Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Kultura osobista w miejscu pracy

Kultura osobista w miejscu pracy

 
Kultura osobista w miejscu pracy

Kultura osobista w miejscu pracy oraz zasady zachowania w pracy

 

Podczas poszukiwań personelu, przełożeni często zwracają uwagę na kompetencje miękkie, w tym na umiejętność pracy w zespole, swobodnego komunikowania się z grupą. Na niewiele bowiem zda się specjalista, który nie będzie mógł wykorzystywać swoich umiejętności, ponieważ popadnie w konflikt z całym zespołem.

 

Dużo zależy więc od tego, w jakim stopniu pracownicy potrafią stosować się do zasad kultury osobistej – czyli umiejętności zachowania się w taki sposób, by każdy w towarzystwie mógł czuć się komfortowo. Dobre wychowanie, poszanowanie godności swojej i współpracowników, to podstawy, dzięki którym łatwiej jest nawiązywać i utrzymywać pozytywne relacje.

 

Nowa praca to nowi ludzie, nowe porządki. Aby zostać pozytywnie przyjętym do grupy, pomóc może stosowanie się do podstawowych reguł kultury osobistej w miejscu pracy.

 

Oczywiście należy przywitać się z nowymi współpracownikami, przedstawić (jeśli nie ma w firmie wyznaczonej osoby, która zrobi to za nas). Nie trzeba być przesadnie otwartym i od razu przechodzić ze wszystkimi „na ty”. Skromność, uszanowanie stanowiska innych osób będzie działało na naszą korzyść.

 

Nigdy nie wiadomo z kim przyjdzie nam pracować, czy będą różniły nas poglądy, podejście do życia, do pracy – ważne, by chcieć i starać się znaleźć wspólny język. Umiejętność argumentowania własnych racji (bez krzyków, wyzwisk, narzucania swojej opinii) oraz cierpliwego zapoznania się z opinią innych osób pomoże stworzyć nić porozumienia i wypracować najlepsze rozwiązania.

 

Oprócz zasad przeprowadzania konwersacji ważne są też te, dotyczące dzielenia wspólnych pomieszczeń i przestrzeni biurowych - dbanie o czystość stanowiska pracy, sprzątanie naczyń wykorzystanych podczas posiłku. Inne podstawowe zasady to pukanie przy wchodzeniu do pomieszczeń, używanie słowa „przepraszam” kiedy jesteśmy zmuszeni do przerwania czyjejś konwersacji itp.
Warto nadmienić, że przejawem kultury osobistej w miejscu pracy jest wybór odpowiedniego ubioru. Nie chodzi jedynie o biurowy dress code. Noszenie koszulek z nadrukami lub tekstami, które mogą urazić innych członków zespołu jest raczej niewskazane.

 

Jakie są przykłady łamania zasad kultury osobistej? Mogą być one jawne albo bardzo subtelne i ledwo dostrzegalne – przez co mają charakter destrukcyjny dla grupy lub stanowią tylko pewną niedogodność.

 

Powinniśmy powstrzymywać się od złośliwych uwag, komentarzy. Jeśli nie wnoszą nic konstruktywnego – nie są potrzebne, natomiast jeśli chcemy skorygować jakieś zachowanie zwróćmy się bezpośrednio do osoby, której postawa wymaga poprawy, lub poprośmy o pomoc przełożonego.
Fałszywi ludzie w pracy wprowadzają toksyczną atmosferę, sprawiają, że nie można sobie ufać, grupa jest podzielona. Lepiej, żeby nas za takich nie uważano.

 

Jakie zachowania pomagają we współpracy

 

Co pomaga w tym, by współpraca była jednocześnie przyjemna i owocna? Każdy powinien szanować zadanie swoje i całej grupy. Kiedy rozmawiamy, nie należy przerywać konwersacji, podnosić głosu i ostentacyjnie okazywać zniechęcenia, irytacji lub niezadowolenia.

 

Ważnym aspektem współdziałania i dobrych manier w pracy jest punktualność. W dzisiejszym zabieganym świecie każdy szanuje swój czas i nie chciałby marnować go na czekanie.

 

Należy również uszanować postawy/charakter innych. Jeśli widzimy, że ktoś jest osobą cichą, skromną, nieskłonną do rozmów, nie wyciągajmy od niej na siłę informacji, których nie chce nam udzielić.

