Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Autorytet – dlaczego jest ważny, jak go budować

Autorytet – dlaczego jest ważny, jak go budować

 
Autorytet – dlaczego jest ważny, jak go budować

By firma działała skutecznie i odnosiła sukcesy, przełożony powinien cieszyć się autorytetem wśród podwładnych. Okazuje się jednak, że skomplikowane tytuły dyrektorskie, częste kontakty z ważnymi osobistościami czy własny gabinet to za mało. Co robić, by zdobyć szacunek i poważanie wśród pracowników?

 

Definicja autorytetu


Autorytet, od łacińskiego auctoritas (znaczenie, powaga), oznacza osobę – lub instytucję – która wzbudza uznanie i szacunek w obrębie jakiejś społeczności. Obdarzony nim zwierzchnik
cieszy się zaufaniem podwładnych, jest wsparciem dla innych, budzi podziw, uważa się go za osobę bezstronną, sprawiedliwą i prawdomówną. Co więcej, do cech autorytetu należą również profesjonalizm, zdolności przywódcze, charyzma, wysoki iloraz inteligencji i kultura osobista.

Wszystkie wymienione własności dotyczą tzw. autorytetu nieformalnego (merytorycznego, wewnętrznego), Budowanie takiej pozycji jest procesem długotrwałym. Jednak powyższa definicja nie wyczerpuje w całości zagadnienia. Istotę autorytetu i jego rodzaje badają między innymi psychologia, socjologia i pedagogika.

 

Rodzaje autorytetów


W kontekście środowiska pracy mówi się również o tzw. autorytecie formalnym, pozornym oraz  moralnym.

Autorytet formalny – legitymizuje go zajmowanie wysokiego stanowiska w hierarchii firmy, uprawnienia i zewnętrzne oznaki posiadanej władzy, takie jak gabinet, służbowe auto, wysokie wynagrodzenie czy ograniczenie dostępu do takiej osoby. Istotą autorytetu formalnego jest to, że zostaje on narzucony z zewnątrz i nie musi być równoznaczny z rzeczywistym szacunkiem i uznaniem podwładnych.

Autorytet pozorny – ktoś cieszący się popularnością, obdarzony charyzmą bądź innymi, zwracającymi uwagę cechami, które wzbudzają podziw lub zazdrość. Zasadą autorytetu pozornego jest jednak to, że w rzeczywistości taka osoba jest niegodna naśladowania, z uwagi na np. braki w kompetencjach, stronniczość bądź pragnienie poklasku (będące głównym motywem działania).

Autorytet moralny – osoba kierująca się obowiązującymi w danej społeczności zasadami moralnymi, której nienaganne postępowanie jest stawiane za wzór dla innych. Do autorytetu moralnego odwołujemy się między innymi w przypadku wątpliwości z zakresu etyki zawodowej.

 

Autorytet – dlaczego jest ważny


W dobrze zarządzanym przedsiębiorstwie osoba zajmująca wysokie stanowisko cieszy się jednocześnie autorytetem nieformalnym. Dzięki temu pracownicy są przekonani o tym, że decyzje podejmowane przez przełożonego są słuszne, a zatem również ich praca ma sens. Związek pomiędzy zwierzchnikiem i pracownikami oparty jest na zaufaniu, a nie na groźbie kary, a to pozytywnie wpływa na motywację i efektywność całego zespołu.

Choć istnienie autorytetu w danej grupie zwykle uznaje się za zjawisko pozytywne, gdy  jest zbyt dominujący, może dojść do bezrefleksyjnego przyjmowania jego wyroków lub skostnienia poglądów.

Z drugiej strony brak autorytetu demotywuje podwładnych, a niekiedy działa wręcz demoralizująco – źle zarządzani pracownicy, którzy mają poczucie, że otrzymują polecenia od osoby niekompetentnej, mogą starać się obejść przepisy, a nawet działać na szkodę przedsiębiorstwa.

 

Autorytet – jak go budować w relacjach z pracownikami


Budowanie autorytetu merytorycznego wśród podwładnych jest procesem czasochłonnym i trudnym. Rozpoczyna się z dniem objęcia stanowiska kierowniczego i wpływ na niego ma już sposób prezentacji nowego przełożonego wśród pracowników.

W budowaniu szacunku i poważania u podwładnych kluczowe jest też:


    • wykazanie się wiedzą, doświadczeniem i profesjonalizmem, które mają realny wpływ na sposób zarządzania zespołem. Przełożony potrafi przy tym przyznać się do niewiedzy, nie kreuje się na „eksperta od wszystkiego” i zarazem na bieżąco uzupełnia luki w posiadanych kompetencjach;
    • budowanie właściwych relacji z pracownikami, opartych na szacunku i zaufaniu. Niedopuszczalne jest faworyzowanie niektórych podwładnych lub pomijanie wkładu zespołu przy przedstawianiu wyników pracy kadrze zarządzającej;
    • branie odpowiedzialności za pracę zespołu, również w trudnych sytuacjach. Pracownicy powinni mieć poczucie, że przełożony jest dla nich wsparciem;
    • konsekwencja. Szef, który często zmienia styl zarządzania, albo kolejne jego decyzje sobie przeczą, nie jest w oczach pracowników wiarygodny.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Elektryk

    R11 Automation Sp. z o.o.   Niemcy, okolice Monachium   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   11 000 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    3 godz.
    Zakres obowiązków: montaż elementów instalacji elektrycznych; uruchamianie nowych maszyn, urządzeń linii zrobotyzowanych; analizowanie usterek, rozwiązywanie problemów technicznych; podłączanie czujników, falowników; rozciąganie kabli zgodnie z dokumentacją; budowa i montaż szaf sterowniczych;
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Przedstawiciel Handlowy

    Lintegra Ławski Kropiwnicki Sp.k.   Warszawa, Bemowo    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   6 500 - 10 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    4 godz.
    Zakres obowiązków: będziesz pozyskiwać nowych i klientów, będziesz opiekował się naszymi obecnymi klientami, będziesz dobierać rozwiązania dla klienta współpracując z naszym działem wsparcia lub naszymi dostawcami, będziesz przygotowywać oferty, negocjować warunki handlowe,...
  • Operator maszyn CNC z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: Obsługa tokarek/frezarek/giętarek/szlifierek, Ustawianie na maszynach, Wymiana narzędzi na maszynach, Monitorowanie maszyny, Kontrola jakości.
  • Spawacz z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: Spawanie konstrukcji stalowych; Spawanie metodą MAG lub WIG (zależy od umiejętności) Praca według rysunku technicznego; Obsługa różnych urządzeń w obrębie metalotechniki.
  • Lakiernik z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis stanowiska: Polerowanie, Montaż i demontaż części samochodowych bądź przemysłowych, Maskowanie, Zmiana i kontrola jakości, Prace polerskie, Poprawki lakiernicze.

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.