Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Planowanie dnia pracy - na czym polega, zasady planowania i organizacji

Planowanie dnia pracy - na czym polega, zasady planowania i organizacji

 
Planowanie dnia pracy - na czym polega, zasady planowania i organizacji

Na czym polega planowanie pracy

 

Spontaniczność wnosi w nasze życie powiew świeżości i odrobinę szaleństwa. Kiedy przytłacza nas rutyna i nadmiar obowiązków, może być zbawienna dla wewnętrznej równowagi. W codziennej pracy bywa jednak dość kłopotliwa, dlatego warto wyrobić w sobie nawyk planowania czasu pracy.

 

Zarządzanie czasem, który poświęcamy na pracę, czyli świadome i celowe ustalanie działań do wykonania, jest podstawą skuteczności. Planowanie pracy własnej i zespołu polega na projektowaniu celów do osiągnięcia i skutecznych środków ich realizacji. Jeśli więc codziennie borykasz się z brakiem czasu, przekładasz swoje obowiązki służbowe na inną okazję, wiecznie goni cię deadline – mamy dla ciebie jedną radę – planuj pracę.

 

Planowanie dnia pracy najlepiej zacząć od określenia, co właśnie dziś będzie naszym celem. Z pewnością kuszące byłoby załatwienie jedynie najłatwiejszych spraw i odłożenie trudnych na potem. Warto jednak zacząć od zajęć niecierpiących zwłoki i kolejno skupiać się na tych nieco mniej istotnych. Mając spisane cele, łatwiej nam będzie samemu się z nich rozliczyć, a skreślanie kolejnych wykonanych zadań przyniesie nam satysfakcję i poprawi nastrój. Wiedząc, co powinniśmy dziś zrobić, ustalmy priorytety i kolejność działań. Być może okaże się, że niektóre z nich możemy wydelegować współpracownikom. Nie bójmy się tego.

 

Kolejnym krokiem jest spisanie, jak chcemy wykonać poszczególne zadania. Jest to ważne i zwłaszcza jeśli dysponujemy kilkoma narzędziami, pozwoli nam nie marnować czasu na sprawdzanie i rozważanie kilku opcji. Wiedząc czym i jak będziemy się dziś zajmować, warto określić także, kiedy przewidujemy koniec. Tutaj przyda się odrobina realizmu. Jeśli coś zazwyczaj zajmuje nam 3 godziny, nie wpisujmy w plan dnia, że dziś wykonamy to w 2. Lepiej pozytywnie się zaskoczyć, niż rozczarować niezrealizowaniem zbyt napiętego harmonogramu.

 

Planowanie pracy w biurze i na innych stanowiskach nie polega jednak na rozpisaniu czasu na realizację założeń co do minuty. Zawsze trzeba uwzględnić przerwy i fakt, że coś może nas zaskoczyć, a takie niespodziewane zadania mogą zburzyć nawet najbardziej skrupulatny plan.

 

Przyda się tutaj reguła 60:40. Zgodnie z nią dobrze jest, jeśli plan dotyczy jedynie 60% czasu. Zazwyczaj przerwy i dodatkowe zlecenia zajmują około 40% czasu pracy. To dużo. Dzięki zostawieniu takiego zapasu w harmonogramie unikniemy zniechęcenia i frustracji spowodowanej nakładaniem się kolejnych zadań. Jeśli danego dnia uda nam się wykorzystać część tego czasu na jakieś dodatkowe zadanie – z pewnością będzie to satysfakcjonujące.

 

Zasady planowania i organizacji pracy

 

Kiedy wiemy, na czym polega planowanie pracy, łatwiej nam będzie wywiązywać się z obowiązków. Nie powinniśmy być jednak za bardzo restrykcyjni. Elastyczność (ale nie ignorowanie harmonogramu bez powodu) i zdrowy rozsądek pozwolą nam planować skuteczniej i dostosowywać się do zmiennych okoliczności bez pracy w chaosie.

 

Warto także zastanowić się, w jakich godzinach pracujemy najwydajniej, a kiedy nasza energia spada. Niektórzy szczyt koncentracji osiągają tuż po przyjściu do pracy – i to jest dla nich najlepsza pora na najcięższe zadania, a niektórzy obudzą się dopiero po łyku porannej kawy.

 

W dobrej organizacji zajęć przydaje się też asertywność. Skoncentrowanie na własnej pracy i niezajmowanie się bez potrzeby zadaniami innych pomoże zrealizować nasze zadania. Wykonując jedno, nie zaprzątajmy sobie głowy innymi sprawami. Ciągłe przerywanie nie sprzyja skupieniu i zwyczajnie wydłuża czas, który musimy poświęcić na pracę.

 

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Inżynier technicznego wsparcia serwisu

    Rockfin S.A.   Małkowo, k. Żukowa, ul. Pałacowa 9    praca hybrydowa / stacjonarna
    specjalista junior / mid / senior  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Twoje zadania: Analiza oraz rozwiązywanie problemów technicznych, proponowanie technologii napraw układów hydraulicznych; Formułowanie założeń i projektowanie rozwiązań technicznych (w tym modernizacji i retrofitów istniejących układów hydraulicznych) Wsparcie techniczne Inżynierów...
  • Specjalista ds. Płac i Kadr z Enova365

    HSV Polska Sp. z o.o.   Łódź, Polesie    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Szukamy kandydata/ kandydatki, który oprócz bieżącej obsługi procesów, będzie aktywnie dążył do ich optymalizacji. Twoje główne zadania będą obejmować: Kompleksowe naliczanie wynagrodzeń (umowy o pracę, cywilnoprawne) dla zróżnicowanej grupy pracowników, z wykorzystaniem...
  • Rockfin S.A.
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    13 godz.
    Wyzwania na stanowisku: Udział w procesie ofertyzacji, prowadzenie uzgodnień oraz negocjacji z Klientami w fazie realizacji projektu; Nadzór nad realizacją projektu w ramach założonego budżetu, harmonogramu oraz wymagań jakościowych; Nadzór nad dokumentacją projektową; Dbanie o...
  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Koordynator ds. Teletechniki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    13 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Specjalista ds. zamówień publicznych

    Szpital Specjalistyczny im. Św. Rodziny SP ZOZ   Warszawa    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    14 godz.
    Zakres obowiązków: kontrola aktualności umów zawartych przez Szpital z dostawcami, przygotowywanie i przeprowadzanie postępowań o udzielenie zamówień publicznych zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz wewnętrznymi regulaminami i instrukcjami, udział w postępowaniach...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.