Nie osaczajmy też innych kolegów czy koleżanek własnymi opowieściami z życia prywatnego. Nie każdy ma ochotę tego słuchać, szczególnie jeśli ma dużo pracy, na której musi się mocno skupić.
Jeśli widzimy osobę, która od rana siedzi nad ważnym zadaniem, nie przerywajmy jej. Wybicie z rytmu i oderwanie od tematu może jej zaszkodzić i negatywnie wpłynąć na wykonywane obowiązki. Ale za to może miło zostać przyjęte przyniesienie kanapki, szklanki wody czy herbaty.

 

Miejsce pracy to zbiór bardzo różnych osobowości, często zupełnie odmiennych charakterologicznie. Jest również przestrzenią do współpracy między pokoleniami, ludźmi o zupełnie innych życiowych doświadczeniach. Jednak jeśli każdy będzie wyposażony w podstawy kultury osobistej, na pewno uda się znaleźć nić porozumienia.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Asystentka / Asystent Dyrektora

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    młodszy specjalista (junior) / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Lubisz się uczyć i rozwijać? Chcesz poznać jeden z działów innowacyjnej firmy? A może chcesz uczestniczyć w tworzeniu projektów specjalistycznych i bliżej poznać tajniki prawa zamówień publicznych? Albo czujesz się dobrze w zadaniach, gdzie jasno wiadomo czego od Ciebie się wymaga?...
  • Architekt / Asystent Architekta

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista senior / mid / junior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: Tworzenie projektów i modelowanie budynków w technologii BIM; Koordynacja międzybranżowa; Tworzenie dokumentacji projektowej: budowlanej, przetargowej i wykonawczej w zgodności z normami i przepisami budowlanymi w oparciu o harmonogram i budżet; Weryfikacja i optymalizacja...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Elektrycznych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie udziału w...
  • Projektant / Asystent Projektanta Instalacji Sanitarnych

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / asystent  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Twój zakres obowiązków: Praca w zespole projektowym, w którym wykorzystywane jest nowoczesne oprogramowanie 3D; Projektowanie instalacji w nieszablonowych budynkach (m.in. szpitale, centra przetwarzania danych itd.); Branie udziału w pracy projektowej pod okiem doświadczonej kadry; Branie...
  • Specjalista ds. Badań i Rozwoju w branży budowlanej

    Climatic Sp. z o.o. Sp. k.   Reguły, k. Warszawy    praca stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior / ekspert  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Twój zakres zadań: projektowanie i wdrażanie nowych rozwiązań w dziale badań i rozwoju; współpraca z jednostkami badawczymi, w tym z ITB, IMP; obliczenia termiczne; przygotowywanie raportów z badań; obsługa i nadzór nad wyposażeniem kontrolno-pomiarowym (np. komory klimatyczne);...
  • Climatic Sp. z o.o. Sp. k.
    młodszy specjalista (junior)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    15 godz.
    Miejsce pracy: Reguły / Warszawa, budowy na terenie Polski Opis stanowiska: weryfikacja zasadności zgłaszanych usterek budowlanych oraz prowadzenie bieżącej analizy przyczyn ich powstawania; samodzielne wykonywanie napraw; współpracę ze specjalistą ds. obsługi gwarancyjnej budów w...

Najnowsze artykuły

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.

Jakie wybrać rośliny do biura?

Jakie wybrać rośliny do biura?

Nie w każdym wnętrzu sprawdzi się ponadczasowa paprotka, nie wszędzie pasuje klasyczny fikus. W przyjaznym dla psów wnętrzu warto rozważyć palmę Areka, w biurze bez okien monsterę, a w open space choćby pachirę. Wiosna to dobry czas na znalezienie dla swojego biura nowej aranżacji roślinnej. Podpowiadamy, na co zwrócić uwagę przy zakupie roślin i jak stworzyć w swojej firmie zielone biuro.

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

Ubytek słuchu – które grupy zawodowe są najbardziej narażone?

25 kwietnia wypada Międzynarodowy Dzień Świadomości Zagrożenia Hałasem, święto zainicjowane przez Ligę Niedosłyszących po to, by zwrócić uwagę na towarzyszący nam w życiu codziennym hałas i jego wpływ na zdrowie. Na pogorszenie się słuchu szczególnie narażeni są ci, którzy doświadczają hałasu w pracy. Wyjaśniamy, jakie są dopuszczalne normy hałasu oraz jak się przed nim skutecznie chronić.