Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Blue Monday - jak przetrwać najbardziej depresyjny dzień w roku w pracy

Blue Monday - jak przetrwać najbardziej depresyjny dzień w roku w pracy

 
Blue Monday - jak przetrwać najbardziej depresyjny dzień w roku w pracy

Czym jest Blue Monday? Skąd wzięła się definicja, czy ma naukowe wyjaśnienie? Jak przetrwać taki dzień w pracy?

 

Blue Monday - co to jest

 

Terminem tym określa się najbardziej depresyjny dzień w roku, przypadający na trzeci poniedziałek stycznia. Twórcą teorii jest Cliff Arnall.

 

Zanim zaczniemy szukać sposobów, jak poradzić sobie z najgorszym poniedziałkiem w przeciągu dwunastu miesięcy, prześledźmy historię jego wyznaczenia. Otóż jest to „efekt uboczny” kampanii reklamowej. Chodziło o określenie najbardziej dogodnego terminu na zakup biletów lotniczych.

 

A kiedy najlepiej wyjechać na urlop? Wtedy, gdy nie możemy już poradzić sobie z trudnościami dnia codziennego, nie mamy motywacji do pracy, czujemy się zmęczeni, zrezygnowani. Kumulacja problemów powinna mobilizować nas do zakupu wycieczki, by wreszcie odpocząć i naładować baterie. Arnall stworzył nawet „wzór”, uwzględniający między innymi takie dane jak pogoda, czas, który upłynął od Bożego Narodzenia, posiadane zadłużenie.

 

Trudno zaprzeczyć, że wielu ludzi odczuwa tęsknotę za okresem świątecznym lub czuje się lekko zawiedzionymi z powodu niedotrzymania postanowień noworocznych. Jednak wyznaczenie najbardziej depresyjnego dnia w roku nie ma podstaw naukowych. Zresztą sam twórca obecnie pracuje nad obaleniem mitu Blue Monday, tworząc w opozycji kampanię Brew Monday – ideę wsparcia ludzi samotnych i smutnych, szerzenia pomocy i ratowania życia osób ze skłonnościami samobójczymi.

 

Najbardziej depresyjny dzień w roku - jak przetrwać poniedziałek w pracy

 

Ile możemy wywnioskować ze wspomnianej teorii Blue Monday i historii jej ewolucji? Między innymi tyle, że nie warto analizować za bardzo, jak trudny będzie to dla nas dzień. Co za tym idzie - nie należy ulegać samospełniającej się przepowiedni (jak nazwał tę ideę sam autor). Powtarzanie od samego rana, że nic nam nie wyjdzie, że wydarzy się coś strasznego, raczej nie spowoduje katastrofy, ale na pewno zepsuje nam nastój i odbierze chęci do pracy.

 

Można za to ten poniedziałek uznany za najgorszy dzień w roku przeznaczyć na pomoc współpracownikom o gorszym samopoczuciu. Nasze wsparcie może okazać się niezwykle cenne.

 

Nie można jednak zaprzeczyć, że dla wielu sam poniedziałek, lub inaczej - pierwszy dzień po weekendzie, jest trudnym wyzwaniem. Z tym na szczęście łatwo jest sobie poradzić. Wystarczy dobrze zorganizować zadania, włączyć system nagród i zadbać o komfort w miejscu pracy.

 

Czy zwykły poniedziałek, czy popularny Blue Monday - tak naprawdę od nas samych zależy, jak wartościowy będzie to dzień.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.