Wybrana kategoria

Black Friday w sklepach internetowych: jak się przygotować?

2020-11-18

Black Friday – wypadający w piątek po Dniu Dziękczynienia – otwiera sezon przedświątecznych zakupów. Ów zapoczątkowany w Ameryce zwyczaj przyjął się w wielu krajach świata, także w Polsce. Przynosi handlowcom rekordowe przychody, a tłumy klientów z niekiedy kilkumiesięcznym wyprzedzeniem wyczekują dużych promocji. Aby sprostać ich oczekiwaniom, warto zadbać o szczegóły i przygotować strategię na Czarny Piątek wcześniej. Co jest najważniejsze w przypadku sklepu internetowego?

 

Czarny Piątek: dlaczego jest tak popularny?

 

W 2020 r. Black Friday w sklepach przypada 27 listopada. Poprzedza go popularny zwłaszcza w Azji, Single Day (Dzień Singla) – 11 listopada (cztery jedynki w dacie), a tuż po nim następuje Cyber Monday (Cyber Poniedziałek). Czarny Piątek często się też przedłuża i promocje obowiązują przez cały następujący po nim weekend, tydzień, a niekiedy i dłużej.

 

Największe rabaty, atrakcyjne zniżki, najlepsze promocje w roku – z tym nierozłącznie kojarzy się Black Friday. Zakupy w Czarny Piątek są więc gratką dla klientów, pozwalają kupić coś w okazyjnej cenie. Do odwiedzenia sklepów dodatkowo zachęca ograniczony czas wyprzedaży – z założenia sięgające nawet 50% czy 70% zniżki obowiązują tylko jednego dnia.

 

Sklep online w Black Friday: jak się przygotować?

 

Z okazji Black Friday ceny są obniżane, jednak małą marżę rekompensuje zwiększony zysk wynikający z ponadprzeciętnych obrotów w sklepie. Zdarzają się sprzedawcy, którzy chwilę przed dniem wyprzedaży zawyżają ceny, aby w Czarny Piątek, kiedy zainteresowanie zakupami wzrasta, sprzedać towar w fikcyjnej promocji. Takie praktyki mogą jednak przynieść więcej szkody niż pożytku, a oszukani klienci szybko stracą zaufanie do sklepu.

 

Black Friday w internecie wymaga od właściciela sklepu online solidnego przygotowania. Przede wszystkim należy dołożyć wszelkich starań, by strona była niezawodna, by "nie padły serwery". Wybór hostingu, prędkość działania witryny, dostosowanie strony WWW do urządzeń mobilnych i bezpieczeństwo to kwestie podstawowe, ale niezwykle istotne. Klient, który nie może sfinalizować zakupów, np. z powodu błędu na stronie, prawdopodobnie już do nich nie wróci, a w sieci mogą pojawić się negatywne komentarze na temat sklepu.

 

Kolejna ważne kwestie to marketing i wypromowanie akcji wyprzedażowej. Pomogą w tym działania związane z SEO. Warto zadbać o dobrą widoczność sklepu w wyszukiwarce internetowej, opis samej promocji i produktów uwzględniający często wyszukiwane przez klientów słowa.

 

Black Friday oczami pracownika stacjonarnego sklepu to dzień wzmożonej pracy, w stresie i pośpiechu, by każdy klient wyszedł zadowolony. Także w sklepie online obsługa klienta wymaga szczególnej uwagi. Czas wysyłki nie powinien być zbyt długi, a kontakt z pracownikiem nie może być opóźniony.

 

Przeczytaj także: