Praca.pl Poradniki Rynek pracy
Podejmowanie decyzji - jak się do tego przygotować?

Podejmowanie decyzji - jak się do tego przygotować?

 
Podejmowanie decyzji - jak się do tego przygotować?

Podejmowanie decyzji

 

Co ubiorę, wychodząc do pracy czy szkoły, co przygotuję sobie na śniadanie, na który e-mail odpiszę najpierw? – niektóre wybory nie są skomplikowane i nie zaprzątają nam głowy na długo. Są jednak i te, wymagające czasu. Proces podejmowania decyzji trudnych i ważnych jest dość złożony. I choć czasem kusi zdanie się na ślepy los – rzucenie monetą i zdjęcie z nas samych odpowiedzialności za możliwe niepowodzenia, to warto jednak podejść do sprawy w pełni świadomie.

 

Bariery w podejmowaniu decyzji

 

Niektórzy cenią sobie możliwość decydowania – jest to dla nich wyzwanie i szansa na dokonanie wyboru zgodnego z przekonaniami, planami życiowymi. Walczą często o tę szansę, a kiedy jej nie otrzymują, czują się ograniczane i zniewolone. „To moje życie”, „Nie życzę sobie, aby ktoś za mnie decydował” – mówią. Dla tych osób podejmowanie decyzji to ekscytująca przygoda.


Są jednak i ludzie, którzy tak długo rozważają wszelkie za i przeciw, że nie starcza już czasu na działanie. Brak im pewności siebie, poczucia sprawstwa, przekonania, że coś od nich zależy i że są w stanie dobrze wybrać. Lęk przed podejmowaniem decyzji paraliżuje, dlatego czekają na moment, kiedy trzeba będzie już postanowić cokolwiek albo kiedy sprawy podzieją się niejako same. Jeszcze inni starają się zrzucić odpowiedzialność na osoby trzecie – w przypadku porażki mogą skrytykować kogoś innego, same przecież nie są winne.

Problem z podejmowaniem decyzji to zupełnie ludzka rzecz. Stanowienia o swoim własnym losie uczymy się od dziecka. 2-latek, który na każde pytanie odpowiada „nie” właśnie zdał sobie sprawę, że od jego słów zależy, co się wydarzy za chwilę. Dlatego zawsze chętnie wskazuje, którą koszulkę chce ubrać i sam stara się założyć but na tę nogę, na którą ma aktualnie ochotę. Z czasem wybory stają się coraz bardziej skomplikowane, a planowanie i podejmowanie decyzji przestaje być dziecinnie proste.

Etapy podejmowania decyzji

 

Warto pamiętać, że decydowanie to tak naprawdę techniczna umiejętność i można się jej – na całe szczęście – nauczyć. Istnieją specjalistyczne szkolenia, na przykład dla kadry zarządzającej czy zespołów. Sięgnijmy po najprostszy i sprawdzony schemat podejmowania decyzji. Oczywiście dotyczy on przede wszystkim złożonych i wielowymiarowych sytuacji – kłopotliwe byłoby stosowanie go przy porannym wyborze koloru skarpetek. Zatem, jak podejmować decyzje?

 

Etap Pierwszy: Zdefiniowanie sytuacji

 

Jaka jest sytuacja, w której się znaleźliśmy? O co w tym wszystkim chodzi? Jaki to naprawdę problem? "Nie mam pracy" czy może: "Nie podoba mi się, kiedy inni robią mi wciąż wymówki, że nie mam pracy. Dlatego muszę coś znaleźć". Wyraźnie widać, że w przypadku tych dwóch definicji chodzi o dwie zupełnie różne sytuacje, wymagające absolutnie różnego podejścia. Musimy pamiętać, że złe zdefiniowanie problemu prowadzi do wyboru bezsensownych sposobów radzenia sobie z nim. A stąd tylko jeden krok do frustracji i zniechęcenia.

 

Etap drugi: Co chcę osiągnąć?


Jaki jest cel naszych działań? Dobrze i ekonomicznie jeden wielki, ostateczny, cel podzielić na cele cząstkowe, łatwiejsze do osiągnięcia. W ten sposób określamy szczegółowo zakres naszych działań, terytorium, po którym będziemy się poruszać. To zabezpiecza znakomicie przed robieniem wszystkiego na raz, przed natłokiem trudnych do uporządkowania myśli. Poza tym, aby podjąć skuteczne działania, trzeba wiedzieć, czego się chce. Nie powinno nas to jednak zamykać na alternatywne możliwości. Być może czas pokaże, że musimy skoncentrować się na czymś innym albo że w głębi serca nie zależy nam już na danej sprawie tak bardzo jak kiedyś. Bądźmy gotowi do rozsądnej zmiany celów.

