacyjnych w sekcji Sprzedaż / Obsługa Klienta umieszczonych w serwisie pracy Praca.pl widać wyraźnie, że w większości branż praca w obszarze obsługi klienta jest nierozerwalnie związana z obowiązkami sprzedażowymi.

 

Bankowość / finanse

 

W bankowości w obsłudze klienta można pracować jako: telefoniczny doradca klienta oraz pracownik oddziału. W obu przypadkach w zakres obowiązków wchodzi konieczność realizacji planu sprzedażowego. Nazwy stanowisk sugerują głównie pomoc i doradztwo (np. doradca ds. ubezpieczeń, opiekun klientów zamożnych w banku), ale wybierając tę branżę trzeba pamiętać, że realizacja planu sprzedażowego to podstawa.

 

Usługi HR

 

Wczytując się w treść ogłoszeń o tytułach sugerujących specjalizację w rekrutacji lub szkoleniach (np. specjalista ds. rekrutacji, specjalista ds. organizacji szkoleń), często okazuje się, że stanowiska te wymagają nie tylko wiedzy i doświadczenia z zakresu prowadzenia warsztatów czy prowadzenia procesów rekrutacyjnych, ale również umiejętności sprzedażowych. W agencjach doradztwa personalnego bardzo często osoba prowadząca projekty musi również znaleźć na nich nabywcę.

 

Nieruchomości

 

Praca pośrednika w obrocie nieruchomościami to również stanowisko, które łączy sprzedaż z obsługą klienta. Trzeba nie tylko pozyskać klienta, nawiązać z nim relacje, doradzić i wyjaśnić wszelkie niejasności związane z zakupem czy sprzedażą mieszkania, ale również doprowadzić transakcję do finału – czyli usługę pośrednictwa po prostu sprzedać.

 

Sieci handlowe


Kasjer / sprzedawca, pracownik hali czy doradca klienta to w sieciach handlowych podstawowe stanowiska. I choć wydawałoby się, że praca polega tu głównie na obsłudze, to w zakres obowiązków pracownika wchodzi również realizacja planu sprzedażowego lub określonych targetów w ramach konkretnych produktów. Informowanie o promocjach, pamiętanie o tym, by klientowi zaproponować komplementarne z tym, co kupuje, produkty (np. klientowi kupującemu farby, doradca proponuje wałek do malowania) – to elementy, z których sprzedawcy są rozliczani (np. za pomocą testów typu tajemniczy klient).

 

Logistyka

 

Do obowiązków spedytora należy przede wszystkim odpowiednie zaplanowanie przewozu ładunków, ale i w tej branży coraz częściej liczą się kompetencje miękkie i umiejętności negocjacyjne. I to zarówno do kontaktu z klientem firmy spedycyjnej, jak i w komunikacji z klientem wewnętrznym – czyli przewoźnikiem.

 

IT

 

W przypadku IT na stanowiskach menedżerskich i związanych z projektowaniem aplikacji liczą się również kompetencje z zakresu obsługi klienta i sprzedaży. Oczekiwania nietechnicznego klienta trzeba zrozumieć, a swoje pomysły na realizację lub rozwiązanie problemu sprzedać reszcie zespołu. Na stanowiskach takich jak wdrożeniowiec czy konsultant SAP praca polega w zasadzie w trybie ciągłym na sprzedaży i obsłudze – mimo iż nazwa stanowiska tego nie sugeruje.

 

Telekomunikacja

 

Opiekun klienta w obszarze telekomunikacji oznacza najczęściej konsultanta telefonicznego. Jednak nawet obsługa połączeń przychodzących nie jest pozbawiona elementów sprzedażowych. I owszem, pracownik odpowiada głównie za rozwiązanie problemów, z którymi zgłosił się klient, ale w zakresie obowiązków jest również sprzedaż dodatkowych usług, a za szczególne wyniki sprzedażowe konsultant dostaje premie.



 

Jak widać, nie ma praktycznie branży, w której brak stanowisk związanych z obsługą klienta i jednocześnie sprzedażą. Nastawiając się na pracę w kontakcie z klientem, warto być otwartym zarówno na zadania sprzedażowe, jak i związane z budowaniem i podtrzymywaniem relacji. Tylko w takiej sytuacji ścieżka rozwoju w zasadzie w każdej branży stoi otworem. Z czasem można specjalizować się w określonym obszarze, jednak zamykając się na któryś z nich, zmniejsza się pula dostępnych ofert pracy oraz możliwości przechodzenia przez poszczególne szczeble kariery.

 

Słowa – klucze, które sugerują dodatkowe obowiązki sprzedażowe

 

(nawet jeśli w ogłoszeniu nie pada słowo „sprzedaż”):
• nawiązywanie kontaktu z klientem,
• oferowanie usług firmy,
• nastawienie na wynik,
• poszerzanie portfolio klientów,
• obsługa połączeń wychodzących,
• utrzymywanie klientów,
• analiza portfela klientów i jego poszerzanie.

