Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak napisać dobry biznesplan?

Jak napisać dobry biznesplan?

 
Jak napisać dobry biznesplan?

Dobry biznesplan - czyli jaki?


Dobry biznesplan wiele ułatwia. Jest to zarówno świetne narzędzie, pozwalające przedsiębiorcy ocenić opłacalność działalności, jak i podstawowy dokument w procesie ubiegania się o dofinansowanie, np. z funduszy europejskich. Jaki powinien być ów plan, aby móc nazwać go dobrym?

Przede wszystkim musi być konkretny i szczegółowy. Im dokładniej przeanalizujemy wszystkie punkty, tym większe prawdopodobieństwo, że uda się je zrealizować.  Oczywiście nowe przedsięwzięcie najczęściej podejmujemy, optymistycznie patrząc w przyszłość. Choćby dlatego trzeba też dorzucić nieco realizmu i samokrytyki. Przeanalizowanie atutów konkurencji i własnych słabych stron ułatwi zapobieganie niepowodzeniom.

 

Cechy dobrego biznesplanu


Ten, kto napisze dobry biznesplan ułatwi sobie start. I trudno temu zaprzeczyć. Dokument nie jest jednak spisem oczekiwań i marzeń przedsiębiorcy. Musi być rzetelny i logiczny. Ma porządkować komplet informacji na temat przedsięwzięcia i przekonywać, że inwestycja się zwróci, a firma będzie przynosić zyski. To bardzo istotne, zwłaszcza jeśli przedsiębiorca na przykład poszukuje inwestorów czy stara się o dotacje.


Co powinien zawierać dobry biznesplan?


Choć sama forma dokumentów może się różnić – długością, kolejnością omawianych elementów, układem graficznym – to są punkty, których nie sposób pominąć w rzetelnej analizie sytuacji firmy. Co się do nich zalicza, co zawiera dobry biznesplan?

1. Wszystkie formalne elementy – tytuł dokumentu, np. Biznesplan firmy M&K Marian Kowalski, spis treści (warto go umieścić, ponieważ biznesplan często liczy nawet kilkadziesiąt stron, a spis ułatwi odnajdywanie potrzebnych informacji). Dobrze jest też pamiętać o ponumerowaniu stron, streszczeniu dokumentu, a na końcu o dodaniu wykazu załączników.

2. Dane o firmie i przedsiębiorcy.

3. Opis przedsięwzięcia – charakterystyka firmy, przedmiotu jego działania.

4. Informacje na temat strategii marketingowej. Warto skupić się m.in. na opisie produktu czy usługi, założeniach związanych z dystrybucją, strategiach cenowych, prognozach sprzedaży i przychodów, a także przeanalizować otoczenie rynkowe. Pomocne będą odpowiedzi na pytania: jak silna jest konkurencja, jak wygląda popyt i podaż na podobne usługi czy produkty.

5. Plan finansowy – m.in. jakie posiadamy środki, jak kształtuje się poziom prognozowanych wpływów w stosunku do koniecznych wydatków.

6. Analiza SWOT – pozwoli porównać mocne strony i szanse firmy z jej słabszymi elementami i zagrożeniami.

7. Harmonogram działań – warto dokładnie określić, kiedy planujemy zrealizować poszczególne etapy przedsięwzięcia.

 

Jak napisać dobry biznesplan do urzędu pracy

 

Pierwsze kroki w biznesowym świecie bywają trudne. Przedsiębiorcy towarzyszy wiele obaw – czy plan był dobry, czy uda się znaleźć klientów i zainwestowane pieniądze się zwrócą. Bardzo dobry biznesplan pozwoli realnie spojrzeć na opłacalność własnych zamierzeń. Jest też podstawą do tego, aby do słuszności naszej wizji przekonać innych. A warto to zrobić, na przykład po to, aby uzyskać dotację na rozpoczęcie działalności gospodarczej z urzędu pracy.

Każdy powiatowy urząd może posiadać wewnętrzny regulamin przyznawania dotacji, zgodny oczywiście z obowiązującym prawem (czyli rozporządzeniem Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 lipca 2017 r. w sprawie dokonywania z Funduszu Pracy refundacji kosztów wyposażenia lub doposażenia stanowiska pracy oraz przyznawania środków na podjęcie działalności gospodarczej (Dz.U. poz. 1380).

Na pewno w każdym urzędzie zostaniemy poproszeni o przedłożenie wniosku o przyznanie dofinansowania. Łatwiej będzie go wypełnić na podstawie sporządzonego biznesplanu (który sam w sobie nie jest wymagany przez każdy urząd). Oba dokumenty zawierają bowiem wiele wspólnych elementów, m.in. charakterystykę firmy i informacje zawodowe o wnioskującym, kalkulację kosztów związanych z podjęciem działalności oraz źródła ich finansowania (w tym wielkość własnego kapitału i oczekiwana kwota dotacji), a także przewidywane przychody oraz koszty ich uzyskania).

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Zastępca Dyrektora Liceum

    TEB Edukacja   Poznań    praca stacjonarna
    dyrektor  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Twój zakres obowiązków: przygotowanie, prowadzenie, kontrola dokumentacji przebiegu nauczania zgodnie z przepisami prawa oświatowego, sprawowanie nadzoru nad prawidłowym realizowaniem procesu kształcenia ze szczególnym uwzględnieniem podstawy programowej i standardów egzaminów...
  • Specjalista ds. handlowych – Dywizja Serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    5 godz.
    Na tym stanowisku będziesz odpowiadać za: Analizę rynku i wsparcie strategii sprzedaży usług serwisowych, Pozyskiwanie zapytań, wykonywanie arkuszy cenowych oraz przygotowanie ofert handlowych, Udział w rozmowach i negocjacjach handlowych – także w jęz.angielskim, Budowanie i utrzymywanie...
  • Bank Pocztowy S.A.
    menedżer  umowa o pracę  pełny etat
    6 godz.
    Twój zakres obowiązków pozyskiwanie Klientów rozliczeniowych i kredytowych z segmentu Mieszkalnictwa (Wspólnoty i Spółdzielnie Mieszkaniowe) zarządzanie relacjami biznesowymi z dotychczasowymi i potencjalnymi Klientami oraz partnerami biznesowymi; zapewnienie najwyższej jakości doradztwa i...
  • Spawacz / Monter

    pracownik fizyczny  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    ZADANIA: Spawanie konstrukcji stalowych Montaż konstrukcji stalowych Wykonywanie prac pomocniczych związanych ze spawaniem i montażem konstrukcji stalowej Wykonywanie prac zgodnie z harmonogramem robót i dokumentacją techniczną Przestrzeganie technologii spawania i montażu zgodnie z...
  • Kierownik wytwórni konstrukcji stalowych

    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    ZADANIA: Zarządzanie procesem produkcyjnym wytwórni konstrukcji stalowych – od planowania po realizację Nadzór nad zespołem pracowników, w tym organizacja pracy, delegowanie zadań i motywowanie zespołu Opracowywanie harmonogramów produkcji i dbałość o ich terminową realizację...
  • Opiekun / Opiekunka Klienta Kluczowego

    Benefit Systems S.A.   Warszawa, Wola, niedaleko stacji metra Rondo Daszyńskiego    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid  umowa o pracę  pełny etat
    8 godz.
    Sprawdź swój codzienny plan treningowy Ścisła współpraca z Opiekunem Biznesowym na przypisanym portfelu Klientów kluczowych oraz koordynacja działań z innymi działami firmy w celu sprawnej realizacji zgłoszeń klientów, Budowanie i utrzymywanie trwałych relacji z Klientami, zapewniając...

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?