 

Etap trzeci: Postawienie diagnozy sytuacji


Na tym etapie staramy się znaleźć źródła dotychczasowych niepowodzeń i ocenić, czy i w jaki sposób możemy im teraz zapobiec. Być może w przeszłości źle zdiagnozowaliśmy nasze cele lub nie wzięliśmy pod uwagę wszystkich okoliczności i nieumiejętnie oszacowaliśmy ryzyko. Pomyślmy, co w tym momencie jest dla nas najistotniejsze, nie pozwólmy, aby w nasze działanie wkradł się chaos.

 

Etap czwarty: poszukiwanie alternatywnych sposobów rozwiązań

 

Podejmowanie decyzji w warunkach niepewności, a zazwyczaj takie towarzyszą zmianom, jest znacznie trudniejsze niż kiedy mamy większą pewność, że w jesteśmy bezpieczni. Takiemu poczuciu sprzyja gromadzenie informacji i świadomość, że istnieje kilka opcji wyjścia z sytuacji. Urządźmy sobie małą prywatną burzę mózgów. Wypiszmy wszystkie, nawet te najbardziej szalone pomysły rozwiązania problemu. Może się okazać, że to, co się wydawało absurdalne, jest po prostu nowatorskie.

 

Etap piąty: Dokonanie wyboru


Dokonajmy rachunku ewentualnych strat i zysków. Pomyślmy o swoich zasobach, o kosztach dla naszej psychiki i... kieszeni. Jeżeli potrzebujemy wsparcia osób trzecich, zastanówmy się, czy jest to realne, na ile możemy liczyć na pomoc i w jakim zakresie prawdopodobnie ją otrzymamy oraz czy przypadkiem nie chcemy, aby to inni załatwili wszystko za nas i odpowiadali za trudne decyzje.

 

Jak podejmować dobre decyzje


Wiele osób, decydując się na coś, poświęca tyle wysiłku planowaniu, że często nie starcza im już energii na działanie, na wcielenie zamierzeń w życie. Tymczasem aktywność to jedyny sposób sprawdzenia, czy nasze wybory są słuszne. Pamiętajmy, że niepodjęcie decyzji to także decyzja. Decyzja bierności, inercji, pozostawienia spraw i swojego życia innym.

Świadomość, że to my o sobie stanowimy, panujemy nad otaczającą nas rzeczywistością i wiemy, jak podjąć trafną decyzję, daje dużą siłę. Nawet jeśli skutki tych wyborów będą inne niż zamierzaliśmy, z każdym rozwiązanym problemem nabieramy wprawy, a doświadczenie życiowe pozwoli nam w przyszłości działać skuteczniej, bo przecież najlepiej uczymy się na własnych błędach.

Więcej artykułów "Rynek pracy"

Polecane oferty

  • Planista logistyki

    GEDIA Poland Sp.z.o.o.   Nowa Sól    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków Opracowywanie koncepcji logistycznych, wskaźników efektywności KPI, analiza i optymalizacja przepływów materiałowych, tworzenie i wdrażanie planów rozmieszczania w obszarze logistyki; Planowanie ilościowe opakowań i produktów w uzgodnieniu z klientem;...
  • Koordynator ds. Automatyki

    PORR S.A.   Warszawa, Ursynów    praca mobilna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    11 godz.
    Zadania: Sprawowanie nadzoru technicznego nad projektami w obszarze automatyki i dbanie o zgodność z założeniami i harmonogramem. Koordynacja prac międzybranżowych (elektryka, teletechnika, automatyka, technologia). Współpraca z zespołami realizacyjnymi, projektantami oraz dostawcami w...
  • Specjalista / Specjalistka ds. badań i rozwoju

    YANGO Sp. z o.o.   Opacz-Kolonia, 500 m od granicy Warszawy (pd-zach od strony Okęcia/Ursus)    praca stacjonarna
    specjalista (mid)  umowa o pracę  pełny etat   6 700 - 8 300 zł brutto/mies.
    11 godz.
    Zakres obowiązków: Rozwój portfolio produktowego (suplementy diety) Poszukiwanie nowych surowców; Poszukiwanie informacji na temat możliwości i bezpieczeństwa stosowania składników; Opracowywanie składów; Zlecanie prób produkcyjnych; Opracowywanie oznakowania produktu; Analiza...
  • Manager / Managerka ds. Strategii Wellbeing

