Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Jak otworzyć hotel? Czy ten biznes się opłaca?

Jak otworzyć hotel? Czy ten biznes się opłaca?

 
Jak otworzyć hotel? Czy ten biznes się opłaca?

Zanim zaczniemy planować otworzenie własnego hotelu, zastanówmy się, czym w zasadzie jest taki obiekt. Okazuje się bowiem, że prowadzenie działalności gospodarczej w branży hotelarskiej jest unormowane szeregiem przepisów prawa. Jak otworzyć własny hotel, by mieć pewność, że spełniamy wszystkie wymogi?

 

Jak otworzyć hotel

 

Przyszły hotelarz powinien zapoznać się przede wszystkim z zapisami Ustawy z dn. 29 sierpnia 1997 r. o usługach hotelarskich oraz usługach pilotów wycieczek i przewodników turystycznych. Jak otworzyć hotel? Trzeba spełnić wymogi dotyczące wyglądu i wyposażenia pokojów i innych pomieszczeń dostępnych dla gości.

 

Te zostały ujęte w Rozporządzeniu Ministra Gospodarki i Pracy z dn. 19 sierpnia 2004 r. w sprawie obiektów hotelarskich i innych obiektów, w których są świadczone usługi hotelarskie. W przypadku, gdy planujemy prowadzić w naszym obiekcie restauracje, niezbędne będzie przestrzeganie wymogów sanepidu w tym zakresie. Oczywiście warto znać również prawa i obowiązki wynikające z Prawa przedsiębiorców w zakresie zakładania własnej firmy, a także przepisy Kodeksu pracy – gdy będziemy zatrudniać pracowników.

 

Jak widzimy, założenie hotelu wiąże się ze spełnieniem wielu wymagań. Przyjrzyjmy się tym najważniejszym.

 

Czym jest hotel? To obiekt o minimum 10 pokojach, w większości 1- i 2-osobowych, świadczący szeroki zakres usług dla gości. Podstawową jest oczywiście możliwość wynajęcia w pokoju na określony czas za opłatą. Czym innym niż hotel będzie na przykład pensjonat – obiekt o minimum 7 pokojach, w których świadczona jest również usługa związana z wyżywieniem gości. Motele z kolei różni od hoteli to, że są położone przy drogach oraz dysponują własnym parkingiem.

 

Te trzy typy obiektów – motele, hotele i pensjonaty – mogą mieć pięć kategorii oznaczanych gwiazdkami.

 

Podstawowym wymaganiem przy otwieraniu hotelu jest dysponowanie budynkiem i przystosowanie go do norm budowlanych, sanitarnych i przeciwpożarowych. Po spełnieniu standardów ujętych u wymienionej ustawie obiekt musi być zaszeregowany jako hotel. Należy uzyskać wpis do ewidencji obiektów hotelarskich, prowadzonej przez marszałka województwa. Co należy zrobić?

 

Przede wszystkim złożyć wniosek do urzędu marszałkowskiego, uiścić opłatę za ocenę obiektu przez kontrolera (jej wysokość zależy od liczby gwiazdek, w przypadku hoteli od 600 do 1500 zł). Istotne jest to, że nie trzeba czekać na ukończenie budowy czy remontu budynku przeznaczonego na hotel.

 

Przedsiębiorca jeszcze w trakcie prac może postarać się o uzyskanie tzw. Przyrzeczenia (inaczej promesy) zaszeregowania obiektu. Wniosek o promesę również składa się w urzędzie marszałkowskim.

 

Osoba prowadząca hotel musi też oczywiście spełnić wszystkie wymagania związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Powinna zarejestrować firmę, podając kod PKD: 55.10.Z – Hotele i podobne obiekty zakwaterowania. Dopuszczalne są wszelkie formy prawne prowadzenia działalności poza spółką partnerską.

 

Biznesplan – hotel

 

Jak otworzyć swój hotel, by zaczął przynosić dochody i się utrzymał? Przede wszystkim niezbędne jest rzetelne badanie rynku. Czy na pewno w danej miejscowości znajdzie się miejsce na kolejny taki obiekt? Prócz największego wydatku, jakim jest zapewnienie budynku lub budynków i przystosowanie ich do wymogów, trzeba wziąć pod uwagę koszty związane z wyposażeniem, zatrudnieniem pracowników, właściwą reklamą oraz wydatki stałe.

 

Hotel pomysłem na biznes – czy to opłacalny biznes?

 

Jak każda działalność gospodarcza, również ta niesie ze sobą ryzyko. Przedsiębiorca musi wziąć pod uwagę nie tylko konkurencję, ale też czy jest to miejscowość o walorach turystycznych, zapewniającą stały dopływ klientów np. w ciągu sezonu lub dwóch. Nawet jeśli tak nie jest, napływ klientów hotelu mogą zapewnić szczególne warunki gospodarcze, np. bliskość dużych zakładów przemysłowych, specjalnej strefy ekonomicznej skupiającej liczne firmy lub bliskość granicy państwa, zapewniającej napływ imigrantów zarobkowych.

