Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Nadgorliwość w pracy - zaleta czy wada

Nadgorliwość w pracy - zaleta czy wada

 
Nadgorliwość w pracy - zaleta czy wada

Nadgorliwość - czym jest?

 

Rozpatrując temat nadgorliwości, skupmy się na definicji tego słowa. Co oznacza? Według Internetowego Słownika Języka Polskiego PWN człowiek nadgorliwy to ktoś „przesadnie gorliwy”. Określenie „przesadnie” sugeruje zachowanie negatywne. Oznacza nadmierne zaangażowanie, nieodpowiednie do sytuacji.

 

Nadgorliwa osoba wykazuje zdolność do wyolbrzymiania reakcji. Czy więc taka postawa w miejscu pracy może uchodzić za wadę? Czy może jest zaletą? Tak naprawdę wszystko zależy od zakresu działań podejmowanych przez pracownika i od tego jak w kontekście biurowych obowiązków zdefiniuje się osobę nadgorliwą.

 

Nadgorliwość w miejscu pracy - wady

 

Z perspektywy zatrudniającego nadgorliwość w pracy może generować negatywne skutki, jeśli objawia się tym, że dana osoba „idzie na ilość”, nie dbając przy tym o jakość. Na przykład w imieniu firmy pracownik dokonuje obciążającego zakupu w celu przypodobania się klientowi i skorzystania z wyjątkowej okazji. Nie pyta o zgodę przełożonego ani nie posiada podstawowych informacji. Jednak gdyby przyjrzał się transakcji, przeanalizował cenę rynkową, zauważyłby, że dwukrotnie przepłaci. W takiej sytuacji firma traci fundusze, nadmierne zaangażowanie pracownika obraca się przeciwko przedsiębiorstwu.

 

Nadgorliwość można również przeanalizować w kontekście pracownika, który bierze na siebie więcej obowiązków, niż np. wymaga tego umowa. Zostaje dłużej w pracy, rezygnuje z przerw, by pójść do przodu z realizowanym materiałem. Nikt mu jednak za to nie zapłaci - szef nie zauważy, bo nie zostawał po godzinach, ani też nie wydawał takiej dyspozycji. Pracownik wtedy traci nie tylko swój czas. Nie otrzymuje zapłaty za nadgodziny, a ponadto narasta w nim frustracja, że nie jest doceniany. Kiedy taki proces trwa przez dłuższy czas, w nadgorliwych osobach spada motywacja, chęć do pracy.

 

Nadgorliwość w miejscu pracy - zalety

 

Jakie zalety może przynieść pracodawcy nadgorliwość personelu? To korzystna postawa, jeśli w firmie zachodzą jakieś skomplikowane i złożone procesy, a jeden drobny błąd może zaważyć na efektach projektu. Pilne sprawdzanie każdego etapu, kilkukrotna analiza dokumentów pozwoli uniknąć kłopotów w przyszłości.

 

Trudniej znaleźć przykłady pozytywnych skutków, które dotyczą osobiście nadgorliwego pracownika. Jednak i tutaj, przy zbiegu odpowiednich okoliczności, mogą wystąpić plusy. Podejmując się większej liczby zajęć, próbując angażować się w różne projekty, pracownik może zdobyć dodatkową wiedzę i doświadczenie. Przyjmując na siebie masę nowych obowiązków, uczy się organizacji, selekcjonowania zadań i ustalania priorytetów.

 

Co więc zrobić, jeśli mamy do czynienia z nadgorliwym pracownikiem? To wyzwanie dla lidera - umiejętne prowadzenie osoby o przesadnym zaangażowaniu może pomóc w podnoszeniu poprzeczki w grupie, mobilizowaniu zespołu. Jednak trzeba tu bardzo uważać, by nie stawiać przed takim pracownikiem i całą grupą zadań niemożliwych do realizacji.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Tapicer

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadania Produkcja naszych mebli tapicerowanych (głównie ręcznie) Montaż końcowy, tj. montaż wszystkich części Mocowanie elementów funkcjonalnych do wstępnie tapicerowanych mebli Obicie stelaży i elementów formowanych wysokiej jakości tkaninami i skórami;
  • Szwacz / szwaczka

    Dietsch Polstermöbel Gmbh   Niemcy, Schmalkalden, Thüringen   
    pracownik fizyczny  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  Szukamy kilku pracowników  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    1 godz.
    Twoje zadania Produkcja i przygotowanie pokrowców tapicerskich z elementami dekoracyjnymi Szycie tkanin i skór zgodnie ze specyfikacją Wsparcie w projektowaniu i realizacji indywidualnych życzeń klientów; Kontrola jakości gotowych produktów Pielęgnacja i konserwacja maszyn i narzędzi do szycia;
  • Brygadzista z j. niemieckim

    Budcon Sp. z o.o.   Niemcy      za 3 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  rekrutacja online  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Główne zadania: Koordynacja i nadzór pracy zespołu monterów; Organizacja przebiegu prac budowlanych; Wykonywanie pomiarów i kosztorysów; Sporządzanie dokumentacji i rozliczeń budowy; Planowanie dostaw materiałów; Terminowa realizacja etapów budowy; Przeprowadzanie odbiorów robót...
  • Specjalista / Specjalistka ds. kancelaryjno-archiwalnych

    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    5 godz.
    Opis czynności wykonywanych na stanowisku - zakres ważniejszych zadań: Prowadzenie archiwum i opracowywanie materiałów archiwalnych oraz dokumentów, także w systemie EZD. Ewidencjonowanie materiałów archiwalnych. Udzielanie informacji na temat dokumentów zgromadzonych w archiwach i ich...
  • GRUPA KDM Sp. z o.o.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    7 godz.
    Miejsce pracy: województwo małopolskie, mazowieckie, wielkopolskie, śląskie, pomorskie, warmińsko -mazurskie Twój zakres obowiązków Koordynacja oraz nadzór robót w zakresie instalacji elektrycznych; Organizacja i kontrola pracy podległych podwykonawców; Określanie bieżącego...
  • Ślusarz / Konserwator

    ANABUD Bogucki Sp. z o.o.   Łagówek    praca stacjonarna
    pracownik fizyczny  umowa o pracę / zlecenie  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    7 godz.
    Osoba zatrudniona na tym stanowisku będzie odpowiedzialna za: wykonywanie prac ślusarskich i konserwatorskich, drobne naprawy pojazdów i maszyn, wymiany oleju i filtrów, utrzymanie porządku i organizacji w warsztacie przyzakładowym, wyjazdy na budowy w celu wykonania serwisu maszyn i...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.