Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Intranet - definicja, wady i zalety

Intranet - definicja, wady i zalety

 
Intranet - definicja, wady i zalety

Intranet - definicja

 

Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN definiuje intranet jako „wewnętrzną sieć danej firmy, wykorzystującą programy i rozwiązania techniczne opracowane dla internetu”.

 

Mówiąc prościej i bardziej ogólnie - intranet jest platformą, służącą do wewnętrznej komunikacji między działami, zespołami, współpracownikami czy między przełożonym a podwładnymi.

 

Wydawać by się mogło, że to narzędzie ze względu na swoją funkcję informacyjną, jest bardziej przydatne w wielkich korporacjach, zatrudniających tysiące osób. Sprawdza się jednak równie dobrze w mniejszych firmach, ułatwiając np. przepływ informacji między działami lub upraszczając procedury ustalania urlopów czy naliczania premii.

 

Jak wygląda obsługa wewnętrznej sieci? Najczęściej trzeba zalogować się do niej w podobny sposób, co np. do banku, podając hasło i login. Dalej przechodzi się do strony zbliżonej wyglądem do portali społecznościowych i w zależności od potrzeb wybiera interesujące działy.

 

Intranet w firmie - czemu służy

 

Wprowadzenie intranetu sprowadza zarządzanie komunikacją i informacją do jednego, dostępnego dla wszystkich pracowników (oczywiście posiadających odpowiednie uprawnienia) systemu. Sposób przekazywania danych jest więc jasny, ściśle określony i obowiązujący każdego. Dzięki temu minimalizuje się zagrożenie dezinformacją, brakiem dostępu do niezbędnych danych.

 

Czemu jeszcze służy intranet w firmie? Pozwala na przykład na tworzenie podgrup tematycznych - dotyczących wspólnego wyjścia lub zamawiania posiłków, aktywności sportowych i innych. Jest też wygodnym sposobem obwieszczania decyzji podejmowanych przez zarząd. Wszelkie postanowienia są praktycznie natychmiast dostępne dla zainteresowanych. Na platformie można również umieszczać dane na temat kursów, szkoleń, spotkań integracyjnych. To również miejsce do gromadzenia dokumentów (np. regulaminów) i formularzy do pobrania (np. wniosków urlopowych).

 

Publikowanie aktualnych informacji oraz możliwość swobodnego komunikowania się sprawia, że i przełożeni, i pracownicy oszczędzają bardzo dużo czasu, który musieliby poświęcić na docieranie do istotnych danych. Można więc powiedzieć, że w szerszej perspektywie wprowadzenie firmowego intranetu przełoży się na wzrost wydajności przedsiębiorstwa.

 

Co ważne, dzięki platformie służącej do komunikacji, pracownicy za pomocą właściwych uprawnień mogą korzystać z danych, kiedy nie przebywają w biurze lub siedzibie firmy. Intranet ułatwia więc funkcjonowanie przedsiębiorstwa w przypadku konieczności wprowadzenia pracy zdalnej.

 

Jak wdrożyć taki system? Na rynku dostępnych jest wiele gotowych platform, które z powodzeniem sprostają potrzebom większych i mniejszych firm. Istnieje też sposobność, by zlecić specjalistom wykonanie takiej platformy lub aplikacji na zamówienie.

 

Intranet w firmie - wady i zalety

 

Za wprowadzeniem intranetu do przedsiębiorstwa przemawia szereg zalet. Główne korzyści, jakie płyną z posiadania wewnętrznej sieci to:
- ułatwienie i uproszczenie przekazywania informacji (obwieszczeń, ustaleń) oraz komunikowania się,
- segregowanie i porządkowanie danych,
- możliwość łączenia się z siecią za pomącą różnego typu sprzętów (telefony, komputery stacjonarne, laptopy),
- zdalny, nieograniczony czasem oraz miejscem dostęp do danych (weryfikowany za pomocą uprawnień),
- duża oszczędność czasu oraz wzrost efektywności,
- wzmocnienie integracji i motywacji pracowników (poprzez możliwość prezentacji własnych pomysłów, umawiania się na spotkania grupowe itd.).

 

Analizując opłacalność wprowadzenia sieci intranetu, należy zwrócić uwagę również na wady takiego przedsięwzięcia:
- jeśli system będzie zbyt skomplikowany, może zostać odrzucony przez pracowników (np. trudność w znalezieniu potrzebnych informacji, nieintuicyjny interfejs),
- swoboda wypowiedzi zakłada prawdopodobieństwo wystąpienia niechcianych i nieprzyjemnych treści,
- tak jak w przypadku każdego portalu, profilu czy bazy danych istnieje prawdopodobieństwo włamania i kradzieży, dlatego bardzo ważne jest odpowiednie zabezpieczanie dostępu.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista / Specjalistka HR

    Bank Pocztowy S.A.   Warszawa    praca hybrydowa
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twój zakres obowiązków Bieżące wsparcie menedżerów w realizacji polityki personalnej. Doradztwo w zakresie prawa pracy, narzędzi HR i efektywnych metod komunikacji. Koordynowanie projektów HR, w tym zarządzanie zastępowalnością, a także opracowywanie planów retencji i sukcesji....
  • Szef Placówki Bankowej

    Bank Pocztowy S.A.   Toruń    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Jeśli potrafisz: zarządzać Zespołem i realizacja planów sprzedażowych podległej Placówki Bankowej; planowanie, organizowanie i nadzorowanie działalności Placówki i Rynku nie są Ci obce; dobierać metody i narzędzia podnoszące efektywność sprzedażową, Zaaplikuj!
  • Pracownik elewacyjny

    PHUB MARIUSZ WIŚNIEWSKI   Warszawa   
    pracownik fizyczny  umowa zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Opis stanowiska: Poszukujemy pracowników z całej Polski do wykonywania prac elewacyjnych (ocieplenia) w budynkach jednorodzinnych na terenie Warszawy.
  • HSV Polska Sp. z o.o.
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Obowiązki na rekrutowanym stanowisku ustawiacza maszyn: Nadzorowanie prawidłowej pracy form i maszyn i urządzeń pomocniczych. Montaż form wraz z osprzętem oraz regulacja formy produkcyjnej i maszyny po montażu. Sygnalizowanie konserwacji i napraw. Wykonywanie czynności administracyjnych...
  • Specjalista ds. jakości i bezpieczeństwa żywności

    NTFY Jeżak Rabiej S.K.A.   Ożarów Mazowiecki    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    17 godz.
    Obowiązki i odpowiedzialności: Kontrola jakości surowców, półproduktów i wyrobów gotowych, nadzór nad jakością produktu na wszystkich etapach procesu; Przeprowadzanie szkoleń pracowników z zakresu GHP, GMP, HACCP; Przeprowadzanie audytów wewnętrznych i zewnętrznych zgodnie z...
  • Operator maszyn CNC z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    19 godz.
    Opis stanowiska: Obsługa tokarek/frezarek/giętarek/szlifierek, Ustawianie na maszynach, Wymiana narzędzi na maszynach, Monitorowanie maszyny, Kontrola jakości.

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.