 

W takim wypadku być może dobrym pomysłem będzie biznes – hotel pracowniczy. Taki ośrodek może działać jako hotel (czyli firma oferująca wynajem pokojów) lub obiekt świadczący usługi noclegowe. W tym drugim przypadku wymagania są nieco inne, a nazwa ośrodka nie będzie mogła zawierać takich słów jak hotel, hostel, motel, pensjonat, schronisko i inne zastrzeżone dla obiektów hotelarskich.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży elektrycznej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: ‎organizacja pracy zespołu operatorów we współpracy z ‎kierownikiem robót w zakresie robót ziemnych; weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; sporządzenie rozliczeń i przygotowywanie raportów, oraz sprawozdań z przebiegu realizacji, wspólne...
  • Geodeta / Geodetka

    Budimex SA   Kraków    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania:‎ Wykonywanie pomiarów geodezyjnych na terenie budowy i modernizacji linii kolejowych. Przygotowywanie dokumentacji geodezyjnej oraz raportów z wykonanych pomiarów. Współpraca z innymi członkami zespołu oraz przedstawicielami inwestora. Udział w opracowywaniu i...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: Opracowywanie i prowadzenie dokumentacji kontraktowej. ‎Weryfikacja dokumentacji pod kątem zgodności z projektem i przepisami prawa ‎budowlanego.‎ ‎Koordynacja obiegu dokumentacji projektowej oraz współpraca z innymi zespołami.‎ ‎Przygotowanie raportów z...
  • Budimex SA
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: organizacja pracy zespołu podwykonawców oraz sił własnych we współpracy z ‎kierownikiem robót w branży sanitarnej,‎ przygotowywanie dokumentacji do odbiorów częściowych, końcowych, weryfikacja dokumentacji projektowej i jej dystrybucja; współpraca z...
  • Specjalista / Specjalistka ds. Wycen - branża sanitarna (m/k)

    Budimex SA   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat
    1 godz.
    Twoje przyszłe zadania: przygotowywanie wycen przetargowych w zakresie robót sanitarnych przy projektach infrastrukturalnych, sporządzanie przedmiarów robót, kalkulacja kosztów i cen jednostkowych, opracowywanie kosztorysów budowlanych, analizowanie ofert Podwykonawców i Dostawców.

Najnowsze artykuły

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

Wolontariat – jak zacząć pomagać? Praktyczny poradnik dla wolontariusza

– Wolontariat to wyjście ze swojej „bańki”, spojrzenie z innej perspektywy na otaczający nas świat – mówi Katarzyna Klimek-Michno z fundacji Sarigato. – Uczy empatii, cierpliwości, uważności – wylicza. W Światowym Dniu Wolontariusza wyjaśniamy, jak zacząć pomagać, kto może zostać wolontariuszem i gdzie szukać inicjatyw, w które warto się zaangażować.

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Wigilia w pracy – jak się ubrać?

Krótkie spotkanie podczas lunchu, półoficjalne wyjście po pracy, wystawna kolacja wigilijna w restauracji... Niezależnie od tego, jak w Twojej firmie obchodzi się święta, pewne jest, że w czasie spotkania obowiązuje pewien dress code. – Wigilia firmowa to nie czas na eksperymenty – zaznacza stylistka Klaudia Budzyńska-Jędrczak. Podpowiadamy, jak się ubrać, by uniknąć modowej wpadki.

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Grupy zawodowe najbardziej narażone na smog

Najbardziej narażone wdychanie rakotwórczego smogu są osoby codziennie dojeżdżające do pracy, mieszkańcy kilkudziesięciotysięcznych miejscowości i osoby wykonujące w sezonie grzewczym oraz przy ruchliwych drogach pracę w terenie. Główny Inspektorat Pracy wyjaśnia, czy pracodawcy muszą zapewnić pracownikom maski antysmogowe i jak powinni chronić ich przed szkodliwymi czynnikami pracy.

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

Osoby z niepełnosprawnością na rynku pracy – prawa, obowiązki pracodawcy, czas pracy

W UE jest 101 mln, a w Polsce około 4 mln osób z niepełnosprawnością. Teoretycznie cieszą się pełnią praw pracowniczych, jednak czy polski rynek pracy jest dla nich przyjazny? – Ich sytuacja jest złożona, ale widoczne są pozytywne zmiany, które mogą przyczynić się do większej inkluzji i wykorzystania potencjału tych osób – zauważa prezeska fundacji TAKpełnosprawni Agata Robińska. 

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki w pracy. 5 pomysłów co kupić współpracownikom

Mikołajki tuż tuż. Zwyczaj wręczania drobnych upominków jest w Polsce równie popularny w gronie najbliższych, co w środowisku pracy. W wielu firmach odbywają się zabawy związane z losowaniem prezentów. Co kupić koleżance z działu, a z czego zadowolony będzie szef? I najtrudniejsze, na co się zdecydować, gdy musimy kupić uniwersalny prezent? Oto sprawdzone pomysły na upominki w pracy.

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Kompetencje zawodowe – dlaczego czasami ukrywamy przed pracodawcą wyższe kwalifikacje? Rozmowa z ekspertem

Aż 65% z nas zataja przed pracodawcą część swoich kompetencji. – Z perspektywy pracownika pojawia się naturalna obawa przed ujawnianiem wszystkich swoich umiejętności, szczególnie tych, które wykraczają poza wymagane stanowisko. Może to bowiem oznaczać więcej obowiązków, bez realnych korzyści w zamian – zauważa ekspert rynku pracy z Randstad Polska Mateusz Żydek. Czy to korzystna strategia?