Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Merchandising – definicja, zasady, rodzaje

Merchandising – definicja, zasady, rodzaje

 
Merchandising – definicja, zasady, rodzaje

Merchandising – definicja

 

Prowadzenie firmy nie należy do łatwych zadań. Jedną z najważniejszych rzeczy jest ciągłe poszukiwanie sposobów, aby wyprzedzić konkurencję. W związku z tym część przedsiębiorstw stosuje zasady merchandisingu. Co to jest i jak dobrze go wykorzystać, aby przynosił najlepsze rezultaty?

 

Definicja merchandisingu podaje, że jest to ogół działań marketingowych mających na celu zwiększenie sprzedaży. Są to czynności, które powinny być wspólnie wykonywane przez partnerów handlowych np. przez producentów, dostawców czy właścicieli sklepów.

 

Merchandising – zasady

 

Główną zasadą merchandisingu jest zaangażowanie wszystkich zmysłów klienta. Z związku z tym zwraca się szczególną uwagę na ułożenie towaru na półkach lub na zapach w sklepie. Istotna jest również przyjemna muzyka. Dzięki temu klienci będą chcieli spędzić więcej czasu w punkcie handlowym, wybierając produkty. Wprowadzanie miłej atmosfery w marketach jest też ważne ze względu na dzieci. Niektórzy rodzice ulegają namowom pociech i kupuje znacznie więcej rzeczy. Dlatego cześć ekspozycji kierowana jest do najmłodszych.

 

Merchandising – rodzaje

 

Jednym z rodzajów merchandisingu jest cross-merchandising, inaczej zwany też promocjami krzyżowymi. Oznacza to, że powiązane produkty znajdują się blisko siebie. Tak jest np. w okresie grillowym. Wszystkie produkty przydatne podczas wspólnych spotkań przy grillu znajdują się najczęściej na tych samych półkach. W marketach, które zajmują się dystrybucją sprzętu AGD i audio, obok telefonów i smartfonów będą znajdować się słuchawki oraz etui ochronne.

 

Multifacing określa się po polsku jako wrażenie obfitości. Według zasad ekspozycji towarów na półkach należy umieścić odpowiednią liczbę produktów. Kluczowe jest zachowanie porządku i czystości w całym sklepie, a przede wszystkim na regałach. Właściciele sklepów powinni pamiętać też, że wszystkie promocje powinny znajdować się w jak najbardziej widocznym miejscu.

 

Osoby, zajmujące się przygotowywaniem ekspozycji sklepowych, dobrze wiedzą, że istnieje coś takiego, jak dobre i złe części sklepu. Do dobrych części zaliczane są skrzyżowania przejść, środki alejek i kasy. Klienci najmniejszą uwagę zwracają na kąty i rogi sklepów oraz krańce półek.

 

Ważne jest także, aby przywieszać w najbardziej widocznych miejscach duże plakaty z informacjami o aktualnych zniżkach. Nie należy ograniczać się tylko do jednego plakatu. Powinny one być rozwieszone w całym sklepie.

 

Zasady nowoczesnego visual merchandisingu

 

Visual merchandising dotyczy właściwie wszystkich elementów, jakie widzi klient wchodzący do sklepu. Nie są to tylko witryny, ale również logo, kolory, które kojarzą się z daną siecią marketów. Najważniejszą zasadą visual merchandisingu jest przygotowanie całego sklepu tak, aby osoby robiące zakupy, nabyły możliwie największą liczbę towarów.

 

Visual merchandising szczególną uwagę zwraca na witryny sklepowe, które są widoczne na zewnątrz budynku. Jest to swego rodzaju wizytówka marketu, dlatego ma zachęcać klientów do wejścia i kupna produktów.

 

Osobą, która doskonale wie, jak zastosować wszystkie powyższe zasady, jest merchandiser. Reprezentuje on producentów w miejscu sprzedaży towarów. Nie jest to praca siedząca. Pracownik na takim stanowisku musi odwiedzać sklepy i sprawdzać, czy wszystkie zasady merchandisingu zostały zachowane.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Elektryk

    R11 Automation Sp. z o.o.   Niemcy, okolice Monachium   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   11 000 - 14 000 zł brutto/mies.  rekrutacja online
    7 godz.
    Zakres obowiązków: montaż elementów instalacji elektrycznych; uruchamianie nowych maszyn, urządzeń linii zrobotyzowanych; analizowanie usterek, rozwiązywanie problemów technicznych; podłączanie czujników, falowników; rozciąganie kabli zgodnie z dokumentacją; budowa i montaż szaf sterowniczych;
  • Opiekun / Opiekunka osób starszych w domu seniora

    Sanapol Personal GmbH   Niemcy   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Wynagrodzenie od 2200 Euro netto / m-c. Praca na terenie całych Niemiec, od zaraz jak i również w późniejszych terminach. Rodzaj współpracy: Umowa o pracę na pełen etat na czas nieokreślony, Wymiar pracy: Pełen, 8 godzin dziennej pracy, Wymagany język niemiecki: Komunikatywny. Zakres...
  • Przedstawiciel Handlowy

    Lintegra Ławski Kropiwnicki Sp.k.   Warszawa, Bemowo    praca mobilna
    specjalista (mid)  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat   6 500 - 10 000 zł / mies. (w zal. od umowy)  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    8 godz.
    Zakres obowiązków: będziesz pozyskiwać nowych i klientów, będziesz opiekował się naszymi obecnymi klientami, będziesz dobierać rozwiązania dla klienta współpracując z naszym działem wsparcia lub naszymi dostawcami, będziesz przygotowywać oferty, negocjować warunki handlowe,...
  • Operator maszyn CNC z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Opis stanowiska: Obsługa tokarek/frezarek/giętarek/szlifierek, Ustawianie na maszynach, Wymiana narzędzi na maszynach, Monitorowanie maszyny, Kontrola jakości.
  • Spawacz z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Opis stanowiska: Spawanie konstrukcji stalowych; Spawanie metodą MAG lub WIG (zależy od umiejętności) Praca według rysunku technicznego; Obsługa różnych urządzeń w obrębie metalotechniki.
  • Lakiernik z j. niemieckim

    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat   12 000 - 14 000 zł brutto/mies.  aplikuj bez CV
    9 godz.
    Opis stanowiska: Polerowanie, Montaż i demontaż części samochodowych bądź przemysłowych, Maskowanie, Zmiana i kontrola jakości, Prace polerskie, Poprawki lakiernicze.

Najnowsze artykuły

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

ESG – co to? Jaki ma wpływ na firmę?

W 2024 r. weszły w życie nowe przepisy dotyczące ESG, które objęły duże firmy spełniające określone warunki. Od 2025 r. grono podmiotów zobowiązanych do tworzenia raportów ESG ma się powiększyć o kolejną grupę. Tymczasem badania pokazują, że 2/3 Polaków nie wie, co oznacza skrót ESG, nie mówiąc o wdrażaniu jego zasad do biznesu. Wyjaśniamy, na czym polega raportowanie ESG oraz kogo dotyczy.

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

CV mechanik samochodowy – porady, jak napisać profesjonalne CV

Mechanik to jeden z zawodów deficytowych w Polsce. Szanse na pracę są spore, niemniej żeby ją zdobyć, szczególnie w renomowanych salonach naprawy pojazdów czy w międzynarodowych firmach motoryzacyjnych, zwykle potrzebne jest dobre CV. Wyjaśniamy, jak krok po kroku napisać CV w zawodzie mechanika, jakie uwzględnić w dokumencie umiejętności oraz w jaki sposób opisać doświadczenie zawodowe.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!