Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Badanie nastrojów kandydatów i pracowników na rynku pracy 2022

Badanie nastrojów kandydatów i pracowników na rynku pracy 2022

 
Badanie nastrojów kandydatów i pracowników na rynku pracy 2022

Nastroje kandydatów i pracowników na rynku pracy – to temat badania, które po raz drugi przeprowadził portal pracy praca.pl. W II edycji, zorganizowanej w maju 2022 r., wzięło udział 559 respondentów, z czego 54% stanowiły kobiety. Najwięcej – 30,1% ankietowanych to osoby między 35 a 44 rokiem życia. 27,6% ma od 45 do 54 lat, a 26,9% – od 25 do 34 lat. 68,3% użytkowników portalu, którzy wzięli udział w ankiecie, ma wyższe wykształcenie, 26,2% ukończyło szkołę średnią.

Podobnie, jak w edycji z 2019 r. badanie zostało podzielone na trzy obszary tematyczne. Są to: 

  • poszukiwanie zatrudnienia i rekrutacja,
  • okres zatrudnienia,
  • zmiana pracy.


Dodatkowo zadaliśmy pytania na temat oceny aktualnego stanu i przyszłości rynku pracy w Polsce. Sprawdźmy, jakie są nastroje kandydatów i pracowników w tych trzech obszarach.

 

Szukanie pracy i rekrutacja

 

  • CV i list motywacyjny – jak przygotowujemy dokumenty rekrutacyjne


Respondenci w większości samodzielnie przygotowują CV, nie korzystając z żadnych szablonów czy wzorów. Dokument od czasu do czasu aktualizują, dodają coś lub zmieniają, dostosowując treść do wymagań pracodawców.

Konieczność napisania listu motywacyjnego może zniechęcać. W końcu to dodatkowe zadanie dla kandydata. Ponad połowa ankietowanych zwykle jednak wysyła pełną aplikację – CV oraz list motywacyjny. 29% ignoruje wymóg przygotowania listu i aplikuje z samym życiorysem, a 18% respondentów pomija ofertę pracy, w której wymagany jest list. Widać zatem, że prośba o opisanie swojej motywacji do pracy może ograniczyć liczbę zgłoszeń. Kandydaci, którzy decydują się wysłać pełną aplikację, zyskują tym samym przewagę w rekrutacji.

 

  • ogłoszenie o pracę – jakie jest idealne

 

Dobre ogłoszenie o pracę powinno bez żadnych wątpliwości wyjaśniać, jakie są warunki pracy, obowiązki i wymagania wobec pracownika. Wyczerpująca treść – to cecha ogłoszenia idealnego, która pojawia się w odpowiedziach respondentów najczęściej. Chętnie widzieliby oni w ofertach także widełki płacowe. Przypominamy, że na praca.pl znajdziesz tysiące dobrych i sprawdzonych ofert w różnych obszarach zawodowych.

 

  • dobre i złe praktyki w rekrutacji

 

Do najczęściej spotykanych pozytywnych praktyk w rekrutacji zaliczają się: udzielenie informacji zwrotnej o wyniku naboru, przekazywanie kompletu informacji o firmie, niezatajanie ważnych faktów oraz przyjazna atmosfera podczas rozmowy kwalifikacyjnej.

Niestety wielu kandydatów doświadczyło również negatywnych praktyk po stronie pracodawców. Jako główny problem wskazano brak informacji zwrotnej na temat wyniku rekrutacji, niechęć do rozmów o wynagrodzeniu oraz patrzenie na kandydata z góry.

Dla kandydatów i pracowników najważniejsze w rekrutacji są: transparentność procesu (etapy, feedback), szacunek i przyjazna, bezstresowa atmosfera oraz szybkość naboru i jego sprawny przebieg.

 

  • opinie o pracodawcy –  czy są ważne


Zdecydowanie tak. Opinie o pracodawcy są ważne i większość kandydatów często je sprawdza. Dobre opinie, także te dotyczące procesu rekrutacji, w połączeniu z szacunkiem na rozmowie kwalifikacyjnej, transparentnością całego procesu wzmacniają employer branding pracodawcy.

 

  • benefity pozapłacowe uznawane za motywujące


Co najbardziej zachęca do aplikowania na dane ogłoszenie? Zdaniem respondentów są to:

  • prywatna opieka medyczna – 44,4%,
  • udział w szkoleniach, możliwość dofinansowania nauki – 38,8%,
  • możliwość pracy zdalnej – 38,5%,
  • krótsze godziny pracy w piątki – 22,0%.

 

  • zdalna rozmowa rekrutacyjna – jak jest postrzegana?


Rozmowa rekrutacyjna online stała się popularna podczas pandemii. Ma wiele zalet, ale czy na pewno każdemu odpowiada? 27,55% respondentów uważa ją za stratę czasu i zdecydowanie woli spotkania twarzą w twarz. 35,06% ankietowanych stwierdziła, że to idealna forma rekrutacji – mniej stresująca i umożliwiająca oszczędność czasu dla obu stron. 37,39% osób deklaruje elastyczność i jest gotowa dostosować się do propozycji pracodawcy w sprawie formy spotkania rekrutacyjnego.

 

Okres zatrudnienia

 

  • co jest najważniejsze w pracy?

 

W pracy najważniejsze są pieniądze  – taka odpowiedź w badaniu nastrojów na rynku pracy padała najczęściej. Poza tym przywiązujemy dużą wagę do relacji z innymi pracownikami i elastycznego podejścia pracodawcy w kwestiach czasu pracy i obowiązków. Pracownicy lubią być doceniani i stawiają na swój rozwój osobisty. Dobry pracodawca to taki, który oferuje szkolenia, daje szansę na podnoszenie kompetencji.

 

  • czy pracujemy zawsze na 100 procent?

 

Zdecydowana większość ankietowanych twierdzi, że jest zaangażowana w swoje obowiązki. 54% respondentów zadeklarowało, że w miarę aktywnie uczestniczy w życiu firmy, 23%, że w bardzo dużym stopniu koncentruje się na swoich zadaniach oraz na tym, co dzieje się w ich miejscu pracy. 18,6% skupia się na obowiązkach, ale nie wykazuje się większą aktywnością dodatkową. W wielu firmach znajdą się też osoby, które po prostu starają się przetrwać, w ogóle nie są widoczne. W naszej ankiecie to jednak niewielki odsetek respondentów – 4%.

 

  • pracodawcy – za co ich cenimy?


Dbanie i troska o pracowników, szczerość oraz uczciwość, transparentność w działaniach i jasna komunikacja – za to najbardziej cenimy swoich pracodawców. Warto jednak wspomnieć, że relacje przełożony – pracownik nie zawsze są idealne. 29,6% ankietowanych nie ceni swojego pracodawcy. Kiedy w grę wchodzą prywatne pieniądze, tylko 16% respondentów byłaby w stanie zaufać szefowi i zainwestować w jego nowy pomysł.

 

Zmiana pracy

 

  • pożegnanie z firmą


Pożegnania bywają trudne, ale zmiana pracy może wnieść w życie zawodowe powiew świeżości. Co najczęściej jest powodem decyzji o odejściu? Przede wszystkim finanse. Zbyt niskie wynagrodzenia to największy motywator do szukania nowej pracy. Poza tym dużym problem jest zła atmosfera w zespole. Nikt nie lubi przecież pracować w ciągłym stresie. Szukamy także pracy, kiedy jesteśmy przeciążeni obowiązkami, nie możemy porozumieć się z szefem i kiedy mamy poczucie wyzysku w firmie.

Są sytuacje, kiedy pracodawca stara się zatrzymać w przedsiębiorstwie osobę składającą wypowiedzenie. Co powinien zaproponować w kontrofercie, aby zmienić decyzję pracownika o odejściu? Przede wszystkim podwyżkę. To pieniądze były najczęściej wskazywane jako motywator do pozostania w dotychczasowym miejscu pracy.

 

  • czy pracownicy utrzymują kontakt z byłym pracodawcą?


Czy palimy za sobą mosty, czy może dbamy o relacje z pracodawcą po odejściu z firmy? 70,1% respondentów sądzi, że nie ma potrzeby kontaktowania się z byłym szefem. 22% kontynuuje znajomość. 8% ankietowanych zdecydowanie jest temu przeciwnych.

 

Rynek pracy – jak się zmienia?

 

Rynek pracy w Polsce bardzo się zmienił podczas pandemii i związanych z nią obostrzeń. Aktualnie obserwujemy stabilizację sytuacji. Co ważne, Polska znajduje się w czołówce europejskich krajów z niskim bezrobociem. Wśród respondentów dominuje przekonanie, że rynek pracy w Polsce aktualnie jest i wciąż będzie mieszany. W niektórych obszarach zawodowych i regionach pracownicy bez problemu znajdą pracę, w innych to o wiele trudniejsze zadanie.

Prawie 30% ankietowanych spodziewa się trudności na rynku zatrudnienia ze względu na napływ Ukraińców, którzy szukają w Polsce schronienia przed rosyjską agresją. 14,3% osób patrzy w przyszłość z optymizmem i uważa, że warunki pracowników będą się poprawiać, a pracodawcom będzie zależeć na zaangażowanym, zadowolonym zespole.

Zapytaliśmy użytkowników portalu także o to, czy ich zdaniem rekrutacje zmieniły się w ciągu ostatnich lat. 45,4% uważa, że owszem, zaszły zmiany w dobrym kierunku, poprawiło się podejście do kandydatów. Niewiele mniej osób – 41,4% – sądzi jednak, że zmiany trudno dostrzec, a stosunek wobec aplikujących wciąż pozostawia wiele do życzenia. 8% respondentów jest zdania, że sytuacja wręcz się pogorszyła, a 5,2% – że procesy rekrutacyjne były i są na dobrym poziomie.

 

Pobierz pełny raport z badania nastrojów w wersji PDF.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    7 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    9 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    10 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?