Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Motto firmy - dlaczego warto je mieć?

Motto firmy - dlaczego warto je mieć?

 
Motto firmy - dlaczego warto je mieć?

Motto firmy - dlaczego jest ważne?

 

Jedna z definicji motta, podana przez Internetowy Słownik Języka Polskiego PWN mówi, że to „krótka myśl wyrażająca zasadę, którą ktoś się kieruje” (druga mówi o cytatach, umieszczanych np. na początku utworu literackiego). Motto firmy będzie więc dotyczyło idei przewodzącej całemu przedsiębiorstwu.

 

Rozpoczynając biznes, należy zadbać o wszystkie jego elementy - w tym motto, by uniknąć chaosu i dezorganizacji. Dlaczego ważne jest sformułowanie takiej idei? Jest ona elementem scalającym całą organizację, określa wspólny dla wszystkich cel. Motto firmowe wskazuje jakimi wartościami kieruje się przedsiębiorstwo, odzwierciedla priorytety, łączy się z misją i wizją organizacji.

 

Dzięki określonej firmowej idei pracownicy wiedzą, na czym skupia się ich pracodawca i mogą się z tym identyfikować. To pobudza motywację i scala zespół  -dla jednej idei, określonego celu pracują wszyscy: produkcja, dział IT, księgowość, marketing itd.

 

Motto firmowe - zasady

 

Jak stworzyć motto firmowe, by przyniosło wyżej wymienione efekty i miało realny wpływ na biznes?

 

Skoro ma się z nim identyfikować cały zespół, nie powinno być zmieniane co tydzień. To coś stałego, do czego każdego dnia można wrócić. Motto firmy powinno też być konkretne. Zbyt wiele ogólników nie wyróżni przedsiębiorstwa od innych organizacji stosujących podobne zwroty. „Więcej klientów”, „dynamiczny rozwój” - to frazy, które pasują praktycznie do każdej formy działalności. Osadzenie motta ściśle w czasie i przestrzeni da pracownikom jasność, do czego firma zmierza, co i kiedy chce zrealizować.

 

Motto firmy powinno być też w miarę krótkie i zwięzłe. Zbyt wiele treści może zaburzyć jasność przekazu i łatwość dostępu do niego - o ile swobodniej i chętniej wraca się do jednego, ale dobrze zbudowanego zdania niż do długiej, złożonej wypowiedzi.

 

Slogan firmy a sukces

 

Niektórzy wskazują na to, iż slogan firmy jest równoznaczny z mottem, inni twierdzą że to dwie zupełnie inne formy (motto jest powiązane z celem, wykorzystywane w wewnętrznych strukturach firmy, a slogan częściej łączy się z profilem działalności przedsiębiorstwa i reklamuje je na zewnątrz).

 

Jednak w obu przypadkach, aby te formy językowe miały sens i przyniosły firmie realne korzyści muszą być przemyślane i dobrze opracowane. Ludzie muszą w nie uwierzyć i wdrażać je w życie, widzieć cel w codziennie wykonywanych obowiązkach. Dobrze skonstruowane motto i slogany firmowe będą stanowiły o przewadze firmy nad konkurencją. Przyczynią się do budowania stabilnej pozycji przedsiębiorstwa na rynku.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

Najnowsze artykuły

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Toksyczna pozytywność w miejscu pracy – dlaczego jest niebezpieczna?

Zdarza się, że szef wywiera na pracowników presję, by w czasie pracy stale mieli przyklejony do twarzy uśmiech. – Niektórzy wręcz zakazują używania wyrazu „problem” i każą zastąpić je „wyzwaniem” – wskazuje socjolog Anna D. Nowicka. Czy pozytywne nastawienie może być destrukcyjne? Kiedy zaczynamy oszukiwać samych siebie? Oto co trzeba wiedzieć o toksycznej pozytywności i jej konsekwencjach.

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Osoby niewidome i niedowidzące w miejscu pracy – obowiązki pracodawcy, czas pracy, udogodnienia

Nie muszę nikomu udowadniać swoich umiejętności i przekonywać, że wiele mogę, mimo iż nie widzę – mówi Krystyna Włodarek, działaczka społeczna, która w 2018 r. straciła wzrok. Specjalistka ds. dostępności Barbara Filipowska, osoba niewidoma, dodaje, że jednak często natrafiała na „mur” w kontaktach z rekruterami. Oto co pilnie trzeba zmienić w kontekście pracy osób z dysfunkcją wzroku.

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Kreatywność a AI. Czy pracownicy branż kreatywnych mogą wkrótce stracić pracę?

Czy inteligentny program ma prawa autorskie? Dlaczego AI może dyskryminować? Czy sztuczna inteligencja wkrótce przejmie kreatywne zawody, wysyłając na bezrobocie programistów, grafików, dziennikarzy, filmowców? – Ludzie wolą sztukę tworzoną przez ludzi. Kiedyś sztuka AI będzie jak sport na dopingu – przewiduje prof. Dariusz Jemielniak, badacz ruchów antynaukowych i sztucznej inteligencji.

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu

Opowieść piątoklasistki wzrusza i inspiruje. Zwycięska praca w konkursie „Zawód godny podziwu"

Strażak, lekarz, pielęgniarka, policjant, pracownik hospicjum, mama i tata – tak dzieci odpowiadały na postawione w naszym konkursie pytanie o zawód godny podziwu. Antosia z 5 piątej klasy opowiedziała nam o prawdziwym supermanie, dzięki któremu jej brat i wielu innych ludzi może rozwijać zainteresowania, cieszyć się życiem czy choćby wychodzić na spacer. Serdecznie zapraszamy do lektury!

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Chroniczne zmęczenie – objawy, jak sobie radzić?

Kilkudniowy urlop nie pozwolił Ci wypocząć? Nie pamiętasz, kiedy ostatnio czułeś się wyspany i nawet proste czynności wysysają z Ciebie całą energię? To może nie być zwykłe zmęczenie, ale poważniejsza dolegliwość. Wyjaśniamy, jakie są symptomy syndromu chronicznego zmęczenia, kiedy warto zwrócić się do specjalisty oraz co może pomóc złagodzić objawy CFS.

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Moje i twoje czy nasze? Jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zrujnować związku

Nieporozumienia na tle finansowym są jedną z najczęstszych przyczyn rozpadu związków w Polsce – tłumaczy socjolog i coach finanansowy Anna D. Nowicka. O konflikt nietrudno, bo dla wielu par temat pieniędzy to tabu. A do ustalenia jest naprawdę wiele, począwszy od wspólnego konta, przez domowy budżet, po wspólny kredyt. Ekspertka radzi, jak rozmawiać o pieniądzach, by nie zepsuć relacji.