Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Autorytet – dlaczego jest ważny, jak go budować

Autorytet – dlaczego jest ważny, jak go budować

 
Autorytet – dlaczego jest ważny, jak go budować

By firma działała skutecznie i odnosiła sukcesy, przełożony powinien cieszyć się autorytetem wśród podwładnych. Okazuje się jednak, że skomplikowane tytuły dyrektorskie, częste kontakty z ważnymi osobistościami czy własny gabinet to za mało. Co robić, by zdobyć szacunek i poważanie wśród pracowników?

 

Definicja autorytetu


Autorytet, od łacińskiego auctoritas (znaczenie, powaga), oznacza osobę – lub instytucję – która wzbudza uznanie i szacunek w obrębie jakiejś społeczności. Obdarzony nim zwierzchnik
cieszy się zaufaniem podwładnych, jest wsparciem dla innych, budzi podziw, uważa się go za osobę bezstronną, sprawiedliwą i prawdomówną. Co więcej, do cech autorytetu należą również profesjonalizm, zdolności przywódcze, charyzma, wysoki iloraz inteligencji i kultura osobista.

Wszystkie wymienione własności dotyczą tzw. autorytetu nieformalnego (merytorycznego, wewnętrznego), Budowanie takiej pozycji jest procesem długotrwałym. Jednak powyższa definicja nie wyczerpuje w całości zagadnienia. Istotę autorytetu i jego rodzaje badają między innymi psychologia, socjologia i pedagogika.

 

Rodzaje autorytetów


W kontekście środowiska pracy mówi się również o tzw. autorytecie formalnym, pozornym oraz  moralnym.

Autorytet formalny – legitymizuje go zajmowanie wysokiego stanowiska w hierarchii firmy, uprawnienia i zewnętrzne oznaki posiadanej władzy, takie jak gabinet, służbowe auto, wysokie wynagrodzenie czy ograniczenie dostępu do takiej osoby. Istotą autorytetu formalnego jest to, że zostaje on narzucony z zewnątrz i nie musi być równoznaczny z rzeczywistym szacunkiem i uznaniem podwładnych.

Autorytet pozorny – ktoś cieszący się popularnością, obdarzony charyzmą bądź innymi, zwracającymi uwagę cechami, które wzbudzają podziw lub zazdrość. Zasadą autorytetu pozornego jest jednak to, że w rzeczywistości taka osoba jest niegodna naśladowania, z uwagi na np. braki w kompetencjach, stronniczość bądź pragnienie poklasku (będące głównym motywem działania).

Autorytet moralny – osoba kierująca się obowiązującymi w danej społeczności zasadami moralnymi, której nienaganne postępowanie jest stawiane za wzór dla innych. Do autorytetu moralnego odwołujemy się między innymi w przypadku wątpliwości z zakresu etyki zawodowej.

 

Autorytet – dlaczego jest ważny


W dobrze zarządzanym przedsiębiorstwie osoba zajmująca wysokie stanowisko cieszy się jednocześnie autorytetem nieformalnym. Dzięki temu pracownicy są przekonani o tym, że decyzje podejmowane przez przełożonego są słuszne, a zatem również ich praca ma sens. Związek pomiędzy zwierzchnikiem i pracownikami oparty jest na zaufaniu, a nie na groźbie kary, a to pozytywnie wpływa na motywację i efektywność całego zespołu.

Choć istnienie autorytetu w danej grupie zwykle uznaje się za zjawisko pozytywne, gdy  jest zbyt dominujący, może dojść do bezrefleksyjnego przyjmowania jego wyroków lub skostnienia poglądów.

Z drugiej strony brak autorytetu demotywuje podwładnych, a niekiedy działa wręcz demoralizująco – źle zarządzani pracownicy, którzy mają poczucie, że otrzymują polecenia od osoby niekompetentnej, mogą starać się obejść przepisy, a nawet działać na szkodę przedsiębiorstwa.

 

Autorytet – jak go budować w relacjach z pracownikami


Budowanie autorytetu merytorycznego wśród podwładnych jest procesem czasochłonnym i trudnym. Rozpoczyna się z dniem objęcia stanowiska kierowniczego i wpływ na niego ma już sposób prezentacji nowego przełożonego wśród pracowników.

W budowaniu szacunku i poważania u podwładnych kluczowe jest też:


    • wykazanie się wiedzą, doświadczeniem i profesjonalizmem, które mają realny wpływ na sposób zarządzania zespołem. Przełożony potrafi przy tym przyznać się do niewiedzy, nie kreuje się na „eksperta od wszystkiego” i zarazem na bieżąco uzupełnia luki w posiadanych kompetencjach;
    • budowanie właściwych relacji z pracownikami, opartych na szacunku i zaufaniu. Niedopuszczalne jest faworyzowanie niektórych podwładnych lub pomijanie wkładu zespołu przy przedstawianiu wyników pracy kadrze zarządzającej;
    • branie odpowiedzialności za pracę zespołu, również w trudnych sytuacjach. Pracownicy powinni mieć poczucie, że przełożony jest dla nich wsparciem;
    • konsekwencja. Szef, który często zmienia styl zarządzania, albo kolejne jego decyzje sobie przeczą, nie jest w oczach pracowników wiarygodny.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    14 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    15 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    16 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...

Najnowsze artykuły

 Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Kto pracuje w święta? Katalog prac dozwolonych w święta

Zbliża się Boże Narodzenie, które w tym roku wypada wyjątkowo korzystnie: począwszy od Wigilii w środę aż do niedzieli większość z nas będzie miała wolne. Niestety nie wszyscy mogą skorzystać z tak długiego wypoczynku. Sprawdź, które dni okresu okołoświątecznego są ustawowo wolne od pracy, kto musi pracować w Gwiazdkę oraz czy można odmówić pracy w święta bez konsekwencji dyscyplinarnych.

Niedziele handlowe 2025

Niedziele handlowe 2025

Ile niedziel handlowych mamy w grudniu? Od 2025 roku obowiązują spore zmiany w kwestii ograniczenia handlu. Wyjaśniamy, w które niedziele będzie można zrobić zakupy w sklepach i marketach oraz czy niedziela przed Sylwestrem jest handlowa. Przypominamy także, jakie placówki mogą legalnie prowadzić sprzedaż nawet w niedziele niehandlowe.

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

Praca dorywcza jako Święty Mikołaj

– W okresie okołoświątecznym Mikołaje pojawiają się w centrach handlowych, przedszkolach, są zapraszani do domów i na eventy firmowe. W tej pracy liczy się nie tylko aparycja, ale i zdolności aktorskie czy znajomość topografii miasta – tłumaczy Michał Witczak z MikołajNaŚwięta. Na rozmowie o pracę można się też spodziewać niezwykle trudnych pytań, które często zadają dzieci!

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.