Kultura osobista w miejscu pracy oraz zasady zachowania w pracy
Podczas poszukiwań personelu, przełożeni często zwracają uwagę na kompetencje miękkie, w tym na umiejętność pracy w zespole, swobodnego komunikowania się z grupą. Na niewiele bowiem zda się specjalista, który nie będzie mógł wykorzystywać swoich umiejętności, ponieważ popadnie w konflikt z całym zespołem.
Dużo zależy więc od tego, w jakim stopniu pracownicy potrafią stosować się do zasad kultury osobistej – czyli umiejętności zachowania się w taki sposób, by każdy w towarzystwie mógł czuć się komfortowo. Dobre wychowanie, poszanowanie godności swojej i współpracowników, to podstawy, dzięki którym łatwiej jest nawiązywać i utrzymywać pozytywne relacje.
Nowa praca to nowi ludzie, nowe porządki. Aby zostać pozytywnie przyjętym do grupy, pomóc może stosowanie się do podstawowych reguł kultury osobistej w miejscu pracy.
Oczywiście należy przywitać się z nowymi współpracownikami, przedstawić (jeśli nie ma w firmie wyznaczonej osoby, która zrobi to za nas). Nie trzeba być przesadnie otwartym i od razu przechodzić ze wszystkimi „na ty”. Skromność, uszanowanie stanowiska innych osób będzie działało na naszą korzyść.
Nigdy nie wiadomo z kim przyjdzie nam pracować, czy będą różniły nas poglądy, podejście do życia, do pracy – ważne, by chcieć i starać się znaleźć wspólny język. Umiejętność argumentowania własnych racji (bez krzyków, wyzwisk, narzucania swojej opinii) oraz cierpliwego zapoznania się z opinią innych osób pomoże stworzyć nić porozumienia i wypracować najlepsze rozwiązania.
Oprócz zasad przeprowadzania konwersacji ważne są też te, dotyczące dzielenia wspólnych pomieszczeń i przestrzeni biurowych - dbanie o czystość stanowiska pracy, sprzątanie naczyń wykorzystanych podczas posiłku. Inne podstawowe zasady to pukanie przy wchodzeniu do pomieszczeń, używanie słowa „przepraszam” kiedy jesteśmy zmuszeni do przerwania czyjejś konwersacji itp.
Warto nadmienić, że przejawem kultury osobistej w miejscu pracy jest wybór odpowiedniego ubioru. Nie chodzi jedynie o biurowy dress code. Noszenie koszulek z nadrukami lub tekstami, które mogą urazić innych członków zespołu jest raczej niewskazane.
Jakie są przykłady łamania zasad kultury osobistej? Mogą być one jawne albo bardzo subtelne i ledwo dostrzegalne – przez co mają charakter destrukcyjny dla grupy lub stanowią tylko pewną niedogodność.
Powinniśmy powstrzymywać się od złośliwych uwag, komentarzy. Jeśli nie wnoszą nic konstruktywnego – nie są potrzebne, natomiast jeśli chcemy skorygować jakieś zachowanie zwróćmy się bezpośrednio do osoby, której postawa wymaga poprawy, lub poprośmy o pomoc przełożonego.
Fałszywi ludzie w pracy wprowadzają toksyczną atmosferę, sprawiają, że nie można sobie ufać, grupa jest podzielona. Lepiej, żeby nas za takich nie uważano.
Jakie zachowania pomagają we współpracy
Co pomaga w tym, by współpraca była jednocześnie przyjemna i owocna? Każdy powinien szanować zadanie swoje i całej grupy. Kiedy rozmawiamy, nie należy przerywać konwersacji, podnosić głosu i ostentacyjnie okazywać zniechęcenia, irytacji lub niezadowolenia.
Ważnym aspektem współdziałania i dobrych manier w pracy jest punktualność. W dzisiejszym zabieganym świecie każdy szanuje swój czas i nie chciałby marnować go na czekanie.
Należy również uszanować postawy/charakter innych. Jeśli widzimy, że ktoś jest osobą cichą, skromną, nieskłonną do rozmów, nie wyciągajmy od niej na siłę informacji, których nie chce nam udzielić.
Nie osaczajmy też innych kolegów czy koleżanek własnymi opowieściami z życia prywatnego. Nie każdy ma ochotę tego słuchać, szczególnie jeśli ma dużo pracy, na której musi się mocno skupić.
Jeśli widzimy osobę, która od rana siedzi nad ważnym zadaniem, nie przerywajmy jej. Wybicie z rytmu i oderwanie od tematu może jej zaszkodzić i negatywnie wpłynąć na wykonywane obowiązki. Ale za to może miło zostać przyjęte przyniesienie kanapki, szklanki wody czy herbaty.
Miejsce pracy to zbiór bardzo różnych osobowości, często zupełnie odmiennych charakterologicznie. Jest również przestrzenią do współpracy między pokoleniami, ludźmi o zupełnie innych życiowych doświadczeniach. Jednak jeśli każdy będzie wyposażony w podstawy kultury osobistej, na pewno uda się znaleźć nić porozumienia.