Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Intranet - definicja, wady i zalety

Intranet - definicja, wady i zalety

 
Intranet - definicja, wady i zalety

Intranet - definicja

 

Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN definiuje intranet jako „wewnętrzną sieć danej firmy, wykorzystującą programy i rozwiązania techniczne opracowane dla internetu”.

 

Mówiąc prościej i bardziej ogólnie - intranet jest platformą, służącą do wewnętrznej komunikacji między działami, zespołami, współpracownikami czy między przełożonym a podwładnymi.

 

Wydawać by się mogło, że to narzędzie ze względu na swoją funkcję informacyjną, jest bardziej przydatne w wielkich korporacjach, zatrudniających tysiące osób. Sprawdza się jednak równie dobrze w mniejszych firmach, ułatwiając np. przepływ informacji między działami lub upraszczając procedury ustalania urlopów czy naliczania premii.

 

Jak wygląda obsługa wewnętrznej sieci? Najczęściej trzeba zalogować się do niej w podobny sposób, co np. do banku, podając hasło i login. Dalej przechodzi się do strony zbliżonej wyglądem do portali społecznościowych i w zależności od potrzeb wybiera interesujące działy.

 

Intranet w firmie - czemu służy

 

Wprowadzenie intranetu sprowadza zarządzanie komunikacją i informacją do jednego, dostępnego dla wszystkich pracowników (oczywiście posiadających odpowiednie uprawnienia) systemu. Sposób przekazywania danych jest więc jasny, ściśle określony i obowiązujący każdego. Dzięki temu minimalizuje się zagrożenie dezinformacją, brakiem dostępu do niezbędnych danych.

 

Czemu jeszcze służy intranet w firmie? Pozwala na przykład na tworzenie podgrup tematycznych - dotyczących wspólnego wyjścia lub zamawiania posiłków, aktywności sportowych i innych. Jest też wygodnym sposobem obwieszczania decyzji podejmowanych przez zarząd. Wszelkie postanowienia są praktycznie natychmiast dostępne dla zainteresowanych. Na platformie można również umieszczać dane na temat kursów, szkoleń, spotkań integracyjnych. To również miejsce do gromadzenia dokumentów (np. regulaminów) i formularzy do pobrania (np. wniosków urlopowych).

 

Publikowanie aktualnych informacji oraz możliwość swobodnego komunikowania się sprawia, że i przełożeni, i pracownicy oszczędzają bardzo dużo czasu, który musieliby poświęcić na docieranie do istotnych danych. Można więc powiedzieć, że w szerszej perspektywie wprowadzenie firmowego intranetu przełoży się na wzrost wydajności przedsiębiorstwa.

 

Co ważne, dzięki platformie służącej do komunikacji, pracownicy za pomocą właściwych uprawnień mogą korzystać z danych, kiedy nie przebywają w biurze lub siedzibie firmy. Intranet ułatwia więc funkcjonowanie przedsiębiorstwa w przypadku konieczności wprowadzenia pracy zdalnej.

 

Jak wdrożyć taki system? Na rynku dostępnych jest wiele gotowych platform, które z powodzeniem sprostają potrzebom większych i mniejszych firm. Istnieje też sposobność, by zlecić specjalistom wykonanie takiej platformy lub aplikacji na zamówienie.

 

Intranet w firmie - wady i zalety

 

Za wprowadzeniem intranetu do przedsiębiorstwa przemawia szereg zalet. Główne korzyści, jakie płyną z posiadania wewnętrznej sieci to:
- ułatwienie i uproszczenie przekazywania informacji (obwieszczeń, ustaleń) oraz komunikowania się,
- segregowanie i porządkowanie danych,
- możliwość łączenia się z siecią za pomącą różnego typu sprzętów (telefony, komputery stacjonarne, laptopy),
- zdalny, nieograniczony czasem oraz miejscem dostęp do danych (weryfikowany za pomocą uprawnień),
- duża oszczędność czasu oraz wzrost efektywności,
- wzmocnienie integracji i motywacji pracowników (poprzez możliwość prezentacji własnych pomysłów, umawiania się na spotkania grupowe itd.).

 

Analizując opłacalność wprowadzenia sieci intranetu, należy zwrócić uwagę również na wady takiego przedsięwzięcia:
- jeśli system będzie zbyt skomplikowany, może zostać odrzucony przez pracowników (np. trudność w znalezieniu potrzebnych informacji, nieintuicyjny interfejs),
- swoboda wypowiedzi zakłada prawdopodobieństwo wystąpienia niechcianych i nieprzyjemnych treści,
- tak jak w przypadku każdego portalu, profilu czy bazy danych istnieje prawdopodobieństwo włamania i kradzieży, dlatego bardzo ważne jest odpowiednie zabezpieczanie dostępu.

 

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    2 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    2 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...
  • Zastępca Kierownika w Dziale Zamówień Publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    3 godz.
    Zakres obowiązków: Organizacja i prowadzanie postępowań o udzielanie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz uregulowaniami wewnętrznymi; Współudział w przygotowywaniu planów zamówień publicznych w oparciu o plany zakupów, remontów i inwestycji;...
  • Monter Rurociągów

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Opis stanowiska: Prefabrykacja rurociągów przemysłowych, według rysunku technicznego oraz izometrycznego; Wykonywanie spoin sczepnych metoda TIG; Wykonywanie operacji wiercenia, gwintowania oraz frezowania; Realizacja procesów technologicznych oraz zadań produkcyjnych zgodnie z wyznaczonymi...
  • Bank Pocztowy S.A.
    specjalista mid / senior / ekspert  umowa o pracę  pełny etat
    3 godz.
    Twój zakres obowiązków Diagnozowanie potrzeb i oczekiwań Klientów; Aktywne pozyskiwanie Klientów i utrzymywanie z nimi pozytywnych relacji; Realizacja celów sprzedażowych; Kształtowanie pozytywnego wizerunku Banku poprzez wysoką jakość obsługi; Operacyjna obsługa Klientów...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?