    Benefit Systems SA   Warszawa    praca hybrydowa / stacjonarna
    menedżer  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat
    11 godz.
    Twój zakres obowiązków Rozwój programu usług wellbeingowych, opracowywanie i wdrażanie nowych tematów zajęć, wykładów i warsztatów w ramach zdiagnozowanych potrzeb klientów, analizy rynku oraz trendów. Zarządzanie siecią ekspertów: Pozyskiwanie i koordynacja współpracy z...
  • RETS Sp. z o.o.   za 2 dni wygasa
    kierownik/koordynator  umowa o pracę / kontrakt B2B  pełny etat  aplikuj szybko  aplikuj bez CV
    12 godz.
    Obowiązki: zapewnienie prawidłowej eksploatacji i konserwacji urządzeń technicznych; nadzór nad pracami zleconymi i podwykonawcami, udział w odbiorach; prowadzenie dokumentacji technicznej i finansowej obiektu; planowanie budżetu i kontrola jego realizacji; organizacja pracy zespołu i...
  • Kierownik / Kierowniczka Sekcji w Wydziale Infrastruktury IT

    Bank Pocztowy S.A.   Bydgoszcz    praca stacjonarna
    kierownik/koordynator  umowa o pracę  pełny etat
    12 godz.
    Twój zakres obowiązków Zarządzanie pracą Sekcji obejmującej zespoły: Linux/AIX/VMware, sieciowy oraz Oracle DB, w tym planowanie oraz koordynacja zadań; Zapewnienie prawidłowego funkcjonowania oraz wysokiej dostępności środowisk serwerowych, sieciowych i bazodanowych; Wsparcie...

Najnowsze artykuły

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

Introwertyk w pracy – porady, jak zbudować relacje

– Introwersja to nie lęk i wycofanie czy brak pewności siebie, również nie brak kompetencji – podkreśla psycholog Joanna Marszalska. –  Introwertyk dużo myśli, ale nielicznymi rzeczami się dzieli. To znaczy, że w pracy jest dużym zasobem, jednak często niezauważonym – dodaje psycholog Angelika Szymanek. Specjalistki wyjaśniają, co pomaga, a co przeszkadza w pracy introwertykom.

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Życzenia świąteczne firmowe – czego życzyć szefowi, koleżankom i klientom

Przed nami imprezy firmowe, upominki dla pracowników, ale też składanie sobie nawzajem życzeń na święta i Nowy Rok. I tu pojawia się mały problem: dla wielu osób składanie życzeń szefowi, kolegom czy klientom jest dość stresujące. Co powiedzieć, żeby nie popełnić gafy i szczerze przekazać swoje dobre intencje? Podpowiadamy, jakie życzenia będą właściwe, a jakiego doboru słów lepiej unikać.

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

Wsparcie schronisk dla zwierząt – jak pomagać w ramach CSR?

– Mimo że można spotkać się z mitami o „bezdomniakach" jako zwierzętach gorszych od kupionych, na szczęście postępuje zmiana w sposobie postrzegania zwierząt schroniskowych. Coraz więcej osób dostrzega ich piękne, dobre cechy – mówi Iwona Duda, prezeska Fundacji Sarigato prowadzącej projekt Karmimy Psiaki. Jak zrobić zwierzakom ze schronisk wspaniały prezent na Święta?

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Ocena okresowa pracownika – kryteria, przykład, metody

Okresowa ocena pracownika to jedno z głównych narzędzi zarządzania zasobami ludzkimi. Może być ona przeprowadzona na kilka sposobów. Wyjaśniamy, czym różnią się od siebie typy ocen 90 stopni, 180 stopni, 270 stopni i 360 stopni, jakie najlepiej przyjąć kryteria oceny, a także kto powinien dokonywać ewaluacji pracowników w firmie i kiedy najlepiej to zrobić.

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Wigilia wolna od pracy – co to oznacza dla firm i pracowników?

Gwiazdka zbliża się wielkimi krokami: najwyższy czas, by pomyśleć o urlopach w okilicy świąt i na początku stycznia – tym bardziej, że w tym roku dni wolne od pracy układają się wyjątkowo korzystnie i chętnych do skorzystania z przedłużonego urlopu będzie wielu. Co więcej, w 2025 roku Wigilia po raz pierwszy będzie całkowicie wolna od pracy. Jak to zmienia grafik pracy i wynagrodzenie?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Ważne zmiany w prawie pracy 2026 – kogo obejmą, jak się przygotować?

Nadchodząca nowelizacja przepisów prawa pracy obejmie bardzo dużą część społeczeństwa. Wkrótce czekają nas między innymi zaostrzone kontrole, nowe zasady na zwolnieniu lekarskim, ale i korzystniejsze przepisy naliczania stażu pracy, pozwalające niektórym na wydłużenie urlopu wypoczynkowego. Sprawdź, czego się spodziewać na rynku pracy 2026 i które zmiany obejmą Ciebie lub Twoją firmę.