Więcej artykułów "Obsługa Klienta"

Polecane oferty

  • Doradca Klienta - Telefoniczny Przedstawiciel Handlowy

    Contact Center Sp. z o.o.   Warszawa, ul. Prosta    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa zlecenie  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Na co dzień będziesz: obsługiwać klientów biznesowych dla jednej z największych firm leasingowych w Polsce, sprzedawać produkty finansowe: leasing i najem, pomagać Klientom w doborze odpowiednich produktów, dbać o dobre relacje z Klientem, rozwijać się dzięki szkoleniom oraz (jeśli...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Pozyskiwania Klientów B2B

    Benefit Systems S.A.   Poznań, ul. Piątkowska 165    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy W naszym zespole będziesz odpowiadać za pozyskiwanie nowych klientów biznesowych. Zajmiesz się sprzedażą Programu MultiLife oraz MultiSport - jednego z głównych świadczeń oczekiwanych na rynku pracy oraz otrzymasz bazę potencjalnych klientów,...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Obsługi i Rozliczeń z językiem rumuńskim

    Orange Polska S.A.   Lublin, ul. Dra Witolda Chodźki 10    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Współpraca z klientami wewnętrznymi po stronie Rumunii i ich kontrahentami w zakresie zamówień zakupowych oraz realizowanych dostaw; Budowanie długotrwałych relacji z klientami wewnętrznymi Grupy; Rejestracja zamówień w ERP (SAP) i ich wysłanie do dostawców; Weryfikacja poprawności...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Obsługi i Rozliczeń z językiem słowackim

    Orange Polska S.A.   Lublin, ul. Dra Witolda Chodźki 10    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Współpraca z klientami wewnętrznymi po stronie Słowacji i ich kontrahentami w zakresie zamówień zakupowych oraz realizowanych dostaw; Budowanie długotrwałych relacji z klientami wewnętrznymi Grupy; Rejestracja zamówień w ERP (SAP) i ich wysłanie do dostawców; Weryfikacja poprawności...
  • Specjalista ds. Obsługi Szkód

    GRUPA PZU   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista mid / junior / senior  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Realizacja procesu obsługi szkód majątkowych zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami zewnętrznymi i wewnętrznymi; Pozyskiwanie dokumentów niezbędnych do zajęcia stanowiska w sprawie zgłoszonych szkód; Analizowanie dokumentacji oraz dokonywanie wyceny i weryfikacji wartości...
  • Pracownik Hali - Kasjer

    Selgros Cash&Carry   Radom    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Do Twoich zadań będą należeć m.in.: rejestrowanie towaru w systemie gospodarki towarowej, transport i wykładanie towaru oraz dbanie o jego właściwą ekspozycję, profesjonalna obsługa klienta, udział w cyklicznych inwentaryzacjach, weryfikacja towaru w punkcie kasowym, weryfikacja...

Najnowsze artykuły

Stolarz – co robi, czy to opłacalne, jak zostać?

Stolarz – co robi, czy to opłacalne, jak zostać?

Zapotrzebowanie na osoby wykonujące usługi stolarskie jest wysokie – pracownik obróbki drewna i stolarz to zawody deficytowe we wszystkich województwach. Tymczasem chętnych do nauki stolarstwa brakuje. Czy dziś praca w warsztacie stolarskim może się opłacać, kim jest ebenista oraz ile zarabia stolarz w Polsce? Oto krótki przewodnik po jednym z najstarszych rzemiosł świata.

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Społeczność internetowa wokół marki własnej – jak stworzyć? Porady, najczęstsze błędy

Rozwijanie społeczności online to nie tylko strategia marketingowa, ale również sztuka zrozumienia i współpracy z ludźmi – podkreśla Ola Gościniak, ekspertka ds. rozwijania biznesu online. W tym obszernym poradniku wskazuje najczęściej popełniane błędy w tworzeniu społeczności, a także wyjaśnia, jak uniknąć pułapek oraz co każdy właściciel marki powinien wiedzieć o swojej grupie docelowej.

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Szklane ściany, szklane ruchome schody. Równouprawnienie na rynku pracy to wciąż fikcja?

Udział kobiet w zarządach spółek handlowych wynosi tylko 25%, najmniej licznie są reprezentowane w spółkach akcyjnych i z o.o., co pokazuje, że im wyższe szczeble zarządzania, tym mniej kobiet – zauważa dr Anna M. Górska, dyrektorka Centrum Badań Kobiet i Różnorodności w Organizacjach z Akademii Leona Koźmińskiego. Na czym faktycznie polegają szklane bariery, które blokują kobiety w pracy?

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Drzemka w pracy – przyjaciółka wydajności

Pomysł spania w czasie pracy może wywoływać co najmniej konsternację, niemniej zamknięcie oczu nawet na kilkanaście minut pozwala na nieocenioną regenerację sił i wzrost kreatywności. Potwierdzają to liczne badania, a jedno z nich dowodzi, że mózgi osób praktykujących drzemki są większe i wolniej się starzeją. Korzyści zdrowotne drzemki w pracy są wyraźne, ale co na to polskie prawo pracy?

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest około 101 mln, a w Polsce od 4 do 7 milionów osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Stacja polarna – praca, obowiązki zawodowe, zarobki, rekrutacja

Praca na biegunie południowym może się wydawać przygodą życia, lecz przed aplikacją warto przemyśleć swoją motywację. – Nie ma możliwości powrotu, ponieważ komuś się nie podoba, ktoś nie daje rady i rezygnuje z udziału w wyprawie – zauważa dr Małgorzata Korczak-Abshire z Instytutu Biochemii i Biofizyki PAN. Właśnie trwa rekrutacja do polskiej stacji antarktycznej. Czy warto się zgłosić?