Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Dywersyfikacja - definicja, strategia, rodzaje

Dywersyfikacja - definicja, strategia, rodzaje

 
Dywersyfikacja - definicja, strategia, rodzaje

Dywersyfikacja - definicja

 

Jeśli chodzi o definicję dywersyfikacji, Słownik Języka Polskiego PWN wyjaśnia to pojęcie jako: „różnicowanie asortymentu produkcji lub usług w celu zmniejszenia ryzyka w prowadzeniu działalności gospodarczej”. Nie oznacza to jedynie rozszerzania oferty. Dywersyfikować można dostawców, usługi, źródła finansowania.

 

Po co jednak rozmieniać się na drobne, rozpraszać kapitał, zamiast skupiać się na jednym celu i dążyć do specjalizacji? Głównym założeniem i największą zaletą omawianego podejścia jest zmniejszenie prawdopodobieństwa, że firma poniesie znaczące straty. Zakłada się długofalowy rozwój i dąży do zapewnienia stabilizacji - spadek popytu na któryś z kilku oferowanych produktów nie będzie dużym problemem. Dywersyfikacja wiąże się jednak także z utratą szansy na najwyższe zyski.

 

Rodzaje dywersyfikacji

 

Badacze wyróżniają wiele rodzajów dywersyfikacji. Jako pierwszy podziału dokonał H.I. Ansoff, rosyjski matematyk i ekonomista. Biorąc pod uwagę synergię technologiczną, rynkową i finansową, wyróżnił:

 

- dywersyfikację poziomą (horyzontalną) - rozszerzenie oferty dla dotychczasowych klientów. Nowe produkty czy usługi są komplementarne, wytwarzane przy użyciu znanej technologii i sprzedawane tym samym systemem co poprzednie.

 

- dywersyfikację pionową (wertykalną) - rozszerzenie działalności firmy o fazę poprzedzającą dotychczasową działalność lub następującą po niej. W praktyce ta strategia wiąże się np. z rozpoczęciem samodzielnego wytwarzania półproduktów albo przejęcia dostaw wyrobów do klienta.

 

- dywersyfikację koncentryczną - rozpoczęcie działalności w innej branży, ale z zachowaniem dotychczasowych procesów i technologii.

 

- dywersyfikację konglomeratową - oznacza wprowadzenie produktów dla innej grupy docelowej. Firma rozszerza działalność na nowe branże i rynki zbytu.

 

Strategia dywersyfikacji - na czym polega?

 

Strategia dywersyfikacji ma duże znaczenie dla długofalowego rozwoju przedsiębiorstwa. Nie tylko zabezpiecza przed ryzykiem mniejszego popytu na produkt w jakimś okresie, ale także stwarza duże możliwości pozyskiwania nowych źródeł przychodu. Dywersyfikacja działalności pozwala straty w jednej dziedzinie niwelować zyskiem z innej.

 

Aby firma była konkurencyjna musi się rozwijać. Dywersyfikacja oferty wiąże się zazwyczaj z zainwestowaniem sporych środków w ten cel, opracowaniem i wdrożeniem przemyślanej strategii. Potrzebne będą większe umiejętności pracowników, poznanie nowych rozwiązań technologicznych bądź zmodyfikowanie stosowanych dotychczas. Wprowadzenie strategii dywersyfikacji działalności gospodarczej pozwala wzmocnić potencjał firmy i umacnia pozycję wśród konkurentów.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    16 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    17 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    18 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    18 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?